[WN] Trail oefeingen beginnend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sprotjee13

Trail oefeingen beginnend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:26

Hallo, de titel zegt heta al.
Weet iemand een paar leuke trail oefeningen?

Alvast bedankt!!

_Melanietje_

Re: Trail oefeingen beginnend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:22

over balkjes stappen, draven, galop
in een vierkant in en uit stappen
in een vierkant in stappen en links of naar rechts draaien en uitstappen
achteruit tussen 2 balkjes, v-vorm, of andere vormen
henkje openen/sluiten
L achter uit
zijwaarts over een balk
enzovoorts je kan vanalles doen met een balk voor de rest is het vooral creatief zijn

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:07

Bedankt!!!! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:12

Is het paard beginner of ben jij beginner?
Als het paard beginner is, moet je wel uitkijken wat je doet. Een paard kan zich flink bezeren in de trail en bang worden voor bepaalde oefeningen. Zo bang dat hij de oefeningen nooit meer goed gaat doen.
Als beginnend westernruiter die aan trail wil doen zou ik eerst even les gaan nemen. Trailoefeningen zijn namelijk zo simpel niet als ze er uit zien.

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:13

Paard i beginner, ik volg al les. :o
Voorzichtig ben ik altijd. :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:16

Is het geen optie om 1 balkje neer te leggen, en dan heel rustig er naartoe stappen.. Eerst een keer erover heen stappen, als dat goed gaat met z'n voorbenen eroverheen stil gaan staan. Dit vinden (jonge) paarden vaak best eng. Als hij het goed doet belonen en weer wegstappen, en gewoon even wat anders gaan doen en het later nog een keer proberen. Gewoon allemaal lekker rustig aan, en je paard het tempo laten bepalen. Succes, trail is leuk :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:19

sprotjee13 schreef:
Paard i beginner, ik volg al les. :o
Voorzichtig ben ik altijd. :D

Het is geen kwestie van voorzichtig zijn.
Te voorzichtig zijn kan soms averechts werken.
Een goed trailpaard wordt vanaf de grond voorbereid.
Kun je aansluitend alle oefeningen vanaf het zadel meenemen.
Dus begin met grondwerk.
En vraag begeleiding van je lesgeefmens.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:51

eens met cassidy
houd t simpel
eerst op de grond vertrouwen kweken, dan onder t zadel
en die lopeovers zou ik nog ff lekker mee wachten :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:54

Pak het regelboek van de WRAN er maar eens bij. Achterin staan de verrichtingen die gevraagd kunnen worden. Level 5 is het instaplevel. Ik ga er even vanuit dat je een beginnend paard hebt en niet een jong paard! Voor jonge paarden moet je ook rekening houden of hij mentaal ook klaar is om te leren en of het de oefening fysiek aan kan. Trail rijden is ook een kwestie van balans houden!

Zonder balken beginnen is het mooist. Hij moet kunnen halthouden en wachten, achterwaarts gaan in een rechte lijn. Een wending om de voorhand en achterhand is al pittiger. Daarnaast kun je gaan oefenen met stilstaan naast een hek, (alleen stilstaan verder niets). Lopen door smalle doorgangen (die moeten wel veilig zijn!) en met hier en daar een enkele balk. Zo bouw je het op al naar gelang je paard het oppakt. Aan de hand oefenen is was ontelbare waarde!

Trail kan ontzettend leuk zijn en vergt een goede samenwerking tussen ruiter en paard.

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 21:42

Bedankt voor alle tips! Het is geen jong paard, begin nou net met trail.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:52

Precies wat ik ook wilde zeggen, pak het regelboek van de WRAN erbij en begin bij L5. :j

SparkelBeaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:33

Je kan ook starten met Trail in hand. Alles uitstappen met je paard aan de hand. Op die manier raakt hij ook vertrouwd met de oefeningen zonder je er onmiddellijk opzit.

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:02

SparkelBeaut schreef:
Je kan ook starten met Trail in hand. Alles uitstappen met je paard aan de hand. Op die manier raakt hij ook vertrouwd met de oefeningen zonder je er onmiddellijk opzit.

Dat is opzich wel handig :D

vmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:38

Het beste is inderdaad om het paard eerst aan de hand te laten wennen aan de verschillende onderdelen. Als hij hier rustig langs loopt en naast staat kan je het uitbreiden met een oefening aan de hand. Gaat dit zonder stress dan kan je met eenvoudige oefeningen beginnen met de pionnen, tonnen, balken en dergelijke. Je kan dit makkelijker doen met een ontspannen en nieuwschierig paard.

En daarnaast is de soepelheid, wendbaarheid en dergelijke erg goed om alvast te trainen, dus zijwaarts langs de muur, in- en uitbuigen hals en heup, laten wijken op je been op de lange zijde en in een kleine cirkel, recht achterwaarts en daarna achterwaarts sturen.

Gaan bovenstaande 2 basiszaken goed dan kan je het combineren met kleine oefeningen. Longeren over balkjes is trouwens ook heel goed om zijn rug en achterhand te trainen, maar ook hier geld, eerst even aan de hand oefenen. Heel succes. Trail is geweldig, mijn paardje is moeier van een uurtje trail dan van een paar uur buitenrijden.