[WN] de juiste tips? beginnend western rijdster + paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

de juiste tips? beginnend western rijdster + paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:49

hoi allemaal
jullie zullen wel denken wat een rare titel maar dat gaat als volgt:

er zit waarschijnlijk geen logische volgorde in mijn verhaal maar dan is het een beetje duidelijk voor jullie hoe en wat.

de vragen staan schuin gedrukt om het te verduidelijken

als er staat me pony word daarmee bedoeld lease pony, maar die mag ik beschouwen als me eigen paard en mag ik alles mee doen wat ik wil.

ik rij al 15 jaar dressuur maar dat ben ik zat.
ik heb net afgelopen dinsdag me eerste proefles western gereden
(voorheen wel prive les op me oude verzorg quarter gehad, en mee geweest met vriendinnen toen hun quater wester ingerede werd)
qwa info en theorie weet ik er redelijk wat vanaf.

ik rij nu een nrps van 8 jaar oud 4,5 jaar dressuur matig maar dat vind ik niet leuk meer, pony moet in de dressuur " op gekropt" lopen netjes aan de teugel. maar zodra ik de teugels op pak word hij "heet. laat ik de teugels los en loopt hij lang en laag is hij super braaf en kan ik er alles mee doen reageerd op been hulpen enz.

nou heb ik het western rijden altijd wel leuk gevonden en ben ik me er weer in gaan verdiepen.

ik ga vanaf volgende week eerst het grond werk doen met me pony van het natural horsmanship / western een mix van beide.
maar ook wil ik me pony om gaan scholen naar western door een gecertificeerd persoon, zij heeft alle cursussen van emiel voest gedaan en mag daar in ook les gaan geven dus zij weet wat ze doet en gaat mij hier 1x in de week mee helpen en daarnaast krijg ik dan huiswerk mee en als het niet lukt kan ik haar altijd vaker om hulp vragen.
maar ik moet het uiteindelijk wel zelf gaan doen met hem.

nou is mijn vraag
wat adviseren jullie mij om te gaan doen?
zoiezo ga ik wekelijks lessen op de manege op de manege paarden zodat ik het zelf netjes onder de knie heb.

ik heb al door dat me pony vrij snel leergierig is en nieuwe dingen leuk vind,

ik heb natuurlijk al het tuig in het engels ( dressuurzadel,hoofdstel enz) maar zou ik met dit tuig me ook in het begin mee kunnen redden? totdat mijn pony het goed onder de knie heeft en ik zelf uiteraard ook of is het belangrijk om gelijk het juiste tuig aan te schaffen?

hebben jullie verder nog tips voor mij voor de overstap naar western voor zowel mij als me pony?
beide zijn we beginners in de western sport en daarom les ik zelf ook eerst op een manegepony.

welke discipline vinden jullie het leukst en zijn het minst belastend voor jullie pony?
de slidings en de stops zie ik namelijk me pony niet echt doen.

ik denk dat ik zo een heel eind kom als ik andwoord op deze vragen heb.
ik doe niks zonder proffesionele begeleiding (les op manege paard)
en ik wil niet zelf gaan klooien met me pony om hem om te scholen maar helaas zit western laten beleren er voor mij niet in

ik hoop dat mijn situatie/verhaal zo een beetje duidelijk is.
mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat wel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:38

wat adviseren jullie mij om te gaan doen?
Wat je nu doet is prima, eerst zelf lessen :)

zou ik met dit tuig me ook in het begin mee kunnen redden?
Ja

is het belangrijk om gelijk het juiste tuig aan te schaffen?
Nee

hebben jullie verder nog tips voor mij voor de overstap naar western voor zowel mij als me pony?
Ga zoeken naar verschillende trainers en kijken op wedstrijden (ook als je niet wedstrijd wilt gaan rijden kan het nuttig zijn)
Er zijn nogal wat verschillende stijlen qua rijden :)

welke discipline vinden jullie het leukst en zijn het minst belastend voor jullie pony?
Dan moet je dus sowieso niet naar een reiningtrainer, maar iemand die all-around rijdt :)
Horsemanship zou je sowieso kunnen doen, en misschien vinden jullie trail ook leuk.
Pleasure kun je ook gaan doen. Om te kijken wat je aanspreekt kun je het beste naar een wedstrijd gaan kijken.
Op de site van de wran staat wel een agenda, www.wran.eu

JenniferU

Re: de juiste tips? beginnend western rijdster + paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:05

aller eerst bedankt voor je andwoord

reining wil ik ook niet helemaal gaan doen maar alleen bepaalde onderdelen, ik wil hem bijv het achterwaarts leren ( dat kan hij nu niet ) en de roll backs voor de rest kan hij naast een hek staan zodat ik die kan open maken maar sluiten lukt nog niet.
ik ga zelf wel lessen op een reiningstal omdat die hier in de buurt in (Starnmeer) ik zou ook kunnen lessen bij de beets maar daar zijn maar 4 manege paarden van wat ik gehoord heb en op starnmeer zijn er 6 , en we zijn met ongeveer 6 mensen die gaan lessen.
wedstrijden wil ik zoiezo niet gaan doen.
dat wou ik in de dressuur ookal niet.
horsemanship ga ik inderdaad met hem doen daar begin ik mee om hem het grond werk te leren.
trail is met bruggetjes,vlaggetjes achteruit gaan door een L van balken toch?
en pleasure is meer de "dressuur" kant op toch?

verder vind ik het vooral belangrijk om plezier met me pony te hebben en dat niks gedwongen moet want dan gaat hij vaak in protest omdat hij het dan niet snapt.
ik hoef niet binnen een jaar perfect western te kunnen rijden misschien op een manege paard maar met me pony maakt het mij niet uit hoelang het duurd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:26

Starnmeer is vooral reining, dan kun je beter naar beets.
Die zijn all-around :)

Een hek is ook Trail, maar ook een L achteruit en in draf/stap over balkjes.
Pleasure is wat meer "bestgaande rijpaard", horsemanship komt het dichtst bij dressuur in de buurt, vanwege de verscheidenheid in proefjes een de verschillende oefeningen in alle gangen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 08:13

Romkabouter schreef:
Starnmeer is vooral reining, dan kun je beter naar beets.
Die zijn all-around :)

Een hek is ook Trail, maar ook een L achteruit en in draf/stap over balkjes.
Pleasure is wat meer "bestgaande rijpaard", horsemanship komt het dichtst bij dressuur in de buurt, vanwege de verscheidenheid in proefjes een de verschillende oefeningen in alle gangen.

Hoi hoi dan word het zoiezo geen pleasure want ik ben met dressuur gestopt omdat het rijden niet lekker gaat wat betreft de nageefelijkheid en met western moeten ze toch wat meer lang en laag lopen
met een lossere teugel kan ik alles met hem doen

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:39

Zoals RK zegt, pleasure vergelijken met bestgaand rijpaard, als dat niks voor jou is omdat t in de dressuur niet werkt, vergeet niet dat het frame van een "bestgaand rijpaard" in de pleasure heel anders is dan in de dressuur. :D
Je geeft zelf in je OP aan dat als je loslaat je paard wel lang en laag loopt. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:58

Harald_89 schreef:
Hoi hoi dan word het zoiezo geen pleasure want ik ben met dressuur gestopt omdat het rijden niet lekker gaat wat betreft de nageefelijkheid en met western moeten ze toch wat meer lang en laag lopen
met een lossere teugel kan ik alles met hem doen

Dat is dus wel pleasure :D
Het ging meer om wat voor type onderdeel het is (met zijn allen in de ring en dan kijken wel paard de beste gangen heeft cq het mooiste loopt)
De manier waarop ze lopen is natuurlijk heel anders :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:24

Buitenzorg schreef:
Zoals RK zegt, pleasure vergelijken met bestgaand rijpaard, als dat niks voor jou is omdat t in de dressuur niet werkt, vergeet niet dat het frame van een "bestgaand rijpaard" in de pleasure heel anders is dan in de dressuur. :D
Je geeft zelf in je OP aan dat als je loslaat je paard wel lang en laag loopt. :D

ja dat klopt lang en laag loopt hij super incl de controle vandaar eigenlijk ook de overstap naar western haha.
ik ga gewoon ook eens informeren op de beets

smd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:54

In Starnmeer kun je ook andere lessen krijgen hoor. Gewoon ff aan Evelien vragen. Desnoods priveles. Ok hoofdmoot is reining maar dat wil niet zeggen dat het het enige is dat mogelijk is.