Verstandig met hartslagmeter aanschaffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Verstandig met hartslagmeter aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:04

Ik ben geen endurance ruiter maar dit leek me de handigste plek hiervoor.
Ik heb begin deze week een buitenrit gereden met de hartslagmeter van een stalgenootje. En ik vond het fantastisch :)
Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn paard het conditioneel niet zo erg goed er vanaf bracht met rijden.

Maar we zagen waanzinnig mooi herstel van de hartslagwaardes.
Nu wil ik graag zelf zo'n ding. Omdat ik het gewoon hartstikke interessant vind, en stiekem, als ik later groot ben wel wil gaan endurancen. En gewoon omdat het kan ;)

Ik ben al in bezit van een Garmin Edge 305. Deze is ook verkrijgbaar met hartslagmeter.
Ik kan nu dus gaan voor een humane hartslagmeter zoals die hierbij hoort. En deze ombouwen. Volgens wat ik op internet vond is dat vrij eenvoudig mogelijk.

Of ik ga voor een garmin hartslagmeter voor paarden.

Wat is nu wijsheid. Ik kan voor 60 euro zo'n humane nemen en ombouwen, maar als deze niet nauwkeurig/slecht werkt is het natuuriljk verstandiger om wat meer geld uit te geven aan een paarden-meter die dus niet omgebouwd hoeft te worden.

Hopelijk zijn er bokkers die mij kunnen ''helpen'' in deze keuze. Aan de ene kant wil ik dit uiteraard zo goedkoop mogelijk, maar ik wil wél dat het ook zo goed mogelijk werkt ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:05

Heb je geen Garmin Forerunner 305 i.p.v. een Edge? Garmin zelf heeft geen hartslagmeter voor paarden, je kan met een speciale ombouwkit van VMAX de gewone humane band ombouwen naar een paardenhartslagmeterband.
De mijne heeft het zo'n vier/vijf jaar gedaan en heeft het nu begeven, nu heb ik maar weer een aparte hartslagmeter van Polar gekocht, maar die slaat niet op de computer op en is dus aleen handig tijdens het gebruik. Deze heeft wel fijne zachte electroden, Lou heeft snel last van plekken door de hartslagmeter bij haar linkervoorbeen, maar dat valt met deze gelukkig mee. Die VMAX heeft een bredere band voor om de singel en daar heeft ze kennelijk last van.

mirror666

Re: Verstandig met hartslagmeter aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:36

Nee het is echt een edge :))
fietscomputer officieel.
Maar in een zakje om je nek ideaal als paardending ;) (hij kan hierdoor ook heel handig op mijn menwagen worden vastgeklikt, ook ideaal)

http://www.podiumzadel.nl/N_frame.html? ... rt_92.html
''garmin hartslagmeter voor paarden'' is de titel van het artikel op deze website :o
ik ging er dus van uit dat..

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=331
Dit is mijn speeltje overigens. De edge :)

Mijn pony heeft nu onder het zadel 2x met de geleende meter gelopen en voor de wagen 1x. En had nergens last van gelukkig.

Ik had wel begrepen dat ik niet voor polar sensoren kon gaan, omdat polar en garmin niet ''samengaan'' zegmaar?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:12

Die Podium heeft ken ik niet, je zou dat bij ze kunnen navragen. Van de ombouwset van VMAX weet ik dat die te gebruiken is met de Forerunner, maar of die ook voor de Edge te gebruiken is weet ik niet.
Die jij hebt is wel handig omdat je daar een echt groot scherm hebt. Jij kan zeker ook routes inlezen en duidelijk zien? Dat is met de forerunner anders.

Wel fijn dat jouw pony geen last had van de hartslagmeter.

Je zou eens kunnen bellen met Goedhard, die levert de officiele ombouwset en weet misschien of hij met de Edge ook te gebruiken is. Ik heb er ook over gedacht die aan te schaffen, maar ik heb de Forerunner al, dan zou ik die weer moeten verkopen en ik had dus echt twijfels of een hartslagmeter voor paarden erbij werkt. www.goedhard.nl is de site waar ik het over heb.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 06:16

Ik heb wel een kaartloze handheld. Met kaart was boven budget. En ik ken echt een hele hoop functies nog niet :o ga in de herfstvakantie een keer terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb voor wat uitleg :o Ik krijg er namelijk geen routes op gezet. Ik kan wel navigeren naar punten, met een kompas. Handig als je naar ''stal'' wil maar niet weet welke kant dat nou ook weer op was O:) (bos aan het verkennen)

Ik ga contact opnemen met goedhard :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:30

Dat kan met die van mij dus ook, met zo'n pijltje terug naar waar je vandaan kwm. Maar dat heb ik eens geprobeerd op onbekend terrein en toen kwam ik er darmee toch niet uit :o? . Ik ben steeds nog van plan om het een keer in de buurt uit te proberen, maar dat vergeet ik steeds. Ook ik ken de mogelijkheden van de mijne dus nog niet allemaal :+ . En als het goed is kan ik dus ook routes erop zetten, dat is er volgens mij later als mogelijkheid bijgekomen. Dit is een "horloge", je draagt hem om je pols, dat vind ik wel makkelijk.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=349 . Deze heb ik dus. Die hartslagcensor van jou ziet wel van buiten hetzelfde, maar ik durf dus niet te zeggen of die om te bouwen is.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:18

Ik heb de edge 705 hr gehad, maar omdat hij in een tasje mee moest vond ik dat niet zo handig. Nu rij ik alweer een paar jaar met een garmin etrex vista HCX. Deze zit in een tasje en met clip achterop. Deze hang ik aan een bidonhouder.
Beide met kaart en SUPER handig...

Maar on topic, volgens mij kan je gewoon de zachte electroden van polar kopen en deze voor je garmin edge gebruiken. Kosten 99 euro bij goedhard en zijn echt de moeite waard! Batterij kan je zelf vervangen als hij leeg is. (of leeggelopen omdat hij in de kou is blijven liggen, gebeurd mij wel eens in de trailer)
Als je even belt met Goedhard weet je het meteen. Via de mail duurt het meestal even voor ze antwoorden.

Succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:21

BB, polar en Garmin gaan niet samen, dus dat zal niet lukken. Dan heb je dus ook een Polar hartslagmeterhorloge nodig. Zo heb ik het nu, met die zachte pads en een oud horloge van een oude versie van Polar waar je van de band de batterij niet kon vervangen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:34

Jet, je heb gelijk. Je kan de electroden wel gebruiken, maar je heb er een garmin receiver voor nodig.
Vind die op de podium site wel aan de prijs met 150 euro. (in vergelijking met de garmin receiver. Deze kost dus 99 euro incl electroden) Zou eens vragen of je hem bij seeyourheartbeat.nl kan bestellen. Die zijn vaak voordelig.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:11

Een beetje offtopic maar het is vrij eenvoudig om via afstandmeten.nl een route in je Garmin te laden. dit doe je via het trainingcenter. Ik heb op het enduranceforum een hele uitleg gezet. Als jullie interesse hebben kan ik die wel even kopieren hier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:33

@ jet als ik een langere elastiek neem, kan ik mijn polar harslagmeter voor mijn paard gebruikeN, of begrijp ik je nu verkeerd. Want nu ligt dat ding in de kast, en zou wel een meerwaarde in mijn trainingen kunnen zijn...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:46

Petit Paris, de hartslagmeter die ik heb is speciaal voor paarden. Ik weet dus niet of het mogelijk is die van jou om te bouwen naar paard. De ombouwset van VMAX is speciaal voor de Garmin Forerunner gemaakt.
Ik weet wel dat er voorheen mensen waren die een goedkope hartslagmeter van bv. de Aldi ombouwden naar paard, ergens kan ik ngo wel een link opzoeken. Maar die werkte niet bij alle paarden en ook niet altijd goed. Als je alleen het elastiek verlengt kan dat ook, maar dan heb je wel een dik ding onder je singel en veel paarden krijgen er dan toch plekken van.

O ja, hier de link: http://paarden.hobby-site.com/ . En dan bij creabea's en dan hartslag meter!
Laatst bijgewerkt door Jet op 07-10-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:49

Jet schreef:
Ik weet wel dat er voorheen mensen waren die een goedkope hartslagmeter van bv. de Aldi ombouwden naar paard, ergens kan ik ngo wel een link opzoeken. Maar die werkte niet bij alle paarden en ook niet altijd goed.

Heb ik ook slechte ervaringen mee! Werkte niet goed.
Ik rij ook met een oud polar horloge en nieuwe zachte pads. (bij mijn oude electroden was de batterij ook op en kon niet vervangen worden)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 14:20

@sash; bij mij doet trainingscenter het al niet op de pc ^) helaas.. maar ik ben wel geinteresseerd in die uitleg!! :)