[WN] fjorden in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

fjorden in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:31

zijn er hier meer fjorden op bokt die western worden gereden? ondanks dat ik de fjorden wel in het lijstje heb zien staan van veel gebruikte paarden bij western, zie ik ze eigenlijk zelden. (meest gebruikte quarter, paint, arabier daarna de new forest, haff, fjord en tinker). ik ben met de mijne begonnen met trail. hij doet het erg goed en vind het erg leuk. alhoewel nu even niet maar daarom komt de otheopaat ook zo op stal. ;). vinden jullie het terecht dat de fjord ook in het rijtje voor komt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:40

Sonja @bokt doet het erg goed met haar fjord.

Ojajoh

Re: fjorden in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:17

wij moeten nog van start gaan,maar we zijn onderweg :D

Afbeelding

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:17

wel eens op een wranshow geweest? zie je regelmatig fjorden voorbij komen
de volgende schieten me even te binnen
rascal van laja schuurs (l1)
rosanne van christina smit (l1)
Cadiz van Vivian (L5)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:21

zack@bokt L4

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:28

Yep, ik en mijn Zoë willen volgend jaar misschien wedstrijden gaan starten
Afbeelding

Diesel wordt wel western gereden maar geen wedstrijd ambities
Afbeelding

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:17

Op de fjordensite is een waar western topic met allemaal westernfjorden :D
Ik doe mijn best, maar om in 2 maanden te zeggen dat we in de westernsport zitten...
We oefenen er hard voor.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:33

Wij hebben een Fjord gehad, die hebben we na het inrijden reining getraind, Die deed het best leuk en was flink vlot op de cirkels.De manen lieten we lang :) dus geen borstel.
Dat beessie reed best leuk, maar die hebben we inmiddels verkocht, wegens tijdgebrek.
De nieuwe eigenaar rijdt er ook weer western mee.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:51

leuk al die western fjordjes. de mijne heeft ook lange manen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:39

Of het terecht is dan kun je jezelf beter afvragen wat je onder sport verstaat!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:45

rapido schreef:
Of het terecht is dan kun je jezelf beter afvragen wat je onder sport verstaat!

Leg jij dat eens uit dan?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:45

Welk lijstje :D

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:47

Het wordt tijd dat ik naar huis ga geloof ik, ik volg het niet meer :D

Hoe bedoel je: welk lijstje. Of was het geen reactie op mijn vraag?

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:48

Ik vond hier nog een foto van onze reiningFjord, het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn Quarter, maar deed het best aardig. Maar zelf zou ik met deze geen wedstrijden gaan rijden, dat nu weer niet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:00

Plinka en kmvreter bewonder ik ook altijd op wedstrijden. Wat een ster in de trail is dat.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:02

Ja, trail is weer een ander verhaal, not my cup of tea, maar ieder zijn onderdeel natuurlijk.
Voor reiningwedstrijden vind ik ze persoonlijk nu niet zo geschikt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:05

Ja, maar westernrijden is niet alleen reining. ;) Dat lijken de reiners nog wel eens te vergeten. :P <- niet kwaad bedoelt!

En als je kijkt naar reining... tja... daar is weinig ruimte voor een ander ras. Hoe leuk sommige hafjes het ook doen. Ze zijn er niet voor gebouwd, op gefokt, etc.

Maar als je kijkt naar de andere disciplines, dan kan je met een Fjord daar ook leuk in meekomen... in de Wran dan.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:14

Duke schreef:
Ja, maar westernrijden is niet alleen reining. ;) Dat lijken de reiners nog wel eens te vergeten.

Voor mij wel, sinds jaren, daarvoor niet :) Wij kochten deze merrie als veulen van 4 maanden oud. Was van de bekende Fjordenhengst Manus. Die waar wij hem van kochten liep alleen maar keuringen met die Fjorden, deze haalde alleen maaar 7ens, en dat was niet genoeg.
Liepen er tegenaan en kochten haar voor de prijs van een Aldifiets, met stamboompapieren en alles.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:16

SaskiaB schreef:
Hoe bedoel je: welk lijstje. Of was het geen reactie op mijn vraag?

Nee, in het eerste bericht staat iets over een lijstje ;)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:48

Lijstje dus, bericht nr 1. Als ik heel eerlijk mag zijn, nee. Een quarter, een paint, een appie, misschien een grullo ok. De rest van de rassen is imo niet gebouwd voor echt western rijden.
Je kunt op elk paard een westernzadel leggen, zelfs op een ezel of een muilpaard.

Hobbymatig of een beetje hier en daar ja, dat kan. Zelfs nog wel een onderling wedstrijdje, kan ook nog. In de USA, waar deze sport tenslotte vandaan komt, heb ik nog nooit een Haflinger, Fjord, Fries of KWPNer op een grote show zien rijden. Ik weet wel dat er Haflingers zijn die het aardig doen hier, dat wel.

Het is maar een mening van een ouwe reiner hoor, maar elk ras is toch gebouwd en gefokt waar het voor bedoeld is.

Dat is ook de reden waarom we de reiningFjord weer hebben verkocht, we kregen teveel paarden om te rijden, en dan moet je keuzes maken.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:53

JohnnyReiner schreef:
maar elk ras is toch gebouwd en gefokt waar het voor bedoeld is.

Zo'n fjord doet het uiteindelijk gewoon het best in de wei :D

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik denk niet dat mensen een fjord kopen met het idee: hier ga ik eens even wereld kampioen mee worden.
Gaandeweg kom je erachter dat het wel leuk gaat, wedstrijdje hier, wedstrijdje daar et voila... je zit in 'de sport'.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:58

Ik ben ook aan het overschakelen naar western met m'n fjord en wel meer in de reiningrichting :)
Ik weet dat we nooit hoog in de sport gaan komen, maar vind het superleuk om SAMEN met hem te leren en over te schakelen :)
Later koop ik dan een quarter bij (als mijn studies afgerond zijn en ik ga werken :P )

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:04

Dan ligt het maar net aan wat voor nivo en wat voor onderdeel. Ik ga er niet neerbuigend over doen, heb zelf met een Egypt arabier western gereden en met die Fjord, we hebben zelfs met een Welsh c pony western gereden, maar het is allemaal maar tot een bepaald beperkt nivo. En hoever je zelf de lat legt wat je verstaat onder "westernsport".

Met die Egypt arabier kon ik aardig reinen, ook nog wel mee pleasure rijden, maar zij was toch wel vaak niet cool genoeg in haar hoofd en vaak een zenuwachtige tante op wedstrijd of locatie. De quarters die ik heb gehad gaven weinig ergens om, die hadden dat niet, oe jee vlaggen, oe jee muziek, op een wedstrijd.

Nogmaals, het is maar wat je onder westernsport en westernrijden verstaat. Om in mijn vakgebied te blijven, een Fjord zal never zo snel kunnen spinnen als een Quarter, nog een supersnelle rollback kunnen maken in een fractie van 2 tellen.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:05

xEliine schreef:
Ik ben ook aan het overschakelen naar western met m'n fjord en wel meer in de reiningrichting :)
Ik weet dat we nooit hoog in de sport gaan komen, maar vind het superleuk om SAMEN met hem te leren en over te schakelen :)
Later koop ik dan een quarter bij (als mijn studies afgerond zijn en ik ga werken :P )

Dat deden wij er ook mee,maar dat was gewoon voor de aardigheid, je komt er echter niet verder mee, en dat kun je van zo een beessie ook niet verwachten.

De meningen over wat westernrijden is, lopen uiteen over een afstand zo groot van Amsterdam tot Peking. Veel mensen gooien een westernzadel op hun paard, wat voor ras dan ook, rijden met een beetje losse teugel en gaan in het bos crossen. Zij rijden western zeggen ze. Als je daar een andere mening over hebt, zijn ze vaak beledigd.

Voor mij is westernrijden 1 of meerdere westerndisciplines rijden, manoeuvres dus. Imo betekent dat niet dat je perse wedstrijden moet rijden, maar zeker niet een beetje boscrossen met een los teugeltje en een westernzadel.

Als je dat met een dressuurzadel doet, rijdt je ook nog geen dressuur.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:28

zucht waarom gaat elk topic over een ander ras waar mensen veel plezier van hebben over het gezeur dat ze niet geschikt zijn??? laat iedereen in hun waarde .