Kennismakingklasse? en welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Kennismakingklasse? en welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:50

Hallo bokkers :D

Lekker van het weer genoten?
Nee zonder gekheid, ' vroeger' hebben Flower en ik naar ik dacht 3x gereden waarvan 1x met startkaart, dit was in 2005/2006. Ik reed toen met een boomloos zadel.

Nu sta ik op een gezellige stal en daar staat een endurance fanatiekeling en die heeft het beetje weer aangewakkerd, lol. Of ik mee wou :D Stiekem eigenlijk wel :D

Maar nu:

Hoe waren/zijn die regels ook al weer met die kennismaking klasse? Ik ben geen lid meer (al 5 jaar niet meer) en ik dacht dat ik pas 2 kennismakingsklasse's had gereden. Dan zou ik er nog 1 over hebben, of niet? Of verloopt het na een tijdje?

En dan -> Als ik mag rijden, welke zadel moet ik meenemen? Ik reed vroeger op een boomloos maar (ik heb hem nog wel) ik rij nu iets ' serieuzer' met een thorrowgood vhz welke op maat 'gemaakt'/aangepast is. Eerlijk is eerlijk, op mijn boomloos zit ik lekkerder, als ik nu lang buiten ga rijden pak ik hem ook nog steeds :o Ik kan daar veel langer op zitten, maar mijn benen zijn weer sneller vermoeid op de boomloos. Maar goed het paard is uiteindelijk het belangrijkst....

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:56

Er zijn nieuwe regels wat betreft de kennismakingsklasse, dit is nu de impulsrubriek, je mag zo vaak mee doen als je wilt maar je moet wel lid zijn van de KNHS. (en kijk ook goed of je paard de basisinentingen heeft gehad!)

Over je zadel, zelf zou ik kiezen voor een vzh zadel, dit verdeeld de druk over de rug van je paard beter (dacht ik...) en je zegt dat je benen minder snel moe worden met de vzh. Maar je moet uiteindelijk zelf kiezen wat het beste is voor je paard en jou.

Eilatan

Re: Kennismakingklasse? en welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:03

Oke dus het is nu wel anders. Ik zal die entingen eens nalopen, volgens mij is dat gewoon netjes doorgelopen (eens per 9 maanden dacht ik), is dat voldoende (zal zo het paspoort even erop naslaan). Dag lidmaatschap KNHS is vast ook goed?

Ik krijg altijd zo'n last van mn reet met die engelse zadels, na een uurtje :roll: Maar miss is dat met een bontje opgelost. Dit was met boomloos:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KAB7J86W.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CEP3WDYI.jpg

Toen had ik er fenders aan, als ik dat nu ook doe, zit ik wel een stuk steviger.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:12

Daglidmaatschap kan dacht ik niet meer... Je moet wel echt lid zijn.

En toen ging het ookk goed met het boomlooszadel dan zal het nu ook wel goed gedaan denk ik..?

(ik rijd zelf met een Tekna dressuur zadel xD, heel goedkoop maar ik zit er goed op dus tja..Is iets heel persoonlijks)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:29

Oke, lidmaatschap heb ik geregeld ;-) :D

Ja klopt het is iets enorms persoonlijks idd!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:45

Hoe zat het nu ook alweer met de entingen? Moesten ze 1 of 2x per jaar geënt worden? En hoelang voor wedstrijd ?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:00

Een keer per jaar, uiterlijk een week voor de wedstrijd mag je paard ingeënt zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:56

Hilli schreef:
Een keer per jaar, uiterlijk een week voor de wedstrijd mag je paard ingeënt zijn.

Super, bedankt! Dan moet dat ook goedkomen.

Zit ik alleen nog met een zadelkeuze :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:59

Zou voor het vhz zadel gaan! Die verdeelt de druk het best omdat ie opmaat is gemaakt!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:29

qua zadel zou ik het zadel kiezen waar je het beste gevoel bij hebt, is voor een buitenstaander zo weinig zinnigs over te zeggen.
Een perfect passend boomzadel kan de druk soms beter verdelen dan het gros van de boomloosjes, maar vergeet ook niet het verschil tussen zadels (ene boomloos is de andere niet) en de invloed van de ruiter, jij zelf dus! Als jij zit op je VZH-zadel en daardoor meer gespannen gaat rijden of net niet lekker meekomt in de beweging kan je daardoor ook je paard hinderen, zeker na meerdere uren. Dan zou de boomloos wel eens als 'beste keus' uit de bus kunnen komen.

In principe is de afstand van een KK/K1 niet of niet veel meer dan een flinke buitenrit (en dat is zéker niet neerbuigend bedoeld!). Ga bij jezelf na wat je zou doen als je een 'gewone' rit van 25 a 30 km zou maken. Welk zadel zou je pakken?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:01

eeeehm := er is getemd op bovenstaande reactie :')
denk niet dat TS dat nodig heeft _O-

TS, gewoon het zadel pakken waar je het langst lekker in kunt zitten :j

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:35

Ik ben het met de bovenstaande reacties eens - kijk wat je lekker vindt zitten. Je kunt altijd op Marktplaats op zoek gaan naar een Endurance zadel of een keer een lenen (?).

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:50

ik heb ook een vraagje over het zadel,
zou ik met mijn pony die western beleerd is, met een western zadel endurance kunnen doen?

Sorry TS verder heb ik ook geen verstand van endurance :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:50

Livanna schreef:
ik heb ook een vraagje over het zadel,
zou ik met mijn pony die western beleerd is, met een western zadel endurance kunnen doen?

Ja.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:53

Hilli schreef:
Ja.

Wow heel internet afgezocht.... {:)-:( en jij geeft mij in 1 min het antwoord :+
Super bedankt!! :D
Ps. is het niet te zwaar? daar hebben veel mensen het over.... :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:57

De keuze voor optoming in de endurance is vrij, met die kanttekening dat hulpteugels niet zijn toegestaan (met uitzondering van een martingaal).

Het gaat er in eerste instantie om dat een zadel goed past en dat je paard en jij er meerdere uren comfortabel mee uit de voeten kunnen. Een leren zadel zal altijd zwaarder zijn dan een kunststof variant of een 'uitgeklede versie'. Ik zou me daar in eerste instantie helemaal niet druk om maken.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:02

Hilli schreef:
De keuze voor optoming in de endurance is vrij, met die kanttekening dat hulpteugels niet zijn toegestaan (met uitzondering van een martingaal).

Het gaat er in eerste instantie om dat een zadel goed past en dat je paard en jij er meerdere uren comfortabel mee uit de voeten kunnen. Een leren zadel zal altijd zwaarder zijn dan een kunststof variant of een 'uitgeklede versie'. Ik zou me daar in eerste instantie helemaal niet druk om maken.

Super!! :D ik ben echt opgelucht!
Dankje wel!! :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:01

rox_en_wilvy schreef:
Zou voor het vhz zadel gaan! Die verdeelt de druk het best omdat ie opmaat is gemaakt!

:? Een VZH-zadel is niet per definitie op maar gemaakt hoor, daar moet je toch al de potemonnee voor trekken. ;)

In principe is elk zadel dat goed past en waar je als ruiter fijn op kan zitten al die uren geschikt, zeker voor de kortere afstanden. Er zijn wel een paar dingen waar je op kan letten:
- Een zadelboom verdeelt de druk, wat zeker belangrijk is bij endurance omdat je veel draaft en dus lichtrijdt. Boomloos geeft in de meeste gevallen problemen, ik ken maar heel weinig mensen die ermee zijn blijven rijden, en des te meer die het afgezworen hebben.
- De ophanging van de stijgbeugels moet liefst zo kort mogelijk bij het zwaartepunt liggen, dus niet te ver naar voren. Lichtrijden wordt dan nl. heel erg vermoeiend. Springzadels en westernzadels zijn dus het minst geschikt, VZH al ietsje meer (als het richting dressuur gaat), maar endurance- en dressuurzadels zijn qua ophanging eigenlijk het beste.
- Een diepe zit betekent dat de kussens dunner zijn en de ruiter korter op de paardenrug zit; het paard voelt dus de zit van de ruiter meer. Fijn bij dressuur (mits je een goede ruiter bent), maar minder comfortabel tijdens lange ritten. Bovendien dwingt een diepe zit je erg in één houding, daar kun je na een tijd last van krijgen.
- Spring- en ook VZH-zadels liggen vaak een stuk over de schouder heen, terwijl schoudervrijheid juist heel belangrijk is. Dressuurzadels of zadels op westernboom scoren daarbij beter. Veel zadels worden ook te ver naar voren gelegd op de rug trouwens.
- De keuze tussen een Engelse of westernboom is persoonlijk, zelf vind ik Engelse bomen vreselijk maar dat verschilt per persoon. De westernboom heeft wel meer draagvlak, veel schouder- en schoftvrijheid en een vlakkere, ruimere zit waarin je zelf je houding kan kiezen.