[SGW] crossen gevaarlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

crossen gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:41

Hallo,

Ik heb nu al regelmatig een zware discussie met een vriendin.
Zij rijdt spring/dressuur wedstrijden, ik ben van alles wel een beetje thuis maar vooral recreatief!
Nu heb ik afgelopen zondag een oefencros gestart +/- 30 cm je kon ook hoger kiezen of er langs heen, er was geen tijdlimiet je mog er zo lang over doen als je wou.
Maar nu verklaard mijn vriendin mij voor gek dat ik hier aan mee heb gedaan.. Want +/- 30 cm was nog gevaarlijker dan dat ik hoger zou gaan springen!
En er hoeft ma zoiets te gebeuren ( tussen duim en wijsvinger) en je paard heeft z'n been gebroken.
Natuurlijk kan dit, maar dat kan ook met een buitenrit of een springwedstrijd of iets dergelijks gebeuren.
Ze had het met iedereen die ze kent die iets met paarden heeft het er over gehad. En iedereen was volgens haar tot de conclussie gekomen dat je nooit moet gaan crossen, want dit is gevaarlijk..
Nu ben ik benieuwd wat jullie kijk erop is want ik wordt een beetje moe van deze discussie elke x :D

Sorry als hier al iets van is. Kon het op de zoekfunctie niet vinden

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:46

Geniet van je crosssen samen met je paard, er is niks mooiers. Ons Friese veulen heeft haar been in de wei gebroken..................
Trek je niks aan van de kritiek en ga lekker door met crossen! Oeverloos gel*l van die meid.

marjolein_el

Re: crossen gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:49

Crossen brengt natuurlijk wel een risico met zich mee. Met een paard die vaak de balk aantikt bij springen zou ik ook nooit gaan crossen. Maar als jij weet van je paard dat hij springt, en je doet het onder begeleiding kun je lekker doorgaan met crossen hoor! Hartstikke leuk toch!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:51

Denk dat je vriendin bedoelt dat je paard over zulke ''lage''hindernissen niet echt springt (wat niet voor ieder paard geld!) en dat ze daardoor eerder kunnen gaan struikelen met alle gevolgen van dien.

Met mijn grote paard zou ik voor hem ook hoger moeten gaan springen zodat hij ook werkelijk gaat springen terwijl mijn merrie al over 15cm seriues gaat springen.

Als jij en je paard ervan geniet gewoon lekker doen :D

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:53

Mijn moeder vind het ook gevaarlijk. Dat begrijp ik wel. Een oefencross/les zou dan wel weer mogen, omdat ik dan begeleid wordt.
Gewoon lekker doorgaan!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:58

TS, lekker blijven crossen. Alles brengt risico's met zich mee... En ik neem aan dat jij je paard érg goed kent, dus dat je niet zomaar van alles gaat proberen. Succes!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 30-09-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht uit de post gehaald.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:01

@ TS crossen is niet gevaarlijk zolang jij jezelf en je pony niet overschat. Lekker blijven doen en geniet ervan!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 30-09-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht uit de post gehaald.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:02

Inderdaad, lekker crossen :j Wel oppassen, het is verslavend :o

Prima wat je doet, onder begeleiding, met beleid. Laat vriendin maar kletsen ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:07

Crossen brengt imo wel meer risico dan dressuur
maar zoals een voorganger al aangeeft, er kan altijd wel wat gebeuren.
daarnaast, met de juiste begeleiding en als je het paard niet overvraagd, is het
zeker wel goed te doen en vallen de risicos heus mee.

slechts 30 cm springen zou ik dan idd minder snel doen.
op lage hindernissen zijn veel paarden slordiger dan op de iets hogere
wanneer ze de benen meer op moeten tillen. over dertig cm kunnen ze bijna stappen.

een beetje gelijk heeft ze dus wel maar doe vooral wat je leuk
vind en waar je je goed bij voelt. je vriendin heeft misschien ook wel
gewoon wat angst voor het crossen

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:11

Paardrijden is ook gevaarlijk... Je kan overal gevaren inzien hè, natuurlijk als je crossen van boven de meter enzoveel gaat springen dan denk ik pas dat het een beetje te gevaarlijk wordt. Maarja, als je pech hebt heb je pech en dat kan evengoed bij 60cm... Met cross wil ik ook graag starten als ik een eigen paard heb en ergens de mogelijkheid vind. Ik zou wel niet boven de meter springen in cross, net iets té gevaarlijk persoonlijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:51

Als je weet wat je doet, met verstand rijdt en een goed oog voor afstand hebt en paard met vermogen en die met je meedenkt is het niet gevaarlijk om hoger dan M (M is 1 meter in de cross) te rijden. Natuurlijk brengt het risico's met zich mee, maar neem maar van mij aan dat juist de eventingruiters erg zuinig zijn op hun paard en geen onnodige risico's nemen in de cross. Ook wij willen graag ons paard en onszelf heel houden.

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:06

Het oversteken van een drukke straat is pas echt gevaarlijk !

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:22

marjolein_el schreef:
. Met een paard die vaak de balk aantikt bij springen zou ik ook nooit gaan crossen

helemaal eens ben ik het hier niet mee hoor. Ik pak ook wel eens een balkje (of meerdere :D) mee met springen. In de cross tilt ze echter veeeel beter dr beentjes op. Ze weten het verschil wel hoor...
Maar zolang je verstandig rijdt (en traint) is crossen in mijn ogen lang niet zo gevaarlijk als het lijkt. Ik vond het eerst ook maar gevaarlijk en onverantwoord om te crossen. Maar we hebben er inmiddels echt onwijs veel plezier in allebei!!
Het grootte gevaar zit m inderdaad in de verslaving ... ;) haha!!

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:30

@ Sim ben het helemaal met je eens!
Zodra je paard niet kan springen en jij geen afstanden kan zien is dat ook heel erg gevaarlijk!
(belanden vaak zat mensen in een oxer)
Je bent er zelf bij!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:48

jaa idd volgend jaar doe ik graag weer mee :D Was super!
Ik weet wel dat ik niet naar haar moet luisteren, maar ik wou even weten hoe meer mensen hier over denken :)
Als ik daar een hindernis niet vertrouwde heb ik hem ook niet gesprongen ook i.v.m. de ervaring van mij en t paardje :P

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:13

Het kan gevaarlijker zijn. Maar onderussen is het al veel minder gevaaarlijk dan het was. Inmiddels zijn er ook breekbare bomen in de cross. Zodat als je paard aantikt je gewoon verder kan rijden.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:20

Tsja, ik ben zelf geheel onbekend/onervaren met de cross en ik moet zeggen dat ik het toch wel eng en gevaarlijk vind. Overal kunnen ongelukken gebeuren, maar met de cross acht ik de kansen wat groter. Als je paard een hindernisbalk aantikt of hierachter blijft hangen, valt deze eraf. Als je paard achter een boomstronk of iets blijft hangen, zal deze echt niet meebuigen/vallen en dus moet je maar hopen dat je paard rechtop kan blijven :=

Zoals ik al zei ben ik geheel onervaren met de cross en zijn er minder gevaren dan dat ik zie, het lijkt me wel een hele gave sport en een gave ervaring om op te doen! (zolangs alles goed gaat :P )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:27

ik vind persoonlijk ook 30 cm vrij laag voor een paard waardoor je zoals mijn voorgangers zeggen risico loopt dat je paard slordig springt of er gewoon over galoppeert, waardoor hij zou kunnen struikelen. Verder is crossen net iets hoger in risico dan gewoon springen omdat het vaste hindernissen zijn. Bij twijfel in de afzet heb je meer kans op aantikken...
Maar als jij en je paard het leuk vinden, waarom niet?
Ik ken een paard dat 2x op een dik jaar tijd een peesblessure heeft opgelopen tijdens een dressuurtraining. En eentje dat in de weide een barst in z'n schouderblad gekregen heeft...

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:34

je zit er zelf op om het niet gevaarlijk te maken. als je gewoon gecontroleerd voor de hindernis terug neemt is er niks gevaarlijks aan. maar je moet wel rijden.. en begeleiding is altijd wel belangrijk. crosslessen om voor te bereiden ook zeker weten.!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:44

Je vriendin heeft wel een beetje gelijk. Crossen brengt meer risico's met zich mee dan dressuur rijden. Ook al probeer je nog zo zuinig te zijn op jezelf en je paard. Er worden tegenwoordig steeds meer maatregelen genomen om het veiliger te maken. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
Zo mag je tegenwoordig niet meer als een snelheidsduivel rijden. Als je te hard rijdt krijg je strafpunten.
Er zijn breekbomen in het crossparcours.
Outfits worden steeds veiliger (bodyprotector, airvest).
En op crosswedstrijden moet je 2x met je paard naar een dierenartskeuring.
Er staan stijljuryleden in de cross. Zonder voldoende stijlpunten haal je geen winstpunten en kun je niet zomaar een hogere klasse gaan rijden.
Als je springparcours niet goed genoeg is mag je niet de cross in.

Toch zijn ongelukken niet helemaal te voorkomen.
Maar ook met dressuur kan ze een ongeluk krijgen met haar paard. Ik kan me voorstellen dat voor iemand die nooit veel van SGW gezien heeft, het heel imponerend over kan komen. Ik heb zelf bij B hindernissen staan te griezelen toen ik pas begon.