[SGW] Cavalor Ice Clay voor na de cross, hoe gebruiken jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximiliano

Cavalor Ice Clay voor na de cross, hoe gebruiken jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:49

Hallo,

Ik heb de Cavalor Ice Clay gekocht om mijn paard zijn benen na de cross te koelen.
Ik heb gekozen voor de klei omdat daar nog mijn transport beschermers overheen kunnen aangezien mijn paard die echt om moet!!

Alleen nu het volgende.... Ik hoor verschillende verhalen over het gebruik.

De 1 zegt: na de cross benen insmeren, kranten nat maken en eromheen, dan bandages erover dan transportbeschermers om.

De ander zegt: na de cross benen insmeren, droge kranten eromheen en dan transportbeschermers.

Hoe gebruiken jullie het???

Evony

Re: Cavalor Ice Clay voor na de cross, hoe gebruiken jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:53

Ik ben gewend klei er op, droge krant, bandage en daarmee op de trailer dus geen transportbescherming.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:44

Ik ben dus de natte krant gewend, dan lappen en dan een bandage. Geen transportbeschermers, dat wordt veel te warm. Moet eerlijk zeggen dat ik na een B en L cross geen klei smeer en ook geen uiercreme in de cross, vooral het laatste vind ik voor het B en L overdreven :o

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:46

ben ik het mee eens hoor roos!
Vanaf Z/* vind ik het anders maar daar voor beetje over dreven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:51

Gelukkig een medestander :D Voor het M bekeek ik het per cross, in het Z was het standaard. Als ze niet soepel over 80/90cm komen ( B hoogte) dan vraag ik me af wat je in een cross doet :o Iedereen heeft wel eens een rotsprong, maar om ze met die hoogte nou te gaan insmeren, een training is zwaarder en je moet het er allemaal weer afwassen ook :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:53

Voor de B en L hoeft het inderdaad niet echt, maar ik rijd nu M en vind het personlijk fijn om wel eventcream en klei na de cross te gebruiken, beter voorkomen dan genezen.
Als iemand zich daar persoonlijk fijn mee voelt om dat in de B?L te gebruiken kan ik me dat ook goed voorstellen :) .

Ik doe klei, dan natte kranten en dan onderbandages en bandages eroverheen, geheel is dik en stevig genoeg om zonder transportbeschermers te kunnen. Dit bandageren en natte kranten heb ik zo van een 1* amazone geleerd, het idee achter de natte kranten is namelijk dat de benen veel langer gekoeld worden dan wanneer je de klei laat drogen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:53

Okay thanx! Weet ik wat ik morgen moet doen ;)
Uiercreme of eventcreme is indd erg overdreven voor een B cross!
Maar mijn paard heeft erg snel last van dikke achterkogels na zwaar werk! Vooral als het warm is....
Vandaar dat ik het in de B ook al doe, klei na de cross! Puur en alleen voor het koelen!
Laatst bijgewerkt door maximiliano op 24-09-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:55

Mijn paard springt makkelijk over 90 cm! Dat is totaal het probleem niet!
Springen 1.45 parcours met mijn springlessen (normale dan) dus daar gaat het niet om! Gaat om het koelen erna!
Maar bedankt voor de tips!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:01

Als je paard heeft van volle benen dan zou ik ook klei smeren, maar ik zie wel eens paarden een B cross ingaan. Je zou bijna denken dat ze badminton lopen, tot ver over de boeg ingesmeerd met uiercreme ;)

Ik zou net als Evie met onderlappen werken, desnoods een paar hele lange aanschaffen zodat ze ook een deel van het spronggewricht en de kroonrand mee pakken. Ik denk dat klei,lappen, bandage en dan nog transportbeschermer veel te heet wordt en je de hele werking van de klei teniet doet. Ik heb een hele braverd op de wagen, die heeft ook wel eens alleen in de klei met natte kranten gestaan, voor de rest niets. Oververhitting is de hoofdoorzaak van peesblessures. Daar is ook een hele mooie cartoon van die ik al bij verschillende klinieken heb zien hangen als waarschuwing voor oververhitting in de pees.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:09

Als onderlappen kan ik je van die vilten lappen aanraden, die zijn heel lang en komen dan boven de bandage uit en onder tot over de kroonrand, en dan heb je in principe volledige bescherming voor het transport, ze zijn ook nog een heel goedkoop dus als ze na een tijdje goor worden kan je ze makkelijk weggooien en weer nieuwe nemen.

De kranten en bandage's gebruik ik trouwens pas sinds kort, die van mij stond altijd met alleen klei op de trailer, maar dat is net zoals die van Roos een ontzettende bravert op de wagen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:11

Tja snap wat je bedoeld! Nou zo zou ik niet eens rond durven rijden hoor :P haha
Maar ga het morgen zo doen als jij gezegd heb! Doe wel springschoenen om voor de kroonranden en voor de rest alleen bandages en onderlappen!

Nu hopen dat het morgen ook goed gaat :D
Laatste cross maarsbergen ging top! Tm hindernis 13 waar hij zijn hoefbal open trapte!
Maar ook daar hebben we weer wat voor gevonden;)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:13

Ga ze meteen volgende week kopen! Goeie tip!
Daar baal ik soms van... Ene moment is hij mega braaf en andere moment breekt meneer nog net de trailer niet af :(

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:51

@ gr_roos ik gebruik sinds kort wel eventcreme in de L. Mijn paard kwam steeds met wondjes uit de cross en sinds ik de creme gebruik heeft zij nog geen wondje gehad. Met training gebruik ik het ook. Smeer voor alleen een dunne laag tot net over de knie, stukje huid tussen springschoenen beschermer, achterbenen tot de knie.

Over de klei: ik zie beide methodes om mij heen. Ik smeer geen klei maar zet mijn paard als ik niet te laat thuis ben altijd nog minimaal een uur in de wei.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:57

Die van mij loopt nu wat oefencrossjes en gaat volgend jaar als het goed is van start. Maar nu na het werk smeer ik haar benen ook lekker in met klei, folie erom en een katoenen bandage, thuis bandage en folie eraf en de volgende dag was ik de klei eraf. Of het nodig is wel of niet maakt me niet uit. Ik vind het fijn nar het zwaardere werk dan wat ze normaal doet.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:00

Ik smeer meestel klei en zet hem dan 'zo' op de wagen. Met kranten wil ik wel eens doen als de bodem heel slecht was maar meestel klei erop, paard op de wagen en als ik thuis kom spoel ik het af en zet ik hem nog even op de wei.

Transportbeschermers doe ik niet aan, meestel gaan ze juist stampen doordat die dingen ontzettend warm zijn en niet echt lekker zitten. Nou staan paarden op een vrachtwagen(tje) vaak wel rustiger dan op de trailer, dat scheelt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:28

Ik doe alleen aan transportbeschermers als der benen zit moeten blijven anders ook niet

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:10

Eef_Bam schreef:
Ik doe klei, dan natte kranten en dan onderbandages en bandages eroverheen, geheel is dik en stevig genoeg om zonder transportbeschermers te kunnen. Dit bandageren en natte kranten heb ik zo van een 1* amazone geleerd, het idee achter de natte kranten is namelijk dat de benen veel langer gekoeld worden dan wanneer je de klei laat drogen.

Doe je dat gelijk na de cross als ze de wagen op moeten? Maar dan kunnen ze er zo paar uur mee staan? Wordt het dan alsnog niet te warm op een gegeven moment? Kan zo paar uur duren voordat je dan thuis bent.

Ik heb tot nu toe nog nooit geen klei gebruikt naderhand, vind het altijd fijn om de dag erna te kunnen zien hoe de benen zijn. Koel het altijd af met water en dat is het... Mocht ik M of hoger gaan crossen ga ik het denk ik wel gebruiken. Al doe ik het denk ik dan eerder thuis, al heeft het dan minder nut. What met dingen om zijn benen in de wagen zetten werkt averechts heb ik gemerkt. Of alleen enkel klei zoals Evelien doet moet wel kunnen denk ik.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:27

Sannnn schreef:
Eef_Bam schreef:

Doe je dat gelijk na de cross als ze de wagen op moeten? Maar dan kunnen ze er zo paar uur mee staan? Wordt het dan alsnog niet te warm op een gegeven moment? Kan zo paar uur duren voordat je dan thuis bent.

Ik heb tot nu toe nog nooit geen klei gebruikt naderhand, vind het altijd fijn om de dag erna te kunnen zien hoe de benen zijn. Koel het altijd af met water en dat is het... Mocht ik M of hoger gaan crossen ga ik het denk ik wel gebruiken. Al doe ik het denk ik dan eerder thuis, al heeft het dan minder nut. What met dingen om zijn benen in de wagen zetten werkt averechts heb ik gemerkt. Of alleen enkel klei zoals Evelien doet moet wel kunnen denk ik.

Een dubbele ontkenning Sann, je zegt nu eigenlijk dat je altijd klei gebruikt :Y) .

Maar om je vraag te beantwoorden, ik doe het inderdaad gelijk na de cross, was gisteren een uur of 11, waren rond 4 uur weer thuis en heb toen de bandage's gelijk afgehaald en was absoluut niet warm maar inmiddels ook niet heel koud/nat meer.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:32

Haha, zwaar weekend houden we het maar op dan. :P

Misschien dat ik het toch maar eens moet gaan doen met klei na de cross.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:41

@ Eef bam. Ik had het gedaan op de manier van Sann maar die is hetzelfde als de jouwe volgens mij.
Kan het kloppen dat de kranten zelf wel warm zijn als je ze eraf haalt?!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:45

Ze nemen op een gegeven moment de warmte van de benen op, dus de lichaamstemperatuur, maar echt warm worden ze (bij mij in ieder geval) niet.
Maar koud zijn ze dan niet meer, maar dan heb je wel het effect van de bandage om eventueel vocht uit de benen te houden.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 20:00

Ik denk dat dat nu het geval bij mij was. Ze waren niet extreem heet maar voelde wel echt dat ze gedroogd waren en de warmte hadden opgenomen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:02

Ik smeer pas de benen in als ze op de wagen gaat. Als ik weet dat ik op gras/zand sta laat ik der even in een paddock lopen. Zodra ik klaar ben om te vertrekken smeer ik de benen in en dan rij ik weg. Als ik moet wachten op de prijsuitreiking pak ik der vlak voor de prijsuitreiking in zodat ik daarna meteen weg kan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:41

Ik heb twee paarden gehad waarvan de benen niet reageerden na de cross. Voor mijn eigen gemoedsrust, gebruikte ik wel klei.
Op de wedstrijd zelf koelde ik de benen met (koud) water. Paarden stonden op de wagen zonder bescherming.
Ik smeerde de klei pas thuis op de benen en dan gewoon bloot (geen kranten en geen bandages). Dit borstelde ik de dag erna er pas weer af.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:44

Evony schreef:
ben ik het mee eens hoor roos!
Vanaf Z/* vind ik het anders maar daar voor beetje over dreven.

Hier hetzelfde.
Dit weekend heb ik ook geen klei opgezet.
Na een langere/zwaardere cross zet ik ofwel klei op zonder bandages, als het met is, dan met droog krantenpapier ertussen.