trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:13

hoi 15 oktober ga ik ws mee doen met endurance katwijk! ik heb deze rit al een keer gereden maar dat ik alweer 4 of 5 jaar terug! ik wil hem nu gaan starten met m` n vlotte fjord! dit is m` n schema wat ik probeer aan te houden.

- ma: rust, wandelen, grazen aan de hand en weidegang
- di: 1,5/2 uur duinritje op tempo 10 tot 12 km
- wo 1 uur dressuur/springen of 30 min longeren aan vlot tempo
- do: rust, wandelen, grazen aan de hand en weidegang
- vr: wandeling/rondje om over het harde stappen 1 uur lang
- za; rit door het duingebied 2/2,5 uur 18 tot 20 km interval training
- zo: rit door het duingebied 1 tot 1,5 uur in rustig tempo

dit is voor ons beiden prima vol te houden. hiermee moet ze een impuls- rit toch wel aan kunnen?
trouwens ze heeft iedere dag weidegang (paddock) van 9 tot 5

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 06:36

Hoe lang rijdt je al volgens dit schema?

Wat versta je onder interval training?

Je maakt genoeg km, als je al een tijd rijdt volgens dit schema kun je best een klasse 1 proberen. Je hebt als groot voordeel dat je paard de ondergrond van de wedstrijd al kent:)

jendemen25

Re: trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 06:43

ik versta onder interval training 15 min draven en 7 min stap. of 20 min draven en 5 min stap. of 5 min rustige galop en 5 min stap. ik rijd nu 3 weken volgens dit schema, daarvoor hield ik dit ook aan maar dan met iets meer longeerwerk en kortere ritten.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:35

In dat geval ben ik minder overtuigd van hoe klaar hij is voor de klasse 1 :) (bij ons is interval galoptraining, van daar ;))

Met 15 min draf 7 min stap ga je het niet redden in de wedstrijd, als je 10/uur aan houdt red je het wel...

Wat is er met hem gebeurd voor je hem kocht? Je kunt in 4 week de conditie nog iets verbeteren, maar eigenlijk zou hij nu al genoeg conditie moeten hebben om over 4 week te kunnen presteren.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:19

Als je 2 uur doet over 12 km heb je een gemiddelde van 6 km/h...
Je moet minimaal 8 rijden, rijd je ook wel eens rond de 10?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:15

ik heb vaker endurance gereden, mijn trainingsschema heb ik neergezet om evt met anderen uit te wisselen hoe zij het doen. ze is kilometers maken zeker wel gewend maar dan deed ze trektochten en dat was hoofdzakelijk in stap. ik merk wel dat ze ons duingebied in noord-holland steeds fijner vind om te lopen. zit nog wel in twijfel of ik mee zal doen ja of nee... misschien doe ik de eerste rit van het nieuwe seizoen wel mee. ik wil graag samen met een vriendin gaan. zij is net begonnen met trainen. ik vond het voor haar paardje nogal wat in verhouding heeft mijn paard veeeel meer uithoudingsvermogen en conditie is echt op peil, maar het zware zand wat ik al eerder zei is nog wat zwaar....
ik denk dat ik met haar mee ga als groom. eens kijken wie er gelijk had! ;-)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:49

Hai! Ik zou inderdaad pas na de winter starten. Met dit trainingsschema is je fjord nog niet klaar voor een klasse I. Je tempo ligt in de trainingen te laag. Probeer in de trainingen al 10 km p/u te halen.

Ik zou deze winter thuis gaan proberen om in ieder geval een rit van 25 tot 30km voornamelijk in draf te doen. Maak de stukken stap steeds korter en houdt bij wat je gemiddelde snelheid was na afloop. Zorg dat je rond de 10 km p/u zit. Naar mijn idee is je paard dan pas klaar om mee te gaan op wedstrijd. Je zet hem anders wel erg voor het blok.

Tijdens de wedstrijd verlies je veel tijd bij het groomen en bij de P/A. Dus zorg echt dat je in de trainingen wat sneller rijdt dan die minimale 8 km p/u. Via linkjes bij FAQ kom je wel op trainingsschema's die je hierbij kunnen helpen. Succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:15

Stappen heeft wel nut, maar pas vanaf 2 uur... Vanaf daar beginnen ze pas conditie op te bouwen.
Intervaltraining is bijv 3 min flinke galop, 1 min stap, 3 min flinke galop, 1 min stap, en dat dan een stuk of 5 keer...
Wat jij intervaltraining noemt, is het begin van de conditietraining. Dan ga je je drafsessies uitbouwen en je stapsessies korter maken voordat je weer aan een drafsessie begint.
Tempo moet indd wel hoger liggen want je verliest veel tijd op de PA en op de groompunten.
Ik zou volgend jaar starten...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:45

ik heb m` n besluit genomen, ik ga niet mee rijden 15 oktober. ik ben afgelopen zaterdag expres op zwaarder gebied gaan rijden en een flinke draf gedaan en ook 20 min lang. nou ze hield het wel vol hoor daar niet van en had ook nog heel veel zin om verder te gaan, maar zonder de hartslag op te meten wist ik gewoon dat het nog te zwaar voor haar is.

als ik er over nadenk is het ook wel logisch, ik heb haar nu 4 maanden en daarvoor liep ze met een buitenritje alleen maar door de polder, nou dan is het duingebied in Noord- Holland wel anders! ik denk dat ze over een half jaartje veel lekkerder zal lopen in het duinzand.