speciale zadels voor gehandicapten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pandoraa

speciale zadels voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:00

hoi hoi!

ik heb een vraag:
een meisje uit mijn straat zit in een rolstoel.
ze wil graag paardrijden, maar de maneges in de buurt willen haar geen lessen geven.
mij moeder is goede vriendin met haar moeder, en stelde voor dat Bianca (haar dochter) bij mij kon rijden.
dat kan wel, en ze heeft nu een keer geprobeert op Pandora te rijden zonder zadel en met zadel, maar het zat allebei toch net niet zo lekker.
toen heb ik met de voltigesingel van een kennis geprobeerd, en dat ging vrij goed.
toch zit ik ermee: we vinden ht allebei erg leuk, en ik wil niet dat zoiets in de weg zit.
de singel blijven lenen kan ook niet, want de eigenaren willen hem zelf ook veel gebruiken.
weet iemand miss. of er ook (niet te dure) zadels zijn, die daar geschikt voor zouden zijn?

groetjes! :o

Fritsiej

Re: speciale zadels voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:05

Mijn moeder beheert een manege speciaal voor gehandicapten. Ik heb geen idee of appingendam in de buurt van Sliedrecht ligt, maar ik zou dan sowieso even googlen op Boldermanege Sliedrecht.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het vaak voor mensen in een rolstoel ( lichamelijk en/of geestelijk gehandicapt) is het niet goed om zelf maar wat aan te gaan kl*ten. Het is voor hun heel ontspannend, maar wel onder professionele begeleiding. Er zullen op manege 's speciaal voor gehandicapte/ minder valide mensen soms echt wel wachtlijsten zijn, maar ze weten wel 100% waar ze mee bezig zijn ;). Overgens vind ik het wel top dat je het probeert, maar niet verantwoord.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:05

Een pony op de manege (lang geleden) kon je nooit met zadel rijden (geen idee waarom trouwens), die werd altijd gereden met een erg dik gel-deken, een gelpad alleen dan rechthoekig, met een voltigesingel. Het zat echt heerlijk dus het uurtje doorzitten viel erg mee!

Als je zo'n heel dik geldekje gebruikt lijkt het me erg prettig!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:09

Weet je hoe dit zit verzekeringstechnisch?
Stel dat ze valt, ben jij als eigenaar van het paard volgens mij verantwoordelijk.
Dat zou ik even uitzoeken.

Verder: Misschien willen ze zelf wel een voltigesingel aanschaffen?
Hoeveel kost zoiets? 100 euro? Als ze dat willen moet die investering het probleem niet zijn denk ik.
Wat kan ze trouwens wel? Is ze verlamd of kan ze gewoon slecht lopen bijvoorbeeld?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:40

Een voltigeersingel is vaak een hele goede keuze en echt duur is het niet om zo'n ding aan te schaffen. Zorg wel voor een goede pad of schapenvacht eronder.
Schapenvacht geeft extra warmte aan stijve spieren en voorkomt kapot rijden.

Zorg voor extra veiligheid d.m.v. een goed passende cap(moet natuurlijk altijd) en een bodyprotector.

Als je iets meer over de handicap kunt vertellen dan kunnen wij je waarschijnlijk beter adviseren en gerichte tips geven.
En wat zijn de doelstellingen, zelfstandig rijden of alleen aan de hand rondjes rijden in de bak?

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 06:40

appingedam ligt niet dicht bij Sliedregt, dus nee.
met de verzekeringen is het oo goed, dus verder geen probleem.

ik zal eens kijken voor een geldeken :D

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:32

Houd je er rekening mee dat het met de verzekering hoogst waarschijnlijk niet goed zit. Jij bent namelijk verantwoordelijk als zij valt o.i.d. Nog erger als je niet de eigenarresse bent van het paard, dan is die namelijk verantwoordelijk en mocht er iets verkeerd gaan, kost dat onwijs veel geld!

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:12

ik ben eigenaresse van het paard(en trots ook!)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:17

pandoraa schreef:
ik ben eigenaresse van het paard(en trots ook!)

En dus de banketstaaf als het meisje van je paard valt en gewond raakt :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:59

je kan in plaats van een voltige singel ook een anti-rol singel gebruiken. deze zijn vaak een stuk goedkoper en werkt net zo goed. ik gebruik deze namelijk zelf ook bij zitlessen die ik geef. de singel heb ik laten vermaken zodat er een gewone zadelsingel aan vastgemaakt kan worden en zo voor meerdere paarden gebruikt kan worden. ik heb er een westernpad van echt schapenbont onder liggen en deze is dik genoeg om de rug van je paard te ontlasten. alles bij elkaar was ik toen 100 euro kwijt voor de anti-rol singel, zadel singel, beugels + riemen, westernpad en het vermaken van de singel. en als je gaat kijken naar een goede voltigesingel beginnen deze bij 100 euro en dan komt de rest er nog bij.
zorg er inderdaad wel voor zoals anderen voor mij al gezegd hebben, dat het qua verzekering alles waterdicht is en niet dat je bij een ongeval de pineut bent.