[WN] De 'moeilijke' galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paulawestern

De 'moeilijke' galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:36

Hoi,

Ik wil graag wat tips!
Op dit moment lease ik Donna, een manegepaard en ik rijd haar +/- 3 keer per week. Daarvan heb ik twee dagen les en rijd ik dus een dag vrij. Op mijn vrije dag probeer ik vooral de rechter galop te oefenen, maar dit vind Donna (en ik) erg moeilijk. In mijn eerste voorstelpost heb ik al het een en ander aan tips gekregen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=1453500&

Maar nu, over de rechtergalop:

En tijdje terug ging het heel goed met haar in travers zetten en dan springt ze in principe zo aan.. Maar ik ben 3 maanden eruit geweest ivm rugblessure en nu lukt het niet meer, telkens als ik haar in travers wil zetten dat duwt ze me helemaal tegen de zijkant van de bak aan waardoor ik telkens mijn knie op het spel zet.. Voordat ik überhaupt de galop aan haar vraag zet ik haar in travers zowel in stap als draf. Maar als ik een kusje geef dan gaat ze helemaal panisch doen (half links galopperen, half draven) en dan probeer ik haar eerst weer rustig te krijgen (draven), maar telkens gaat ze zo spastisch doen.. En mijn lerares zegt dan dat ik haar terug moet nemen naar stap of draf, maar vaak blijft ze zo doen... Ik vind het zo moeilijk om die rechter galop te krijgen van haar, maar ze kan het wel. Als het uiteindelijk lukt, dan gaat ze heel hard, maar ze maakt dan op een gegeven moment een changement en dan zit ze weer links! (terwijl ik nog steeds op een volte rijd en niks met mijn benen doet aangezien ze zo hard gaat)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? (dat ze me tegen de bak aanduwt + de wissel).

Groetjes,
Paula

Cassidy

Re: De 'moeilijke' galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:43

Klinkt als een paard dat vast zit in de rug.
Is er een optie om er een osteopaat bij te halen?
In hoeverre wordt er bij jullie op stal aan rechtrichten gewerkt.
Er zijn meerdere opties om een paard in de goede galop te krijgen.
Je zou bijv. stelling naar buiten kunnen vragen om de binnenschouder vrij te maken, en dan in galop aanspringen.
Hard gaan draven en in de galop laten vallen (gebeurt bij jonge paarden vooral)
Maar als er mogelijkheid is om de rug na te laten kijken zou ik dat doen.
Moet er alleen even niemand anders opgaan.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:50

Tegen de bakrand aan duwen is zo verholpen ;)
buitenteugel niet inkorten maar buitenhand naar achter LANGS je lichaam, binnenteugel los. En de neus wel zo ver opzij trekken dat haar neus het buitenste punt is.
Pas als ze zelf de buitenteugel pakt (trekt) hand meebewegen naar voren. Binnenteugel blijft drukloos.
Let even op voor de wending, hier moet je natuurlijk wel ruimte voor geven op de buitenhand.
Niet inkorten die teugels, dan kun je niet anticiperen op bochten en teugeldruk.
Zelf spring ik in contrastelling aan (op de lastige zijde). Gaat prima vanuit de bovenstaande oefening. In de galop hoofd naar de bakrand als ze gaat racen. Weer alleen op die buitenteugel.
Dit zijn overigens de eerste stappen tot rechtrichten, op de makelijke zijde zul je deze oefening niet nodig hebben.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:07

Ik heb het filmpje uit je vorige topic ook bekeken, daar zit je in de rechtergalop scheef naar links.
Om te kunnen bepalen wat er nu misgaat zou je het beste een filmpje kunnen plaatsen van nu. Én dan van goed dichtbij :)

Als je zelf niet goed zit, zal travers ook niet helpen. Als je wel goed zit en je paard heeft geen rugpijn, dan zijn er ook andere manieren dan travers :)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:59

Ze is onlangs bij de fysio geweest en ze was helemaal in orde, dus dat is het niet..
Wat Cassidy schrijft is al een optie wat ik probeer om haar in de rechter galop te krijgen, maar nu duwt ze me dus tegen de bak aan.
En in dat filmpje breng ik mijn gewicht juist naar links aan... een ander foefje wat ik heb gehoord van iemand anders die haar ook vaak heeft gereden. Ik kon haar ook op rechts krijgen middels een balkje, zodra ze sprong bewoog ik mijn gewicht naar links zodat ze zichzelf moest corrigeren in evenwicht en wel rechts moet aanspringen..
Ik zal de volgende keer als ik rijd wel een filmpje laten maken, dan plaats ik deze...

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:05

Mijn paard had vroeger ook veel moeite om aan te springen aan 1 kant. Ze liet ook moeilijk los op die kant in draf . Bij mijn paard bleek er een wolfskiesje te zitten, dus dat is mss ook iets wat je best na laat kijken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:10

Ik zou dat kusje een poosje achterwege laten en vooral bezig zijn met rustig verzamelen en loslaten, teugels en benen.
Op het filmpje zie ik vooral dat je heel hard en onrustig bent met je handen.

Daar eerst aan werken, t mag allemaal veel rustiger en beheerster.
Pas als je mooi in "frame" kunt draven zou ik eens rustig mijn been naar achter leggen, iets ruimte geven in je teugel en ook in je bekken die kantel je iets en dan aanspringen.
Foute galop? rustig terug nemen eventueel paar pasjes achterwaarts rondje draaien en nog eens proberen.
Zodra ze in de goede galop aanspringt een paar passen galopperen stoppen, belonen en klaar voor vandaag.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niks met foefjes moet doen maar het rijtechnisch goed moet oplossen en echt veeeeeel rustiger rijden

hihi ik zag net dat ik in je vorige topic ook bijna het zelfde heb gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:44

Die van mij kon niet linksom galloperen in het begin. veel in walk en jog geoefend... Goed linksom stellen, even geen rechterlope meer. Dan kleine stukjes linker lope en nu gaat die kant bijna net zo goed als rechts. Duurt even........

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:59

Je kunt ook proberen om rustig een kleine volte rechtsom te draven en dan aan te springen, dan zitten ze meestal vanzelf in de rechter galop.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:33

Donna vanuit de volte aanspringen wil nog wel eens lukken. Paar voltes rijden in draf (wel inbuigen) en dan aanspringen. Dan is ze namelijk helemaal gebogen in haar lichaam en zet ze haar ene been er beter onder. Zo is mij het verteld, maar ik heb al héél lang niet meer op Donna gereden.