Ervaring met zooltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Ervaring met zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:45

Dit jaar gaat het niet helemaal lekker met de hoefjes van m'n paard, ik heb haar met de wedstrijden altijd op voorijzers staan.
Ben op 2 wedstrijden nu een hoefijzer verloren, waarschijnlijk omdat ze die met haar achterbeen aftrapt. (nooit eerder last van gehad)
Bij de ene wedstrijd liep ze zonder dat ijzer juist beter bij de nakeuring.......maar op blote voeten rijden durf ik niet aan omdat ze wel gevoelig voor een ondergrond met stenen/kiezels.
Bij de andere wedstrijd is ze afgekeurd en de vet dacht dat zooltjes misschien wel een optie is.

Ik heb geinformeerd bij m'n hoefsmid, maar hij heeft alleen rubber en leren zooltjes voor onder het hoefijzer, maar dat lijkt me alleen handig voor de gevoeligheid van de steentjes.
Ik heb op wedstrijd ook wel eens paarden gezien die volledig op rubber staan, heeft iemand hier ervaring mee?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:37

Als ze het over zooltjes hebben geloof ik dat je hoefsmid het bij het rechte eind heeft. Die vul je op tussen de hoefzool en het leer/rubber en dat dempt. Ook de gevoeligheid bij steentjes enzo wordt daardoor minder.
Wat jij bedoelt is kunststofbeslag end at is een verhaal apart. Voor een smid die er nooit mee gewerkt heeft kan dat best lastig zijn om eronder te zetten en eronder te houden. Mijn ervaring met Marlou met verschillende soorten kusntstofbeslag is dat het er nog sneller onderuit gaat dan ijzers. Ik vond het wel fijner rijden, ijzers worden snel glad en dat is met kusntstof niet zo. Maar als het er snel scheef onderligt, hoeven heel anders groeien en de nagelgaten steeds uitscheuren is dat ook niet alles.
Lou heeft vorig jaar een periode op ijzers met zooltjes gestaan, het beviel me goed, maar ook dat wist ze in het land te verliezen. Nu sinds vandaag staat ze voor op ijzers met een leren randje tussen het ijzer en de hoef, ook om te dempen en ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ze had afgelopen zondag na 3 1/2 week weer een voorijzer er (half) afliggen...
Margreet, misschien is het looppatroon van je paard op de wedstrijden veranderd, waardoor ze ze nu sneller aftrapt. Een goede opzet in het ijzer wil ook vaak helpen, dan is het voorbeen sneller weg. Lou doet het meer met haar ene voorbeen op het ijzer van het andere staan, maar als het met een achterbeen gebeurt is die opzet vaak een goede.
Is je paard slapper geworden afgelopen jaar, of juist sterker? Het aftrappen heeft naar mijn idee meer daarmee te maken.
Hoop dat je er iets mee kunt, succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:40

De vet bedoelt waarschijnlijk siliconenopvulmiddel voor onder de hoef. Dat kan ook zonder hoefijzers goed functioneren om gevoeligheid te voorkomen.
http://www.vettec.net/

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:40

Als ze op dat moment ijzers onder had en ze hebben het over zooltjes, denk ik niet dat ze ijzerloze zooltjes bedoelen. Je hebt ook Luweczooltjes die je opvult met siliconen, daar heb ik wat van gezien bij de wintercursus van de endurance over ijzers etc. die in Utrecht gegeven werd.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:34

Dit jaar heb ik vanwege tijdgebrek minder kunnen trainen dan vorig jaar, maar kan me niet voorstellen dat het daardoor is gekomen.
Bij beide wedstrijden waren de paden modderig en was ze aan het glijden. Ik denk dat ze daar moeite mee heeft en met het corrigeren haar ijzer heeft afgetrapt. Ik heb er ook helemaal niks van gemerkt dus het is echt in 1 keer gebeurd.

De Vet bedoelde dan waarschijnlijk toch kunststof beslag, ik vroeg echt naar een andere oplossing dan hoefijzers.
Mijn hoefsmid heeft hier geen ervaring mee dus dat word ook lastig. (ik wil ook geen proefkonijn zijn) Vanmorgen heeft hij er weer een nieuw ijzer onder geslagen en heeft de randen meer afgeslepen.

Jet, als ik jou ervaring zo lees dan lijkt me kunststof ook geen succes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:40

Margreet, voor ons is het dus geen oplossing, maar weer voor anderen wel. Ik zou alleen niet zo snel in het seizoen veranderen van beslag, tenzij je helemaal niet meer gaat starten. Stel dat het je niet bevalt, dan kan je dit jaar misschien helemaal niet meer starten.
Ik weet hier in de buurt ook geen hoefsmid die kunststof er wel netjes onder kan zetten, dus dan maar gewoon ijzers ( nu dan met leren stukje tussen hoef en ijzer, voor de demping.
Het is en blijft een lastig iets.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:47

Waarschijnlijk rijden we nog 1 wedstrijd, de andere zijn me wel erg ver weg. :o
Daarom hebben we ook besloten om er weer een ijzer onder te slaan, misschien de volgende keer eens kijken voor een alternatief (maar die zijn er bijna niet).
Haar hoeven zijn in prima conditie, het gaat bij haar alleen om het aftrappen en de gevoeligheid voor steentjes.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:18

Ik heb ook 1 keer periode kunststof beslag gehad en beviel super goed. Stevig, veel grip en weinig slijtage.
2 nadelen: duur! en onder "driehoekje" blijft nogal eens rommel zitten. Met erg nat weer gaat het daar toch wat broeien.
Nu loopt mijn paard blootvoets en dat bevalt mij het beste.

Hier een site over kunststof beslag:
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/home.htm

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:52

Intel, welk kunststof had jij? Ik heb heel veel soorten geprobeerd in de loop van de jaren, op zich liep ze er veel fijner mee dan met ijzers, maar iedere keer dat gedraai onder die hoeven, afbrokkelende hoeven met als gevolg verlies van kunststofje was het toch ook niet. Widiapuntjes nog geprobeerd, maar dat was weer te stroef en dus een te grote aanslag op haar benen, het blijft een lastig iets.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:16

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:22

Van zooltjes knappen de hoeven niet echt op
Soms is het niet anders maar besef wel dat de zool steeds weker kan worden
en er ontstaat vaak zelfs een "dubbele" zool
Als je paard zulke goede voeten heeft zou ik de ijzers zelfs helemaal weglaten
De gevoeligheid op steentjes verdwijnt vanzelf na een aantal maanden

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:03

Intel, die Easywalkers heb ik ook geprobeerd, maar Lou trapte ze veel te snel af, dat was helemaal geen succes bij haar.
Het fijnst vond ik Hippoflex, die hebben verschillende maten brugjes, waardoor je veel meer maten hebt, ze hebben vaste lippen, drie per kunststofje, je kan er makkelijk 1 of 2 afknippen, om voor of achter te gebruiken. Maar Lou liep het lekkerst met blauwe trotters. Die moesten alleen met veel te veel nagels vastgezet en dan nog wist ze ze te draaien, dus dat was weer voor haar hoeven niks.
Vorig jaar heeft ze een tijdje met leren zooltjes en vettec-siliconen ( als ik het goed heb) tussen hoef en ijzer gelopen en daar liep ze wel fijn mee. Feit bleef dat de ijzers glad werden.
Unamie, ik heb Lou een half jaar op ijzers met zooltjes en siliconen gehad, maar ik heb niets gemerkt van wekere zolen of dubbele zolen daarna.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:40

Klopt idd, ik kan mij herinneren dat easywalkers ook nog best wel uitsteken aan de achterkant.
Ik heb in buitenland eens een keer rubberen beslag gezien, daar zat ook geen tussenstukje om straal te beschermen (dat tussenstukje vond ik juist erg lastig, heb liever zonder). Als je wilt kan ik het voor je opzoeken. Ik heb er nl foto's van, dus lijkt mij dat ze via internet wel te verkrijgen zijn. Was eigelijk wel wat ik toen zocht, maar beslag was niet meer nodig (gelukkig)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:19

Ik heb wel iets gezien van ijzers met een rubberen omhulsel, iets van Öllov o.i.d. Maar dat schijnt door het rubber weer latig te bewerken te zijn voor de smid. En verder zijn er duplo's, kunststof met een kern van ijzer, maar die zijn er weer in minder verschillende maten dan die Hippoflex. Natuurlijk is er nog veel meer, maar niet alles werkt gewoon lekker.
Een foto van wat jij bedoelt is wel leuk om te zien, misschien is dat iets.

Margreet, ben je blij met ons in jouw topic :D ?

intel_1x

Re: Ervaring met zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:56

Och Jet ik dacht dat jij TS was, even niet goed opgelet :-) Maar missch heeft TS er ook wat aan!
Ollov was het trouwens, ik wist niet dat er ijzer in zat. Volgens mij slijt het rubber er snel af dan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:28

Dat is inderdaad weer een nadeel van die öllov-ijzers, het rubber slijt eraf en dan heb je weer ijzer. Ik denk niet dat Margreet moeite heeft met ons, zo leest ze gelijk weer iets over kunststof beslag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:30

Waarom geen hoefschoenen? Dan heb je zooltjes die je na gebruik weer 'uit' kunt doen en staat je paardje lekker op blote voetjes op de wei. :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:39

Lou kan in elk geval om allerlei redenen niet op hoefschoenen. Blote voeten kan alleen echt in de wei, aar zodra we het pad op gaan naar stal heeft ze al last. Op stal staat ze enorm te schrapen, zonder hoefbescherming gaat dat niet goed. Heb het geprobeerd toen ze 8 weken boxrust had na een koliekoperatie en toen waren haar hoeven zo kort dat er nauwelijks ijzers onder konden, laat staan dat ik langer had gewacht. Ze heeft een heel dun litteken in haar kootholte RV dat heel snel open gaat en bloed, dus daar kan geen hoefschoen, dus dan het andere been ook niet.
Als het zonder beslag kan is dat natuurlijk prima, maar soms kan je er gewoonweg niet van buiten ;) .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:58

Dat een paard z'n hoeven slechter worden door boxrust verbaast me niet en dat schrapen op stal heeft ook een reden, voer of naar buiten willen. Als je je paard buitenzet heb je die ellende niet en is de doorbloeding ook meteen beter, waardoor de hoeven ook weer gezonder worden.

Ik heb me ooit op een endurance cursus laten vertellen dat het sowieso gezonder is om je endurance paard 24/7 buiten te hebben, dat werd specifiek een aantal keren herhaald.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:45

Arabesk, heb jij wel eens een paard met een koliekoperatie meegemaakt? Daar was die boxrust voor, normaal gesproken staat ze zoveel mogelijk buiten. Dat schrapen doet ze omdat ze voer wil, ze heeft een niet te stillen honger. Zodra ze merkt dat er gevoerd gaat worden begint het en het houdt niet op totdat ze zelf voer heeft. Maakt niet uit of dat om hooi, kuil of krachtvoer gaat.
De zandkoliek met als gevolg de operatie heeft ze opgelopen omdat ze een aantal jaren te schraal stond. Andere paarden hadden daar geen last van, maar zij dus wel.
Ze heeft sinds ik haar heb ( nu 12 jaar) alleen boxrust gehad met de koliekoperatie en de twee na-operaties daarna, verder is ze bijna dagelijks naar buiten geweest. Niet altijd 24/7, maar daar is het ook geen paard voor, wel als het goed weer is, maar niet met baggerweer. Ze houdt ook echt niet van natte voeten, dus daar doe je haar echt geen plezier mee. Als ze op zand staat moet ze een dichte kap op, odmat ze anders weer zand eet, bij gebrek aan gras... Soms is het gewoon kiezen tussen twee kwaden en kies je dat waarvan jij denkt dat het het beste is voor dat specifieke paard.
Met de twee peesblessures heeft ze ook geen boxrust gehad, maar gewoon weidegang met de anderen, die zijn even goed netjes genezen.

maar dit is wel erg Off Topic...

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:21

Haha, daar is de TS weer *\o/*
Van het weekend nogal druk geweest dus geen tijd gehad om de berichten te checken, moest nu dus even bijlezen.

Is het echt zo dat de gevoeligheid op steentjes verdwijnt? Dan zou ze nu met haar hoefijzers er toch ook geen last van moeten hebben, maar zodra ze op een kiezelpad komt dan loopt ze meteen op eieren.

Voor onze fjord hebben we hoefschoenen gehad, speciaal op maat laten maken, maar ik vond het echt ondingen. Ze sleten snel en als ze ergens van schrok en opzij sprong dan was ze er zo eentje kwijt....... -:(-

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:28

Vraag eens aan je hoefsmid of hij ook afrollers heeft. Dan heb je kans dat je van dit probleem af bent en het is voor een paard of pony veel fijner als kunststof beslag. Mijn hoefsmid heeft altijd op de Universiteit Utrecht gewerkt en is echt niet kapot van kunststof. De afrollers werken voor mijn paard echt super!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:42

Ha daar is Margreet weer!

Van bij Marlou weet ik dat die met kunststof ( is dikker dan gewone ijzers en dicht boven de straal aan de achterkant van de hoef) helemaal geen last had van steentjes en kiezeltjes. Met de zooltjes ook niet. Met gewone ijzers valt het wel mee, zonder is ze echt heel gevoelig, al op opgedroogde modder dat ongelijk is.
Het viel me ook op dat ze met kunststof ook door natte modder ging zonder te twijfelen en dat doet ze verder echt niet. Probeert altijd alle plassen en modderpoelen te ontwijken, hoeveel het ook is...
Of afrollers zouden kunnen helpen met gevoeligheid op steentjes betwijfel ik.
Bij Utrecht gebruiken ze dus Luwexzooltjes die ze opvullen met vettec-siliconen tussen ijzer en hoef en dat bevalt ze daar heel goed, maar ik weet niet of ze ook ervaring hebben daar met steentjes ed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:43

Margreetje schreef:
Ik heb op wedstrijd ook wel eens paarden gezien die volledig op rubber staan, heeft iemand hier ervaring mee?

Niet rubber, wel kunststof. Mijn merrie staat op Duplo kunststof beslag: [BEH] Duplo's kunststof hoefbeslag Ze denderd gewoon over alle soorten ondergrond heen, ook kiezel of hardere steenslag.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:57

Afrollers? Ik dacht dat ik wel aardig op de hoogte was, maar hier heb ik nog nooit van gehoord..... :?

De mijne houd ook niet van natte/vieze hoeven dus zij gaat er met de meest creatieve bogen omheen. Het maakt haar niks uit dat er nog iemand op d'r rug zit die een boom of takken moet ontwijken.... ~~}>

Zit er nog verschil in het kunststof beslag of is bijvoorbeeld Duplo en Easywalker vergelijkbaar?