[WN] Western/Dressuur met hetzelfde paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Western/Dressuur met hetzelfde paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:04

Hoi bokkers,

Ik kon hier geen recente topics meer over vinden, vandaar dat ik een nieuwe start. (Ik ben blond dus kan zijn dat ik er een over het hoofd gezien heb :o? )

Ik heb sinds kort een lease pony, een nrps paardje van 19 jaar. Ze staat bij mij gestald en ik draag volledige zorg voor haar en ben dus ook de enige die erop rijd. Nu heb ik begrepen dat de pony, Kim, vroeger altijd dressuurmatig is gereden, maar enkele jaren geleden helemaal is omgeschoold naar het western rijden. Afgelopen jaar is ze eigenlijk alleen buiten in het bos gereden dus is niet veel aandacht aan besteed. Nu is ze dus bij mij en ben ik aan het bedenken wat ik wil. Ik ben zelf een recreatieruiter, maar wil naast bosritten ook wat bakwerk gaan doen. Ik heb alleen dressuurlessen gevolgd en weet helemaal niets van western, ben nu vanwege Kim me flink aan het inlezen.
Omdat ik dit jaar of volgend jaar de orun cursus (niveau 2 zonder eigen rijden) wil gaan volgen wil ik graag dressuurlessen gaan nemen om mijn kennis wat bij te spijkeren, en lekker met mijn paardje oefenen, wie weet ook wat lesjes op haar geven aan een beginner om ervaring op te doen in het 'dressuur' lesgeven.
Maar de western kant spreekt mij ook ontzettend aan, o.a. zo min mogelijk hulpen geven, op zit rijden, teugels in een boogje en werken met druk, dus doet het paard het goed dan geen teugelcontact. Klinkt mij erg vriendelijk in de oren. Vergeef me mijn gebrek aan kennis van western voor de rest, maar dit klinkt in ieder geval al erg goed ;)
En als ik toch al een westernpaardje onder mijn kont heb, is dat dus zeker de moeite waard om ook wat lessen in te nemen en kijken of dit ook echt wat is voor mij.

Maar nu dus de hamvraag. Kan een paard dressuur en western rijden combineren?
Ik heb totaal geen wedstrijdambities. Ben ook geen hele ambitieuze ruiter, wil dit puur naast het buitenrijden oppakken. Maar ik vraag me dus af of het niet verwarrend is voor mn paardje, laat staan of ze het kan.
Zal ik toch moeten kiezen dan weet ik het echt niet. Goede western instructie in omg. Arnhem schijnt lastig te vinden te zijn. (Tips en adresjes zijn welkom, heb geen trailer dus moet iemand zijn die aan huis komt)

Reacties zijn heel welkom!

Groetjes Charlotte

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:54

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:35

Hoi Charlotte,

Je kan dit soort dingen ook aan mij vragen ;)
Ik kan haar tenslotte beter dan wie dan ook.

Ze is tot haar 7e jaar basis engels gereden (geen dressuur dus).
Vanaf dat moment tot haar 12e basis western en later verder in western en freestyle.

Vanwege haar leeftijd zou ik het persoonlijk niet helemaal eerlijk vinden om haar weer terug te scholen en echt dressuur te gaan rijden.
Maar je kan haar best weer basis engels gaan rijden, dat is geen probleem, maar verwacht er niet teveel van.

Als je echt weer de dressuur wil gaan rijden, dan zou ik daar een geschikt paard voor zoeken.
Western en dressuur combineren is voor Kim geen goed idee............

Gr, Angela

MissCharlie

Re: Western/Dressuur met hetzelfde paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:46

Zoals ik al zei, ik heb geen grote ambities ;)
Dus dressuur is een groot woord.
Wat versta je onder basic engels?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:51

Euh... tot L2 Dressuur in mijn ogen :j

Gewoon geen loeizware trainingen.
En in de bak zou ik peesbeschermers omdoen, heb je die paarse proffesionals choice beschermers erbij gekregen?

Voor vragen mag je me altijd pb-en....graag zelfs :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 23:11

Hah nou zou al blij zijn met niveau van een b proefje. Het gaat echt om een leuke afwisseling en uitdaging naast bosritten. Wil haar dus niet omscholen, helemaal niet, maar wil wel gaan lessen en vind ik geen westerninstructie die aan huis komt dan worden het dus dressuur lesjes. Of basic engels volgens jouw term. Vraag is dus meer of ze beide tegelijk zou kunnen, western en engels.
Die beschermers heb ik er idd bij gekregen ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:01