[SGW] Crossen, maar geen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Crossen, maar geen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:34

Ja, dit is mijn probleem. Ik zou graag een (aantal) keer ergens willen crossen. Ik heb er deze zomervakantie kennis mee gemaakt in Ierland. Het werkt daar allemaal net even anders en ze zijn daar heel wat makkelijker dan hier en dus, iedereen die het durfde, wilde en waarvan zij dachten "oh dat komt wel goed" mocht mee de crosswei in (ervaring maakte niet uit, uiteraard werd er wel op je gelet ;) ). De eerste keer hebben we het daar rustig aan gedaan, maar aan het eind van de week (we waren met die stal een week op trektocht gegaan) gingen we nog een keertje op het terrein rijden. En zowaar mocht iedereen die het wilde, durfde en waarvan zij dachten "dat komt wel goed" weer mee springen. Nu kreeg ik deze keer een paard toegewezen wat achteraf een van hun beste 'hunting horses' bleek te zijn en mocht ik volgen op elke sprong. Dit waren geen kleine sprongetjes, zeker voor mij niet! Ik heb huisjes gesprongen, opsprongen, afsprongen, muurtjes, slootjes en imo ook flink hoge boomstammen/autobanden (flink hoog voor iemand zonder verdere ervaring dus he, heb het niet over sprongen die je waarschijnlijk vind in wedstrijden op Z-niveau). Dit ging niet allemaal perfect (het slootje en de afsprong waren niet zo'n succes, had ik dan ook nog nooit gedaan), maar ik ben sindsdien helemaal enthausiast. De adrenaline en het gevoel van zweven boven zo'n massief huisje (steen met rubber erop, als het fout gaat gaat het fout :wow: ) vind ik echt helemaal geweldig, de persoon die ons leidde zag dit ook en nodigde me daarom uit om volgende week weer langs te komen! Helaas zat ik die zaterdag alweer op de Ferry naar Nederland, maar de liefde is geboren. Vervolgens ben ik uitgenodigd om in de winter langs te komen in het jachtseizoen! Wat me helemaal geweldig lijkt, maar wat zeer waarschijnlijk niet doorgaat. Dat is natuurlijk ook niet gratis, plus de vlucht, nee helaas. Nougoed, het komt er dus op neer dat ik graag zo nu en dan nog een crossje zou willen rijden, maar gezien de leeftijd (27) en 0,0% ervaring van mijn verzorgpony (voor zover ik weet) is dit met hem niet mogelijk. Nu vraag ik me dus af of er ergens een stal is waar een buitenstaander zonder eigen paard zo nu en dan een crosstraining oid mee zou kunnen rijden. Nu verwacht ik niet weer een paard voorgeschoteld te krijgen waar ik 100% op kan vertrouwen en ik verwacht ook niet dat ik (meteen) hoge sprongen zal mogen springen. Ierland is geen Nederland en dat hoeft ook helemaal niet, maar ik zou zo graag zo nu en dan mezelf op zo'n parcourtje uit willen dagen. Dat gevoel weer meemaken, samen genieten met een paard dat het net zo geweldig vind als jij!

Dus bij deze de vraag, is dit mogelijk?
*Hoopt

Anoniem

Re: Crossen, maar geen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:37

Ik zet even een keimooie stip in dit topic.
Heb altijd wel al 'ns een crossje willen rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:55

Er zijn al meerdere topics over geweest. En steeds komt het antwoord niet mogelijk eruit rollen..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:01

Ik denk niet dat ze die in NLD hebben, hooguit een manege die een boomstam heeft liggen ofzo.... Je kan de bekende crosstereinen afgaan, maar van degene die ik ken verwachten ze dat je een eigen paard mee neemt.
De jacht leeft nog maar weinig in NLD, en de jachten die er gereden worden zijn op eigen paarden. Je zou eens een vereniging (veluwe hunt, midland hunt) kunnen benaderen, met deze vraag (imo jacht rijden is veel langer, maar dan kom je een beetje 'in' de business).
In Ierland is het een eeuwen oude traditie, en zoals jij waarschijnlijk ook hebt gedaan, gaan mensen er speciaal heen naar een farm waar je jachten/cross kan rijden, op getrainde/geroutineerde paarden.
Alleen de gemiddelde NLD die zijn paard zover heeft gekregen, zal hem (denk ik) niet uitlenen aan een 'vreemde' die het 'leuk' lijkt een cross te rijden zonder ervaring (zelfs met ervaring zouden ze het niet doen denk ik).
Kortom, ik geef je weinig kans, maar misschien kun je het via de jachtverenigingen wel eens proberen. Dit zijn (soms, de traditionele) ierse paarden, braaf etc. En vaak zitten er kaklui op die alleen de jacht rijden en voor de rest niks haha. Dus wie weet dat je hem door de week mag trainen etc (gaat wel heel traject aan vooraf natuurlijk ;))

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:15

Wij zijn er niet speciaal naar op zoek gegaan, maar we waren wel érg blij dat de mogelijkheid er was. Of ik in ieder geval haha! In Ierland is zowel eventing, de jacht als het racen erg groot inderdaad. Wij wisten dit op het racen na van te voren niet en waren dus zeer aangenaam verrast! Maar dat doet er verder niet toe. Heel erg bedankt voor je antwoord, daar ga ik binnenkort zeker eens voor zitten! Kijken of ik iets voor elkaar krijg op die manier :D

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:21

Bedoel je echt een jacht, of bedoel je een SGW cross? Zo'n SGW training zal wellicht gemakkelijker te krijgen zijn dan een jacht...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:28

Ik bedoel in principe een SGW training/cross. Al zou ik ook heel graag een keer met een jacht mee willen gaan, wie niet? :))

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:30

Ik denk dat jacht makkelijker is, zijn vaak mensen met meerdere (extreem brave) paarden etc.
Crosstraining daar komt gewoon iedereen met zijn eigen paard heen. De trainer, heeft vaak geen paard staan, je kan het proberen als er een manege bij het terrein zit of het dan kan.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:31

Hallo, ik zie inderdaad dat de jacht al is genoemd. Helaas moet je daarvoor in het winterseizoen zijn. Nog even wachten dus.
Je kan je dan aanmelden en bij bv Jachtvereniging Soestdijk kan je ook een paard huren om mee te doen. Je moet dan wel een keertje gaan proefrijden als je zelf niemand persoonlijk kent van de vereniging die verifieert dat jij echt wel goed genoeg kan rijden.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:48

Dat de jacht in het winterseizoen is is juist perfect eigenlijk, dan heb ik namelijk nog even de tijd om rond te bellen/mailen! Ik had trouwens verwacht dat juist de jacht onmogelijk zou zijn, omdat dat naar mijn idee veel kleiner is in Nederland dan 'gewoon' crossen. Maar wat jij zegt Colette klinkt ook best logisch, een (extreem braaf) paard waar je zo nu en dan een jacht mee rijdt leen je waarschijnlijk sneller uit dat je wedstrijd SGW-paard/pony. Nu nog hopen dat er ook echt zulk soort leden met zulk soort paarden bij een van de jachtverenigingen zit :P

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval! Ik ga binnenkort gewoon een aantal berichtjes versturen, op hoop van zege :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:53

Bij grote jachtverenigingen hebben de members vaak meerdere paarden (de serieuze teveel geld hebbende mensen ;)). Hier heb je wel eens kans bij ;). *Ik ken trouwens ook iemand, autistisch meisje, is gaan stage lopen bij zo'n man met jachtpaarden en mag nu ook wel eens een jachtje meerijden op zijn oude paard

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:57

er zijn maneges waar ze een crossterein hebben, ik denk dat je daar best zou kunnen vragen of je met een van hun brafe paarden het terein over mag gaan, of iets dergelijks.
Ik heb het een keer gedaan met mijn toen verzorg ijslander, een oefencross voor de ijslanders, Geweldig om mee te maken!! een ijslander die net 10 cm kon springen, sprong daar echte hindernissen! echt een geweldige uitdaging.
dat was bij Manege Beukers. miss een optie?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:01

colette_007 schreef:
Bij grote jachtverenigingen hebben de members vaak meerdere paarden (de serieuze teveel geld hebbende mensen ;)). Hier heb je wel eens kans bij ;). *Ik ken trouwens ook iemand, autistisch meisje, is gaan stage lopen bij zo'n man met jachtpaarden en mag nu ook wel eens een jachtje meerijden op zijn oude paard

Ik rij in het seizoen ook 2 jachtpaarden maar wil je jachten rijden dan moet je wel lid zijn van de vereniging en daarbij is het bedrag wat je daarvoor (voor zo'n jacht) moet betalen niet niks. Ik heb het geluk dat mijn opa in de organisatie zit en ik de kans heb om mee te rijden maar zo makkelijk gaat het echt niet. Dan zou je dus naar een intro jacht moeten kijken en die worden heel weinig georganiseerd in Nederland. Heel veel succes! Ik hoop voor je dat het je lukt!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:03

Je kan ook capgeld betalen (als je student bent is dat trouwens veel goedkoper).

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:05

Bij de JVS is een lid wat juist paarden verhuurt aan mensen (leden en niet-leden).
Ik kan je zijn website wel pben..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:52

misschien dat ze in Leusden ook met de manege paarden op hun eigen crossterrein trainingen geven.
(de treekhoeve, even bij google intypen en je vindt de site!)
ik weet dat dat een manege is met een aardig groot crossterrein, je weet nooit wat mogelijk is.
en ook kun je met een onervaren pony het leren hoor :j
ik had ook geen ervaring, mijn pony ook niet, en ben het toch samen met hem gaan doen :j

edit: zie dat de pony 27 is, sorry las even verkeerd, dan gaat dat inderdaad denk ik niet!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:13

Ik weet dat er in groesbeek (Gelderland) een jachtstal/vereniging zit die hun paarden volgens mij ook verhuren. Ik heb al regelmatig de advertentie voorbij zien komen. Mocht ik m toevallig weer tegenkomen en je hebt interesse zal ik de link voor je plaatsen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:50

Graag cashlee!

Bedankt suikermeisje, daar ga ik ook zeker even op googlen! Nee met Fel gaat het hem echt niet worden helaas, hij wil te graag en dat in combinatie met zijn (waarschijnlijk) artrose lijkt me niet zo handig. Met hem cross ik wel lekker op de rechte paden in het bos op de dagen dat het goed met zijn beentjes gaat. Uiteraard zonder hindernissen haha :P

Nog geen student helaas, maar ik heb er wel wat geld voor over :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:11

Vroeger was het allemaal een stuk makkelijker. In een bos bij ons in de buurt werd elk jaar een cross georganiseerd. Er stonden dus veel vaste hindernissen en die werden mooi bijgehouden. Ik had ponyles op een manege en we maakten regelmatig een bosritje waarbij we die crosshindernissen sprongen.

Nu is alles veel lastiger. Veel maneges doen alleen nog dressuurlessen want het risico dat een ruiter valt en je dan als manege verantwoordelijk bent en voor de kosten moet opdragen is veel groter. Niet alles kan zomaar meer.
Ik denk dus dat een manegeles in het bos geen optie is.

Verder lijkt me niet dat iemand zomaar zijn paard gaat uitlenen aan een ruiter die hij/zij niet goed kent om daarmee crosshindernissen te gaan springen. Het is niet risicoloos. De eigenaar van het paard blijft aansprakelijk, en daarnaast geven paardenmensen teveel om hun paard.

Wat je dus zult moeten doen is of zelf een paard kopen en hiermee crosslessen gaan nemen. Of ergens als bijrijder aan de slag gaan bij een eigenaar die het crossen ook prima vindt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:14

Idd Scum. Ik zou mijn paard ook niet zomaar uitlenen. :n

De treekhoeve in leusden is misschien een optie. Maar das ook wel de enige die ik weet waar met manegepony's gesprongen word.
Is klein terreintje maar wel leuk. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:26

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:08

Sorry Colorado, ben net als jij in Ierland verliefd geworden op crossen.
Mijn eerste cross deed ik op een super pony, ze vroegen heb je wel eens gesprongen. Ik ja hoor (misschien 2 keer een kruisje op een jaar in de les }:0 )
gelijk mee op cross maar dat had ik nog niet door dacht dat het een buiten rit was, tot ik een trapje af moest met het paard.
Door een sloot en over boomstammetjes springen, gewoon vast houden en meegaan. Echt super paard /3 .
Heb veel gezocht in NL maar niets gevonden nu 6 jaar later eigen paard gekocht om naar cross lessen te gaan en het gaat geweldig.
Succes met zoeken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:09

Zijn jullie ook bij Flowerhill geweest in Ierland?

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:22

@colorado, Zou ik misschien contact gegevens mogen hebben van die stal in Ierland? Het klinkt ontzettend gaaf. Ik ben namelijk al een tijdje naar zoiets op zoek! Mag via pb!

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:23

Ik reed in eerst in Swords (bij Dublin) maar dat werd na een jaar een prive stal, ik ben toen een keer in Clare op een cross geweest met jachtpaarden maar ik weet jammer genoeg niet meer waar het was ;( Later ben ik ergens anders gaan rijden, lekker veel springen jammer genoeg geen cross hindernissen. Wel veel ditches en dat deden we dan ook vaak in de zomer.