Om toch nog wat handige tips te krijgen wilde ik graag mijn eerste cross les bij Rob Janssen met jullie delen.
Zita is een echte dressuur knol waar ik is sinds een jaartje af en toe een sprongetje mee maak, omdat dat wel redelijk ging leek het mij een leuk idee om een keer een cross les te nemen!
Het begon gelijk goed, ik had Zita uit de trailer gehaald en bij Rob hebben ze een nieuwe (jonge) hond, die het wel leuk vond om een beetje in zita te knabbelen, dat vond ze niet echt leuk en ging er vandoor. Toen ik haar te pakken had gekregen was ze gelijk al helemaal bezweet..
Daarna opgezadeld en hop naar het trainingsveld.
Rob was er nog niet, dus ik reed Zita los en dacht: het water kent ze wel, laat ik er even doorheen stappen om een beetje af te koelen.
Toen verscheen "de hond" weer en schrok Zita waardoor ze omviel over de zei kanten van de waterbak. Gelukkig niks gebeurd verder, maar ik had wel overal zand waar je het liever niet wilt hebben.
Rob verscheen gelukkig voordat er nog meer ongelukken konden gebeuren en daarna ging het toch boven verwachting goed.
Waar ik van Rob vooral op moest letten was dat ik Zita niet boven haar tempo moest rijden, me handen wat hoger houden en de teugels wat korter houden.
Zelf vond ik ook dat ik veel meer moest mee komen bij de sprong( wat ook niet altijd even gemakkelijk was, omdat ze erg verschillend sprong) en alles wat stiller houden!
De foto's zijn helaas niet van hele goede kwaliteit, omdat mijn moeder vooral bezig was geen hart aanval te krijgen en daardoor kwamen er nogal veel foto's waarvan Zita's hoofd of andere lichaamsdelen ontbraken.
Eerst wat foto's:
Onze waakhond was uiteraard ook mee, dan zou je toch denken dat Zita al een beetje is gehard..?

Zita te pakken gekregen:

Nog even aansingelen:

Naar Rob luisteren:

De eerste, nogal explosieve sprong:

Waarom over de hindernissen, als je ook over Rob kunt heen springen? Oke de eerste paar hindernissen gingen niet al te best..

Achterna gezeten door de beruchte hond, die ook een rondje in haar staart heeft gehangen(blij dat Zita niet trapt:|!!!)

Onderdeel van een parcourtje:

Picknick bankje:

Zita heel erg tam aan het einde:

Dan nog wat filmpjes, wat me hier erg opvalt is dat ik me handen voor de sprong terug houd en daarna heel overdreven weer naar voor doe(iemand tips hiervoor?):
1: http://www.youtube.com/watch?v=ocLS3cTlNH4
2: (commentaar ging over die hond) http://www.youtube.com/watch?v=iszpP9h8yfU
3: http://www.youtube.com/watch?v=RGJHC1O2QsY
Bedankt voor het kijken en ik hoop dat ik veel nuttige tips krijg
!Helaas staan de leukste hindernissen niet op deze camera, moest ook een waterbak in en er dan weer uit over een dubbel sprong en ook andersom: over deze dubbel maar dan het water in, deed ze erg goed!
. Nou moet ik eerlijk zeggen dat het er misschien niet zo mooi uitziet, maar ik zie dit veel liever dan dat je te weinig meegeeft. Bij mij lag dit vooral aan mijn slechte balans, waardoor ik bij de afzet iets teveel steun zocht bij de teugels, maar ik er wel altijd aan dacht voldoende mee te geven. Ik had eigenlijk niet in de gaten dat dit zo was totdat ik zonder teugels moest springen. Dat heeft me echt de ogen geopend en me enorm geholpen bij mijn springhouding! Ik kan niet beoordelen of dit bij jou ook het geval is, maar misschien zou je het eens kunnen proberen