[SGW] Zita's eerste "cross" les bij Rob Janssen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

Zita's eerste "cross" les bij Rob Janssen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:02

Hallo,

Om toch nog wat handige tips te krijgen wilde ik graag mijn eerste cross les bij Rob Janssen met jullie delen.

Zita is een echte dressuur knol waar ik is sinds een jaartje af en toe een sprongetje mee maak, omdat dat wel redelijk ging leek het mij een leuk idee om een keer een cross les te nemen!

Het begon gelijk goed, ik had Zita uit de trailer gehaald en bij Rob hebben ze een nieuwe (jonge) hond, die het wel leuk vond om een beetje in zita te knabbelen, dat vond ze niet echt leuk en ging er vandoor. Toen ik haar te pakken had gekregen was ze gelijk al helemaal bezweet..

Daarna opgezadeld en hop naar het trainingsveld.
Rob was er nog niet, dus ik reed Zita los en dacht: het water kent ze wel, laat ik er even doorheen stappen om een beetje af te koelen.
Toen verscheen "de hond" weer en schrok Zita waardoor ze omviel over de zei kanten van de waterbak. Gelukkig niks gebeurd verder, maar ik had wel overal zand waar je het liever niet wilt hebben.

Rob verscheen gelukkig voordat er nog meer ongelukken konden gebeuren en daarna ging het toch boven verwachting goed.

Waar ik van Rob vooral op moest letten was dat ik Zita niet boven haar tempo moest rijden, me handen wat hoger houden en de teugels wat korter houden.
Zelf vond ik ook dat ik veel meer moest mee komen bij de sprong( wat ook niet altijd even gemakkelijk was, omdat ze erg verschillend sprong) en alles wat stiller houden!

De foto's zijn helaas niet van hele goede kwaliteit, omdat mijn moeder vooral bezig was geen hart aanval te krijgen en daardoor kwamen er nogal veel foto's waarvan Zita's hoofd of andere lichaamsdelen ontbraken.

Eerst wat foto's:

Onze waakhond was uiteraard ook mee, dan zou je toch denken dat Zita al een beetje is gehard..?
Afbeelding

Zita te pakken gekregen:
Afbeelding

Nog even aansingelen:
Afbeelding

Naar Rob luisteren:
Afbeelding

De eerste, nogal explosieve sprong:
Afbeelding

Waarom over de hindernissen, als je ook over Rob kunt heen springen? Oke de eerste paar hindernissen gingen niet al te best..
Afbeelding

Achterna gezeten door de beruchte hond, die ook een rondje in haar staart heeft gehangen(blij dat Zita niet trapt:|!!!)
Afbeelding

Onderdeel van een parcourtje:
Afbeelding

Picknick bankje:
Afbeelding
Afbeelding

Zita heel erg tam aan het einde:
Afbeelding

Dan nog wat filmpjes, wat me hier erg opvalt is dat ik me handen voor de sprong terug houd en daarna heel overdreven weer naar voor doe(iemand tips hiervoor?):
1: http://www.youtube.com/watch?v=ocLS3cTlNH4

2: (commentaar ging over die hond) http://www.youtube.com/watch?v=iszpP9h8yfU

3: http://www.youtube.com/watch?v=RGJHC1O2QsY

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat ik veel nuttige tips krijg }> !

Helaas staan de leukste hindernissen niet op deze camera, moest ook een waterbak in en er dan weer uit over een dubbel sprong en ook andersom: over deze dubbel maar dan het water in, deed ze erg goed!
Laatst bijgewerkt door Mariekexzita op 07-08-11 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:11

Leuke foto's <3

Wildgirl

Re: Zita's eerste "cross" les bij Rob Janssen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:14

leuk zo'n stalhond als je begint met crossen...

Aansprekend paard heb je :j

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:25

Ja, vond die hond in het begin ook niet zo fijn, maar ze wordt wel gelijk gehard zullen we maar zeggen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:38

Je hebt al leuke hindernissen gedaan voor de eerste keer. Wat me erg opvalt is je beugellengte, die lijkt erg lang waardoor je moeite hebt om op tijd mee te komen.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:24

Dat is een goede tip, moest ze van Rob ook al "uit" de dressuurstand halen en twee gaatjes korter doen!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:00

Ik vind het er hartstikke fijn uitzien hoor! Die handen eerst terug en dan mee, dat ken ik. Mijn instructeur had het altijd over mijn 'kippenvleugeltjes' :D . Nou moet ik eerlijk zeggen dat het er misschien niet zo mooi uitziet, maar ik zie dit veel liever dan dat je te weinig meegeeft. Bij mij lag dit vooral aan mijn slechte balans, waardoor ik bij de afzet iets teveel steun zocht bij de teugels, maar ik er wel altijd aan dacht voldoende mee te geven. Ik had eigenlijk niet in de gaten dat dit zo was totdat ik zonder teugels moest springen. Dat heeft me echt de ogen geopend en me enorm geholpen bij mijn springhouding! Ik kan niet beoordelen of dit bij jou ook het geval is, maar misschien zou je het eens kunnen proberen :j

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:27

Bedankt voor je reactie! Ik had van Rob we een hele goede tip gekregen, namelijk niet mijn teugels als het ware los naar voren gooien, maar me handen naar voren, naar beneden langs haar hals te houden, dan krijg je ook een wat betere zit, helpt erg goed!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:28

L0Tje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:50

Ik vind het er voor zo'n eerste keer echt super uitzien, je hebt een mooi paard en het beeld is heel ontspannen. Als tip(dit zei mijn instructrice altijd) hou het tempo van jou, wat ik bedoel is dat ze (volgens mij) af en toe ietsje versneld of afremt op het moment dat jij dat niet van plan was, wat je dan krijgt is dat jij dus raar mee gaat geven, zoals je hierboven zei, eerst terughouden en dan te veel mee. Maar als je zorgt dat jij volledig het tempo bepaalt, met veel overgangen rijden enzo, dan kun jij ook beter de afzet bepalen, en wordt het makkelijker om op de juiste manier mee te geven.
(correct me if i'm wrong)
Verder: ik ben echt verliefd op je paard _/-\o_ :D

poneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:12

wat een leuke combinatie <3

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:37

Wat gaaf !
Is ook mooi cross terrein daar!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 10:46

Bedankt allemaal(H)!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:39

Ziet er erg leuk uit, fijn ontspannen voor de eerste keer!

Ik zie nu op jouw foto "even naar Rob luisteren" die dikke bomen op de achtergrond. Daar moest ik de vorige keer met een vreemd paard overheen, schrik er nu toch wel een beetje van :D

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:57

So dat is wel een flinke sprong, (zeker)met een vreemd paard!

basii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:20

Ik vindt jullie echt stoer!
Zita heeft er wel lol in zo te zien.