[WN] o.r.s. zit van nature al in paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

o.r.s. zit van nature al in paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:21

beetje onduidelijke titel, wat ik me afvraag is of de one rein stop afgeleid is van iets wat deels in het paard zit.
Zo heb ik mijn paard nooit de one rein stop aangeleerd, en toch heb ik hem gister 2x succesvol gebruikt. (en ook niemand anders heeft hem dit geleerd).
Ander paard ging aan de kletter, en die van mij bleef gewoon staan na draaien hoofd en draaide zich zelfs om waardoor ik in principe rustig had kunnen afstappen.

Vandaar mijn vraag is de ors gebaseert op een natuurlijke beweging?

Jennifuur

Re: o.r.s. zit van nature al in paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:37

Voor zover ik weet kan een paard amper verder rennen wanneer je de one rein stop toepast. Daarom is het ook een noodstop, want als een paard het op commando zou moeten doen, terwijl hij compleet op hol slaat, dan zal het weinig hulp bieden. Omdat je het paard een beetje 'dubbelvouwt' met de one rein stop, voelt het paard dat doorrennen erg moeilijk zal zijn, en is dus een afweging gemaakt door het paard. Het zit er eigenlijk dus van nature in, bij ieder paard lijkt mij.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:30

Het is een hele korte wending waardoor het paard niet verder kan want dan zou het over zijn eigen benen vallen.
Het reageren van het omtrekken is aangeleerd gedrag en door dat je dit traint reageert het paard al voor het er overna heeft kunnen denken!
Jou paard reageert dan dus waarschijnlijk gewoon zo snel omdat hij geleerd heeft de teugel te volgen dus dat is ook een soort van aangeleerd dan wel niet specifiek de one rein stop maar wel dicht bij in de buurt natuurlijk ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:37

Hoe lang heb je het paard al in je bezit? En hoe is zijn opleidingstraject geweest? Een ORS is geen natuurlijke beweging, dus het moet zijn aangeleerd. Als jij het niet gedaan hebt, moet een voorganger dat gedaan hebben...waar is hij ingereden, en hoe lang heb je hem al?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:11

ik loop ook niet zo hard vooruit als iemand mijn kin over mijn schouder trekt, dus ja...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:36

De ORS, mits goed aangeleerd, wordt een reflex van het paard. In dat geval is er geen sprake van over de schouder heentrekken. Naast het voetje naar de neus vragen, ga je de achterhand ("de motor") van zijn plek zetten. Paard kan dan geen vaart maken en er niet ongecontroleerd vandoor gaan.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:11

Heb dit dus echt nooit begrepen! Is toch gewoon puur een kwestie van je paard omtrekken? Leg t me alsjeblieft uit hoe t anders zit! Diverse topics over gezien, maar volgens mij is het gewoon omtrekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:43

Zie filmpje voor demonstratie van de ORS zonder halster of touw. Geringe druk bij de singel is al voldoende om het neusje naar de singel te brengen.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

En hier met touwhalster en leadrope

http://www.youtube.com/watch?v=JrOlRBjQ ... re=related

Getraind wordt de ORS in eerste instantie vanaf de grond met halster en leadrope. En later in het zadel. Als de ORS goed is aangeleerd is het geen omtrekken maar het opwekken van een aangeleerde reflex, en daarna het wegdraaien van de achterhand (motor). Met het neusje naar de singel en een achterhand die weggezet kan worden, heb je een paard dat aan de kletter gaat snel weer onder controle.

Het betekend alleen wel dat je - als je het goed wilt doen - de ORS heel goed moet aanleren. Dagelijks meerdere keren meenemen.\\

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P ... re=related

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:59

Wat ik me nu vaak afvraag is of dit nog zin heeft in een situatie dat het paard op hol wil, of erger, al is? Want dat is precies een situatie waarin een paard niet meer denkt, of doet wat hij geleerd heeft, maar het domweg op een lopen zet. Dat is ook precies het gevaarlijke van op hol slaan, je hebt 0,0 controle meer. Dus in hoeverre heeft het zin hem dit dan aan te leren? Want in een normale situatie zal het prima werken, maar ook als de nood aan de man is?
(oprechte vraag, geen negatieve aanval ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:12

Het verschil tussen een reflex (aangeleerd of niet) is dat het paard er niet bij nadenkt en het gewoon uitvoert. En het is niet alleen de flex van hoofd en hals, het is de combinatie met het wegzetten van de achterhand. En in het ideale geval moet je niet wachten tot hij op volle snelheid is. Als je paard ergens van schrikt en de benen neemt, moet je geen vijf minuten na gaan denken wat jij moet gaan doen. Het moet ook voor jou een gewoonte worden.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:23

Ja maar toch denk ik dat hij ook die reflex op zo'n moment vergeet... :o Maar hopelijk maak ik dat nooit mee ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:28

Een reflex is een reflex, net zoals als je met een hamer op je knie tikt, dat die omhoog gaat. dat gebeurd gewoon, maakt niet uit of er op dat moment een bom naast je omploft en je er met je hoofd niet bij bent...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:33

De ORS is een noodrem, en voor iedereen die buitenritten gaat maken zou je willen dat ze die op hun paard hebben gemonteerd voordat ze de wijde wereld intrekken. Het kan je leven redden.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:45

Cassidy schreef:
De ORS is een noodrem, en voor iedereen die buitenritten gaat maken zou je willen dat ze die op hun paard hebben gemonteerd voordat ze de wijde wereld intrekken. Het kan je leven redden.

precies ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:24

Hij werkt ook geweldig als je paard vindt dat hij/zij even flink moet gaan bokken....... :D

@ Cassidy; nuttige filmpjes. Ik zie dat ik hem altijd gewoon omgetrokken heb (wat ook best helpt).
Hoe leer je deze precies aan? Alleen met werken of helpen snoepjes ook? Ik heb er namelijk een die echt alles voor een snoepje doet, lijkt me dat je daar gebruik van kunt maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:30

Waarom zou je bij het aanleren van de ORS in hemelsnaam met snoepjes willen werken? Laat hem wijken voor druk op dat hoofd, vanuit stilstand en aansluitend vanuit stap, draf en galop. Iedere dag meenemen. Minstens 50 keer. Iedere dag. En zorg ervoor dat het paard er licht bij blijft. Moet je kracht zetten is er iets niet goed gegaan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:50

Enige dat hij ooit geleerd heeft bij zijn vorige eigenaar is het hoofd naar je been brengen voor een snoepje (bij opstappen). Zijn vorige eigenaar was denk ik echt niet bezig met deze dingen. Het is wel een heel flexibel paard trouwens.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:11

ik denk dat je dan gewoon echt geluk hebt gehad. maar nu het er in zit, kan je het behouden. warm houden dat reflex. ik vind het een ideale manier om zonder geweld een paard tot stoppen te brengen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:04

Cassidy schreef:
Waarom zou je bij het aanleren van de ORS in hemelsnaam met snoepjes willen werken? Laat hem wijken voor druk op dat hoofd, vanuit stilstand en aansluitend vanuit stap, draf en galop. Iedere dag meenemen. Minstens 50 keer. Iedere dag. En zorg ervoor dat het paard er licht bij blijft. Moet je kracht zetten is er iets niet goed gegaan.

nou als dit de manier is, laat dan maar zitten, dan is het ook nooit een reflex geworden blijkbaar maar een doorgedramd trukje

verder neem ik aan dat iedereen die een beetje serieus zijn paard traint ook inbuig oefeningen doet met zijn paard en zijn paard leert op beendruk te wijken
ik ga met susan mee dat de meeste paarden mooi niet meer reageren als ze op hol zijn

het enige wat deze oefening goed maakt is dat de ruiter leert te reageren als een paard dreigt uit te breken
en omdat de ruiter niet in paniek raakt maar gewoon handelt , blijft het paard onder controle

verder hou ik niet van zo ver inbuigen als een paard al in galop zit, het zou gevaarlijk kunnen vallen
veel simpeler is het paard in het zweefmoment een kwart omzetten, bereik je hetzelfde mee zonder moeilijk gedoe

als ik trouwens het eerste filmpje zie, zie ik geen paard wat soepeltjes inbuigt maar steeds even met een ruk zijn hoofd ombuigt van irritatie, naar rechts al een stuk moeilijker
een soepelpaard buigt zijn hoofd soepeltjes naar links en rechts en kan zijn hoofd daar houden
het nadeel van een echt soepel paard is dat die dus gewoon door kan lopen met zijn hoofd ingebogen, heb je aan de ORS ook geen bal meer

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:33

Ik volg ook even....

Toen ik als puber bij de manege reed en een pony sloeg op hol door de bak toen moesten we ze gewoon omtrekken.
( Dus met alle kracht aan de linker of rechter teugel trekken)
Dit hebben we bv geleerd om als de galop te hard gaat meteen op een volte te zetten, en als dat niet meer lukt omtrekken.
Zo ben ik dus meerdere keren met pony en al onderuit gegaan, waardoor ik nu op een volte galopperen erg eng vind.

Nu ben ik sinds kort aan het "echt" lessen en ga vrijdag uiteraard vragen of een ORS natuurlijk is of echt aangeleerd.

Om nog een voorbeeld te noemen, ik ging als 14 jarige met een vriendin uit rijden...We liepen in stap door de stad, opeens schrok de pony van mn vriendin en ging als een dolle de rijksweg af in galop.( gelukkig kon ze blijven zitten en is er uiteindelijk niks gebeurd)
Maar stel, je bent midden op straat in wilde galop, paard luistert niet meer, dan kan je hem toch niet om gaan trekken, of een ORS uitvoeren?
Paard glijd dan met ijzers en al uit op straat???

In de filmpjes zie ik alles gecontroleerd....( Net als bij karate, je voert het in slow motion uit) maar wat als je het echt moet gebruiken???
Is het bv handig om te leren zoals het zou moeten, wij rijden veel uit in de bossen, wat moet ik bv doen als mn paard de kletter op gaat, en ik weet dat er een kruising komt?
Brrr krijg er de kriebels van!

Jammer dat ze het niet in NL uitleggen mijn engels is bar slecht.....Maar is dit zoals het zou moeten?

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXP ... re=related

Ik ga het vrijdag in de les erover hebben, wellicht leerzaam voor onze beginners groep?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:47

Ik durf te wedden dat mijn pony het ook doet trouwens, en die heb ik dat ook nooit aangeleerd. Vind dit wel een leuk onderwerp.
Ik laat zondag weten of ze deze beweging ook uit zichzelf begrijpt.