Cassidy schreef:Waarom zou je bij het aanleren van de ORS in hemelsnaam met snoepjes willen werken? Laat hem wijken voor druk op dat hoofd, vanuit stilstand en aansluitend vanuit stap, draf en galop. Iedere dag meenemen. Minstens 50 keer. Iedere dag. En zorg ervoor dat het paard er licht bij blijft. Moet je kracht zetten is er iets niet goed gegaan.
nou als dit de manier is, laat dan maar zitten, dan is het ook nooit een reflex geworden blijkbaar maar een doorgedramd trukje
verder neem ik aan dat iedereen die een beetje serieus zijn paard traint ook inbuig oefeningen doet met zijn paard en zijn paard leert op beendruk te wijken
ik ga met susan mee dat de meeste paarden mooi niet meer reageren als ze op hol zijn
het enige wat deze oefening goed maakt is dat de ruiter leert te reageren als een paard dreigt uit te breken
en omdat de ruiter niet in paniek raakt maar gewoon handelt , blijft het paard onder controle
verder hou ik niet van zo ver inbuigen als een paard al in galop zit, het zou gevaarlijk kunnen vallen
veel simpeler is het paard in het zweefmoment een kwart omzetten, bereik je hetzelfde mee zonder moeilijk gedoe
als ik trouwens het eerste filmpje zie, zie ik geen paard wat soepeltjes inbuigt maar steeds even met een ruk zijn hoofd ombuigt van irritatie, naar rechts al een stuk moeilijker
een soepelpaard buigt zijn hoofd soepeltjes naar links en rechts en kan zijn hoofd daar houden
het nadeel van een echt soepel paard is dat die dus gewoon door kan lopen met zijn hoofd ingebogen, heb je aan de ORS ook geen bal meer