[SGW] Problemen met sprongen in het open veld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Problemen met sprongen in het open veld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:55

Hey,

Mijn paard heeft heel erg de neiging te weigeren wanneer ze een sprong moet maken in het open veld. Afgelopen zondag in Enschede was hindernis 1 een simpele maar daar denkt paard anders over. Ik kom in een superlekkere galop door het bosje de "open" ruimte in dan voel ik r al een beetje vertragen als ze ziet dat we op de hindernis afgaan. Ruim vantevoren staakt ze gewoon en maakt het liefst rechtsomkeert. Ik kan dan doen wat ik wil (goedschiks/kwaadschiks) maar ze gaat dan gewoon niet. Gelukkig konden we hier omheen (met een heeeele grote boog) en verder rijden. De sprongen in het bos op de paden en tussen de bomen in springt ze super en braaf, vindt ze machtig maar zodra we weer op open terrein komen dan klapt ze weer dicht. In de crosstraining is dit probleem er niet (veel minder), en er zijn dan altijd andere paarden in de buurt ende situatie is dan anders (veiliger?) Herkent iemand dit en hoe heb je dat opgelost? Veel doen, oke, doen we zoveel als mogelijk maar het verandert niet echt. Zou juist graag tips qua training krijgen! ? Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Groet Pieder

Lielle

Re: Problemen met sprongen in het open veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:14

veel trainen in het bos op juist die overgangen donker/licht, in een vlotte galop. En zorgen dat ze (nog) meer respect voor je been krijgt, zodat ze ondanks de aarzeling onvoorwaardelijk voorwaarts gaat op je hulp.
En een keer priveles afspreken.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 17:17

Bedankt! Goede tips.
Nog meer mensen die dit herkennen en het opgelost hebben? Ik ben vast niet de enige met dit "probleem"?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:25

Lielle geeft heel goede tips.
Verder zou je nog kunnen proberen of het werkt om je paard bezig te houden als je het open veld op gaat. Dus niet meteen focussen op de hindernis, maar op een dressuur-achtige manier je paard even bezig houden. Beetje links/rechts inbuigen, keer naar voren en weer terug rijden zodat je paard zich niet te veel op de omgeving focust.
Hier moet je natuurlijk wel de "meters" voor hebben omdat dat niet werkt als er een hindernis, als je uit het bos komt, al op een meter of 20 afstand op het veld staat.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 08:33

Dat is zeker ook een goede tip Sim, het klopt dat ik ook erg gefocused ben op de hindernis, goed idee om een beetje dressuurmatig richting hindernis te gaan en dan in tweede instantie te springen. Het gaat juist ook om de hindernissen die op behoorlijke afstand (middenin) het veld staan, daar kan ze zich 40 meter vantevoren al druk over gaan maken.
Bedankt allebei, ik heb weer stof voor de komende tijd (en zin)!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:38

Misschien kun je een keer kijken of je kunt trainen in Heerjansdam. Dat is in principe een groot open veld met losse hindernissen. Dat is een mooie simulatie voor je wedstrijden :-)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:50

De andere geven idd al goede tips :j Het voorwaarts houden aan de hulpen, ongeacht wat er gebeurd is erg belangrijk. Of je nu richting een hindernis gaat of gewoon thuis aan het trainen bent.

Volgens mij heb ik jou overigens gezien op H1 in Enschede. Maar wat ik me kan herinneren is dat je je paard eigenlijk veel te makkelijk om liet draaien en ook niet een keer doorpakte. Als je paard omdraait en hij doet dat rechtsom, dan moet je niet rechtsom doordraaien, maar juist linksom weer terugdraaien. Vervolgens goed voorwaarts houden en proberen je paard voor te zijn met het omdraaien. Hij leek onervaren en uiteraard moet je dan niet meteen straffen, maar jij was (voor zover ik me kon herinneren) echt te lief voor je paard. Als er geen reactie op je been komt is een tik met de zweep echt geen ramp :) De hindernis was ook zo laag, dat ze er makkelijk vanuit een sukkeldrafje overheen kon.

Verder veel km's maken en dit juist veel oefenen, op elke plek waar dat maar kan.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:50

Klopt Rowo,

Ik heb al vaker gehoord dat ik dan te lief ben, ze kan me echt overvallen door om te draaien (ik kwam heel leker en ontspannen het bos uit , had me voorgenomen niet te gaan jakkeren zoals ik een paar anderen zag doen) en ik ben dan ook even mijn orientatie kwijt. Wilde ook niet gelijk aan het meppen slaan inderdaad maar in 2e instantie had ze wel een tik verdiend. We zijn beiden redelijk onervaren maar hier zette ze me echt een beetje te kijk. dat rechtsom=rechtsom weet ik maar het gaat dan zo snel dat ik daar niet ook nog aan denk :j
Ik ga begin september iig naar Diepenheim om te oefenen, staat ook het e.e.a. in het veld als ik het goed zag op de foto's, ik zal al jullie (super)tips ter harte nemen!
Laren en Bussloo staan ook op het programma dus daar kan ik ook nog goed oefenen in het streng doch rechtvaardig zijn haha

@Apple, Heerjansdam, waar ligt dat?