Zoals velen onder jullie ben ik een tijdje geleden overgestapt naar western. Ik voelde mij eigenlijk nooit goed in dat hele dressuur en springwereldje. ik wou meer een band hebben met mijn paard, en het niet enkel zien als een hobby, maar echt als een deel van mn leven.
In september 2010 heb ik mn eerste eigen paardje gekocht, na van de ene manège naar de andere te zijn overgestapt. Ik voelde echt dat dat niks voor mij was.
Ik kocht spyke als een extreem braaf recreatiepaard. ideaal voor mij dus, aangezien ik nogal rap schrik heb

Maar helaas was spyke helemaal niet zo braaf. Hij is enorm right brain extrovert, waardoor hij dus direct schrikt en wegloopt of wegspringt. daarnaast is hij ook nog eens koppig en had hij meer dan een jaar niks te hoeven doen. Toen ik dus de eerste keer in de wei wou rijden, resulteerde dat dus in een bokpartij, waardoor ik het vertrouwen helemaal kwijt was.
Door veel grondwerk te doen (oa parelli), zijn we al een heel stuk verder. ik probeer niks te forceren. Een tijdje geleden zijn we op buitenrit geweest, maar ik voelde dat hij daar nog niet 100 procent klaar voor was. Dus daarom hobbelen we maar een beetje rond in de round pen, zodat we elkaar beter leren kennen. ik moet vooral leren hoe ik hem moet sturen en stoppen

Over Spyke: hij is een 10 jarige ruin, koppig en ook schrikachtig. Er zit arabisch bloed in, maar ik heb geen papieren. Hij heeft enkele jaren stil gestaan dus moet vanalles terug leren, vooral hoe het is om een ruiter op hem te hebben.
We willen geen wedstrijden ofzo doen, al wil ik mij ooit wel eens wagen aan spins en stops. Maar dat is voor later.
Hij wordt bitloos gereden, omdat hij met bit protesteert door het bit vast te nemen. Ik merk dat bitloos heel goed bij hem werkt. Hij reageert goed op de druk op zn neus.
Probleempje: naar binnen vallen, vooral op linkerhand. Nogthans is links zn betere kant.
In galop moet hij denk ik echt nog zijn evenwicht zoeken. Hij slaagt er niet in (of ik) om niet naar binnen te vallen, waardoor hij kleine cirkeltjes galoppeert en ter plaatse blijft
. Hij durft ook nog wel eens te bokken bij het aanspringen.OK, hier de foto's. ik zou graag commentaar hebben, maar ik weet dat de foto's niet zo duidelijk zijn. Ik probeer later duidelijkere foto's te plaatsen. hou er aub rekening mee dat ik absoluut geen goede ruiter ben en ook geen ambitie heb om dat te worden. Ik krijg wel af en toe eens les.
nodig.