[WN] tip benen stil houden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

tip benen stil houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 23:14

hallo.
stomme vraag misschien maar.........
sinds Januari ben ik overgestapt naar het western rijden......
Echt super leuk om te leren maar.......wat mijn probleem altijd al geweest is......
Hoe leer ik het beste mijn benen stil te houden????

Mijn sporen raken nu niet gewenst steeds mijn paardje :(:)
Ik heb daarvoor juist al korte spoortjes om die erg bot zijn (knop sporen de kleinste maat)
Verder heb ik iedere week een les en beginnen mijn paardje en ik elkaar aardig te vinden onder het zadel.
Mijn instructrice heeft vanaf vandaag wel mijn beugels vast gezet met touwtjes :')

nu vroeg ik me af.....wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat mijn benen niet zo erg flapperen dat het lijkt of we opsteigen? :+

toedelou

Re: tip benen stil houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:00

Bij mij werkt mijn hakken uitdrukken erg goed tegen het bewegen van mijn benen.

Kun je anders niet gewoon zonder spoortjes rijden? Als je met de kleinste spoortjes je paard al raakt, dan raak je met je hiel het paard vast ook wel, en zijn de spoortjes redelijk overbodig, denk ik?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:24

:j klopt.......dat is ook gelijk mijn valkuil.

Mijn paard is altijd op sporen gereden geweest.
Zonder rijden heeft hij gelijk door en is hij door zijn enorme luiheid niet meer vooruit te krijgen.
Ik rijd zelf ook liever zonder en heb daar ook pogingen toe gedaan.....helaas werkt dat bij hem niet echt.

Ik kan idd wel er mee bezig gaan met vastgebonden beugels ook mijn hakken meer uit te drukken.
goede tip, dank je wel

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:28

Het zal denk ik al veel helpen als je paard beter aan de hulpen komt door op lichte kuitdruk te reageren.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:29

Denk je tenen omhoog, met name je kleine tenen. [url][/url]Werkt nog beter als hakken omlaag. Succes!

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:56

quartel schreef:
:j klopt.......dat is ook gelijk mijn valkuil.

Mijn paard is altijd op sporen gereden geweest.
Zonder rijden heeft hij gelijk door en is hij door zijn enorme luiheid niet meer vooruit te krijgen.
Ik rijd zelf ook liever zonder en heb daar ook pogingen toe gedaan.....helaas werkt dat bij hem niet echt.

Jammer zeg. Ik snap dat het vervelend is als je paard meteen niet meer vooruit te krijgen is.
Maar is het dan niet zo hoe vaker je hem, al dan niet per ongeluk/ongewenst, met je spoortje prikt, dat je paard uiteindelijk nòg ongevoeliger wordt voor gewoon been geven zonder spoortje?
Wat er dan meteen in me opkomt (maar ik weet niet of je daar tijd voor hebt en of het uiteindelijk überhaupt werkt): wat zou er gebeuren als je hem weken/maanden niet met spoortjes rijdt? Zou hij dan ontwennen, zodat hij uiteindelijk wel weer gevoeliger wordt voor gewoon been geven zonder spoortje? (soort van opnieuw leren je paard gevoeliger te gaan laten maken voor alleen been zonder spoortje).

Maar goed, je benen stil houden, daar ging het om!
:)
Ikzelf ga de tip uitproberen van adnil35 door mijn tenen omhoog te denken, zo had ik er namelijk nog nooit naar gekeken :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:19

Dat je benen niet stil zijn komt vaak ook doordat jij nog niet goed in balans op je paard zit.
Je steunt nog teveel op de beugels of trekt juist teveel je benen op omdat je nog niet genoeg ontspannen kunt zitten en zo je evenwicht probeert te houden.
Het beste kun je je aandacht vooral richten op hoe je zit, dus goed op je k*nt zitten, niet naar voren op het moment als je drijft en je bekken naar achteren kantelen (alsof iemand je buik naar achteren drukt).

Was het maar waar dat als je je paard zonder sporen gaat rijden ,hij beter voor de benen wordt. <<)
Hij moet gewoon meer respect voor de benen krijgen en dat bereik je met heel consequent zijn met je hulpen.
Dat betekent niet verrot slaan of zo, maar geen reactie op de normale hulp en duidelijkere hulp geven nog geen reactie dan even heel duidelijk zijn. :Y) (daar mag hij best van schrikken, zodat hij doorheeft dat hij op moet letten).
Krijg je de reactie die je wil, dan weer de normale hulp geven.
Zo leert hij dat als hij niet luistert dit gevolgen heeft, "actie(van jou) is reactie (van het paard)".
Wel steeds met de normale hulp beginnen, want dat wil je natuurlijk. ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:44

sliding schreef:
Dat je benen niet stil zijn komt vaak ook doordat jij nog niet goed in balans op je paard zit.
Je steunt nog teveel op de beugels of trekt juist teveel je benen op omdat je nog niet genoeg ontspannen kunt zitten en zo je evenwicht probeert te houden.
Het beste kun je je aandacht vooral richten op hoe je zit, dus goed op je k*nt zitten, niet naar voren op het moment als je drijft en je bekken naar achteren kantelen (alsof iemand je buik naar achteren drukt).

Was het maar waar dat als je je paard zonder sporen gaat rijden ,hij beter voor de benen wordt. <<)
Hij moet gewoon meer respect voor de benen krijgen en dat bereik je met heel consequent zijn met je hulpen.
Dat betekent niet verrot slaan of zo, maar geen reactie op de normale hulp en duidelijkere hulp geven nog geen reactie dan even heel duidelijk zijn. :Y) (daar mag hij best van schrikken, zodat hij doorheeft dat hij op moet letten).
Zo leert hij dat als hij niet luistert dit gevolgen heeft, "actie(van jou) is reactie (van het paard)".

dat van die balans dat klopt.
Daar ben ik al vanaf januari mee bezig en gaat nu echt veel beter maar ben er nog niet helemaal.
Het is ook wel balen dat ik niet zonder beugels kan oefenen.
Ik steun idd te snel op de beugels en moet meer op mijn dikke kont gaan zitten :+

Ik was inderdaad al met de hulpen begonnen die je hier beschrijft.......
eerst de leuke normale manier.....dan ietsje duidelijker.....daarna zo duidelijk dat hij mij ineens snapt :')
daarna weer terug naar netjes en vriendelijk.
Dit moet ik altijd weer herhalen als ik de volgende dag opstap.
Halverwege de rit moet ik het nog eens herhalen en zo hobbelen we voorts.

het is inderdaad de combi van respect en luiheid.
Ik geef hem al een energie spulletje dat doet wel wat maar het is niet de gouden oplossing.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:45

adnil35 schreef:
Denk je tenen omhoog, met name je kleine tenen. [url][/url]Werkt nog beter als hakken omlaag. Succes!

die ga ik straks ook even uitproberen.........en hopelijk blijf ik dan ook een beetje in balans :')

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:52

Ik moest vroeger altijd rijden zonder beugels/zonder zadel, om mijn ballans goed te krijgen. Zodat ik ook mijn benen stil zou houden

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:02

akishino schreef:
Ik moest vroeger altijd rijden zonder beugels/zonder zadel, om mijn ballans goed te krijgen. Zodat ik ook mijn benen stil zou houden

ja dat is wel de beste manier maar........
Omdat mijn balans niet de beste is en ik blij ben dat ik uberhaupt kan rijden is dat voor mij geen oplossing helaas.
Ik heb 3 hernia`s in mijn nek.......als ik val en verkeerd terecht kom dan kan ik maanden lang niet anders als in mijn bed liggen.
Zelfs zitten gaat dan niet meer.
Dus ik ben nu even blij met wat ik allemaal wel kan en ga geen onnodig risico lopen ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 17:26

nou, ik ben net terug......
Ik ben met mijn tenen aan het vechten geweest maar op een of andere manier draai ik dan mijn tenen naar buiten.......
en dan komen die sporen weer in mijn paard..........nog maar even flink door oefenen vrees ik :o

Over de luiheid........
we hadden pas 2 stagaires op stal die mijn paard kende toen hij van iemand anders was.
Zij kenden zijn vorige eigenaar en vertelde dat...........
Die hem dus verkocht had omdat zij graag wedstrijden wilde gaan rijden met hem maar dat hij niet vooruit te krijgen was zonder te slaan of schoppen........sja.......
In het begin in een nieuwe omgeving loopt hij best lekker (dat weet ik nu ook)
maar als hij eenmaal zijn plekje gevonden heeft dan is dat ook over........
En dat heb ik vandaag heel duidelijk gemerkt.......

ik vrees dat ik vreselijk cosequent moet gaan worden........en dat is niet echt mijn sterke kant :')
Ik zal ook meer gaan afwisselen met buitenritjes/in de bak oefenen/longeren/springen, wie weet knapt hij daar wat van op en word weer iets fitter.
andere tips hiervoor zijn ook meer dan welkom :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:34

Ik ben niet altijd een voorstander van zonder beugels rijden.
Waarom? omdat veel mensen dan, of gaan knijpen, of naar voren zitten, of zeer gespannen zitten.

Wat je kunt proberen is;
In de stap er eerst opletten of je goed op je k*nt zit (zie beschrijving boven), ontspannen met je benen in de beugels(je been iets lang maken, niet teveel uitdrukken)

Besteed eerst niet teveel aandacht aan je teugels, als je nog niet goed je balans hebt, dan gaan veel mensen die steun op de teugels zoeken en dat is niet prettig voor het paard en jij krijgt er geen betere balans van.

Voelt het in de stap goed ga naar het draven.
Als je aandraaft let er dan op dat je bij het aandraven niet naar voren gaat door het aandrijven.
Blijf op je k*nt zitten en drijf dan aan met je benen en ga dan eventueel lichtrijden.
Let op dat je bij het lichtrijden recht omhoog gaat en niet naar voren omhoog (dus alsof er iemand aan je hoofd jou omhoog trekt ;) ).
Steun bij het lichtrijden op de bal van voet net achter dikke teen en houd je voet recht, dus niet optrekken, en steun op je knie en bovenbeen.
Als je alleen op je voeten steunt worden ze vaak ook erg onrustig. ;)

En vergeet niet, oefening baart kunst.

Dat is net als het beter voor het been maken van je paard, dat los je echt niet zo even op.
Maar dit moet je lang volhouden, zodat hij weet dat het moet en respect voor jouw benen krijgt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:40

sliding schreef:

Jeetje, je weet het!
Lees echt helemaal verbaasd je antwoord. Eindelijk iemand die het echt weet. Nee, geen draak-stekerlj.
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:42

Sliding geeft al goede tips. Wat betreft het zonder beugels rijden helemaal mee eens :j De sleutel is volgens mij om je echt bewust te worden van wat je nu eigenlijk doet en wat er gebeurt in je lichaam. En voelen, voelen, voelen.

Ander voer is waarschijnlijk geen oplossing voor je paard, want hij zal in de wei vermoedelijk heus wel eens uit zichzelf een sprintje trekken?
Aan de ene kant zou ik dan werken aan het voor je been zijn, zoals omschreven, en aan de andere kant is afwisseling en uitvinden wat jouw paard motiveert erg belangrijk. Het paard van mijn stalgenootje wilde in het begin niet eens 2 rondjes galopperen, te veel moeite vond ie, maar nu doet hij het liefst niets anders :D Het kan dus echt wel, maar het kost tijd en zoals je zelf ook al zei: consequent zijn.

Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:11

Hoe reageert hij op je instructrice als die er op zit?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:23

Ik heb mijn teugels tegenwoordig eerder te lang dan te kort, dus daar heb ik totaal geen steun aan.
Onafhankelijk zitten is geweldig als je dat kan.....ik ben dat nu aan het leren zeg maar.
Dit is iets wat mij vroeger in de lessen niet geleerd was.

Ander voer is inderdaad geen oplossing voor mijn paard.
Deze luiheid is zo extreem dat ik er ook niet in geloof dat ik dat wel eventjes zo zal overwinnen.
Bij mijn vorige merrie ( engels gereden) duurde het 3 jaar voor ze door had dat ze wel wat moest gaan doen als IK op haar rug zat :+
Ieder ander nam ze moeiteloos in de maling :+
Dit heeft mede zo lang geduurd door de tijd dat ze er uit was met haar blessures.
Maar ook de lessen die ik toen volgde sloten niet zo goed aan achteraf gezien bij ons.
Ik heb nu een hele fijne istructrice waar ik steeds weer veel van leren mag.
Maar paardrijden blijft een kunst op zich ;)

Ik zal morgen een buitenrit gaan maken en af en toe mijn voeten eens uit de beugels halen(als hij moe genoeg is), ogen dicht en voelen......
en maar hopen dat ik niet ineens zand gras en stenen voel :+

Al moet het me bij deze man 5 jaar kosten om respect te krijgen.......maar krijgen doe ik het uiteindelijk :j
Ik bedoel maar.....ik ga hem er niet voor weg doen, heb geduld en wil er best een bergje energie in stoppen.
Het is zo een heerlijk ventje :j

Heel erg bedankt allemaal voor het mee denken, hier kan ik weer een beetje mee vooruit :*

edit....instrustrice rijd op hoog niveau......lest zelf bij rieki (zeg ik dat goed?)
Ook bij haar is hij lui maar zij kan hem sneller alles duidelijk maken dan ik op het moment.
Zij grijpt precies op de juiste momenten in maar dan nog zie je hem heel diep zuchten :+ ....gekke pipo <3

Vandaag reageerde hij bij mij niet op been, daarna niet op been/prik, en daarna ook niet op been/prik/tik!!!!
Pas bij been/prik/tik zolang tot hij gaat lopen, bedacht hij dat hij misschien toch maar eens in draf moest gaan.
Dan de eerst volgende keer gaat hij keurig in draf en de twee keer daarop ook maar daarna moet ik toch weer even streng zijn.
Ik denk dat ik dit nog een poosje vol moet gaan houden :') :(:) arm peerd

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:28

beugels korter. dan kun je beter uitdrukken en dus die balans vinden ed. hakken uitduwen doen we niet persé bij western. ik ken zelfs goede trainers die eerder met tenen naar onder dan naar boven rijden. en die hebben hun benen echt wel onder controle.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:19

quarterH schreef:
beugels korter. dan kun je beter uitdrukken en dus die balans vinden ed. hakken uitduwen doen we niet persé bij western. ik ken zelfs goede trainers die eerder met tenen naar onder dan naar boven rijden. en die hebben hun benen echt wel onder controle.

1Wat een BS... }:0 Ja als je als een zak patat op je paard wil zitten moet je dat gaan aanleren...
2 Hakken uitdrukken doen we niet perse bij western _O-
Kom op zeg,get real! Nou niet de hele westernsport spiegelen aan jouw waan ideeen.
Topicstarter je hebt gewoon ouderwets zitles nodig,zodat je niet meer knijpt met je benen en gewoon ontspannen kunt zitten. Zoals elke ruiter betaamt. Knijpen en teveel druk op de beugels is je paard afremmen en dus een paard wat niet meer wil lopen. Zoek goede instructie met een basis en geen wouldbe die je beugels gaat vastbinden :)*

Oud gezegde; een goede ruiter staat met beide benen op de grond en zit desondanks comfortabel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 06:52

helaas werkt de zitles bij mij niet zoals bij vele anderen.
Mijn instructrice hoef ik niet aan te twijfelen ;)
Ik heb bij haar al meer mensen en paarden gezien die enorm veel beter zijn gaan rijden.
Het engels en western rijden is inderdaad niet met elkaar te vergelijken.
Als ik alleen al mijn tenen meer daar binnen weet te houden zijn we al een heel eind verder :o
Op mijn kont zitten gaat nu al veel beter, daar ben ik intensief mee bezig.

Gisteren buiten gaan rijden en paardje wilde alleen nog maar in draf.
Dus denk ik dat ik meer af moet gaan wisselen om zijn koppie af en toe eens te legen.
Wellicht dat hij er iets meer lol in krijgt en dus actiever word als elke dag een vrassing word :)
Ik kon merken dat ik na een poosje niet buiten geweest te zijn, ik makkelijker zit en iets meer balans heb gevonden.
Hoewel het soms lastig is omdat paardje nog wat scheef is (maar ook dat is al iets verbeterd)

Mijn benen zijn (ook bij mijn vorige engels gereden paard) altijd al bewegelijk geweest.
En dan vooral bij het doorzitten (wat ik nu veel meer doe dan toen)
Ik vind het geen gezicht en vervelend voor het dier, vandaar dat ik daar echt aan wil gaan werken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:32

en het feit dat je korte pootjes hebt werkt ook niet mee :D

Ik heb er ook vreselijk veel last van gehad in het begin van mijn westernavontuur. Nu is het geen probleem meer maar het is heel moeilijk om los te leren laten en onafhankelijk te leren rijden. Ik weet nog dat er steeds werd geroepen 'laat die bovenbenen los!' Ik had het idee dat als ik ze nog losser liet ze eraf zouden vallen :+, maar nu ik verder ben begrijp ik pas wat ze bedoelden. ;)
Gaat goed komen hoor! Gewoon lekker blijven lessen bij die juf.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:38

:D korte kluifjes en een fors paard :j
Als ik ontspan en alleen op de billen blijf zonder been te gebruiken is het alleen nog maar erger :')
Mijn bouw en die van Sjaak werken hierin ook niet mee natuurlijk :')
Ik wil het natuurlijk snel goed kennen allemaal.
geduld is niet mijn ding :o

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:05

Veel oefenen op ontspanning bij je zelf,durf te zitten en je benen te laten hangen.
Veul km's maken :j Wat is Sjaak voor een paard?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 22:31

Sjaak is een quarter......

Afbeelding

inmiddels met wat meer spieren en wat slanker :j
ik moet nog even nieuwe foto`s maken

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:36

Van mijn instructrice kreeg ik het volgende huiswerk voor hetzelfde probleem. Je doet je benen overdreven naar achter en gaat dan staan in de beugels. Dit blijf je in de alle gangen doen ook de overgangen. Zorg er wel voor dat je niet op de knop leunt en wel redelijk rechtop blijft. Ellebogen netjes in je zij. Later, na een aantal dagen vol gehouden te hebben met oefenen, ga je langzaamaan weer zitten. Je benen moeten dan netjes naar achter blijven en je hakken naar beneden. Zo leer je je benen op de juiste plaats te houden en niet naar voren te steken en ik ging er ook minder door klapperen met mijn benen!!