beginnen met endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blitz84

beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:24

hallo, :)
Mijn pony heeft O benen en is daardoor niet geschikt voor hoog dressuur of springen.Dus rij ik veel buiten wat ik erg leuk vind. Zaterdag krijgt mijn pony speciale ijzer ivm met haar O benen.
Ik loop er sterk aan te denken om met mijn pony endurance te gaan rijden.Zodat ik toch een doel heb met rijden. Ik hoop dat ze het aan kan met haar benen.
Mijn pony is 4 en ben lekker rustig bezig met spier op bouw. Ik rij ook lekker afwisselend in mijn ritten. De ene keer rij ik lekker pittig door de andere keer rustig. Maar ik luister heel goed naar mijn paardje wat ze wel en niet aan kan. Als ik merk dat ze vroeg tijdig vermoeid raak dat staak ik mijn training en stap ik lekker rustig naar huis.
Ik rij gemiddeld 3 tot 5 keer per week (hangt van me werk af) en dan rijden we ongeveer een 1uur tot 1,5 uur.
Ben dus lekker op weg. Door haar o benen loopt ze iets wat onregelmatig. Hopelijk is dat nadat ze ijzers heeft weg. Ze heeft veder geen last van.
Ik hoop dat mensen mij tips kunnen geven eventueel over trainnen, en eventueel advies met haar o benen.

Ibbel

Re: beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:27

Zolang ze onregelmatig loopt kun je geen endurance starten, daar word je door de keurende DA's gewoon niet op goedgekeurd.
En 3-5 keer per week 1 to 1,5 uur met een 4-jarige rijden is wel heel erg veel, zeker als je pony (nu) niet echt goed loopt. Onregelmatig betekent ergens last van hebben. Een paard loopt niet onzuiver zonder last.

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:32

af gezien van haar benen. wat zou je me adviseren kwa trainings schema om te rijden.
het onzuiver lopen komt omdat ze scheef op haar hoeven staat. daarvoor krijgt ze zaterdag ijzers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:36

Ik zou met een 4-jarige helemaal nog niet gericht endurancetrainen. Veel te vroeg. Zorg eerst maar voor een goede dressuurbasis, op eigen benen lopen, rechtgericht. Daar kan je mooi deze zomer aan besteden, dan zou ik komende winter helemaal niets doen (mits pony wel overdag buiten kan lopen) en dan volgend voorjaar wat gerichter aan het werk gaan. In de FAQ hier staan verschillende sites met opbouwschema's.

Zelf ga ik altijd uit van eerst afstand opbouwen, dan snelheid. En uitbreiding van afstand of snelheid altijd pas na 2 keer op hetzelfde niveau trainen. Verder niet meer dan 3x per week trainen, bij voorkeur om de andere dag om voldoende rust voor herstel te hebben.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:08

Ik vind haar ook nog te jong om echt duurtraining te doen (mijn paard is 5 en dat vind ik zelfs ook nog te jong om intensief te trainen, ik rijd met haar niet verder dan ca. 10 km ). Maar misschien bedoel je ook nog niet echt duurtraining? Dat je paard recht en regelmatig loopt lijkt me een eerste vereiste. Het eerste kun je zelf veel aan doen door rechtrichtoefeningen te doen (leert ze ook goed haar benen gebruiken). Daar heb je wel wat instructie bij nodig. Het tweede kun je dan misschien met de hoefsmid oplossen.

Het lijkt me dat je erg voorzichtig moet zijn met een paard dat echt 0-benen heeft. Maar ja, als je mens bent en je hebt 0-benen gaat ook niemand zeggen dat je dan je hele leven maar op de stoel moet gaan zitten (soms zie je mensen lopen tijdens hardloopwedstrijden en die hebben gewoon enorm kromme benen, ai!!!).

Dus is zou voorlopig tot ze wat ouder is me bezig houden met korte ritjes en veel gymnastiek (rechtrichten).

Is TREC trouwens niet wat voor jou? Daar ligt de nadruk veel minder op de afstand. Je zult dan alleen wel een sprongetje moeten doen, maar als je niet in hoge klasses rijdt blijft dat allemaal heel laag.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:18

Bij TREC rij je ook iets van 20-25 km, maar ben je wel de hele dag onderweg. Lijkt me ook niet echt iets voor een jong paard. Daarbij heeft TREC ook veterinaire controles, dus kreupel=niet goed en niet starten.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:29

Ik vind dat iedereen die wil beginnen met endurance veels te ingewikkeld doet over de afstanden van klasse I. Ik ken zelfs mensen die belachelijke schema's gebruiken voor deze klasse. Endurance begint pas in de klasse II en dan moet je goed kunnen trainen.

Voor de Klasse 1 is 1x in de week een long Slow Distance en 2x in de week een interval meer dan genoeg.

Mensen doen maar wat in de endurance, verdiep je eerst in hoe je een paard moet trainen voordat je een paard uberhaupt gaat trainen.

Een vierjarig paard trainen kan, maar doe het lekker rustig aan met de Long Slow Distance bouw het rustig op en na een maand of 3 kun je paard laten pieken en makkelijk een wedstrijd uitrijden met 10 kmpu.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:33

Ik ben het met yarrah eens.
21 augustus in kootwijkerbroek start ik ook mijn eerste endurance wedstrijd in de kennismakingsklasse met mijn 5 jarige ruin en hij is dan net 5.
Elk paard met een normale conditie zou dat gewoon uit kunnen lopen!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:40

klasse 1 is voor mij de leer klasse.
de afstand is niet echt een probleem, elk paard met een gezonde conditie moet dat in principe uit kunnen lopen.
Wel kun je in die klasse met je paard werken aan ervaring met het op pad gaan met de trailer, vreemde mensen die aan hem zitten ivm de keuringen, controle houden tijdens de rit (ook als je ingehaald word door anderen)
Als je paard daar beter mee omgaat dan zal hij beter ontspannen en blijven eten en drinken op een wedstrijd, wat weer ten goede komt voor zijn conditie en tijdens de keuringen.
Maar de basis blijft wel dat je paard gezond moet zijn en rad is, onregelmatig in zijn beweging word afgekeurd (en terecht)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:03

WendyBZ schreef:
Bij TREC rij je ook iets van 20-25 km, maar ben je wel de hele dag onderweg. Lijkt me ook niet echt iets voor een jong paard. Daarbij heeft TREC ook veterinaire controles, dus kreupel=niet goed en niet starten.

Aan een hele TREC mag je toch pas meedoen vanaf 6 jaar?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:28

T1 en T2 vanaf 5 jaar.
de afstand is minder lang maar doordat jij erg met de kaart bezig bent (en dus af en toe stil moet gaan staan en omdraaien omdat je toch fout zat) is het veel zwaarder voor de paarden dan dat veel mensen door hebben.

er word ook gedacht dat een 1 daagse minder zwaar is dan een 2 daagse maar dat is juist anders om omdat er meer en langer rust tussen de onderdelen zit op een 2 daagse

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:48

Ik heb mijn pony vanaf veulen. Ben vanaf de eerste dag dat ik haar heb altijd al lekker bezig geweest. Toen ze wat ouder werd ben ik ook gaan wandelen. Eerst met andere later alleen. Heb uren met haar gewandeld. Met rustpauze zodat zij van gras kon genieten en ik van de zon. Nu maken we leuke ritjes. Omdat ze nooit hoog in sport kan lopen is het voor al recreatief buiten rijden. Maar ik hou niet van doeloos rond rijden en zoek daarom een geschikt iets wat we kunnen doen. We hoeven ook niet perse wedstrijden te rijden. Het is puur voor de lol

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:25

Mijn shetlander heeft achter ook O-benen en een hele scheve hoefstand. Daardoor liep hij vroeger ook onregelmatig. Vroeger vaak ijzers eronder gehad. Werd het eigenlijk niet beter van. Nu al jaren zonder ijzers en ze worden regelmatig bekapt volgens het natuurlijk bekappen. Inmiddels hebben we een klasse 3 wedstrijd gelopen op blote voeten. Nog nooit bemerkingen gehad op de lokomotie (alleen verbaasde dierenartsen dat hij met die hoeven, gewoon zo kan lopen)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:43

mijn 4 jarige heeft inmiddels 3x endurance gestart dit jaar, 3x korte klasse I en dat loopt hij met gemak uit. daarnaast loopt hij dat met mijn super shet Dinky Toy van slechts 90cm _/-\o_

je kunt al vanaf jongs af aan gericht endurance trainen. uiteraard is de dressuur de basis van alles, maar ook met buitenrijden kan je dressuur matig rijden, dit hoeft dus niet perse in een bak.

uiteraard is ieder paard anders. ik heb 3 4-jarige paarden en nu ook 2 4-jarige van klanten staan en alle 5 zijn ze totaal anders. daarom is ook iedereen op een ander niveau en wordt hun "training" aangepast op hun kunnen, tussendoor hebben ze veel vakantie en staan ze lekker op de wei. ik rijd ze niet meer dan 3x in de week en raad dat ook iedereen aan, het blijven puppy's.

tip: wacht totdat de smid is geweest en je paard helemaal 100% goed loopt voordat je uberhaupt verder gaat. niet meer dan 3x per week rijden en afwisseling. 1x per week dressuurmatig rijden, paard goed op eigen benen laten lopen/recht richten. geen "pittige" trainingen nog maken, paard heel houden en rustig aan door trainen.

succes

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:53

heb van de week een uurtje rustig buiten gereden. het waaide nog al hard. buiten dat ze kijkerig was, was super braaf.
gisteren zo en 30 to 40 minuten dressuur gedaan en ben dan voornamelijk bezig met balans en onspanning. ze reageerde super op mijn hulpen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:00

Elk paard moet een klasse 1 kunnen lopen :j
Kaylak wordt zo'n 2-3 keer per week dressuurmatig gereden (ongeveer half uur echt aan het werk).
1-2 keer per week een rustige bosrit (ongeveer 10 km in een uur/anderhalf uur). Af en toe pakken we wel een langere rit mee, varieërend van 15 tot 40 km.
De overige dagen gelongeerd of alleen weide.

En zo nu en dan een vakantie :)

Maar aangezien jouw pony nog erg jong is zal ik dit jaar nog niet gaan starten. Maar volgend jaar kan je rustig een impulsklasse proberen. Zie je gelijk of het iets voor je is!

Veel succes!

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:00

eesrt checken of paard lichamelijk gezond is en dan rustig met stap opbouwen