[WN] worden westernrassen (quarter, paint etc) snel te dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marry22

worden westernrassen (quarter, paint etc) snel te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 07:42

Ik ben mijzelf aan het orienteren voor een eigen paard en heb een natuurgebied gevonden waar ik hem/haar op kan stallen, alleen is dit 100ha volledig natuurlijk gehouden dus. Ik vraag me af of westernrassen hier geschikt voor zijn? of deze niet te dik hierop worden? voor koudbloeden zou het bijvoorbeeld niks zijn, maar de kwpn merries die er nu opstaan (2) doen het er goed op. Het wordt dus gedeeld met 3 paarden en is verder niet kleiner afgezet.
Ik zoek dus een paardje wat gebruikt kan worden voor recreatie, die braaf alleen naar buiten kan en goed verkeersmak is. Rond de prijskasse 3000-3500€, eventuele tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Groetjes Marianne

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:44

't is niet echt ras algemeen of 'n paard dik wordt of niet. ik zou met zoveel land zoiezo wel oppassen dat 'n paard niet te dik wordt.
Zoek je echt perse 'n Q/P/A zijn? Met een haflinger,tinker enzo kun je ook prima buitenritten maken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:07

Mja, ik heb toch echt wel het idee dat bepaalde rassen wat gevoeliger zijn voor te dik worden dan andere rassen of anders gezegd, wat soberder gehouden kunnen worden. Maar ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid arbeid die ze moeten verrichten en de conditie van het gras. Op een groot stuk land met lekker vet gras krijg je, denk ik, bijna elk paard wel tonnetje rond als het moet. En heeft een natuurgebied niet een ander soort gras dan de doorsnee koeienwei? Dat scheelt denk ik ook wel wat...

Maar wat Illusion ook zegt, moet het persé een westernras zijn? Ik weet uit ervaring dat Haflingers ook heerlijke westernbeleerde buitenhobbelbosknollen kunnen zijn. En als het puur om het karaktertype gaat dan gaat ras al eigenlijk helemaal niet op. Ik ken ook Quarters waar je echt niet relaxed mee naar buiten kunt en, om maar even heerlijk generaliserend wat te noemen, KWPNers en Arabieren die weer wel de rust zelve zijn.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:37

Ik heb 2 quarters gehad die niet 'vet' te krijgen waren wat je er ook in stopte. Maar ik ken er inderdaad ook die wel wat minder zouden mogen eten/krijgen :D Je moet gewoon goed kijken en overleggen met de gene waar je een paard van zou willen kopen of het in jou 'wensen lijstje' past ook met betrekking tot snel dik worden.

Maar wel super dat je zo een stekkie gevonden hebt! Hoe ga je dat in godsnaam doen als je wil rijden en je paard staat 100ha verderop :+ Das toch wel een wandelingetje :j

Paintless

Re: worden westernrassen (quarter, paint etc) snel te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:57

als mijn paard op 100ha kon staan..wow.. lijkt me heerlijk voor haar.

Quarters zijn ook koudbloedig.. dus lijkt mij dat die te dik worden op zo'n land. (ahum.. ikke weer hypokriet.. ik zou dr graag op zo'n land willen, maar ze worden er te dik... )
neem gewoon lekker een wat "goedkoper" ras. de amerikaan hoeft niet persee koel in de kop te zijn.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:27

Paintless schreef:
als mijn paard op 100ha kon staan..wow.. lijkt me heerlijk voor haar.

ik zou ze niet eens op 100 ha willen!!!! ten eerste als je wil rijden moet je 3 dagen zoeken waar ze zijn.

nee maar zonder gekheid ik zou het echt niet willen , je moet heel erg goed er omdenken, ze kunnen daar vreten vreten vreten dus je hebt zeer veel kans dat je paard te dik word en hoefbevangen raakt .......

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:29

Ik ken quarters waar je onbeperkt eten in kan stoppen en waarvan je altijd de ribben blijft zien, en quarters (lees: die van mij) die al dik worden als ze aan eten denken... dus als ik jou was zou ik gewoon naar je paard kijken.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:30

Ieder paard zal er dikker op worden, als het een volle wei is :j

Ik rij mijn paard nu door in weide seizoen en blijft hierdoor netjes in proporties
maar ik heb hem eerder 3 maanden vakantie gegeven en toen was het een dik proppie
(ik heb een halve paint)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:37

Ik heb sinds kort een Qarter, reining gefokt type, die is niet dik te krijgen. Mijn instructrice heeft een qarter en moet in de zomer op het weiland echt oppassen dat hij niet dichtgroeid. Het is dus behoorlijk paard afhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:40

Yessy schreef:
Ik ken quarters waar je onbeperkt eten in kan stoppen en waarvan je altijd de ribben blijft zien

Nou en ik heb daar het voorbeeld van :\ Het is per paard echt ontzettend verschillend, die van mij kan je van alles voeren maar ze blijft rank en neigt eerder naar te dun dan volslank. Zelfs als ze op het land staat met voldoende gras om zich heen, medisch gezien is er niets met haar aan de hand maar ze blijft dun.

Ik zou gewoon even bij de paarden waar jouw interesse naar uit gaat kijken wat hun bouw is. Kijk naar de omvang, vraag het ook aan de verkoper, maar 100ha is erg veel dus de kans zit erin dat je met elk ras wel met overgewicht te kampen gaat krijgen. Mits je steeds stukjes van die 100ha afzet, maar dan ben je wel een hele dag in de weer met je prikpaaltjes :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:49

Een natuurgebied is niet te vergelijken met de ( koeien) weides zoals wij die kennen, Het gras is veel minder voedzaam, dus zal een paard daar minder gauw vet worden dan op een ( over) bemeste wei.
Praktisch gezien is het erg onhandig, als het een aangesloten stuk is, want je vind je paard niet zo makkelijk terug.
Of ze snel dik worden, hangt van het paard in kwestie af. Er zij P/Q die snel dik worden, maar ook die dat niet worden.
Overigens zijn P/Q geen koudbloeds, maar warmbloeds; ze stammen af van volbloed paarden en inheemse paarden ;)

Mijn paint hengst wordt wel wat vol als hij niet veel doet, maar zo gauw hij echt aan het werk is moet hij echt flink gevoerd worden. We hebben ook een Lusitano hengst, die is 10 cm groter en krijgt minder voer maar is dikker dan de paint.

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:42

danique00 schreef:
Ik heb 2 quarters gehad die niet 'vet' te krijgen waren wat je er ook in stopte. Maar ik ken er inderdaad ook die wel wat minder zouden mogen eten/krijgen :D Je moet gewoon goed kijken en overleggen met de gene waar je een paard van zou willen kopen of het in jou 'wensen lijstje' past ook met betrekking tot snel dik worden.

Maar wel super dat je zo een stekkie gevonden hebt! Hoe ga je dat in godsnaam doen als je wil rijden en je paard staat 100ha verderop :+ Das toch wel een wandelingetje :j

haha ja dat klopt, het is ook een stukje bij mij uit de buurt op een natuurgebied van bosbeheer, half uurtje rijden met de 4x4. Zolang je ze een klein beetje bij blijft voeren blijven ze wel vrolijk naar de auto komen galoperen. Een haflinger of andere koudbloed wordt er wel echt te dik met alle ellende van dien. Maar doordat het niet heel rijk gras is kunnen de kwpn'ers die er nu staan prima vertoeven.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:05

ik denk idd dat je een stuk natuurgebied niet kunt vergelijken met een weide,dat is een heel ander soort gras.
maar ik zou ze er niet op willen hebben,is misschien wel leuk voor jonge paarden maar dan is het nadeel dat ze nog groener dan groen zijn als je ze eraf plukt na 2 of 3jr.
of paarden met een blessure ofzo daar is dat fijn voor,heb dat ook al eens gedaan met een merrie met pees blessure,1jr rust op 6ha samen met een c ponyke.
nu ik heb 2 paints,eentje is jong en de ander 13 en die 13jarige die kun je voeren wat je wilt die wordt niet vet.
die krijgt meer dan menig groot paard op de manege en je blijft zn ribben wat zien.
en mn pa die heeft ook enkele QH en de ene wordt vet en de ander rank... hangt dus echt van paard tot paard af

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:05

Citaat:
Sommige ruiters in ieder geval wel........... :7

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:42

Oke, ik was hier gewoon benieuwd naar, maar het blijkt wel dat het van paard tot paard verschilt dus. Het is niet zo dat ik per sé een quarter of paint wil hebben, was gewoon benieuwt of het een optie is. Maar dat zou ik dan per paard wat voldoet aan mijn wensenlijstje moeten bekijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:04

Idd. vergeet ook niet dat paints quarters vrij dure paarden zijn daarom kiezen de meeste mensen die niet specifiek gek van dit ras zijn een ander ras.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:47

Q/P/A zijn erg prijzige paarden zijn, voor het buitenrijden zou ik dus ook niet specifiek naar een ras gaan zoeken maar meer naar 'n paard wat gewoon een fijn karakter heeft om mee op buitenrit te gaan.
prijsklasse 3000/3500 heb je met quarters en paints meestal alleen jaarlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:25

marry22 schreef:
Ik ben mijzelf aan het orienteren voor een eigen paard en heb een natuurgebied gevonden waar ik hem/haar op kan stallen, alleen is dit 100ha volledig natuurlijk gehouden dus. Ik vraag me af of westernrassen hier geschikt voor zijn? of deze niet te dik hierop worden? voor koudbloeden zou het bijvoorbeeld niks zijn, maar de kwpn merries die er nu opstaan (2) doen het er goed op. Het wordt dus gedeeld met 3 paarden en is verder niet kleiner afgezet.
Ik zoek dus een paardje wat gebruikt kan worden voor recreatie, die braaf alleen naar buiten kan en goed verkeersmak is. Rond de prijskasse 3000-3500€, eventuele tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Groetjes Marianne

mijn haf heeft 2 jr in de opfok gestaan, in een natuurgebied (bos en moeras achtig) en die werd gewoon mooi breed maar niet dik.. het gras is inderdaad heel anders. word niet bemest etc.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:06

Inderdaad de ene quarter is de andere niet......
Mijn paardje die ik rijd, krijg ik niet gauw te dik.

Kan je niet beter zoeken naar een wat ouder paardje die je recreatief kan gebruiken.
En je hebt pb.....

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:23

Pannenkoek schreef:
Citaat:

:?

Waar slaat deze opmerking nou weer op????

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:57

Ik heb een weiland wat natuurgebied is, mag ook niks aan gedaan worden qua bemesten en maar 1x bloten en maaien etc..
Er lopen 2 paarden op waaronder mijn Quarter: TONNETJEROND!!!! hihi, hij is veel te zwaar en staat toch op schraal gras... ik heb dus een voorbeeld van een paard wat van lucht al dik wordt.
Ze staan er niet eens de hele dag op, maar hij wordt erg snel vet, hoe veel ik ook rij....

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:55

Mijn Quarter staat 27/7 buiten en is niet dik te krijgen. Ik moet opletten dat hij niet te dun wordt. De andere paarden in de wei zijn wel wat dikker, dus het ligt waarschijnlijk aan hem. Heb je inmiddels al een paard gevonden? Mijn Quarter staat momenteel te koop..... Prijs is bespreekbaar.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:20

Pannenkoek schreef:
Citaat:

_O-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:26

Sommige wel, sommige niet. Eén van mijn paarden was altijd erg schraal en lijkt nu wel een halterkanon. Het kan dus nog veranderen met ouder worden ;)