hoe leer je een paard met de neus vooruit te lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risky

hoe leer je een paard met de neus vooruit te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:06

Hoi, misschien een beetje vreemde titel :D maar wel mijn vraag

Ik ben nu een maandje bezig met BB te trainen voor de endurance maar als een echte dressuurgefokte "knol" :roll: blijft hij buiten ook uit zichzelf de hele tijd nageeflijk in de krul lopen, zijn tempo is goed en hij loopt helemaal op zijn eigen benen maar het lijkt me toch ook niet goed voor hem als hij 30km in de dressuurkrul loopt.

Met een lang teugeltje loopt hij dus ook zo, hij zoekt echt zelf die houding op. Hoe kan ik nu stimuleren dat hij met zijn neusje lekker naar voren kan lopen? of zouden jullie hem gewoon zo laten rondlopen?

zodiacje

Re: hoe leer je een paard met de neus vooruit te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:33

Als ie verder zijn spieren ontspant zou ik m zeker zo laten lopen!
met de endurance is het juist belangrijk dat je paard zijn lichaam goed, ontspannen gebruikt om goed de kilometers door te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:33

Ik ben geen endurance ruiter.. Maar ik zou je adviseren goed dressuur les te gaan nemen.. het klinkt als of je paard enorm in een valse krul word gereden.. Want een paard dient de hand te volgen. En dus ook te kunnen hals strekken.

Echter moet je er wel rekening mee houden. Dat een fries bijv. met een hoge nek aanzet. Niet zo snel zal halsstrekken. Zoals een draver dat bijv. doet. Dus dat kan er ook mee te maken hebben. Maar dan nog lijkt mij een dressuurlesje op z'n plaats. Ieder paard kan namelijk leren halsstrekken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:40

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat je paard niet op eigen benen loopt als-ie zich zo opkrult.
Een paard dat los door z'n hele lijf en op eigen benen loopt, zal z'n hoofd ongeveer onder een hoek van 45 graden tov z'n lijf dragen, en de hoek hoofd/hals zal bijna 90 graden zijn. Daarmee ligt de ademweg mooi vrij, en de speekselklieren.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:32

@nina_roosje en Ibbel,

Ik heb even tussen mijn foto's gezocht en hij loopt dan ongeveer als deze foto
Afbeelding

Het lijkt me toch niet dat hij een valse knik heeft of zichzelf opkrult en nina hij hoeft ook geen hals te strekken maar gewoon meer zijn hoofd hoger dragen en vooruit kijken.

Zodiakje, hij is helemaal los in zijn lijf als hij loopt en het schuim van zijn mond spat je om de oren ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:36

Dit ziet er voor mij uit (maar ik realiseer me dat het een foto en dus een momentopname is) als een paard dat nog onvoldoende evenwicht heeft en zich daarom opkrult. Hij krult wel degelijk: achter de loodlijn, nek is niet het hoogste punt (dus valse knik), geen contact.

Ter vergelijking een jong paard van mij, net een maandje onder het zadel:
Afbeelding

Zelfde paard twee jaar later op een wedstrijd:
Afbeelding

Die halshouding komt uit de kont vandaan. En zo'n kont rijd je er alleen maar aan met dressuurmatig trainen: overgangen, wendingen, en vooral ook veel zonder contact rijden, zodat je als ruiter ook gedwongen wordt je zit te gebruiken en niet je handen. Gooi 'm maar eens los van voren in middendraf. Valt-ie bijna op z'n gezicht, loopt-ie niet op eigen benen.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:46

Ik vind hem niet echt achter de loodlijn hoor.. Sommige paarden hebben dit nu eenmaal meer van nature dan anderen :) Ik zou ook een dressuurlesje nemen, je paard naar het gebit toe leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:48

hals strekken is een manier op te controleren of je paard je hand volgt. Wat dus blijkbaar niet het geval is bij jou paard..

Dus vandaar dat goed dressuur les nemen waarschijnlijk je probleem oplost.

Verder ga ik met ibbel mee :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:27

Ibbel, de de foto is ook van vorig jaar toen hij net een paar maanden onder het zadel was haha, de 2de foto van je zo zou ik hem dus ook graag zien lopen.Leuk paard heb je trouwens.

Hij word dit jaar eigenlijk pas wat meer (door)gereden dus dan zou ik over een tijdje de gewenste halshouding kweken bij hem door gewoon goed door te blijven trainen (dressuur dan). Hij is inderdaad in zijn achterhand nog heel zwak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:05

Yep, die neus komt er vanzelf uit als hij wat sterker wordt. In feite wil je oprichting zónder afbuiging, en voor oprichting heb je nu eenmaal een sterke achterhand nodig. En het lijkt me een groot paard, die zijn vaak wat slapper en slungeliger, dus neem er de tijd voor.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 07:33

Hij is maar een ukkie van ongeveer 157 :D maar groot genoeg voor mij...

We gaan gewoon lekker door met onze dressuurtrainingen en dan zullen we wel zien wanneer hij wat sterker word.