Help aub!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmandy95

Help aub!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:15

Hallo Bokkers,

Ik wil graag jullie hulp inroepen bij mijn PO voor het vak ANW. Ik houd mijn PO kort over de Arabier in het algemeen, en daarna wijd ik vooral uit over zijn grote rol in de endurance. Hierdoor komt de endurance ook vaak aan bod. Ik wil iedereen die iets weet over de Arabier (die bijv. zelf een Arabier heeft of er vaak mee omgaat) of de endurance (iemand die bijv. zelf endurance wedstrijden rijd) vragen deze vragen in te vullen. Als je over allebei iets te zeggen hebt, dan natuurlijk graag alle 10 de vragen invullen!

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Over de Arabier:
1. Hoe zou je het karakter van de Arabier omschrijven?
2. Wat vind je dat de Arabier zo anders dan andere paarden maakt?
3. Hoe belangrijk acht je de ontstaanswijze van de Arabier voor hun huidige uiterlijk en eigenschappen (op een schaal van één tot tien)? En waarom?
4. Waarom vind je de Arabier zo geschikt voor de Endurance?
5. Is de Arabier voor elke ruiter geschikt?
6. Wat vind je ervan dat er nog steeds zo raszuiver mogelijk gefokt word met Arabieren?

Over de endurance:
1. Wat maakt endurance zo leuk?
2. Welke eigenschappen bij een paard zijn belangrijk om mee te doen aan endurance?
3. Kan ieder paard deelnemen aan endurance?
4. In mijn PO wijdt ik ook een deel aan het Arabisch Volbloed, omdat dit paard zo goed presteert in de endurance. Ben je het ermee eens, dat de Arabier het ultieme endurance paard is? En waarom vind je dat (niet)?

elsemel

Re: Help aub!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:56

Over de Arabier:
Als een oplettend, lief en eerlijk paard. Arabieren (in ieder geval die van mij) zijn goed te vertrouwen en hebben veel voor je over. Ze hebben ook een goed uithoudingsvermogen.
Hun toch wel vurige karakter, maar ondanks dat ze zo vurig zijn zijn ze toch super trouw. Ook vind ze meestal erg mooi.
3. Hoe belangrijk acht je de ontstaanswijze van de Arabier voor hun huidige uiterlijk en eigenschappen (op een schaal van één tot tien)? En waarom?
7, want door hun ontstaanswijze zijn ze toch wel gewend om lange afstanden te lopen. Maar ik denk niet dat dit er alles mee te maken heeft.
Ze hebben een goed uithoudingsvermogen en geen probleem met veel en lang lopen.
Nee, dat geldt natuurlijk niet voor iedere Arabier, maar omdat ze vrij vurig kunnen zijn zal niet iedere ruiter zijn/haar pony aankunnen.
6. Wat vind je ervan dat er nog steeds zo raszuiver mogelijk gefokt word met Arabieren?
Goed, op deze manier blijven de ras Arabieren goed bestaan.

Over de endurance:
Je maakt eigenlijk een lange buitenrit met je pony/paard en tegenlijk doe je ook mee aan een wedstrijd. Ik vind het echt super!
2. Welke eigenschappen bij een paard zijn belangrijk om mee te doen aan endurance?
Je paard/pony moet een goed uithoudingsvermogen hebben, niet erg vinden om lang en veel te lopen, en zich niet overal voor opfokken. Dan gaat namelijk de hartslag heel snel omhoog.
Ik denk dat als je paard een goed/redelijk uithoudingsvermogen heeft wel.
4. In mijn PO wijdt ik ook een deel aan het Arabisch Volbloed, omdat dit paard zo goed presteert in de endurance. Ben je het ermee eens, dat de Arabier het ultieme endurance paard is? En waarom vind je dat (niet)?
Ja, ze hebben geen probleem met lopen, en vaak een goed uithoudingsvermogen. Hiermee kom je al een heel eind. Ze kunnen zich wel redelijk snel opfokken, maar dat gaat (bij mij in ieder geval) wel snel over.

Succes met je PO!

xxmandy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:58

Heel erg bedankt voor je reactie!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:53

Mischien een stomme vraag, maar wat heeft AV met ANW te maken? :?

xxmandy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 06:14

Het gaat erover hoe het Arabisch Volbloed zo geschikt voor de endurance is geworden, en daarom ga ik ook meer vertellen over bijv. de evolutietheorie en erfelijkheid en zo. Er moet ook iets in komen over de maatschappij en dan vertel ik over de rol van paardrijden in de maatschappij..

Het onderwerp is goedgekeurd, dus blijkbaar heeft het wel iets met elkaar te maken :P

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:04

De reden dat de AV zo uitblinkt in de endurance is omdat Arabieren een grotere longinhoud hebben...

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:55

Over de Arabier:
Eenkennig, gaat voor je door het vuur, trots,
Door complimentjes gaan ze stralen en willen ze alleen nog maar meer voor hun baas doen.
7, het heeft gezorgd voor zijn uithoudingsvermogen, kracht en doorzettingsvermogen.
Hebben een uithoudingsvermogen, waardoor ze niet snel moe zijn, zullen zich ook nooit snel moe laten zien. ze hebben altijd een reserve over
Nee, zijn erg sensibel en eenkennig. Met zachte hulpen bereik je vaak veel meer. Van harde hulpen worden ze snel opstandig. Tevens vind ik in mijn geval dat mijn paarden het gevoel van een ruiter overnemen. Ben jij bang, zijn zij bang, ben jij actief zijn zij actief.
Tot op zekere hoogte. Doorfokken kan ook een hoop negatiefs uitkomen.

Endurance nog nooit gedaan.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:10

Over de Arabier:
Eerlijk, aanhankelijk, betrouwbaar
Ze hangen heel erg vast aan enkele vertrouwenspersonen. Eenmaal dat hij/zij je vertrouwd kan je er alles mee en gaan ze voor je door vuur.
Geen idee :P
Ze hebben een grote longcapaciteit en zijn snel, behendig, vurig en toch koel.
Nee, mensen die te wild omgaan met paarden zijn niet geschikt. Een arabier is een uiterst gevoelig dier wat je met geen kwaad mag behandelen.
Goed want zo komen er ook 'minder' goede exemplaren op de markt en is de arabier toegankelijk voor iedereen zonder zijn eigenlijke kwaliteiten teveel te verliezen.

Over de endurance:
De uren durende mooie bosritten. Het vertrouwen tussen paard en ruiter wordt versterkt bij elke rit. De sfeer bij de meeste ruiters is ook erg leuk en ontspannen (behalve de prijsuitreiking :+ )
Het steeds blijven gaan... door vuur gaan... snel recupereren en dus ook redelijk koel zijn in het hoofd.
Deelnemen wel zolang je paard een beetje conditie heeft en bosritten fijn vind. Winnen niet... Je moet natuurlijk binnen tijd binnenkomen en dan nog een lage hartslag hebben dus paarden met een minder sterk hart kunnen beter niet mee doen.
Nee. Er zijn meerdere rassen die voldoen aan de endurance standaard. Zo kan een draver ook erg goed werk leveren. Een arabier is natuurlijk een erg sterk paard maar ook kruisingen en andere rassen doen het goed.

Mijne is een Pintabian dus geen echte Arabisch Volbloed. Zijn nonkel is wel een erg bekende endurance winnaar en ook geen volbloed. Mijne heeft overigs maar 2 keer meegedaan met de wandeling waarvan de allereerste keer gewonnen en de 2de keer 2des omdat ik een minuut te laat binnen was. Anders waren we zeker gewonnen *\o/*

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:32

griebels schreef:
De reden dat de AV zo uitblinkt in de endurance is omdat Arabieren een grotere longinhoud hebben...

Dat is niet zo, Arabier blinkt uit in endurance omdat ze goed op vetzuren kunnen lopen, in tegenstelling tot bijna alle andere paardensoorten (ezel uitgezonderd). Een Arabier heeft dus een onuitputtelijke brandstofvoorraad, wat hem in staat stelt heel lang door te lopen.

Ze hebben ook wel een vrij grote longinhoud, maar dat is niet de doorslaggevende factor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:36

Weer wat erbij geleerd...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:39

griebels schreef:
Weer wat erbij geleerd...

Ik heb er een artikel in het AVS blad over geschreven.... Was 1e nr geloof ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:54

Ik krijg het AVS blad niet, ben geen lid ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:34

Moragh schreef:
Dat is niet zo, Arabier blinkt uit in endurance omdat ze goed op vetzuren kunnen lopen, in tegenstelling tot bijna alle andere paardensoorten (ezel uitgezonderd). Een Arabier heeft dus een onuitputtelijke brandstofvoorraad, wat hem in staat stelt heel lang door te lopen.

Heeft standaard elke arabier dat (raskenmerk dus)? En hoe werkt het op het moment dat je bijvoorbeeld een NRPS in handen hebt? (gewoon nieuwsgierigheid, verder niet)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:38

Best wel interessant!
Hoe zit het idd met een NRPS?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:33

Aangezien dat een beetje een vergaarbak is hangt dat af van oa hoeveel AV erin zit en wat dan de rest is.

Bv een Quarter heeft spieren voor de korte afstanden, dus dat geeft weer een heel ander beeld dan een paard met bv AV of EV...