Na een jaar niet gestart te zijn (door een klap van een ander paard) en nogsteeds geen klasse 2 te zijn gestart(zouden we vorig jaar doen, maarja...), had ik besloten om me maar gewoon in te schrijven voor de klasse 2 en we zouden wel zien. in ieder geval 1 rondje goed uitrijden en als het goed ging dan 2. We gingen voor uitrijden en vooral heelhouden.
Het begon, net als voor iedereen waarschijnlijk, met vroeg opstaan. Om 5 uur ging de wekker al, oef dat is echt vroeg
Na een ontbijtje en de hond uitgelaten op naar stal. Ik had alles al de vorige dag ingepakt, dus dat scheelde een hoop tijd. Dus laatste spulletjes erin, nog een borsteltje over Fan heen en laaien maar.
Nou Fan had er wel zin in, trailer betekent op pad en dat is altijd leuk
En toen alles klaar stond wachten op mijn groom en op pad naar Zelhem, ongeveer een uur en kwartier onderweg.Daar aaangekomen Fan voor het eerst in een paddock op een westrijd, nou Fan voelde zich gelijk helemaal op zijn gemak en begon gelijk te grazen. Even met de buren neuzen en daarna ga je al grazend rustig om je heen staan kijken.

Toen de vetgate ingericht en op naar de voorbespreking, altijd handig zodat je weet wat er komt in je route. Daar werd verteld dat we weer een stukje over de crosbaan gingen en dat er weer leuke heuveltjes in zaten (wordt je echt blij van als je hoogtevrees hebt
).Daarna op naar de voorkeuring, daar keurige kaart met een hartslag van 40, een mooie A en alles perfect konden we van start.
Nou Fan had er zin in. Hij liet me nog net gewoon opstijgen en toen begon het gedribbel onder me al, hij wist het blijkbaar nog prima.
Gelukkig net voor de start de rust teruggevonden en daarna rustig van start gegaan.

Maar halverwege het pad vond hij het toch wel erg spannend, dus stoppen, omkeren, zijwaarts en uiteindelijk toch voorruit en op pad na enige vertraging. Al snel kwamen er daardoor 2 paarden achterop en het gedram begon. Zelf de rust bewaren en vooral niet toegeven en na wat gehuppel en gespring op de plek, verdwenen de paarden uit zicht en kwam de rust weer terug. De route was leuk, lekker kronkelen en overal plassen en glibber, dus wel oppassen (voor mij, want Fan doet dat dus niet). Een paar keer er bijna afgelegen, want ooh wat waren sommige dingen eng
(boomstammen, omgevallen bomen en zelfs vogels in de bosjes, moet je 2 meter opzij voor springen) Na nog 2 x ingehaald, wat weer een hoop gesputter opleverde, kwamen we bij de eerst groomplaats. Fan had geen oog voor mijn groom, wilde niets, geen water appel, wortel. Hij wilde maar een ding, in de achtervolging. Dan maar verder. Net voor de P/A de andere paarden ingehaald en toen kwam de rust. Eindelijk was het tempo van mij en kon ik hem rijden. 2e groompunt had Fan alleen tijd voor een hapje appel, maar nogsteeds niet drinken. Het laatste stuk naar de vetgate ging snel voorbij en zo waren we terug van het eerste rondje en we voelde ons nog goed.
In de vetgate aangeboden na ruim 5min, hf 52 en een A en verder alle waardes nog net zo mooi als aan het begin, dus de pauze begon, want we hadden besloten voor een 2e rondje te gaan. In de vetgate had Fan nog even geplast (braaf paard) en goed gegeten van de slobber en het gras.
Bij de start van het 2e rondje had meneer besloten om toch dat enge pad niet verder op te gaan, dus na wat achterwaarts (ja, je moet toch die kant op, maakt mij niet uit hoe), toch voorwaarts weer op pad. Dit rondje ging beter, het tempo was van mij en ik kon hem meer rijden. Wel kwamen we overal in het bos mensen tegen in groepjes die dan in het bos stonden, die waren nog wel spannend. Op de groompunten werd er nog weinig gedronken, maar wel een hapje appel en wat gekoeld, daar was nu wel tijd voor.

Op het laatste stuk kwamen we nog een aangespannen ezel tegen, die de weg geblokkeerd had en echt niet meer wilde lopen, dus maar even via het weiland om de ezel heen gegaan (en dan kan meneer ineens heeeeel mooi lopen ). Ik merkte wel op het laatst dat hij wat moe werd en heb kleine stukjes gestapt tussendoor, we gingen die min. snelhied toch wel halen. Toen kamen er op het laaste toch nog wat paardjes in zicht en Fan werd weer wakker, dus laatste stuk nog lekker doorgedraaft (even met beleidt de ijsjes gepasseerd) en in draf op naar de finish tot net voor de vlaggen, vol in de rem en toen in stap over de finish.
Jippie we hadden het gehaald en nu koelen, hf naar beneden. Na 9 min aangeboden (hij zat steeds te schommelen rond de 60, zat hem iets dwars en ja hoor even later plassen ), hf 52 bij aanbieden, dus op naar de nakeuring. Daar alles mooi, hf 48, locomotie weer een A en alle waardes nog net zo mooi als aan het begin, een mooiere kaart kan ik me niet wensen. Met een gemiddelde snelheid van bijna 12km/u.
Dus onze eerste winstpunt is binnen!
Ik wil hierbij mijn groom bedanken, Diane
Op naar onze volgende wedstrijd!
maar alsnog gefeliciteerd (al had ik dat afgelopen weekend ook al gedaan)