[SGW] Hoe verzorg jij je paard voor je weer op de trailer zet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Hoe verzorg jij je paard voor je weer op de trailer zet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:39

Na een cross training of wedstrijd? Mijn paard was vorige keer drijfnat bezweet, ik heb haar toen beetje gedroogd met een handdoek en even met zweetdeken op naast de trailer laten staan, toen met droge zweetdeken op de trailer en naar huis. Ik zat te denken om ze af te sponsen en met het zweetmes af te doen en dan de trailer op maar durfde het niet aan. Ik moet bijna een uur rijden.

Wat doen jullie?

Lielle

Re: Hoe verzorg jij je paard voor je weer op de trailer zet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:50

ik spons/spuit ze altijd af met een verkoelend middel (verzorgt ook de spieren) door het lauwe water. Goed stappen daarna met een fleecedeken op, en ook met deken op de trailer tenzij het zo warm is als vorig jaar met Vlietlanden en Maarsbergen).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:59

Ik spons het paard af met een een verkoelend middel (zonder kamfer). Hierna een cooler op en nog even stappen.
Na het stappen een zweetdeken op of niets (afhankelijk van het weer), water aanbieden om te drinken en hierna de trailer weer op.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:01

Idem als Mootje en Lielle. Alleen ik gebruik vaak ook nog cooling gel of klei voor de benen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:05

dat doe ik ook. Eerst benen afspuiten, dan met coolboots om op de trailer en thuis in de klei.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:15

Coolboots heb ik (nog) niet, maar wil ik nog wel :j . Ook fijn na een 'gewoon' concours als het erg warm is!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:02

Als het warm genoeg is spuit ik altijd de benen en lichaam af met zo'n mobiel spuit geval. Verder de benen in coolboots en afhankelijk van de buitentemperatuur met een dunne zweetdeken de trailer op.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:34

Als het ontzettend warm is en paard is helemaal bezweet + er is mogelijkheid tot afspuiten dan spuit ik hem helemaal af, zweetmes erover en dan stap ik hem aan de hand droog. Standaard maak ik de benen schoon met water en doe er vervolgens koelende klei op. En dan zonder deken op de trailer, behalve als het nog redelijk koud is met een zweetdeken, maar met dat weer spuit ik hem niet volledig af.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:15

Coolboots staan hier zeker op het verlanglijstje! Ik spons Beat meestal af, zweet mes er over, droog stappen zweetdeken op en op de trailer.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:23

Ik spuit hem af als het mogelijk is qua weer en of het op het terrein aanwezig is. De benen spuit ik in ieder geval af. Anders spons ik hem af. De benen zet ik thuis in de klei. Stap hem altijd goed droog en dan zweetdeken erop, of het moet heel warm zijn dan niets erop. Heb ook nog een verkoelend middel dat ik soms gebruik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:28

Ik doe dan alleen dressuur, maar ik spons mijn paard met warm weer ook altijd even af.

Ik doe een emmer vol, laat hem eerst drinken en dan spons ik hem met de rest van het water even lekker af.
Dan gaat hij pas de trailer op.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:13

Ik spons Vorstin altijd helemaal af, meestal ook even met Horse Liniment door het water, en daarna krijgt ze een dun zweetdekentje of een vliegendeken met fleece op de rug op en haar Coolboots om.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:50

Ik doe ze goed uitstappen, dan gedeeltelijk of geheel afsponsen/afspuiten. Dat ligt aan het weer en aan de mogelijkheden op het terrein. Daarna pootjes in de klei en rustig op de trailer.
Voor degene die de coolboots gebruiken, hoe lang blijven die echt koud???

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:37

Als er gelegenheid voor is spuit ik hem op het wedstrijdterrein af. Hangt van de temperatuur af of ik alleen de benen doe of ook buik, tussen de achterbenen, hals en even licht de rug. (die wil ik niet teveel/te snel koelen ivm warme spieren, tipje van Alice)
Ik gebruik geen middeltjes. Als er geen spuitgelegenheid is doe ik het soms later thuis, afhankelijk van de zwaarte van de cross, lengte van de reis enz.
Verder stap ik zoveel mogelijk, ook na een tijdje stilstaan tijdens het uitdoen van de proppen ga ik weer even stappen aan de hand. Voor het laden stap ik nog een rondje.
Als hij thuis niet meer in de wei kan stap ik daar ook nog wat en laat hem rollen zodat de spieren lekker loskomen.
Als het koud of winderig is gebruik ik een zweetdeken.
In jouw voorbeeld zou ik hem niet helemaal afspuiten of niet al te nat afsponzen, met de handoek drogen en nog een tijdje stappen. Dan verwacht ik toch wel dat hij aardig opgedroogd is voor hij de trailer opgaat. Als hij nog een beetje nat is met de zweetdeken, maar pas op als het warm is, soms komen ze er natter onder vandaan dan dat je ze eronder zet.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:06

Bedankt voor al jullie reacties, ik lees steeds over Cool boots. Dan is het misschien niet slim om transport beschermers aan te doen? Of valt dat mee? Ik zou denken dat dat juist verwarmend werkt.

Nu gaat het in mijn geval nog over een cross les geen wedstrijd,dus ik kan me voorstellen dat het dan iets minder belastend is voor het paard.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:17

ik stap hem goed uit,
als hij veel gezweet heeft (en het is best warm) vraag ik meestal een emmer met water dan kan hij eventueel wat drinken,
en spons ik hem daarna af.
Anders doe ik hem een zweetdekentje op.

Maar mijn pown vind op de trailer staan niet zo leuk, maar meestal gaat me pa dan een stukje met hem
langs de weg lopen/grazen. (vind papa ook leuk ).
en dan op de trailer en dan het liefst gelijk weg.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:23

RustyK schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, ik lees steeds over Cool boots. Dan is het misschien niet slim om transport beschermers aan te doen? Of valt dat mee? Ik zou denken dat dat juist verwarmend werkt..

Dat is ook een reden waarom ik geen transportbeschermers om doe. :j

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:42

Idd de warmte die er onder opgebouwd wordt! Aan de andere kant ik kreeg van een voormalig instructeur altijd de aanbeveling om na een cross juist in te bandageren en dat word ook warm

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:00

Afspuiten, zweetmes er over en deken op. Ik gebruikt eerst een magneet vliegendeken en daaroverheen afhankelijk van het weer een zweetdeken. Lekker ontspannend voor de spieren. Om de benen gaan coolboots. Thuis zet ik de beven in de klei of in de bandages, dit afhankelijk van hoe zwaar de wedstrijd was. Bij erg zware wedstrijd koel ik de benen en hoeven ook nog net ijs.
Als het even kan gaan die van mij thuis nog in de molen of in de wei. Want bewegen is echt de beste manier om spierpijn en dus een stijf paard te voorkomen.

Welk verkoelend middel gebruiken jullie door het waswater? Want ik weet dat veel van die koelende middelen op de dopinglijst staan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:55

billy1 schreef:
Welk verkoelend middel gebruiken jullie door het waswater? Want ik weet dat veel van die koelende middelen op de dopinglijst staan.

Dat geldt voor koelmiddelen waar campher in zit. Maar als je dat na je wedstrijd doet is dat toch niet zo'n probleem?
De coolwash van Cavalor is fijn spul!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:26

Nou Sim dat ligt er aan hoe lang ze het kunnen vinden bij een test. En wanneer je het na de cross doet en je de volgende dag nog moet springen is het ook niet zo verstandig... Cavalor is over het algemeen wel heel goed in het dopingvrij houden dus ik ga dat maar eens bekijken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:34

Mij werd gezegd dat het tot wel 6 weken lang aangetroffen kan worden in het bloed! Ben er dan ook erg voorzichtig mee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:33

billy1 schreef:
Nou Sim dat ligt er aan hoe lang ze het kunnen vinden bij een test. En wanneer je het na de cross doet en je de volgende dag nog moet springen is het ook niet zo verstandig...

Voor meerdaagse wedstrijden is het idd niet handig.
Ik heb ook Favourite Fluid voor na het werk als ik een inspannende training heb gehad en op de fles staat "3 dagen voor een wedstrijd niet gebruiken". Zit ook campher in.

Evony schreef:
Mij werd gezegd dat het tot wel 6 weken lang aangetroffen kan worden in het bloed! Ben er dan ook erg voorzichtig mee.

Iets wat je aan de buitenkant op je paard smeert na weken nog kunnen vinden? Moet het wel heel sterk spul zijn!
Maar om dat met zekerheid te zeggen, nee, daarvoor heb ik er geen verstand genoeg van.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:51

hmm ja dat ging idd over medicijnen geloof ik :+ maar het is iig wel redelijk lang aan te treffen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:45

Evony schreef:
hmm ja dat ging idd over medicijnen geloof ik :+ maar het is iig wel redelijk lang aan te treffen!

Medicijnen is het een ander verhaal ja.

Van de site van de Paardendrogist, over een produkt waar campher in zit. 72 uur na de laatste behandeling dus:
Citaat:
Secto Liniment verbetert de doorbloeding van spieren, pezen, banden en gewrichten, waardoor stijfheid en spierpijn na intensieve training wordt voorkomen. Tevens helpt Secto Liniment schade door overbelasting voorkomen, zoals scheuringen, verrekkingen, kneuzingen en andere blessures.

Gebruik
Ruim aanbrengen en kort inmasseren op de te behandelen lichaamsdelen. Secto Liniment kan zowel voor als na de training worden gebruikt.

Samenstelling
Capsici fructus acer, Arnicae flos, Sinapis semen nigrae, Camphora, Symphyti radix, Alcohol isopropylicus 60%

Inhoud
500 ml

Let op!
Kamfer (Camphora) kan bij wedstrijdpaarden tot 72 uur na de laatste behandeling een positieve dopingtest veroorzaken
•Niet gebruiken op een geïrriteerde huid of op wondjes
•Vermijd contact met de ogen en slijmvliezen