[WN] muscle builder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HANKS_WHITE

muscle builder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:06

hallo,
mijn 2 jarige die is aan de iele kant,nu had ik daar laatst een gesprekje over met iemand en die zei je zou eens moeten zien of je hem niks kunt geven om wat zwaarder in de spieren te komen.
nu bij de halter worden die supplementen wel eens gegeven zover ik weet maar is het slim om dat te doen met zo een jong paard?
ik denk eerst aan zijn gezondheid uiteraard!
kan iemand me daar wat informatie over geven of zijn er andere dingen die goed zijn voor zijn ontwikkeling?

alvast bedankt!

Anoniem

Re: muscle builder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:07

Wat voer je 'm en onder welke omstandigheden wordt 'ie gehouden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:07

waarom zou je dat willen? een 2 jarige mag nog lekker paard zijn en hoeft helemaal nog niet gespierd te zijn. kan best zijn dat hij net een stuk de hoogte in is geschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:08

Als je wilt halteren is het toch wel handig om er wat vlees op te hebben, niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:10

ik heb er verders geen verstand van, maar ik vind het gewoon raar om een 2 jarige suplementen bij te voeren omdat hij niet gespierd genoeg is... maar mischien is dat wel normaal in jullie tak van sport? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:12

Enige verdieping zou niet verkeerd zijn voor je ergens binnenstampt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:13

misschien een stomme vraag maar........
Zou het wellicht wat kunnen zijn voor een bijna 10 jarige quarter die na een redelijk lange periode van een soort rust weer aan de gang is geslingerd?
Je ziet de spieren wel terug groeien op het moment.
Deze word gewoon recreatief ingezet, wat oefeningen in de bak, een lesje en buitenritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:16

Waarom zou je dat willen?
Een sportschool zal ook geen topsupplementen aanbieden aan iemand die gewoon lekker twee keer per week een recreatieve workout komt doen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:17

Sonja schreef:
Enige verdieping zou niet verkeerd zijn voor je ergens binnenstampt.

pfff rustig maar hoor?
zo is het natuurlijk ook niet erg intressant voor buitenstaanders om ons er een beetje in te verdiepen. ik zag nergens staan dat zei ook met haar paard wil halteren. alleen dat er stond dat ze het wel eens deden met halter paarden. daarbij vroeg ik aan haar waarom ze dat zou willen? dus of er een reden achter zat? ik stamp hier helemaal niks in ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:19

Als je paard genoeg beweging en genoeg bouwstoffen binnenkrijgt, dan is er niets aan de hand. Sommige paarden zijn nu eenmaal geen bodybuilders :)

of is het de bedoeling dat je gaat halteren?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:23

Sonja schreef:
Wat voer je 'm en onder welke omstandigheden wordt 'ie gehouden?

hij staat wegens verhuis onlangs nu even op de manege,daarvoor stond hij op een prive stal waar ze iedere nacht hele nacht buiten liepen. nu voorlopig gaat hij ook niet op de weide aangezien hier in de regio een idioot rondloopt die paarden verminkt en dat risico pak ik liever niet. (hij heeft wel een lekker buitenstalletje waar hij buiten kijken kan en als ik daar ben staat hij buiten)
hij staat op stro,krijgt ruim hooi en krijgt junior mengeling van culminar 2x 1,5 schep per dag en dan wat zemeltjes en lijnzaad je kent dat wel. hij staat goed in het vlees het is niet zo dat hij mager is maar hij is gewoon iel ;)

ik heb geen betere recente foto maar over deze kleine aap gaat het dus :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HANKS_WHITE op 25-05-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:25

het ging eerder al eens door mijn hoofd.
Quartertje komt zeg maar.....zo uit stal....en loopt nu hele dagen buiten en word weer gereden een keer of 5 in de week.
Hij lijkt soms wat moe, maar dat vind ik niet heel raar.
Vandaar dat ik dacht dat iets als dit hem wellicht een beetje ondersteunen kon.
Vooral omdat hij zijn voetjes soms zo sleept dat hij zijn neus van de hoef incl. ijzer helemaal weg slijt.
Iets wat hij bij vorige eigenaar niet gedaan heeft...slepen....
Spiertjes worden regelmatig los gemasseerd, zadel is al tig keer nagekeken door erkende zadelpasser........maar nog slepen.....
In de urine zijn wel (na onderzoek) vreselijk veel afvalstoffen gevonden, komt door de beweging van nu.
Moest ik even aan blijven kijken tot aug.
Ik ben gewoon aan het nadenken hoe ik hem verder nog ondersteunen kan zeg maar.

Nee ik wil niet gaan halteren, ik ben pas sinds ik hem kocht, januari, met western begonnen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:30

Klinkt als een prima voer en ook voldoende. Alleen ff oppassen met die extra zemelen, die trekken je calcium/fosforverhouding sxheef als je niet uitkijkt.
Enige wat meteen opvalt is toch het gebrek aan beweging. Spieren hebben beweging nodig om te groeien. (dat het ook voor de rest van zijn lijf beter is lijkt me duidelijk, maar ik snap je buitenzetdilemma)

Als je geen halterplannen hebt, zou ik dit voerschema gewoon aanhouden en de tijd z'n werk laten doen ipv supplementen toe te gaan voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:31

Quartel, ben je niet te hard van stapel gelopen met de training dan? Klinkt als een verzuurd lijf dat de afvalstoffen niet goed kwijt kan.
Al eens een drainagekuurtje geprobeerd?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:33

Quartel: misschien kun je eens een bloedje laten tappen bij hem. Uit urine kun je ook maar het eea aan informatie halen. En het slepen klinkt meer als een lichamelijk probleem dan een voedingsprobleem.

En ook ik vind de beweging voor een 2 jarige best beperkt...ik neem aan dat je nog niet met hem werkt en dan is een uitloopstalletje niet voldoende, daar komen geen spieren van, maar van een supplement ook niet. Dat werkt ook alleen icm beweging.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:36

Nee, ik heb hem juist heel voorzichtig opgepakt.
Wist dat hij lang niets gedaan had en wilde hem niet laten verzuren ;)

Drainagekuurtje wilde ik gaan doen als ik zie dat zijn urine weer normaal is.
Nu doet zijn lijf het zelf en het kuurtje wil dan gaan geven voor de laatste restjes mochten die er nog zijn.
Het werk wat zijn lijf u zelf doet wil ik eigenlijk liever niet verstoren.

Ik heb alles met de DA (krommerijnstreek) besproken, ook zijn training, voer, huisvesting....alles.
Misschien moet ik gewoon niet te veel denken en willen ondersteunen :+

In overleg met de DA zouden we bloed af gaan nemen als het in Aug. niet verbeterd is

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:39

Sonja schreef:
Klinkt als een prima voer en ook voldoende. Alleen ff oppassen met die extra zemelen, die trekken je calcium/fosforverhouding sxheef als je niet uitkijkt.
Enige wat meteen opvalt is toch het gebrek aan beweging. Spieren hebben beweging nodig om te groeien. (dat het ook voor de rest van zijn lijf beter is lijkt me duidelijk, maar ik snap je buitenzetdilemma)

Als je geen halterplannen hebt, zou ik dit voerschema gewoon aanhouden en de tijd z'n werk laten doen ipv supplementen toe te gaan voegen.

nee ik heb niet echt halterplannen op het moment ;)
dank je voor de tip! wist ik niet van de zemelen,hij krijgt een half schepje zemelen per keer en mn andere (volwassen) paint krijgt een hele schep per voerbeurt.
wie niks vraagt die weet niks he dus vandaar...
beter even vragen als dat ik begin met vanalles te voeren en ik weet niet waar ik mee bezig ben.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:43

XoNo schreef:
Quartel: misschien kun je eens een bloedje laten tappen bij hem. Uit urine kun je ook maar het eea aan informatie halen. En het slepen klinkt meer als een lichamelijk probleem dan een voedingsprobleem.

En ook ik vind de beweging voor een 2 jarige best beperkt...ik neem aan dat je nog niet met hem werkt en dan is een uitloopstalletje niet voldoende, daar komen geen spieren van, maar van een supplement ook niet. Dat werkt ook alleen icm beweging.

nee dat snap ik dat hij meer buiten moet maar hier zijn op korte tijd 4 paarden zwaar verminkt waarvan de meeste afgemaakt zijn moeten worden,jij zet je paard dan ook niet meer buiten denk ik... heel de regio staat op zn kop
gisteren is nog een 2 jarige gewoon in de wei een been stukgehakt met een bijl
daarvoor een veulen de keel overgesneden een paard zn hoofd gewoon opengesneden met een mes... snap je me???

http://www.hbvl.be/limburg/sint-truiden ... lbeek.aspx

(sorry mod voor t offtopic gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:46

Ik snap het dilemma hoor, hier in Twente zijn we ook nog steeds huiverig voor geen toezicht en nachten buiten enzo.
Ik hoop dat die idioot bij jullie ook héél snel gepakt wordt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:59

Vergeet niet hij is pas twee en nog vol in ontwikkeling. Hij zal eerder in de hoogte dan in de breedt gaan op dit moment.
Verder heeft een verhuizing vaak meer impact dan men verwacht. Het is hoe dan ook nieuw en spannend en ook dat vreet energie bij zo'n jong dier.
Even nog een vraagje. Er staat dat hij voldoende hooi krijgt. Is dat echt hooi of heb je het over voordroog of kuilgras????

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:04

Hanks_white: oh begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap het helemaal. Ik hoop dat die leipo snel gepakt wordt, of erger...

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:28

Is het misschien een idee om je twee jarige wat te gaan longeren, zodat je hem voorziet in de beweging die hij nodig heeft? Kan geen kwaad, paard krijgt beweging en daarmee ook zijn spieren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:33

Vrijwel elke 2 jarige is nog wat ielig, gewoon goed voeren, veel beweging. Vooral goed hooi, evt. lucerne + evt. granen en dan zal hij vanzelf meer paard worden. Een te zware 2 jarige is niet goed, denk aan slijtage van gewrichten. Als je al iets wil voeren om hem te laten groeien geef dan ( soja/ zonnebloem, etc) olie , maz. 1 kopje per dag of energie kern mix van Subli. Muscle build is een middel waar ik minder goede berichten over heb gehoord, ik heb me daar ook ooit eens in verdiept maar het is me toen in alle toonaarden afgeraden; overigens als "spieropbouwende" middelen zijn af te raden. Realiseer je ook dat een paard pas volledig "uitgezwaard" is als hij rond de 6 jaar oud is en in veel gevallen groeien ze nog in de breedte tot hun 8e jaar.
Als je strakt met hem gaat trainen komen de spieren vanzelf, niets gaan forceren door twijfelachtige supplementen!
Als voorbeeld op de 1e en 2e foto mijn paint hengst Sweet Spot of Cash:

2 jaar oud;
Afbeelding

5 jaar oud;
Afbeelding

En onze Lusitano hengst Ultramar:
ca. 3,5 jaar oud;
http://img.photobucket.com/albums/v420/ ... tramar.jpg
10 jaar oud;
http://img.photobucket.com/albums/v420/ ... art223.jpg

Zie het verschil wat in de loop der jaren is ontstaan.
Een 2 jarige is nog een baby ( ook een quarter!!) en je voert je baby ook geen supplementen om spieren te kweken ;) Wel erg jammer dat hij nu nauwelijks naar buiten kan, van beweging groeien ze nl. ook, maar wel heel logisch; ik zou het risico ook niet nemen en hoop dat de gestoorde die daar rondloopt heel snel gepakt wordt. :(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:46

heb niet de hele discussie gevolgt.

HW: vaak als ze onder het zadel komen gaan ze ineens breed worden en 'volwassener' ogen. dus mijn idee is eerder: ga met hem aan het werk. beginnen met longeren en uitgebonden longeren.

verder heb ik wel goede ervaringen met een mix van muscle build en muscle fit van cavalor voor sportpaarden. we hebben het ook wel gebruikt op paarden die snel spierproblemen (overbelasting ofzo) hebben of paarden die gewoon wat extra kunnen gebruiken voor de spieren mbt opbouw training of leeftijd ofzo.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:51

als je niet wilt halteren, is er geen probleem.
de mijne was ook iel en erg klein met 2 jaar. dat heeft ze ruimschoots ingehaald ! je hebt nu eenmaal laatbloeiers. spieren en meer volume komt er vanzelf op met trainen volgend jaar.