[WN] Rhino EHV 1 virus op Cutting show in VS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Rhino EHV 1 virus op Cutting show in VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:01

http://www.apha.com/healthupdates/
http://www.barrelhorsenews.com/articles ... e-by-state

Een zeer gevaarlijk en vrijwel onbehandelbare Equine Herpes Virus is momenteel verantwoordelijk voor zieke en overleden paarden in Amerika. Tijdens een Cutting show in Ogden, Utah heeft een paard deelgenomen wat besmet was met het virus maar geen symptomen toonde. Hierdoor zijn er meerdere dieren ziek geworden. In Amerika wordt nu geadviseerd om paarden thuis te laten omdat dit virus vrijwel altijd dodelijk is.
Ondanks dat het hier niet heerst toch wel iets om rekening mee te houden; het is een vorm van het Rhino virus maar de gewone Rhino vaccinatie voorkomt deze ziekte niet.

DubbelFun

Re: Rhino EHV 1 virus op Cutting show in VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:28

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:54

Dit is wat ik op diverse bronnen op internet heb gevonden; dit zinnetje liegt er toch niet om:
Citaat:
Equine Herpes Myeloencephalopathy (EHV-1) can be a serious disease of horses that can cause abortion and death. Clinical signs include high fever, neurological symptoms and nasal discharge.

en dit artikel
http://www.tahc.state.tx.us/animal_heal ... oSheet.pdf

Citaat:
Dr. Charlie Buchanan Talks About EHV-1 in Texas

Dr. Charlie Buchanan, of Brazos Valley Equine Hospital, has confirmed a case of EHV-1 in Parker County, Texas, home to some of the greatest cutting horses and the cutting capital of the world. The infected horse was in attendance at the NCHA Western Nationals in Ogden, Utah, that ran from April 29-May 8.
“We have one horse that we are currently treating in Parker County,” Buchanan said on the evening of Wednesday, May 18. “The horse was in Ogden. It came back and we tested it more as screening than anything else because it was not symptomatic. It had a positive PCR test, so we have started it on some anti-viral medication, but at this time, the horse is not symptomatic.”

The PCR tests detects the absence or presence of viral DNA and differentiates neuropatholgenic equine herpesvirus-1 from non-neuropathogenic EHV-1. A horse that is not showing symptoms of the virus can shed the virus and potentially give it to other horses.

Buchanan is advising all of his clients, whether they attended Ogden or not, to stay at home.

“We haven’t figured out where all the horses are that have been exposed and the horses that have been exposed can possibly expose other horses. The smart thing to do is stay at home. Don’t go anywhere unless it is absolutely necessary. If you think a horse has been exposed take its temperature twice a day. Don’t share water buckets, don’t allow nose-to-nose contact, don’t share bits between horses unless you disinfect them.”

Veterinarians in the area are in close contact and sharing information on care and potential cases.

“We all share notes once or twice a day,” Buchanan said. “Stay alert; things change minute to minute. As of this morning, there were no confirmed cases in Texas, and now there is at least one and possibly two. Avoid large gatherings of horses.”

Deze "outbreak" schijnt overigens hoofdzakelijk plaats te vinden bij paarden die de cutting show bezocht hebben en dus besmet zijn door het zieke paard wat daar aanwezig was.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:27

Dus er is een uitbraak van neurologische Rhinopneumonie in de VS. Interessant, maar niet meer dan dat. Hier in NL hebben we ook een paar van dergelijke uitbraken gehad (ik herinner me een grote manege in het midden van het land). Heel erg voor de betrokkenen, goed dat er op quarantaine maatregelen gewezen wordt, maar niet spectaculair en zeker geen paniek in NL nodig.
Er wordt ook niet gesproken van paarden met neurologische symptomen. Ze hebben een paard zonder klachten erop getest (vind ik zo-ie-zo apart, waarom test je een dier zonder verschijnselen??)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:16

Na wat zoekwerk: er schijnen toch een aantal gevallen te zijn:
Citaat:
the reportedly wide distribution of affected horses after the event in Ogden, Utah,
earlier this month.

Wat voor symptomen wordt niet beschreven...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:49

Citaat:
can cause abortion and death,
Clinical signs include high fever, neurological symptoms and nasal discharge.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:10

ElCid schreef:
http://www.apha.com/healthupdates/
http://www.barrelhorsenews.com/articles ... e-by-state
... In Amerika wordt nu geadviseerd om paarden thuis te laten omdat dit virus vrijwel altijd dodelijk is..
En dat is dus niet waar voorzover het niet pas-geborenen betreft.
Ik weet niet in hoeverre paarden gekontroleerd worden op koorts voordat ze het vliegtuig in gaan, maar als dat zo is dan is de kans vrij klein dat het door importpaarden hier gebracht wordt.
De kans dat een paard het hier door gewoon stal'verkeer' op loopt is net zo groot.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:37

Ik vraag me af waarom dit advies dan gegeven wordt en er dus wel al volwassen paarden ( die ge-ent waren tegen Rhino) overleden zijn.
Er wordt vrij "groot" alarm geslagen in Amerika, dat zal niet voor niets zijn. Het paard wat het in 1e instantie op de show het virus verspreid heeft was dus ook niet ziek, maar wel besmettelijk. Dat zou dus kunnen beteken dat koortsvrije, maar toch besmette, paarden vervoerd zouden kunnen worden, met alle gevolgen van dien.

Citaat:
There are multiple confirmed deaths due to EHV in Arizona, California, Utah, Colorado, Canada, Idaho, and unfortunately, is spreading like you cannot believe

http://www.vetmed.ucdavis.edu/ceh/ehv1_general.cfm
http://www.nchacutting.com/
http://www.facebook.com/notes/top-hatt- ... 6775684654

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:58

ElCid schreef:
Citaat:
can cause abortion and death,
Clinical signs include high fever, neurological symptoms and nasal discharge.

Duuuhhuuu. :D Dat zijn de verschijnselen van neurologische rhinopneumonie zoals ze in het boekje staan.
Welke verschijnselen de klinisch zieke paarden hadden worden niet beschreven en dat kan nogal variëren. Het enige dat beschreven wordt is het paard zonder klinische verschijnselen......

ElCid schreef:
Ik vraag me af waarom dit advies dan gegeven wordt en er dus wel al volwassen paarden ( die ge-ent waren tegen Rhino) overleden zijn.

Omdat er tegen neurologische rhino niet te enten is. Er wordt zelfs gesuggereerd dat enten de kans op neurologische verschijnselen vergroot bij een besmetting...
Alleen bewezen bescherming bij merries op virus-abortus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:47

Ik vraag me dus af of het wel type 1 is en niet 2 of 3 (weet niet wat die doen bij een paard).
Óf het type 1 is dusdanig gemuteerd dat het een beduidend groter gevaar voor overleven opleverd.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:54

Zou deze uitbraak ook directe invloed hebben op de export? Wordt dat stilgezet, of maakt dat niet uit omdat de paarden voor de vlucht toch een maand in quarantaine staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:06

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me indenken dat als er gedurende de quarantainetijd bij welk paard dan ook iets gekonstateerd wordt dat voor alle paarden de vlucht onzeker kan worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:25

Ondertussen is er ook al een dressuurpaard besmet, dus het is nu niet alleen meer Western paarden... Dit virus is wel degelijk dodelijk, het is een ziekte die het zenuwstelsel beschadigt!

Ik houd mijn paard in ieder geval een tijdje thuis, beter het zekere voor het onzekere nemen.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:55

Libera schreef:
Ondertussen is er ook al een dressuurpaard besmet, dus het is nu niet alleen meer Western paarden... Dit virus is wel degelijk dodelijk, het is een ziekte die het zenuwstelsel beschadigt!

Ik houd mijn paard in ieder geval een tijdje thuis, beter het zekere voor het onzekere nemen.

Even voor de zekerheid: het virus KAN dodelijk zijn. Maar het kan ook alleen verkoudheidsklachten geven. De neurologisch vorm kan varieren van een beetje atactisch tot niet meer kunnen staan. Maar van die laatste catergorie zijn er paarden die hersteld zijn. Het vergt alleen zeer intensieve therapie en het is niet zeker dat ze 100% herstellen (zeg: sportpaard). Maar je kan je dus voorstellen dat paarden in de paardenindustrie die neurologische klachten krijgen niet een intensieve therapie mee aangegaan wordt....

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:13

Er zijn wel degelijk neurologische symptomen maar dat komt vooral voor in de latere fase van deze ziekte. het begint met hoge koorts, vandaar dat het heel belangrijk is paarden in besmetten gebieden en stallen een paar keer per dag te tempen zodat er meteen kan worden ingegrepen en deze in quarantaine gezet kan worden en begonnen kan worden met ondersteunende behandelingen, wat er is geen genezend medicijn.

Dierenartsen hier adviseren goed te blijven enten en een booster shot te geven met alleen het rhino EHV-1 en flu van bepaalde merken. De cocktail vaccinaties met rhino zijn goed als de infektie druk normaal is en zorgt voor minder antistoffen dan de individuele rhino vaccinatie. Ook is aangetoont dat een goed gevaccineerd paard deze ziekte (de neurologische vorm) beter te boven kan komen dan een paard dat niet geregeld is gevaccineerd (dus minstens 3 keer per jaar).
De rhino en de flu hoort eigenlijk sowieso iedere 3 tot 4 maanden herhaald te worden omdat de antistoffen van deze ziekten na 4 maanden flink zakken in het paarden lichaam. Dus men adviseerd hier de paarden die veel op pad gaan voor wedstrijden of wat dan ook, iedere 3 tot 4 maanden met rhino en flu te vaccineren.
Bij ons is gisteren de dierenarts geweest en heeft alles een booster shot gegeven, ook al zijn ze allemaal 6 weken geleden gevaccineerd.
Wij hebben een hoefsmederij en we weten niet altijd met wie en wat we in aanraking komen. Het is nog niet in Alabama of omliggende staten beland maar to be on the safe side.
De dierenarts zei ook, de ziekte kan een incubatie tijd hebben van 2 weken, dus waarschijnlijk ziet de situatie er over twee weken heel anders uit. Laten we hopen van niet!