[WN] nieuw avontuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

nieuw avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:45

Na ruim 10 jaar paardrijden wat voornamelijk dressuur en springen in hield, ben ik begonnen aan een nieuw avontuur. Ik ben net verhuisd en daarom ruim 80km verwijderd van mijn eigen pony. Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdpony/paard, en die heb ik gevonden! Deze merrie loopt western, dit is voor mij geheel nieuw (buiten een aantal keer wat rondhobbelen op een western zadel na). Ik ben ontzettend enthousiast en ik ben dan ook van plan wat western lessen te nemen, tot die tijd rommel ik wat aan in de bak met deze pony. De eigenaar rijd haar puur recreatief western maar de pony heeft vroeger een aantal western wedstrijden gelopen. dus zou mij waarschijnlijk wel het een en ander kunnen leren. op domme fouten te voorkomen ben ik dus op zoek naar een aantal mensen die ervaring hebben met het 'officiële' western rijden en de benamingen/hulpen/houdingen enz. Ik hoor het graag! Groetjes

Jessie1991

Re: nieuw avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:41

les nemen :D dan wil je niet meer terug naar de dressuur haha :+
weet niet in welke buurt je nu zit? maar lessen zou ik zowiezo doen
de manier van rijden kwa hulpen en zit is totaal anders.. ik heb alles af moeten leren
toen ik van dressuur naar western ging.. en wil nu niks anders meer :o
welke tak van de western zou je willen rijden? ik krijg zelf les in reining en ik rij een paardje bij 1x in de week en die is plessure gereden..
ik ben dr nog niet uit haha..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:04

Hoihoi! Wat leuk voor je zeg!
Ja, inderdaad les nemen. Dressuur kun je ook niet leren vanaf internet, net zo min als western rijden ;)
Gewoon lekker beginnen met de basis, je kunt later altijd nog bepalen welke richting je voorkeur heeft.
Heel veel plezier; je zult er zeker verslaafd aan worden! :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:52

Whoa {ho} is ho en dan moet hij ook stilstaan. Easy is voor langzamer of rustiger. Verder is het in de basis hetzelfde paardrijden. Gymnastiseren, licht voor hulpen maken, rechtrichten, zelfde pakkie an. Lekker samen gaan zoeken en voelen, een paard heeft meer aan een zelfverzekerde ruiter die weet wat ze vraagt dan eentje die twijfelt. Als je goed kunt rijden weet je wel wat je vraagt en als je het verkeerd vraagt, zal een goed paard dat aan een goede luisteraar aangeven. (haha makkelijker gezegd dan gedaan kuch, maar goed, je snapt me hopelijk wel)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:57

Jessie1991 schreef:
les nemen :D dan wil je niet meer terug naar de dressuur haha :+
weet niet in welke buurt je nu zit? maar lessen zou ik zowiezo doen
de manier van rijden kwa hulpen en zit is totaal anders.. ik heb alles af moeten leren
toen ik van dressuur naar western ging.. en wil nu niks anders meer :o
welke tak van de western zou je willen rijden? ik krijg zelf les in reining en ik rij een paardje bij 1x in de week en die is plessure gereden..
ik ben dr nog niet uit haha..

Ik vraag me af wat er dan zo totaal anders is wat jij leert en wat je allemaal hebt af moeten leren. De benaming is misschien anders, maar volgens mij gewoon hetzelfde uitgevoerd.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:00

Alvast welkom in het western-wereldje :) Eens je ermee begint, wil je niets anders meer hoor, je bent gewaarschuwd hihi!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:15

ik wil ook supergraag western les maar helaas is dat voor mij niet mogelijk. ik heb een keer een western week gedaan en dat vond ik zelf echt super en sinds dien wil ik ook super graag western rijden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:51

wat leuk zeg!! En ik ben juist op zoek naar een western verzorgpaard (is lastig te vinden!!)
ga vooral lessen nemen inderdaad. We kunnen een heleboel vertellen, maar echt ermee helpen doen we denk ik niet.
Veel plezier!

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:54

Echt onwijs leuk!
We zitten een beetje in hetzelfde schuitje, want ook ik heb na 10 jaar dressuur/manegerijden een westernverzorgpaard gevonden (puur toeval dat het western is, maar goed). Maar het is zo leuk! Het is zoveel meer ontspannen dan ik gewend ben van de maneges. Ik beleef er veel plezier aan, dus jij vast ook!

Bij mijn verzorgpaard is stap gewoon "stap", draf is "jog", galop is een kusgeluidje en "easy" is rustiger (maar dat kent ze alleen nog maar in draf). "Ho" is stop. "Back-up" is achteruit.

Wat ik hoor van iedereen (en wat ook logisch klinkt), is dat in principe de uitgangspunten en hulpen van dressuur en western gelijk zijn. Veel met je zit doen, gelijke druk op teugels etc. etc.
Helaas kwam ik erachter dat ik op de manege veel te veel heb leren 'trekken' aan teugels en 'schoppen' om het gewenste resultaat te krijgen binnen 1 les-uur i.p.v. been aanleggen en teugels die begeleiden i.c.m. zithulp om links- of rechtsaf te gaan etc.

Ik volg westernlessen en ben helemaal back to basic gegaan. Erop gaan zitten en voelen. Wat voel je? Wat voel je als je dit doet, als je zo zit? En wat gebeurt er? Wat gebeurt er als je zo doet, als je dit doet, als je dat doet. Het was een eye-opener. Nu zat ik wel op een paard dat gevoelig was voor alle hulpen zoals die in western gegevens worden, maar toch. Het zit veel fijner en relaxter, en ik vind het top! Ik ben helemaal om :D

Justsay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:54

Les nemen, zeker een aanrader!! ieder paard is anders getraind en andere comandos gewend. kan de eigenaar je niet opweg helpen?