[WN] opleren paint horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brini

opleren paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:39

hallo. ik heb een paint merrie van juist 2 jaar en zou ze graag western laten opleren en zadelmak laten maken maar weet niet goed waar en ik vind dat toch heel belangrijk omdat ik er niet zoveel van ken.

tamary

Re: opleren paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:54

Neem eerst zelf westernles, zodat je weet wat deze rijstijl inhoud en of het bij jouw past.

Je merrie kan rustig nog 2-3 jaar wachten qua inrijden. 2 of 2,5 mag dan wel gebruikelijk zijn in amerika qua inrijden, maar dat is een combi van gewoonte en futurity's (wedstrijden voor 2 en 3 jarigen met flink hoog prijzengeld).
Hoe volwassen ze er aan de buitenkant misschien ook uitziet, het fundament (skelet) is niet volwassen voor 6 jaar. Belangrijkste daarvan is het sluiten van de groeischijven in de rug tussen de 5 en 6 jaar. Deze wervels kunnen door de manier waarop het gewicht er op rust makkelijk verschuiven, daarom is wachten totdat deze goed vast zitten en de spieren goed getrained zijn voordat je er op gaat.
Ook iets om in gedachten te houden is dat paard tussen 3 en 6 jaar flink veranderd qua bouw en een paar jaartjes wachten je een flink aantal zadels kopen kan gaan schelen.

brini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:03

ik volg wel al een tijdje westernles.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:05

Kijk hier eens voor western trainers: Ods @ [WN-AM] Western trainers en maneges

Verder vindt je op dit subforum veel info over trainers etc

edit: Waarom vraag je je trainer dan niet om info over zadelmak maken en inrijden? Ik zou trouwens ook nog wat afwachten hoor. 2 jaar is nog wel vrij jong. Dit is al wel een mooie leeftijd om haar van alles vanaf de grond te gaan leren. Respect tonen, wijken voor druk, gewend maken aan 'enge'dingen zoals verkeer/ plastic zakken enzovoorts.
Dit is trouwens een leuk topic om door te lezen: [RT-P] ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden. Gaat voor een deel over het inrijden maar er staat ook veel ervaring over de stappen daarvoor, dus gewenning aan van alles. Best heel leerzaam.

brini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:16

in de manege waar ik rijd kan het ook maar wegens een situatie doe ik het daar liever niet dus kan ik moeilijk gaan vragen waar ik ze wel moet doen. ik dacht ze wel maar in oktober weg te doen dan is ze 2,5 jaar

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:48

Maak van oktober 2011 alsjeblieft oktober 2012.

brini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:53

oke ja jullie weten het beter daarom vraag ik het ook alvast bedankt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:30

Ben het eens met bovenstaande.

Maar dat betekend zeer zeker niet dat je nog niet kunt gaan trainen! Ga lekker op de grond bezig en start lekker een wedstrijdje @ halter. Hartstikke leuk om te doen, je hebt een trainingsdoel, paardje leert er enorm veel van en is ook al eens op vreemd terrein geweest.
Scheelt straks weer bij het inrijden, als je op de grond al veel met je paard kunt. :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:37

RT-P -> WN-AM

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:16

@ brini
Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt, is dat je paard (laten) inrijden op 2 jaar of op 10 jaar. Dat is helemaal jouw keuze. Jij vraagt om iemand die zadelmak kan maken en je paard kan opleren dan wil je daar ook graag een antwoord op lijkt mij. :)
Waar ergens woon je? Wil je je paard dicht bij huis zodat je haar eens kan opzoeken en wil je zelf bijvoorbeeld 2x in de week lessen met je paard? Zijn allemaal al kleine dingetjes waar je over na kunt denken

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:26

Zullen we de leeftijd discussie maar aan de trainer van keuze overlaten?
Er zijn trainers die ze graag jong hebben, maar ook trainers die ze niet voor hun derde willen zien. Pas als je de keus gemaakt hebt voor de trainer, wordt het relevant om te kijken naar op welke leeftijd je het paard gaat brengen.

Het ligt er heel erg aan wat je wilt, maar voor een goede opleiding kan ik je Jan Pieter Koopman aanraden. Hij zit in Bergen op Zoom. Wil je per se reining en je paard heeft daar de bloedlijn voor dan zou ik naar iemand als Cira Baeck gaan. Wil geen reining maar juist langzame onderdelen dan kan je ook Colin Rietdijk overwegen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:43

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:47

HumbleTalent schreef:
Zullen we de leeftijd discussie maar aan de trainer van keuze overlaten?

Keuze leeftijd is lijkt mij iets wat de eigenaar beslist, vandaar de info over groei, etc. Dat een trainer een paard weigerd ivm te jong ook geen probleem, daar zal dan een goede reden voor gegeven worden.
Te oud, als in : dan zijn ze niet zo makkelijk meer zou voor mij een reden zijn om een andere trainer te zoeken. Al is het maar omdat ik dan twijfels bij het kunnen van de trainer heb.