[WN] Het western theorieboekje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Het western theorieboekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 11:50

Hoi allemaal,

Misschien hebben er mensen het vorige topic gezien, maar ons western theorieboekje is er!
(Ik en Suuszles gaan dus westernkamp geven bij Activak deze zomer, maar omdat het theorieboekje wat door hun voorzien is *ahem* niet helemaal is wat wij leuk gezellig leerzaam noemen voor op westernkamp zijn we een nieuwe gaan maken, gericht op Western :D)

Alleen...
Zijn er twee dingen waar ik zelf nog wat bang voor ben:
- Dat het te saai/moeilijk is voor kinderen (van 7 tot 14 jaar)
- Dat er fouten in staan

Dus ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die bereid zijn mijn boekje even door te lezen op deze twee puntjes :)

Ik weet even niet of dat er misschien een mogelijkheid is dat ik het op internet zet ofzo (op een google doc oid, ga even kijken of dat kan) en anders kan ik het ook mailen als je dat goed vindt... Maar ik zou het echt super vinden als er hier wat mensen bereid zijn dat te doen voor mij!! :)

(Het is 20 pagina's momenteel, inclusief paginavullend voorblad, inhoud, kleurplaatje, en veel plaatjes in de tekst)

*\o/* Mijn dank zal groot zijn!!! *\o/*

Edit: dit boekje werd mede mogelijk gemaakt door de boktwiki! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 09-05-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re: Het western theorieboekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:51

Op zich wil ik dat wel... kan alleen niet op heel korte termijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:54

Ik wil het wel doen, heb zelf kids in die leeftijd, kunnen ze mooi als testcase dienen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 11:59

@ cactus, hihi, als ze daar zin in hebben :) Ik heb ook wel kinderen in mijn omgeving maar die rijden niet eens paard, dan vinden ze het ws al snel saai :)

Goed, ik ga straks eens kijken hoe je een google document moet aanmaken.

Edit: Okee, google doc kan, maar dan moet ik alsnog een mail sturen om de mensen uit te nodigen :+ dus misschien is een mailtje sturen met bijlage handiger.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:18

Is niet meer nodig!

Ik heb gevonden hoe je het openbaar kan maken :P

Het boekje vind je als het goed is hier

Ik heb al gezien dat ik de paginanummers op de pagina's ben vergeten :+ dus dat ga ik een andere keer fixen als ik niet eigenlijk met studeren bezig moet zijn :P

Verder feedback en complimentjes zijn altijd welkom!! Veel leesplezier ^^.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:20

Ik stuurde je net een pb haha :') maar zie nu dus het boekje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:21

Ik stuurde jou ook net een pb :') en toen zag ik je post. Hihi.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:26

Ik heb het heel vluchtig doorgekeken (2 min ofzo :P).
Op het oog ziet het er leuk uit!
Alleen 1 dingetje wat me meteen opviel: oefeninkjes = oefeningetjes :o

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:27

Wat ontzettend leuk gedaan zeg! Heb het snel even vluchtig doorgelezen en op de laatste pagina viel me een verkeerde zin op: "Kun je deze plaat in beginnen kleuren". Staat netter als er "te" tussen staat :).

Edit: En misschien niet heel handig dat je het online neerzet, want zag die foto van die haflinger en die komt volgens mij bij google vandaan. Kun je misschien problemen mee krijgen betreft copyright etc.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 09-05-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:28

FF een opmerking op t trailstukje een hesitation wordt niet beloond op wedstrijden, daar krijg je juist strafpunten voor.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:33

Ik moet het nog lezen maar ik vroeg me af wat de doelgroep precies is. Kunnen de kinderen al redelijk rijden? Engels of Western? Wat is hun ervarig met Western? Wat is zo'n beetje het programma van het kamp? Wat voor paarden heb je tot je beschikking? (Oftewel, wat zullen de kinderen in de praktijk gaan ervaren?)
Daar kun je dan de theorie op afstemmen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:35

Ziet er leuk uit, ik zie wel de nodige typfoutjes en verkeerd kommagebruik, misschien spellingcheck er even overheen halen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:41

Wow al zoveel reacties :P

@Yv Ja, copyright zat ik ook al mee, maar ik vraag er geen geld voor, en daarbij het is voor jonge kinderen :P Dus normaal zou ik daar een bronvermelding voor maken maar zou dat die kinderen dat wat uitmaken?

@cactus Hmm maar dan staat dat ook niet goed op de boktwiki! http://www.bokt.nl/wiki/Trail

@Lindy het verschilt sterk, sommige rijden al western, sommige Engels, en anderen hebben nog nooit op een paard/pony gezeten. Ik heb het algemeen proberen te houden :P

@cissy jaaa dat is altijd moeilijk :P Maar ik probeer er zo veel mogelijk wel uit te halen ;)

Bedankt iedereen! Meer feedback wel nog steeds welkom! :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:44

Nog een vraagje. Hoe gaat dit boekje gebruikt worden? Wordt het gebruikt bij theorielesjes of moeten/kunnen de kinderen het zelfstandig lezen?

Wat ik zo op het eerste gezicht zie, is dat het voor 7-jarigen nog erg moeilijk is om te lezen (laat staan de inhoud begrijpen) en voor 14-jarigen wat te simpel is. Maargoed, dat zal je altijd wel houden.

EDIT: Oei, dat is wel een hele gevariëerde groep. Lijkt me heel moeilijk.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:45

@LindyH: Ik zal eventjes antwoorden, het niveau van de kinderen is over het algemeen verschillend er zitten kinderen bij die nog nooit op een paard hebben gezeten en wat die al los kunnen galopperen. Western ervaring hebben de meesten niet en anders is het omdat ze het jaar daarvoor op hetzelfde kamp zijn geweest *D
Het programma bestaat uit 5 dagen 2x 1 uur rijden voor elke groep. Het zijn ongeveer 20 kinderen en die worden verdeeld in 3 groepen (naar niveau) onderwijl de ene groep aan het rijden is doen we een activiteit met andere groepjes (paarden borstelen, speurtocht, etc. ). De lessen worden verzorgd door de manege Gypsy Horses. http://www.gipsyhorses.com/
en we doen een keer een theorielesje, waarin we dit behandelen en eventueel gelijk de juiste paardenrassen aanwijzen e.d. verder krijgt ieder kind zo'n boekje dus kunnen ze die altijd zelf doorlezen

Ze hebben daar veel verschillende paarden, maar eigenlijk allemaal heel mak. In de lessen worden vooral shetjes gebruikt (omdat we vorig jaar in ieder geval, best wat kleine kinderen hadden) , maar ze hebben ook wat grotere paarden (haflinger, fjord.. )

@Cissy naar typfoutjes gaan we zeker nog kijken :j
@Crazycactus, oei dat halen we er zeker uit :D

edit: ik was te laat :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:57

Oh, jullie hebben wel verschillende groepen, dat scheelt. Dan kun je het gebruik van het boekje aanpassen op de groep.

Ik vind het trouwens niet saai hoor. Kinderen willen ook graag serieus genomen worden en iets leren over dingen die ze interesseren. Het hoeft niet allemaal lachen gieren brullen te zijn. Wat mij betreft zou het Yeeha-gehalte misschien zelfs wel wat minder mogen.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:08

Gelezen !

* Jij schreef : De Westernstijl is ontstaan uit het werk van veedrijvers in Amerika. Om de hele dag in het zadel te zitten, heb je een stijl nodig die vooral gemakkelijk is voor ruiter en paard. Het paard houdt het het langst vol als hij op een zo natuurlijk mogelijke wijze loopt.

Hoe loopt hij dan op een natuurlijke manier ? Misschien kun je daar nog wat uitleg over geven.

* Jij schreef : Riempje om de oren in plaats van voorhoofd (frontriem) laat dan zien wat dat riempje is met een plaatje.

* Jij schreef : Westernpaarden gebruiken meestal geen beenbescherming ,misschien denken jonge kinderen dan als het een westernpaard is dan hebben ze niks nodig is het een dressuurpaard (zeg maar even iets) dan wel. Terwijl het wel degelijk gebruikt wordt maar in de westernsport kom je veelal andere bescherming tegen dan in de Engelse sport. Tijdens wedstrijden is alleen beenbescherming toegestaan bij de diciplines met vee, de reining, de barrelrace.

Een rodeo riem wordt ook weleens aangetrokken niet iedereen hangt het er maar losjes om heen daarom is het ook in sommige Amerikaanse steden verboden om een riem erom heen te doen.

En inderdaad een paard mag niet twijfelen maar moet wachten op jouw commando's

Poging om te helpen weet niet of je er wat aan heb. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:51

w00t Dniez goed bezig!

Kunnen we zeker wat mee :P

Plaatje van 'oorriempje' had ik inderdaad wel willen neerzetten, maar het mag ook niet teveel pagina's worden. En als ik me niet vergis hebben een aantal pony's dat ook daar, dus als ze het niet begrijpen kunnen ze het daar nog zien.
En over die beenbescherming dacht ik later ook nog na inderdaad, misschien dat ik er iets van kan maken als 'bij normaal rijden wordt het meestal niet gebruikt, maar als het paard veel korte bochtjes maakt zoals bij racen of de veedisciplines dan weer wel' en dan nog duidelijk uitgelegd :')

@Lindy, Ja weet je wat het is, we moeten dit jaar zo verplicht starten vanuit wat er in het kampboekje is verteld. En dat heeft dus inderdaad een nogal hoog yeehaa gehalte (vind het best droog klinken als je het zo zegt..) Maarja, je hebt er dus ook wat jongere kinderen bij zitten, het mag geen schoolboekje zijn natuurlijk :)
Ik heb er ook wel duidelijk bij gezet dat ze altijd vragen mogen stellen, dus als ze dan iets toch lastig blijken te vinden kan het uitgelegd worden. Gelijk weer meer contactmomentjes *\o/*

Even iets anders, klopt dat stukje over working cowhorse? Want ik heb het idee dat de naam niet helemaal klopt maar ik kwam eigenlijk niets anders tegen dat een verzamelnaam is van de veeonderdelen.

Edit: Die hesitate ga ik even navragen als ik morgen les heb, want op zich lijkt het me logisch dat een paard beloond wordt als ie netjes wacht tot hij de hulp krijgt, ipv dat hij lekker over de hindernis heen dendert zodra ie het ziet :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:58

Working Cowhorse is maar 1 van de onderdelen qua vee, er is geen echte verzamelnaam denk ik. Je hebt natuurlijk ook nog cutting, team penning en ehhh hoe heet dat als je het in je uppie doet????? OH ja cattle penning.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:08

Ik zou niet teveel onderdelen op gaan noemen van de westernsport, er zijn er teveel voor die kleintjes om te begrijpen, gewoon simpel bij de meest voorkomende onderdelen houden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:46

Citaat:
Pleasure is een onderdeel waarbij een simpele proef gereden moet worden in walk, jog en lope.
Belangrijk is dat het paard goed loopt, ontspannen is en goed oplet.

Eigenlijk klopt dit niet.
Je rijd namelijk geen proef bij de pleasure, dat is bij de Horsemanship (en een simpele proef dekt ook niet bepaald de lading >;) := )
Bij de pleasure wordt het paard beoordeeld op kwaliteit van de gangen, houding en bouw.(WRAN regelboek).
Waarbij het paard een rustig, regelmatige, vlakke gang laat zien in zowel walk, jog, extended jog (middendraf) en de lope.
Dit kun je natuurlijk er ook makkelijker neer zetten. ;)

Pleasure is eigenlijk ontstaan, zodat de cowboy en het paard makkelijk en comfortabel lange afstanden vol konden houden.
Ze hebben op een gegeven moment het iets te ver doorgevoerd (dat het paard zo langzaam (mogelijk) moest), met als gevolg dat het paard haast geen natuurlijke gang meer liet zien) maar daar komen ze nu al op terug. :)

Bij de trail staat;
Paarden worden beloond die de hindernissen stijlvol en vlot overwinnen,mits dat niet ten koste gaat van de zuiverheid. Paarden dienen beloond te worden voor het tonen van aandacht voor de hindernissen, voor het zelfstandig vinden van hun weg door het parcours als de hindernissen dat toestaan, en voor het gewillig gehoorzamen aan de hulpen van de ruiter bij moeilijke hindernissen. Paarden worden bestraft voor onnodige vertragingen tijdens het naderen of overwinnen van een hindernis. Paarden die kunstmatig gedrag vertonen worden bestraft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:56

sliding schreef:
Citaat:
Pleasure is een onderdeel waarbij een simpele proef gereden moet worden in walk, jog en lope.
Belangrijk is dat het paard goed loopt, ontspannen is en goed oplet.

Eigenlijk klopt dit niet.
Je rijd namelijk geen proef bij de pleasure, dat is bij de Horsemanship (en een simpele proef dekt ook niet bepaald de lading >;) := )
Bij de pleasure wordt het paard beoordeeld op kwaliteit van de gangen, houding en bouw.(WRAN regelboek).
Waarbij het paard een rustig, regelmatige, vlakke gang laat zien in zowel walk, jog, extended jog (middendraf) en de lope.
Dit kun je natuurlijk er ook makkelijker neer zetten. ;)

Pleasure is eigenlijk ontstaan, zodat de cowboy en het paard makkelijk en comfortabel lange afstanden vol konden houden.
Ze hebben op een gegeven moment het iets te ver doorgevoerd (dat het paard zo langzaam (mogelijk) moest), met als gevolg dat het paard haast geen natuurlijke gang meer liet zien) maar daar komen ze nu al op terug. :)

Hmhm, ja dat dacht ik al. Ik heb zelf nog nooit een wedstrijd gezien, vandaar ;) (En ben te ongeduldig om youtube filmpjes af te kijken :+ )
Maar je bent dan in de ring, en je laat enkel deze gangen zien. En dan word er verder nog beoordeeld op bouw en houding. Klopt dat?
Als dat zo is dan heb ik het alleen verkeerd genoteerd 8)7

Van de trail heb je zeker ook uit het regelboek? Dan ga ik eens zien hoe ik dat kan verwerken op een simpele manier :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:01

Wat ook nog een belangrijk kenmerk van de Pleasure is, is dat alle deelnemers tegelijk in de bak rijden en dat er wordt omgeroepen wat je moet doen.

Ik zeg altijd tegen kinderen: Het is net als een les op de manege, alleen is er dan ook nog iemand bij die kijkt wie het het beste doet. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:04

Ohhh dat klinkt als een goede beschrijving die ik niet beter kan verwoorden! Die jat ik van je ;) hihi