Hartslagmeter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:06

Ik ben een echte recreatie ruiter, dus voor mij zijn hartslagmeters pure gadgets in tegenstelling tot de echte enduranceruiters, daarom dat ik mijn vraagje even hier stel ...
Ik ga straks mijn paardje terug beginnen oppakken na een tijdje van rust. Deze rust had ze nodig ivm algemeen slechte gezondheid en pijnlijke spieren (paard is insulineresistent bevonden, hier wordt nu medicatie voor gegeven)
Omdat mijn paard het heel slecht aangeeft wanneer het genoeg is geweest had ik gedacht om toch maar met een hartslagmeter te gaan werken om haar zo een beetje beter in de gaten te kunnen houden zodat ze weer niet over haar limieten gaat. Nu ga ik niet zo'n peperdure hartslagmeter kopen aangezien ik het eerder sporadisch zal gebruiken (de eerste tijd totdat het terug gewoon goed gaat met haar). En nu vroeg ik mij af of ik bijvoorbeeld de meter uit de volgende link zou kunnen gebruiken http://www.decathlon.be/NL/cw-kalenji-100-blauw-146646029/#
Kan ik het ding wat de hartslag opmeet onder haar singel doen (of misschien gewoon rond haar hals) en geeft dit dan een correct resultaat? Of ben ik hier echt niets mee voor een paard en weten jullie een betaalbaar alternatief?

Hilli

Re: Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:24

Ik kan je link nu niet bekijken (mobiel), maar ik vermoed dat het een humane meter is. Hou er rekening mee dat die niet of niet goed werken bij paarden. Tussen de elektroden is een grotere afstand nodig. Je kan humane meters wel ombouwen, dan moet je een keer een aanbieding bij Aldi of Lidl afwachten. Hoe je dat doet kun je wel op internet of Bokt vinden.

Ik vraag me alleen af of hartslag de juiste methode is. Je ziet dat die wel wat hoger blijft als je paard bijv. moet plassen of echt pijn heeft, maar dan ben je allang over de grens heen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:02

Een heel gedoe dus. En volgens jou zou het niet veel toegevoegde waarde hebben? Ik dacht dat het belangrijk was om de hartslag van het paard in het oog te kunnen houden omdat het paard in kwestie gemakkelijk over haar limieten gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:37

Ik denk dat je bij een te hoge hartslag al te laat bent, omdat hoge hartslag een gevolg is. Een beetje als ontxekken dat je verbrand bent na een dagje strand. Je huid geeft dan wel pijn aan, maar je kan niks meer doen. Heel, heel, heel langzaam opbouwen zou denk ik nuttiger zijn.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:11

Een hartslagmeter kan je heel veel vertellen maar je moet hem dan wel continu in de gaten houden en eigenlijk zou het beter zijn als je al eerder met een hartslagmeter had gewerkt dan had je al beter de waardes van jou paard gekend maar je zal wel een goede hartslagmeter voor paarden moeten hebben.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:34

Ik denk dat je het beste kunt opbouwen met veel stappen en draven. Dan steeds meer draven afentoe galopje tussendoor. Maar echt heel erg rustig aan doen.

Op internet staan er wel trainingsschema's. Misschien kun je daar naar kijken?

Wees voorzichtig voor je paardje, doe maar liever iets te rustig dan dat je net te ver bent gegaan.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:32

Ik vind hartslagmeter wel heel erg handig moet ik zeggen...
Ik weet nu wat voor waardes ze heeft en hoe ze daalt enz.
Dat komt in de P/A wel van pas want ze heeft van zichzelf een hele hoge hartslag en dan kan ik zien waneer ze ongeveer goed zit. Dat kun je in de P/A ook meten met de hand maar als we nu er naartoe gaan kan ik ook zien of ze wel daalt en zo.
Ik weet niet of het om te kijken of je paard fit blijft wel handig is...
Ik vind het dus echthandig voor de wedstrijd maar ik denk dat je dan gewoon naar je paard moet kijken, hoe ze zich ghedraagd en alles.