[WN] In-hand onderdelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

In-hand onderdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:25

Hallo, ik heb een aantal vragen over In-hand onderdelen waar ik geen antwoorden op kan vinden in het WRAN reglement 2011.

*Welke In-hand onderdelen zijn er? Met name voor niet Amerikaanse rassen.

*Welke level/onderdeel mag/moet gestart worden met hengsten? Ben de 18 allang gepasseerd.

*Moet de begeleider met het paard mee joggen of mag deze flink door stappen terwijl het paard jogt?

De laatste keer dat ik op wedstrijd geweest ben was in "99, er is veel verandert heb ik al gemerkt. Toch wil ik weer wedstrijden gaan starten en de In-hand onderdelen leken mij een goede start voor mijn paardjes (beide hengst) om wedstrijd ervaring op te doen zowel op vreemd terrein als tussen vreemde paarden. Ook omdat ik mijn tack nog niet kompleet heb. (zadel trobbles)

Beide hengsten zijn rustig aan de hand. We oefen wel eens een trail parcourtje thuis, wat erg goed gaat, maar ja dat is thuis.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:48

aikon schreef:
*Welke In-hand onderdelen zijn er? Met name voor niet Amerikaanse rassen.

*Welke level/onderdeel mag/moet gestart worden met hengsten? Ben de 18 allang gepasseerd.

*Moet de begeleider met het paard mee joggen of mag deze flink door stappen terwijl het paard jogt?

De wran doet niet aan rassen, dus het mag met elk ras.
Er is de Showmanship At Halter en de In Hand Trail (zie 126a van het regelboek)
Hengsten moeten gestart worden in de L2 of hoger door volwassen deelnemers. De ruiter/begeleider moet dus L2 of hoger zijn.
Je ziet in het regelboek per klasse staan dan hengsten niet toegestaan zijn.
De laatste staat niet in het regelboek, maar normaal gezien jogt de begeleider mee. Ik zou het per wedstrijd aan de jury vragen als je wilt stappen terwijl je paard jogt. Dan weet je in ieder geval van de jury ervan vindt. Meejoggen is altijd goed.

aikon schreef:
De laatste keer dat ik op wedstrijd geweest ben was in "99, er is veel verandert heb ik al gemerkt. Toch wil ik weer wedstrijden gaan starten en de In-hand onderdelen leken mij een goede start voor mijn paardjes (beide hengst) om wedstrijd ervaring op te doen zowel op vreemd terrein als tussen vreemde paarden. Ook omdat ik mijn tack nog niet kompleet heb. (zadel trobbles)

Je kan ook altijd naar oefenmiddagen of clinics gaan om ervaring op te doen :)

aikon

Re: In-hand onderdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:10

Dank je. Via het nieuwe level systeem heb ik nog nooit mee gedaan, dat zou dus betekenen dat ik eerst met een ander dier L5 moet starten en dan op werken? Met rijden word dat een probleem, ik kan maar met 1 hand rijden (handicap) en dus op een shankbit. Dan zou ik volgens de reglement L2 moeten starten (hengst of niet)
Dat soort oefendagen en clinics was ook mijn bedoeling. (mits ik vervoer heb en een zadel)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:29

Als je maar met 1 hand kan rijden zou ik overleggen met de wran.
De L5 is met twee handen namelijk en misschien dat je dan in de L3 zou mogen instromen. Als je kunt aantonen dat je genoeg rijervaring hebt doen ze dat hopelijk wel voor je.
In de L3 mag je namelijk ook met 1 hand starten.
In principe kun je natuurlijk ook gewoon op een trans met 1 hand rijden, maar dit terzijde.

Ik zou gewoon even contact opnemen met het bestuur :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:04

mag je met een hengst in de L3 starten???

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:21

Heb je mijn bericht niet gelezen ofzo :P

Citaat:
Hengsten moeten gestart worden in de L2 of hoger door volwassen deelnemers.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:28

jawel, maar ook dit:

Romkabouter schreef:
Als je maar met 1 hand kan rijden zou ik overleggen met de wran.
De L5 is met twee handen namelijk en misschien dat je dan in de L3 zou mogen instromen. Als je kunt aantonen dat je genoeg rijervaring hebt doen ze dat hopelijk wel voor je.
In de L3 mag je namelijk ook met 1 hand starten.
In principe kun je natuurlijk ook gewoon op een trans met 1 hand rijden, maar dit terzijde.

Ik zou gewoon even contact opnemen met het bestuur :)

dus vroeg ik het me even af.. ik was gewoon even in de war...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 08:05

Ik ben bij een aantal wedstrijden wezen kijken naar L2 klassen, ik zit op het zelfde niveau. Maar ja, dat moet de WRAN dus bepalen. Die dus een mail sturen met een verzoek voor een proef in verschillende onderdelen? Of hoe gaat dat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:00

Geen idee, mail ze met je vraag zou ik zeggen :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 09:23

Doe ik