[WN] [RT] rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

[RT] rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:10

Okej, ik ben dus een nitwit op gebied van westernrijden. Ik vind het vaak wel mooi om te zien, ben ook jaarlijks op de ranch horse classics te vinden, heb wat demo's gevolgd en ja..het ligt zeker in de planning om een keer les te nemen op een ervaren W.paard.

Maar mijn vraag komt vooral voort uit nieuwsgierigheid en omdat ik graag altijd weet hoe de vork in de steel zit.

In de dressuur is rechtrichten een hot item. Dat ieder paard scheef is van nature, is duidelijk en dat het rechtgericht moet worden onder de ruiter om verkeerde belasting te voorkomen ook.
Over de wijze waarop wordt her en der nog elkaar de kop ingetimmerd, maar dat terzijde.

Ik neem aan dat een Westernpaard (weet ik eigenlijk wel zeker) ook rechtgericht moet zijn.
Hoe wordt daar in deze tak van sport aan gewerkt?
Laatst bijgewerkt door Ods op 28-04-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

Zooist

Re: rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:11

Leest mee want is wel nieuwsgierig :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:12

Zooist schreef:
Leest mee want is wel nieuwsgierig :D

Dat krijg je met het innig lezen van topics... je wordt er zo hopeloos nieuwsgierig van :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:12

jup en ook hier slaan de zogenaamde goeroe's elkaar de kop in over het hoe en wat..

De een vind dat je er echt op moet trainen.. de ander neemt het mee in de warming up van zijn paard..

maar iedere ruiter is er wel in meer of mindere mate mee bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:14

haha.. nou, ik hoop dat de gemoederen hier niet te hoog oplaaien, want ik wil geen rel veroorzaken.

Maar ik heb wel interesse in de manier waarop, zowel als het specifiek wordt getraind, als wanneer het onderdeel van de warming up is.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:20

Ach er zullen ongetwijfeld wat mensen zijn die vinden dat reiners over het algemeen te weinig doen aan recht richten of dat pleasure ruiters hun paarden scheef laten lopen.. en weet je die hele discussie is gewoon niet interessant.

Recht richten gebeurt ongetwijfeld op heel veel verschillende manieren en net als in de Engelse sport kunnen ook de western ruiters zich maar heel beperkt inleven in trainingsmethode van een ander. Met alle nodeloze discussies van dien. Want ik kan je gaan vertellen wat ik doe om mijn paard zogenaamd recht te maken, maar er zijn ongetwijfeld 10 andere bokkers die vinden dat wat ik doe geen recht richten heet en die mij gaan proberen te overtuigen van hun gelijk.

Voorbeeld: Reiners zijn over het algemeen niet bezig met het 'Recht richten' zoals sommige goeroe's, maar een scheef paard spint en stopt niet goed, dus ook een reiner heeft belang bij een recht paard, maar zal daar heel anders op trainen dan iemand die zijn focus heeft op de natuurlijke scheefheid recht breien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:43

hm... ik hoop eigenlijk dat niet iedereen zwijgt om tegengas te voorkomen. Eerlijk gezegd ben ik totaal niet uit op een discussie over wat beter is of juist niet mbt het rechtrichten, maar alleen op het inwinnen van informatie uit interesse.
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Niets anders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:44

Hmm als redelijk groentje op het gebied van rechtrichten zorg ik er voor dat ik tijdens de warming up veel buigoefeningen doe met mijn paard. Voltes/slangevoltes/klavertjesvier/rechte stukken met binnen of juist buitenstelling dat soort dingen.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe anderen dit doen, ik mag graag leren :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:23

Ik ben daar zeker heel bewust mee bezig! Ik heb een tijdje les gehad van een instructrice in Academische Rijkunst. En ik had ook gewoon mijn westernlessen tussendoor.

Ik begin mijn training altijd met SB, wijken met stelling, 8-tjes rijden (met binnen- en buitenstellingen), etc. Allemaal oefeningen om mijn paardje recht en stabiel te stellen en de achterhand te versterken.

Imo heb je met westernrijden toch minder in je handen. In de dressuur zie je vaak die aanleuning en contact met het bit, wat je in de western veel minder wil. En dat vraagt dan wel om een stabiel en recht en dragend paard met een sterke achterhand en die dat wel aankan. En om daar tot te komen gebruik ik o.a. mijn lessen rechtrichten en Ac. Rijkunst voor. Maar dit is echt mijn visie erop. Kan goed zijn dat daar de meningen over verschillen. ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:48

Ik begin met mijn jonge paard op de grond ;) buigoefeningen, longeren, wendingen om voor en achterhand.. En
dan is de bedoeling dat is straks vanuit het zadel soortgelijke oefeningen doe :) en vooral lekker op zijn eigen benen laten lopen, bosritten afwisselen met korte sessies in de bak..

liljebo

Re: [RT] rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:33

Ok dus wat ik vooral hoor is veel figuren maken/buigingen.
De vraag kwam idd in mij op omdat met westernrijden veel minder teugelcontract is en enerzijds een goed dragend gebalanceerd paard nodig is en anderzijds je niets kunt 'bijstellen' met de teugel
(zeg het wellicht wat lomp, maar misschien weten jullie wat ik bedoel.

Werken jullie ook met lange lijnen? (zag ik laatst filmpje van; cowboy met jong paard en lange lijnen; grounddriving)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:53

westernruiters stellen inderdaad minder bij met de teugels,wil niet zeggen dat je helemaal niks mag corrigeren. Voor stelling en figuren gebruik ik eerder mijn benen en zit dan teugels, maar vooral bij een jong paard of paard dat gewend is aan de toch wel constante teugeldruk uit bv. het engelse rijden moet je daar zeker naar toe groeien, steeds ietsje minder hand gebruiken, en het einddoel is je paard zonder teugeldruk en weining been netjes te laten buigen. pas dan denk ik dat je over een echt uitgeballanceerd paard hebt die op zijn eigen benen loopt:)

(correct me if i'm wrong, ben nog niet heel lang bezig met westernrijden..)

zelf werk ik wel met lange lijnen af en toe, maar wellicht komt dat door mijn 'engelse opleiding';) en eigenlijk alleen om het stuur op me jonge pony te zetten zegmaar, nu zelden..

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:56

bij ons op de manege rijden ze de western paarden met een gewoon trens bit recht. dit werkt net zo goed en daarnaast trainen ze met de speciale western bitten gewoon op hun manier verder. je mekrt wel dat het scheelt. de paarden worden veel geduldiger!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:03

Ben ook benieuwd naar de mogelijke verschillen en de antwoorden, dus ik lees even mee :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:29

Ok, wat heb je dan precies aan rechtrichten?
Als ik bijv naar deze site kijk, http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten , dan begrijp ik dat je dus wilt dat er een 'rijkunstig evenwicht ontstaat'. Wat zou hier het nut voor moeten zijn?

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard tussen de teugels loopt en makkelijk stuurt etc als ik vraag.
Al die dingen als stelling vragen etc, hebben weinig zin (althans, zoals het door 95% vd ruiters wordt uitgevoerd), omdat je alleen maar de nek flext en niets doet aan de rest van het lichaam.
Uiteraard is ruggebruik wenselijk, maar ik snap niet zo wat dat te maken heeft met rechtrichten zoals vermeld op die site (dus allemaal dressuuroefeningen doen).

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:30

In mijn westernlessen ben ik veel bezig met rechtrichten, door veel figuren te rijden en in stelling te rijden.
Mijn zadel zakt aan 1 kant een beetje weg, vooral in de zomer als mijn paard een lekkere grasbuik heeft. Door de oefingen merk ik wel dat mijn paard lekker soepel wordt in het rijden!

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:24

Ik heb les van een instructrice klassieke dressuur, inderdaad 'methode rechtrichten'. Mijn paard was verticaal scheef (lees heeeel erg op de voorhand). Hij is als dressuurpony gereden, in de krul getrokken en zijn achterhand was erg onderontwikkeld, zeker voor een quarter. Omdat hij gewend is met meer teugeldruk te rijden kan ik hem niet in een keer losgooien, dan snapt hij er helemaal niks meer van. Ook heeft hij mijn hulp nodig bij het ondertreden, hij zoekt de aanleuning in de hand, alleen dan kan hij goed zijn achterhand onderbrengen en later verzamelen. Wanneer die ondertreding voor hem natuurlijker en makkelijker wordt, wanneer hij dus meer kracht in zijn achterhand heeft, kan ik hem steeds losser gaan laten zodat ik weer meer naar de western manier toe ga. Het kan zijn dat ik, ook al is hij straks helemaal sterk, toch nog de eerste paar minuutjes even moet helpen door hem meer aanleuning te geven waardoor hij makkelijker zijn achterhand onder kan brengen, waarna ik hem loslaat en met losse teugel verder train. Maar dat ligt aan hem.

Oefeningen die ik doe met hem zijn bijvoorbeeld 'slangetjes' rijden om de schouder los te maken, en ik werk veel met contrastelling, bijvoorbeeld op de volte. Weinig op de hoefslag rijden, echt rechte stukken proberen te rijden en corrigeren met een contrastelling wanneer nodig. De essentie is dat je met je buitenteugel vraagt en stuurt, en dat je de binnenteugel alleen gebruikt om stelling te vragen. Dit op de buitenteugel rijden komt dus heel erg overeen met western rijden op een hand bijvoorbeeld. Wanneer je paard weer op de binnenschouder valt zet je hem even een paar pasjes naar buiten door beide handen naar buiten te brengen.

Ik merk echt veel verschil, mijn paardje was echt wel een beetje zielig toen ik hem kocht, en sinds dat ik onder begeleiding op deze manier train is hij met sprongen vooruit gegaan.

Het is serieus echt heel goed te combineren met western rijden. Omdat mijn paardje het gewoon heel erg nodig heeft heb ik het western rijden even losgelaten, maar de meeste paarden hebben dit natuurlijk niet zo heel extreem. Een lesje is super interessant, er komt heel veel waarom bij kijken. Waarom doe je wat je doet? Waarom reageert je paard zo als hij doet? En geloof me, echt alles komt door de ruiter.

Oefeningen verschillen natuurlijk per paard, Lucky is niet super links of rechtsgebogen, daar zijn weer andere oefeningen voor.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:29

Niels schreef:
Ok, wat heb je dan precies aan rechtrichten?
Als ik bijv naar deze site kijk, http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten , dan begrijp ik dat je dus wilt dat er een 'rijkunstig evenwicht ontstaat'. Wat zou hier het nut voor moeten zijn?

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard tussen de teugels loopt en makkelijk stuurt etc als ik vraag.
Al die dingen als stelling vragen etc, hebben weinig zin (althans, zoals het door 95% vd ruiters wordt uitgevoerd), omdat je alleen maar de nek flext en niets doet aan de rest van het lichaam.
Uiteraard is ruggebruik wenselijk, maar ik snap niet zo wat dat te maken heeft met rechtrichten zoals vermeld op die site (dus allemaal dressuuroefeningen doen).

Als je op de juiste manier stelling vraagt, corrigeer je het als je paard op de binnenschouder valt.

Het flexen van de nek is een goed begin als je paard heel erg stijf is, maar het doet vrij weinig voor de rest van het lijf inderdaad.

Met ruggebruik bedoelen ze dat de rug helemaal ontspannen is waardoor het paard kan ondertreden. In principe zou elke westernruiter dit moeten willen, aangezien wij willen dat onze paarden verzameld lopen.

Ruggebruik = een ontspannen rug. Alleen bij een ontspannen rug kan het paard zijn achterhand onderbrengen. Alleen als het paard zijn achterhand onderbrengt kan hij verzamelen. Of je dat nu doet volgens de 'rechtricht methode' of op je eigen manier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 07:00

De methode van paarden begrijpen ken ik ook, ben ik ook een tijdje mee bezig geweest, maar weer vanaf gestapt.
Ik lees hier veel figuren rijden, wat op zich ook logisch klinkt. De uitleg van Lindavan is heel helder.

Niels... ik denk dat een paard wat recht is, de ruiter gewoon veel beter kan dragen en overbelasting van bepaalde gewrichten wordt voorkomen. Alleen hoeft het niet zoals op de site omschreven, want je hebt gelijk dat stelling van de nek, zonder het lijf erin te betrekken, weinig zinvol is.
Vandaar dat ik ook interesse heb hoe anderen het doen.
Van Klassiek dressuur heb ik al veel gelezen, maar gezien daar de teugel een belangrijke rol speelt (mits als fijn afgestemd instrument), vroeg ik mij af hoe het met de western is, waar teugelcontact alleen bij een vraag ontstaat (als ik het goed heb... correct me if i'm wrong)

Eigenlijk hoop ik ooit de kans te zien om een goede westerntraining te bekijken. Ik neem aan dat het rechtrichten in die zin daar onderdeel van uitmaakt en ik ben ook benieuwd naar de manier van verzamelen van de westernruiter.
Zoveel vragen nog....

Cloud.. bedoel je met in stelling rijden, dat er buiging op de volte/figuur is van de hals/lichaam? Of bedoel je iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:40

lindavan schreef:
Als je op de juiste manier stelling vraagt, corrigeer je het als je paard op de binnenschouder valt.

Dat is imo ook op andere manieren op te lossen, die beter/anders werken. Het is ,denk ik, alleen te lastig om dit via een forum uit te leggen.

Het flexen van de nek is een goed begin als je paard heel erg stijf is, maar het doet vrij weinig voor de rest van het lijf inderdaad.

Met ruggebruik bedoelen ze dat de rug helemaal ontspannen is waardoor het paard kan ondertreden. In principe zou elke westernruiter dit moeten willen, aangezien wij willen dat onze paarden verzameld lopen.

Ook de (in mijn ogen) extreme verzameling zoals gevraagd op die site? Zoja, dan doe ik niet aan rechtrichten (doe ik volgens mij toch al niet).

Ruggebruik = een ontspannen rug. Alleen bij een ontspannen rug kan het paard zijn achterhand onderbrengen. Alleen als het paard zijn achterhand onderbrengt kan hij verzamelen. Of je dat nu doet volgens de 'rechtricht methode' of op je eigen manier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:18

Ik ben denk ik geen die hard westernruiter, omdat ik in mijn trainingen toch ook wel dingen vanuit de dressuur meepak. Een van de basisdingen in de training is voor mij wel het werken aan een recht paard wat inhoudt dat hij tussen de teugels loopt en niet over een schouder wegvalt bijvoorbeeld. Als hij over de schouder naar binnen valt, til ik de binnenteugel op en plaats de schouder naar buiten. Lastig te omschrijven hier hoe dat precies werkt, merk ik.
Ook pak ik stukken schouderbinnenwaarts, travers, wijken etc mee. Ik werk ook wel met bijvoorbeeld vergroten en verkleinen van cirkels etc. Het is voor mij geen vast programma in de training.
Voor mij is het wel belangrijk dat mijn paard zijn lichaam op de juiste manier gebruikt en daar werk ik dus aan.

Het rechtrichten zoals dat op de site wordt toegepast heb ik niks mee.
Een recht paard is in mijn ogen geen doel, maar een basisvereiste. De manier die ze daar gebruiken om dat te bereiken staat me ook tegen. Paarden worden onder hun tempo gereden, vallen regelmatig over de buitenschouder weg en vertonen vaak alleen stelling in de nek en niet in het lijf.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:31

liljebo schreef:
...Van Klassiek dressuur heb ik al veel gelezen, maar gezien daar de teugel een belangrijke rol speelt (mits als fijn afgestemd instrument), vroeg ik mij af hoe het met de western is, waar teugelcontact alleen bij een vraag ontstaat (als ik het goed heb... correct me if i'm wrong)...

Van de instructrice die ik heb gehad, heb ik juist geleerd dat ook zij liever zo min mogelijk teugelcontact ziet. Dus als het paard eenmaal goed gaat dragen en een sterke achterhand heeft, de druk vanzelf van de teugel afgaat. De Academische Rijkunst (of dat nu echt verschilt van Klassieke dressuur, of dat dat hetzelfde is, weet ik eigenlijk niet :o ), wil ook naar één-hand-voering toe (iets met vroeg en sabels enzo ;) ). In dat opzicht past het dus nog beter bij western dan bij Engelse dressuur.

Een paard heeft van nature wel een natuurlijke scheefheid. Dus 100% recht krijg je ze niet. Met rechtrichten wil je de extreme, onnatuurlijke scheefheid eruit krijgen, want een scheef paard kan nooit goed ondertreden en dragen en dus op een goede manier verzamelen. Dat kan door middel van een sterk en dragend paard, wat je weer krijgt door de oefeningen die hier al zijn omschreven. Maar terecht opgemerkt: je moet als ruiter wel weten waar je mee bezig ben en een paard in zijn hele lijf laten buigen en stelling aan laten nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:32

lindavan schreef:
De essentie is dat je met je buitenteugel vraagt en stuurt, en dat je de binnenteugel alleen gebruikt om stelling te vragen. Dit op de buitenteugel rijden komt dus heel erg overeen met western rijden op een hand bijvoorbeeld.

Grote verschil is dat een westernruiter niet bij elke keer van hand veranderen ook zijn teugelhand wisselt en daar gaat je vergelijking dus mank ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:04

Voor info over rechtrichten in de western kun je bij Paul Minnaar (reining) terecht.
Hij geeft ook clinics.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 11:24

rapido schreef:
Voor info over rechtrichten in de western kun je bij Paul Minnaar (reining) terecht.
Hij geeft ook clinics.

niet voor gewoon de info die ik vraag/hoe je een paard kunt rechtrichten in de western. Alleen hoe het niet moet. Dat staat op zijn site.
Voor de rest moet je naar zijn les gaan (hij zal best goed zijn) en dat is voor mij onmogelijk.
Bovendien was het een interessevraag... hoe wordt het binnen de western gedaan.
Niet meer.
Natuurlijk zijn lessen nodig om het te beheersen. Maar dat is een ander verhaal