ik ben gevraagd om met mijn paardje een clinic te geven in het westenrijden voor de plaatselijke ponyclub ruitertjes aangezien de ponyclub dag 'cowboy's als thema blijkt te hebben. Nu zit ik me alleen af te vragen wat er leuk zou zijn om te laten zien. Mijn paardje en ik hebben trail wedstrijdje gestart maar ik denk niet dat de trail alleen erg spectaculair is om als 'western leek' naar te kijken. We zijn momenteel bezig met het spinnen, stoppen en de galopwissel beter onder de knie te krijgen. Maar dat gaat nog niet 100%
wat denken jullie wat dressuur ruitertjes van de pony club leuk zouden vinden om naar te kijken? Natuurlijk wel met een verhaaltje er bij over hoe het in elkaar zit en waarom het zo gedaan word (of wat eigenlijk de bedoeling zou zijn maar wat mijn paard en ik nog niet heel erg onder de knie hebben)
hebben jullie leuke ideeën wat ik als hobby western ruiter kan laten zien?
Vast bedankt!
ltb_criollo
Geplaatst: 26-04-11 16:43
Ik zou eerst bijv. een rustig onderdeel laten zien bijv. trail en dan een stukje reining. (wand we spreken welleens mensen v.d. dressuur en die vinden de western toch niet zo leuk voor het paard omdat ze dan alleen op t.v. het stoppen en spinnen enz zien en denken dat we dat heel veel doen).
Ja dat is wel een goed plan, veel mensen vinden de reining idd wel leuk om te zien maar vinden het wat hard overkomen. Dan is het in der daad een goed idee om eerst rustige dingen te laten zien. Dank je!
Ik denk dat je juist heel goed een traildemonstratie kan geven. Als je uitlegt wat de hindernissen als geschiedenis hebben (de koeien niet laten ontsnappen bij het hek, terug als de weg ophoud langs een ravijn bij L achterwaarts etc) dan spreekt het meteen tot de verbeelding
Stippie
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-11 16:56
Ja dat zou wel kunnen, zal dan in der daad zo netjes mogelijk worden anders word mijn paardje wat heet erna. En ik wil de pony ruitertjes ook zeer zeker niet het idee geven dat barrelrace (of polebending) alleen is dat je met vol gas je pony om de tonnen moet trekken. (en dat ze dat dan later uit proberen) Maar dat lijkt me wel logisch
Trail is bij uitstek het onderdeel om te laten zien wat western inhoudt. Precisie en controle over je paard. Bovendien is het voor publiek het makkelijkst om te zien of het nu goed of slecht gaat, een aangetikte balk is een fout. Als je een spreker hebt die het mooi kan uitleggen zoals Suzanne al zei is het heel interessant voor publiek en voor ruiters die het ook gaan rijden.
Rumpleteaser
Geplaatst: 27-04-11 08:37
Idd; gewoon een leuke traildemonstratie laten zien! Wij hebben elk jaar een Open Dag op onze westernmanege en we laten diverse disciplines zien. De traildemo kleden we altijd een beetje aan door er een soort 'toneelstuk' van de maken. Twee ruiters rijden dan het stukje, waarbij alle trailhindernissen aan bod komen. Zo hadden we vorig jaar iets met pocahontas, zij reed de 'proef' dan ook zonder zadel en hoofdstel.
Misschien kun je voor de kinderen ook zoiets doen? Dat je er bijvoorbeeld een verhaal omheen dicht?