Tips/trainingadviezen endurance (jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Tips/trainingadviezen endurance (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:31

Hallo Bokkers,

Ik wil mijn jonkie zo goed mogelijk voorbereiden op de endurance
Er zijn hier vast wel mensen die mij advies kunnen geven.

Het gaat om een momenteel 1 jarige
Hij staat al 24/7 buiten (ook heuvelachtig landschap) en 1x per week wandelen we.
Eerst 5 minuutjes en inmiddels uitgebouwd naar ruim een half uur.

Omdat het een jong dier is wil ik hem niet overvragen.
Dat is even heel belangrijk!

Ik hoop dat jullie nog tips hebben voor mij om hem de beste voorbereiding te geven
(hij wordt op minimaal 4 beleerd, liefst nog wat later)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:31

Met een 1-jarige hoor je helemaal nog niet te beginnen....

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:56

Voor nu wandelen we gewoon, vind hij heerlijk!
Ik ga hem zeker niet hard aan het werk zetten maar tips voor lange termijn zou ik wel waarderen.
Wanneer en hoe zijn jullie de training begonnen? op 3/4/5 jarige leeftijd? en wat hebben jullie toen gedaan, hoe hebben jullie het opgebouwd
Dat soort vragen :)

AdnerB

Re: Tips/trainingadviezen endurance (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:59

wow het beestje is pas 1 jaar en je wil nu al weten wat je over minimaal 2 jaar moet gaan doen?
laat hem/haar lekker met soortgenootjes in het land lopen en verder nog niets van vragen.
1x in de week wandelen kan geen kwaad,verder soms een borstel er overheen en hoefjes uitkrabben maar verder nog lekker met rust laten ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:08

Ik ben niet thuis in de endurance, maar google eens op endurance dan kom je wel sites en fora tegen hierover.

Een half uur wandelen met een 1 jarige lijkt mij wat veel, knap van dit dier om zolang zijn aandacht bij jou te houden. Let wel op dat je paard niet zo graag wil plezieren dat het hem teveel wordt, problemen in de toekomst verzekerd daarmee.

Onze bijna 2 jarige heeft krap 10 minuten de tijd om op te letten, 2 x per week even voeten uitkrabben en hoevensmid houdingen en 1 x per week even meelopen aan het halster. Voor de rest lekker keutelen, spelen en vrijheid op paddock en nu een paar uurtjes op de wei.

Neem nu gewoon de tijd voor knuffelen, aanwezig zijn zonder aan hem te zitten. Dit geeft een goede band voor de toekomst en dit is ook erg belangrijk voor endurance.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:14

Bedank Bluestar, zodra hij het erf afloopt is hij helemaal ontspannen, hoofdje laag en rustig stappen, je ziet hem dan echt genieten.
Heb niet het idee dat hij het te veel vind? kan aan mij liggen hoor
Op de poetsplaats heeft hij inderdaad 0 geduld maar dat valt te verwachten van een jonkie.
Ik 'vraag' nog niks van hem

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:32

ik kan alleen vertellen wat ik met jonkie heb gedaan toen hij zo jong was
ik wandelde ook met hem,max 10 minuten,hierdoor kijkt hij nu niet op of om van welk verkeer dan ook.
ik deed regelmatig hoeven uitkrabben/borstelen,hem netjes stil laten staan,al was het maar 10 seconden
ik keek hem toen al in zijn mond,dit doen ze dus ook bij de endurance keuringen ,dus alvast jong geoefend.
ook deed ik in de zomer al met koelflessen zijn hals koelen,want ook dit doen we bij de endurance
verder deed ik heb overal aanraken,dus oren,binnenkant benen,rug,en oefende ik als het ware het hartslagmeten
door dit op jonge leeftijd al te doen,en dan niet elke dag,en ook niet te lang,maar gewoon spelenderwijs
hierdoor heb ik nu een heel makkelijk en goed opgevoed paard
hij wordt volgende maand 4 jaar,en ik doe nog steeds niet veel met hem,laat hem nog lekker puberen
hij kan nog lang genoeg´werken´
succes met de opleiding/opvoeding van je jonkie

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:38

Ik zie geen problemen in om met een jong dier veel te lopen! Als je ziet hoeveel veulens vanaf de geboorte in de natuur al mee moeten trekken.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:37

Lekker wandelen. Prima voor de band met je paard en om aan het verkeer enzo te wennen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:59

Verkeer vind hij 9 van de 10x niet eng, soms iets van achter hem waar hij nog wel van schrikt maar goed dat gaat vanzelf wel over.
Hij is er niet bewust bang voor o.i.d.
Hij is uberhaupt lekker koel in het hoofd :)

Wat zou ik nog meer kunnen doen op een jaar of 3, 4? als hij dus nog niet onder het zadel is?
In het kader van de endurance?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:56

Ik vind het juist een hele leuke vraag! Toch heerlijk om zo ver vooruit te denken/dromen/plannen? Je hebt al duidelijk een doel voor ogen met je jonkie en dat is helemaal prima.

Een half uurtje per week wandelen met een 1 jarige lijkt me helemaal niet teveel zolang het beestje lekker ontspannen is. Als hij stijf staat van de stress dan zou ik het wat inkorten. Ik neem ook niet aan dat je met oefeningen bezig bent maar dat 'ie gewoon lekker achter jou aan mag hobbelen? Goed juist.

Heuvelachtige opfok is ook helemaal prima en de tips van Henny kun je opvolgen. Verder kun je hem met 3 jaar misschien als handpaard meenemen of naast de fiets. Dan kan hij ook wat rechte stukken draven. Je kunt ook schrik en obstakeltraining met hem doem vanaf een jaar of drie. Over zeiltjes en onder partytenten door. Gebied opzoeken met kleine heuveltjes, greppeltjes, riviertjes, klein sprongetje en dat allemaal spelenderwijs aan de hand doen. Je kunt hem ook op de trailer zetten en meenemen naar de zee. Niet al te vaak natuurlijk.

Vanaf vier zou ik dan beginnen met zadelmak maken en dan ben je met 5 jaar pas echt aan het rijden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:19

bella24, het klopt wat je zegt, hij hobbelt graag mee :)

De trailer is voor hem nog een eng gebied (wegens mishandeling zijn kleine ruimtes nog vrij eng)
Wil even wachten tot hij iets ouder is en dan via de methode die eddy modde aanhoud, hem over zijn trailer-angst heen helpen.

Ik laat hem wel kennismaken met zoveel mogelijk 'nieuwe' dingen, hij heeft voor een hoop dingen geen angst
Enkele voorbeelden
- plastic
- touw (ook bij zijn benen)
- paraplu
- plastc/houten/metalen losliggende ondergronden
- door het water (ondiep natuurlijk, gewoon even pootje baden)
- (groot) verkeer, honden, katten en kinderen plus nog wat boerderijdieren

gewoon wat basisdingen die je buiten tegen kan komen
Tussen paaltjes lopen kan hij ook (misschien wel een goed horse agility paard :+ )

Niet dat al deze dingen echt getraint zijn, ik probeerde een uitdaging te creeeren maar hij vond alles best..
Alsof het voor hem al heel normaal is.. (hij is stiekem best een makkelijk beestje..)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:11

wees blij. ik weet eigenlijk niks meer ik zou Hhenny's adviesen op volgen en die van bella zijn ook goed
suc6 verder

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:40

Leuk topic rider!! Ik denk dat je goed bezig bent gewoon eens af en toe wat engs mee naar de weinemen paraplum, groot kleed, een toeter met hard geluid etc. daar kun je het voorlopig wel bij late:)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:27

Ik vind dat je goed bezig bent. :j Natuurlijk moet een jong paard vooral veel buiten lopen met soortgenoten, maar het is nooit te vroeg om al te beginnen met wat dingetjes aan te leren en een goede band op te bouwen. Vergeet niet dat een paard ook met "leren leren", dus leren omgaan met nieuwe situaties zonder in paniek te raken of te blokkeren, aandacht erbij houden, soms even wat geduld uitoefenen... Dit kun je heel spelenderwijs, zonder druk, opbouwen door de natuurlijke nieuwsgierigheid van je jonge dier te gebruiken. Niks mis mee. Niet te lang achter elkaarm niet te vaak, niks forceren, hou het leuk.

Wij zijn met onze jonge Groninger ook zo'n beetje sinds de geboorte bezig met zulke dingetjes. Niet eens elke week hoor, soms een paar weken niet, maar dan kun je het daarna gewoon weer oppakken alsof het gisteren was. Wandelen, enge dingen overwinnen, spelletjes, trailerladen, dingen op haar rug leggen, en korte ritjes mee als handpaard vanaf dat ze dik een jaar oud was. Dat doet ze hartstikke braaf en ze vindt het duidelijk heel erg leuk. En daarbij is het heel goed voor het beenwerk (en de hersenen ;) ) om voor het tweede levensjaar rustig wat meters te maken op vlakke, harde bodem. Hier een foto toen ze bijna 2 was en voor het eerst naast haar (en mijn :D ) moeder meemocht, ik had haar al een paar keer naast mijn eigen paard meegehad:

Afbeelding

Afbeelding

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:28

Varekaj schreef:
Met een 1-jarige hoor je helemaal nog niet te beginnen....

AdnerB schreef:
wow het beestje is pas 1 jaar en je wil nu al weten wat je over minimaal 2 jaar moet gaan doen?
laat hem/haar lekker met soortgenootjes in het land lopen en verder nog niets van vragen.
1x in de week wandelen kan geen kwaad,verder soms een borstel er overheen en hoefjes uitkrabben maar verder nog lekker met rust laten ;)

absoluut niet mee eens.

ik vind het een hele goede vraag en jij bereid je correct voor op de toekomst Rider01.
jong geleerd is oud gedaan ^)
ik begin al vanaf veulen af aan met van alles en nog wat, ook zoals HennyH en Nina zeggen.
wij wandelen regelmatig, borstelen en hoeven krabben, met de oudere en zeer ervaren paarden mee op stal, naar het rivierstrandje waar wij aan wonen om lekker pootje te baden, mee als handpaard (stapritjes) en in de zomer lekker de wei op om verder te spelen/groeien en vooral op paard te zijn /3
als jaarling stapje verder: mee als handpaard en stukjes draven, verder wandelen enz.
als we gaan wandelen lekker flink doorstappen, lang touwtje zodat hij lekker met zijn hoofdje naar beneden kan en over zijn rug loopt.
als 2-jarige keer longeren, zadeltje erop en weer de wei op
2,5-jarige longeren, zadel erop, keertje hoofdstel in
3-jarige keertje hangen enz enz

uiteraard is alles afhankelijk van je paardje in welke stappen je verder kunt gaan, want de een is eerder "volwassen" dan de ander. Sera was met haar 3 jaar net zover als de 3 musketiers met hun 4 jaar <<)

met de trailer cursus zou ik niet te lang wachten, ook hierbij geldt: jong geleerd is oud gedaan. veel meenemen en vooral dan daarna leuke dingen doen. ik zet ze regelmatig in de wagen en breng ze op die manier naar de wei. lopen kan ook (30min), maar zet ze liever nog geen 10min op de wagen zodat ze er toch weer op zijn geweest. die link leggen ze snel hoor, Karrimh hinninkt altijd als hij de wagen ziet: dan gaan we wat leuks doen :P

succes er mee en vooral je ding blijven doen en je goed orienteren