Bonte Wisse @ TREC Zeijen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ TREC Zeijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:27

Afgelopen zondag hadden we ons TREC-debuut, in het prachtige Zeijen op Rosworld.
's Ochtends om 6 uur vertrokken naar stal, om half 7 de paarden op de vrachtwagen gezet en om kwart voor 7 met zn allen die kant op.
Mooie locatie, leuke mensen en goed weer dus alles in huis voor een geslaagde dag :D

Ik startte in de T1 in Equipe van 3.
Om kwart over 8 bepakkingscontrole, om kwart voor 9 naar de maproom en om 9 uur konden we vertrekken!

De POR deed Wisse supergoed :) Stukjes voorop (wel veel spoken gezien:P ) en overal keurig langs. Daarvoor hadden we 198 punten. We zijn aan het eind verkeerd gereden dus dat heeft 30 punten gekost, verder 12 punten aftrek voor de afwijkende tijden.

Daarna paar uur pauze en zouden we de paardjes even lekker loslaten in de bak.
Maar Wisse zou Wisse niet zijn als hij niet weer iets geflikt zou hebben ;)
Toen ik water ging halen en terugkwam zag ik aan de vrachtwagen mijn halstertouw bengelen en zei "huh waar is Wisse" bleek ie zn musketon te hebben laten knappen (kwamen 100 oude motoren langs, hadden we onderweg al last van) en dus weer los te lopen op het terrein :Y)
Kon ervoor springen en halster grijpen gelukkig!

Toen gingen we parcourslopen.

Vervolgens door met de MA; de 150meter baan in galop heen en in stap terug. Daar scheet ik hem het meeste voor; ik moest als eerste en moest dan dus met Wisse bij de groep wegrijden in galop en weer terug in stap, op een lang pad tussen twee weilanden met paarden door
Wisse heel tweifelend naar de start (overal lagen spullen en stonden stoeltjes enz) en ik draaf aan, geef hulp en hop we gingen in galop Onderweg 4 enge dingen op het pad; links stond iets geks, halverwege zat een jury op een stoeltje, rechts een waterbak en aan het eind nog iemand met een vlag. Wisse heeft 1 drafpasje laten zien, verder heb ik hem het hele stuk in galop kunnen laten rijden!
Terugweg 1 dribbeltje gemaakt.
Puntentotaal door het uit de gangen gaan helaas nul komma nul -O- maar baasje supertrots!!!

Vervolgens door naar de PTV.

Overzichtje van de hindernissen:

1. Berg op onder de man
Keurig, in draf gedaan. 10 punten

2. Berg af onder de man
Retestijl en ook doodeng! Wisse deed hem in draf, moest in stap. 2 punten

3. Laaghangende takken
Ik als eerste, drafje ingezet en vlak voor de eerste paal BAM stil stond ie
Noodstop, cap vloog bijna van mn kop af ondanks dat ie vastzat :') Instant hoofdpijn by the way, al het bloed zat in mn kop :P
Nog een poging die mislukte, daarna in stap wat ook bleek te mogen :o
hij stapte er onderdoor, besloot toch dat hij het eng vond dus zette het op een rennen, na de takken meteen bocht om naar links vlak voor een boom langs en recht op de andere paarden af en er dwars doorheen, terwijl ik mijn beugel kwijtwas en scheef hing, ik zat immers plat op zn nek toen hij ermee begon onder de takken :P 4 punten

4. labyrinth onder de man
Keurig gedaan zonder balkjes aan te tikken, terwijl hij heel smal en haaks was.
Echter maar 8 punten, dat snap ik dus niet?

5. Brug aan de hand
no problem! Kreeg commentaar op het meevoeren aan de teugel, die ik over de hals had gedaan. Zo hadden we het echter wel uitgelegd gekregen? Ik kreeg 8 punten.

6. trailer laden
:+ 0 punten

7. slalom onder de man
Keurig, in draf gedaan. 7 punten.

8. onbeweeglijk stilstaan in een cirkel, 10sec. onder de man
geen idee of het goed ging, die vrouw zei niets en je moest zelf tellen. Hij verstapte 1x en ging schuren aan zijn been dus deed ik het nog een keer. 0 punten.

9. Rechts opstijgen
Overgeslagen, kom zonder mn krukje echt mn paard niet op, laat staan aan de verkeerde kant :P 0 punten

10. Brug onder de man
No problem :) 8 punten (geen idee waarom aftrek?)

11. Waterpassage
Kleine twijfeling, poortjes omver gelopen maar keurig gedaan. Echter wel 0 punten helaas.

12. poort onder de man
Overgeslagen, was nog niemand gelukt en Wisse begon continu te steigeren als ik ging stilstaan. 0 punten.

13. achterwaarts tussen twee balken door, onder de man
Wisse kent het achterwaarts nog niet, deed het echter keurig! uiteraard wel scheef, hij liep alles omver dus 0 punten :P

14. dubbelsprong
Overgeslagen, tweede stond op 60cm en hij zag er doodeng uit met allemaal takken en boomstronken enz dus 0 punten.

15. Smalle doorgang onder de man
Prima gedaan, uit voorzorg in draf gedaan maar galop had ook best gekund. 7 punten.

16. Boomstammetje onder de man
Weer een hindernis met takken enz. en na 1 weigering keurig gesprongen! 5 punten (vond ik wat weinig maar weet niet wat aftrek is voor 1 weigering?)

Resultaat: 29 punten

Dit brengt mijn eindscore op 227 punten.
Mwah, best een oke begin en als pup een jaar ouder is gaat het vast een stuk beter :)

Hieronder nog wat foto's :)

Stempelkaart pakken bij de derde post
Afbeelding

Waterpassage (jammer dat die alleen in stap mocht trouwens :P )
Afbeelding

Afbeelding

smalle doorgang
Afbeelding

foto's door http://www.draversfoto.nl onderweg bij de POR en tijdens de waterpassage
Afbeelding

Tijdens de POR
Afbeelding

Bruggetje onder de man
Afbeelding

Afbeelding

Jorinda

Re: Bonte Wisse @ TREC Zeijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:09

Super leuk :D Jullie deden het super goed bij de waterpassage, alleen heel jammer dat ik jullie 0 punten moest geven omdat jullie de poortjes omver liepen, in plaats van erdoorheen te gaan :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:11

ja beetje jammer :P
Maar ik zie het rode paaltje nog wel staan waar hij tegenaanliep, had je niet nog 1 punt voor de moeite mogen geven? _O-

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:15

Leuke foto's. :j Ik zag jullie verkeerd rijden bij de POR, echt zonde.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:19

ja ik snapte op het kaartje al niet waarom we geen haakse bocht moesten maken :o? maar dat kwam dus omdat we ergens linksaf gingen waar we rechtdoor hadden gemoeten :o
Moet zeggen dat we ook wel afgeleid waren door de 100 motoren die we tegenkwamen onderweg :(

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:23

Kan ik me voorstellen, ik vond het wel gaaf om te zien, al die motoren, maar als ik op dat moment op m'n paard had gezeten wat ik er ook minder gecharmeerd van geweest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:27

Wisse was er niet door gecharmeerd inderdaad ;) Die sjeesje ff over de weg, hij vond het eng omdat ze van achteren kwamen, als ik hem omdraaide wou het wel. Lekker handig, iedere minuut paard omdraaien en stilstaan ;) Hij had zich er ook om losgerukt toen hij aan de vrachtwagen stond.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:02

Citaat:
16. Boomstammetje onder de man
Weer een hindernis met takken enz. en na 1 weigering keurig gesprongen! 5 punten (vond ik wat weinig maar weet niet wat aftrek is voor 1 weigering?)

Ik zal deze proberen uit te leggen (ik ga ze niet allemaal doen)

Bij het beoordelen is de punten telling is onderdelen uitgesplitst
Deel 1 is uitvoering, deel 2 stijl, deel 3 stafpunten.
Bij deel 1 krijg je bij een goed uitgevoerde oefening 7 punten, bij 1 uitvoerings fout (zoals weigering) 4 punten, en bij 2 fouten 1 punt.
Dan kun je daar in deel 2 stijl punten bij krijgen die lopen van -2 tot +3, waarbij 0 voldoende is en +3 ideaal uitgevoerd.
Bij onderdeel 3 worden grofheid, brutaliteit en dat soort dingen bestraft.

Bij jou was er 1 weigering dus heb je voor uitvoering een 4, en je rijstijl zal netjes maar niet bijzonder zijn geweest dus een +1, dat geeft samen een 5.

Let wel, ik heb de hindernis niet gezien en dit is wat ik uit je eigen verhaal opmaak :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:28

oke, duidelijk :)
En hoe kom ik dan aan 4 punten op de laaghangende takken?
twee keer een weigering, dus 1 punt.
Onder de takken ging hij van stap ineens in galop en direct naar de hindernis vloog hij richting publiek/paarden :P
Hoezo heb ik dan +3 wat betreft de stijl :D
Heb ik hem bijvoorbeeld goed gecorrigeerd ofzo?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:30

daar krijg je weer geen stijl punten maar word oa de gang als uitgangs waarde genomen.
Zo heeft elke hindernis een eigen beoordelings lijst vanuit de FITE die dan binnen de landen weer vertaald is naar de verschillende nivo's

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:32

Leuk topic Opi! :D Je punten aftrek bij 10 waren omdat ik bij stijl geen 'zeer goed' maar een 'goed' had neergezet, ivm. kort twijfelen van Wisse waardoor jij nog een beenhulp moest geven. De mensen die 'zeer goed' hadden, hun paarden twijfelden geen seconde en hadden geen hulp nodig zegmaar. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:33

en zijn die dingen ook ergens te vinden? Ben namelijk erg benieuwd naar de regelgeving wat betreft de punten.

Ah zo Carmen, bedankt voor de toelichting :)
Zou fijn zijn als er net als op je dressuurcoupon ook commentaar bij zou staan, dan weet je tenminste wat je fout hebt gedaan!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:35

even terug gekeken maar die kan ik zo ook niet helemaal terug leiden.
Galop is daar max 10, draf, max 7 en stap max 4.
Per tak die er af gaat is het -3.
Maar ook de weigeringen hadden per keer -3 moeten zijn (ik denk dat je daar dus mazzel hebt en ze die niet gerekend hebben)

Je kunt het uit de hindernis omschrijving halen maar de blanco scoresheets staan niet op het net.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:35

Alsjeblieft. Dat zou inderdaad wel handig zijn. Ik heb bij sommige mensen wel een toelichting neergezet, maar geen idee of dat ook op de coupon stond. :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:40

dat word niet op de uitgeprinte lijsten gezet maar gebruikt als er protest word aangetekend tegen de uitslag ivm motivatie van de jurypunten

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:42

opisop_shop schreef:
en zijn die dingen ook ergens te vinden? Ben namelijk erg benieuwd naar de regelgeving wat betreft de punten.

Ah zo Carmen, bedankt voor de toelichting :)
Zou fijn zijn als er net als op je dressuurcoupon ook commentaar bij zou staan, dan weet je tenminste wat je fout hebt gedaan!

Ik had er commentaar bij gezet :j Ik had neergezet "Ging over paaltjes heen, ipv erdoorheen", maar dat hebben ze er dan neit bij jou bij gezet :+

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:45

als al het commentaar per hindernis/per ruiter zal moeten worden ingevoerd is de rekenkamer een paar uur extra bezig en zal de uitslag pas 's avonds heel laat hebben kunnen plaats vinden :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:47

Snap dat het veel werk is hoor, maar zou handig zijn als ze bij de prijsuitreiking per persoon een coupon zouden uitdelen en je dus ook het commentaar zou zien. Dus niet digitaliseren ofzo.

Gilbey, zo te lezen hebben ze de weigeringen alleen gerekend want dan kom je wel uit op 4 punten.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:50

alle score's worden per hindernis op 1 lijst gezet en niet per ruiter een lijst die met je mee gaat naar alle hindernisen, dat moet je dan dus weer gaan uitsplitsen en is echt een onbegonnen werk voor een organisatie.
Maar als je dat leuk lijkt mag je dat best wel komen doen bij Wendy en Marjolijn (ik denk dat meer deelnemers dat dan ook leuk vinden en een vrijwilliger die dat aanbied is altijd welkom natuurlijk ;) :D )

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:52

opisop_shop schreef:
Gilbey, zo te lezen hebben ze de weigeringen alleen gerekend want dan kom je wel uit op 4 punten.

nee, de takken nemen in stap en alles laten liggen is een 4 en dan zijn de weigeringen nog niet verwerkt (dan had je 0 gehad |( )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 22:01

oke dan hadden ze vast medelijden met me :D
Misschien zou dat wel kunnen; iedere deelnemer een lijst meegeven net als bij de POR?
Of een mondelinge toelichting nadat je de hindernis hebt genomen?
Ach ja, zitten ook wel weer heel erg veel haken en ogen aan, dat snap ik ;)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:04

dat houd heel erg op en hoe haal je dat dan weer in als je alles binnen de tijd wilt houden.
Nee helaas is daar geen makkelijke oplossing voor :n

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 22:06

of per persoon alles op een apart papier, dan kun je die na afloop aan elkaar nieten en opsturen (tegen betaling)? :P
Achm ik weet het ook niet.
Zou in ieder geval wel fijn zijn (leerzaam) om commentaar te zien.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:12

daarvoor kun je ook naar 1 van de trainings locatie's komen waar je alles van te voren krijgt uitgelegd (in alle rust, zonder wedstrijd spanning) en dan weet je vaak zelf wel tijdens een wedstrijd wat je fout hebt gedaan.
Meestal kan ik zelf vrij goed inschatten wat mijn punten zullen zijn als ik mijn PTV heb gereden, en weet ik ook zeker waar ik punten heb laten liggen.
dan kun je bij hele onregelmatigheden ook beter protest aantekenen omdat je weet waar het zit.

Het is mij een keer tijdens een wedstrijd gebeurd dat mijn rugnummer met die van mijn equipe genoot was omgewisseld.
Zij reed een onervaren paard en in een hele ervaren.
Bij de PTV had ik haar punten en zij die van mij, dat viel daardoor meteen op en na controle war het snel opgelost.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:54

Jorinda__ schreef:
Ik had er commentaar bij gezet :j Ik had neergezet "Ging over paaltjes heen, ipv erdoorheen", maar dat hebben ze er dan neit bij jou bij gezet :+

Ze = onder andere ik en geloof me, dat was echt veel te veel werk geweest. Dan was de uitslag denk ik rond een uurtje of 10 bekend geweest. :7 Er is ook niet echt ruimte in de lijsten van de PTV om dat soort commentaar in te voeren.

Edit: ik zie dat Gilbey dat ook al opmerkte, veel extra werk dus. :))