met twee op een?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mawrr

met twee op een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:48

hee,
Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik wist echt niet waar ik het plaatsen moest.
Ik heb een vraagje, ik heb er laatst een nieuw verzorgpaard bijgekregen, Dynasty. Het is een grote Fries en ik ben echt heel blij met hem.
Nou komt volgende week mijn nichtje langs vanuit Belgie. Natuurlijk wil ik haar graag op Dynasty laten rijden, maar het probleem is dat ze dat niet kan. Ze heeft iets waardoor ze geen volledige controle heeft over haar spieren. Mijn moeder kwam met het idee om met z'n tweeën op Dynasty te rijden. Dus met z'n tweeën op een paard.
Ik heb het aan de eigenaresse van Dynasty gevraagt maar we wisten allebei niet of het wel zo goed is voor Dyn om er twee mensen van 65 kilo op te zetten, plus zadel etc. Het is bij elkaar toch rond de 130 kilo.
Weet een van jullie of dat zal gaan lukken?

Elles

Re: met twee op een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:53

Het gewicht zal (voor korte tijd) niet het grootste probleem zijn. Het zal bij een beetje rondstappen blijven. De vraag is wel wat Dynasty er zelf van vindt ;) EEN ruiter van 130 kilo is misschien wel te doen, maar TWEE ruiters die allebei anders bewegen accepteert niet ieder paard. Je zou het eens uit kunnen proberen met iemand die lichamelijk wel in orde is en kijken hoe Dynasty om te beginnen reageert op 2 mensen op zijn rug? Als hij niet wegspringt of begint te bokken, maar gewoon braaf blijft stappen, gebeuren er in elk geval met je nichtje geen ongelukken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:53

Om even te stappen kan het best, maar ik zou niet gaan draven enzo.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:10

Lief dat je je nichtje erop wilt laten! Ik ga met Elles mee en zou het eerst proberen met iemand anders :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:12

Met zadel erbij?
Dat word wel lastig..
Ik zou echt niet met zijn 2 gaan rijden.. beetje stappen kan wel ,maar echt rijden? nee :n

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:13

Het gewicht zal geen probleem zijn hoor, zoals Elles al zegt. Het gewicht kun je ook makkelijk mee in galop gaan en zo, maar of je paard die twee ruiters accepteert is een tweede.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:15

Veel hangt af van de braafheid en gevoeligheid van het paard.
Je zegt dat het een groot paard is. Dat lijkt me gezien haar handicap niet handig.
Zelf zou ik er voor kiezen om bij een manege te vragen of ze een keer op een brave D-pony mag zitten/rijden. (uiteraard zul je daarvoor moeten betalen).

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:17

Nee, mn nichtje is lichamelijk ook erg zwak dus dat word gewoon een stukje stappen.
En groot; ja, mijn fries is best een maatje, maar zo mak als een lammetje, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:20

De meeste grote paarden zijn vaak braver dan pony's.. Opzich gaat het wel maar zou het wel eerst een keer met iemand die ook kan paardrijden proberen. Verder zul je zonder zadel moeten gaan want met zadel gaat niet lukken.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen je nichtje er op te zetten en zelf aan de hand mee te stappen. Of kan je nichtje niet zelf op een paard zitten?(met haar handicap)

Edit: wel eerst even met de eigenaar overleggen he! want je weet natuurlijk niet of die er blij mee is als jij zomaar iemand anders er op laat.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:26

heb je wel eens voltige gezien? daar doen ze ook wel eens met zijn 2en op het paard en ook nog kunstjes, maar die paarden vinden het ook goed. ik denk dat het voor 1 keer echt geen probleem zou zijn, maar ik zit eerder te denken dat je het eerst met iemand anders moet proberen omdat je nichtje iets met haar spieren heeft, wat gebeurt er als je verzorgpaard het niet fijn vind en gaat bokken/ er vandoor gaat of iets anders, want denk niet dat het goed zal zijn voor je nichtje als ze eraf valt. :) en als je het wel gelijk met je nichtje erop probeert even eerst iemand ernaast laten lopen;)

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:39

Bedankt voor alle reacties!
Naastlopen gaat niet, want zij kan niet alleen op een paard blijven zitten, anders had ik haar natuurlijk gewoon alleen op dat paard gezet. Zonder zadel lukt ook niet, want dan zit je natuurlijk veel onstabieler dan met een zadel, en zij kan dat daarom niet.
En natuurlijk overleg ik het met de eigenaresse, ik heb het al eerder gevraagt maar we wisten toen allebei niet of het gewicht van 130 kilo wel zo goed is voor Dyn.
Verder ga ik maandag vragen of een vriendin van mij met mij een stukje op Dynasty wil rijden en dan maar kijken hoe hij erop reageert.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:42

is het een idee om er een dik dempend dek met longeersingel op te leggen voor jullie tweeen?
voor even rondstappen is het geen probleem, zolang je er geen dagelijkse hobby van maakt :)
is je fries gewend aan rare dingen op zijn rug en beetje schrikproof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:42

Mawrr schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Naastlopen gaat niet, want zij kan niet alleen op een paard blijven zitten, anders had ik haar natuurlijk gewoon alleen op dat paard gezet. Zonder zadel lukt ook niet, want dan zit je natuurlijk veel onstabieler dan met een zadel, en zij kan dat daarom niet.
En natuurlijk overleg ik het met de eigenaresse, ik heb het al eerder gevraagt maar we wisten toen allebei niet of het gewicht van 130 kilo wel zo goed is voor Dyn.
Verder ga ik maandag vragen of een vriendin van mij met mij een stukje op Dynasty wil rijden en dan maar kijken hoe hij erop reageert.

Maar 2 mensen en een zadel gaat ook echt niet. Dan zit er 1 veelste ver naar achter. Of 1 in de nek.

Dan kun je beter een touwtje om de nek doen en je nichtje daar aan vast laten houden. En jij er achter en dan met jou arme om haar heen zodat je kan sturen(of je laat iemand anders het paard vast houden) en haar vast kan houden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:46

Ik zou haar lekker achter het zadel zetten, meeste paarden vinden dat voor korte periode zeker geen probleem. Veel plezier!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:50

Het enige gekke wat we ooit met hem gedaan hebben is ringsteken in een gek carnavalskostuum, haha.
Maar hij is zeker schrikproof, ik vind het een heerlijk rustig paard.
Voor dat zadel moeten we nog een oplossing vinden, maar die oplossing met dat dek en een longeersingel valt ook nog wel uit te proberen.
MiniMouse, wat bedoel je met achter het zadel?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:50

Wij gebruiken daar op de manege (o.a. voor mensen met een beperking) een anti-rolsingel voor met een westernpad eronder. Dan zit je redelijk stevig allebei en kun je goed in het midden zitten. Met een zadel gaat dat niet lukken. Eventueel kun je voor het evenwicht van je nichtje dan nog beugels aan de singel hangen. Je moet er natuurlijk geen uur op gaan zitten en intensief rijden, maar voor even stappen moet het kunnen mits het paard het accepteerd. (dat doen ze ook niet allemaal, weet ik uit ervaring :o )

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:54

Nou, zoals ik het zeg. Jij op het zadel. Zij achter het zadel. :D
Kan ze zich aan jou vasthouden of is dat niet voldoende voor haar?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:56

MiniMouse schreef:
Ik zou haar lekker achter het zadel zetten, meeste paarden vinden dat voor korte periode zeker geen probleem. Veel plezier!

Hmz, in mijn ervaring vinden lang niet alle paarden dat goed...als het paard een niet te lange rug heeft zit je op de lendenen en dat is zeer oncomfortabel....

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:57

Oh zo!
Dan zou ik eerder zeggen, zij op het zadel en ik achter het zadel.
Lijkt me alleen vrij onprettig voor het paard, maar ik wist ook niet dat dat kan zegmaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:00

Mawrr schreef:
Oh zo!
Dan zou ik eerder zeggen, zij op het zadel en ik achter het zadel.
Lijkt me alleen vrij onprettig voor het paard, maar ik wist ook niet dat dat kan zegmaar.

Vinden ook lang niet alle paarden prettig, dus als je dat al wil doen zeker eerst uitproberen!

Maar mag ik even eerlijk zijn, ik vind het sowieso geen goed idee...Je zegt dat je nichtje geen goede controle heeft over haar lichaam, mag ik daaruit opmaken dat ze dus ook ongecontroleerd beweegt? (en vrij heftig aangezien ze niet zelf kan zitten?) Besef je goed dat een paard, hoe braaf ook, daar heel heftig op kan reageren als hij dit niet gewend is. Ik zou er heel voorzichtig mee zijn, hoe lief het ook bedoeld is van je, kijk alsjeblieft heel goed uit!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:00

Nee hoor, veel paarden vinden dit juist de fijnste manier.
Zit stevig, goede drukverdeling. In mijn paardenleven, hoop kindjes zo hun eerste ritjes gehad.
Maar zoals eerder gezegd voor korte periode.
En idd als er nog nooit 2 op hebben gezeten eerst testen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch /3

En idd zoals hier boven gezegd word, pas wel op :j hoe braaf je paard ook is.
Iemand die geen controle heeft over zijn lichaam kan een paard onbedoeld angstig maken.
Er zijn niet voor niks speciale paarden getraind voor dit soort mensen.(gehandicapten)

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:06

_Esther_87_ schreef:
Vinden ook lang niet alle paarden prettig, dus als je dat al wil doen zeker eerst uitproberen!

Maar mag ik even eerlijk zijn, ik vind het sowieso geen goed idee...Je zegt dat je nichtje geen goede controle heeft over haar lichaam, mag ik daaruit opmaken dat ze dus ook ongecontroleerd beweegt? (en vrij heftig aangezien ze niet zelf kan zitten?) Besef je goed dat een paard, hoe braaf ook, daar heel heftig op kan reageren als hij dit niet gewend is. Ik zou er heel voorzichtig mee zijn, hoe lief het ook bedoeld is van je, kijk alsjeblieft heel goed uit!

Ik weet niet precies wat ze heeft, anders had ik de naam wel gezegt. Van spastische bewegingen enzo heeft ze geen last, het is eerder dat ze zegmaar geen hoge druk op haar spieren kan zetten, ze dus heel erg aanspannen. En dat haar bovenarmspieren en kuitspieren even helemaal slap kunnen worden als ze zich inspant.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:16

Ik heb je topic even verplaatst van PP naar AP, omdat ik het idee heb dat je hier meer mensen treft met ervaring hiermee :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:20

Ik zou eerlijk gezegd niet iemand achter het zadel zetten.
Ik heb zelf heel lang op een manege gereden waar zeer veel mensen met een lichamelijke beperking reden.
Toen werd er gereden met een dikke (wester) pad die vast zat met een longeersingel.
De gene met de beperking ging dan voorop en de begeleider hier achter.

Dit was een goede manier.

Ik zou wel een vaardig iemand vragen die het paard goed vasthoudt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:28

Nou ik heb het laatst geprobeert, hooguit een minuut. kwam samen ook ongeveer op dat gewicht uit denk ik.
Was geen succes, paard was de dag erna zo stijf als een plank.