scheren in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risky

scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 08:18

Ik heb eigenlijk een nieuwsgierige vraag...

Zijn er mensen bij die hun endurancepaard/pony ook scheren in de zomer?

Mijn pony zweet zo ontzettend snel, zeker als de temperatuur een beetje warmer is, ze is verder in super wedstrijdconditie maar als je veel zweet tijdens de rit kost dat veel vocht en energie.

Graag zou ik jullie ervaringen horen met voordelen of nadelen van de zomervacht scheren.

Napie

Re: scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:37

Ik heb in maart mijn halve shetten geschoren en in juni gaat het scheermes er nogmaals overheen gezien shetlanders een enorm dikke vacht hebben ook al staan ze al in zomervacht. In juli/aug hebben ze een prachtige glanzende vacht waar ze gewoon 24/7 mee buiten staan. Geen probleem mee. De wintervacht is half sept al weer aardig dik.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:00

Ik scheer wel in het voorjaar als dat zo uitkomt, maar de zomervacht scheren heb ik nog nooit gedaan, omdat ik daar het nut niet zo van inzie. Tenzij ze een dikke zomervacht hebben natuurlijk, bij Ijslanders, Fjorden, shetten e.d. kan ik me dat wel voorstellen.
Maar een paard met een normale zomervacht zweet denk ik niet minder als je die zomervacht scheert.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:17

Ik heb de hals geschoren van mijn welsh pony. Ze zweette best flink door de dikke vacht, en had echt zo'n 4 uur nodig om op te drogen... niet te doen! Dus vandaar toch een beetje meehelpen, want de zomervacht hebben we helaas nog niet helemaal.

Wilde niet helemaal scheren omdat ze nu wel zonder deken kan staan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:20

beschermd die vacht in de zomer ook niet tegen de zon op de wei ?
zweten doen paarden bij inspanning zowiezo wel , alleen heb je hem zonder vacht sneller droog.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:38

MyrtheJ schreef:
Ik heb de hals geschoren van mijn welsh pony. Ze zweette best flink door de dikke vacht, en had echt zo'n 4 uur nodig om op te drogen... niet te doen! Dus vandaar toch een beetje meehelpen, want de zomervacht hebben we helaas nog niet helemaal.

Maar dat vind ik wat heel anders, dan héb je dus nog geen zomervacht. ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:40

Ik scheer ze niet meer in de zomer, wel in het voorjaar als ze nog echt dik in het vacht zitten zodat de zomer vacht er sneller door komt. In de zomer zijn ze bij mij over het algemeen vrij gald, ze zweten wel enorm, maar na lekker af spoelen drogen ze ook erg snel weer op.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 06:44

Dank jullie voor de reacties, ik denk dat ik eerst maar afwacht wat de zomer ons gaat brengen voor temperaturen en daar dan mijn beslissing op neem.