Beginnen met paardrijden met een lichamelijke beperking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_S

Beginnen met paardrijden met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:04

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe vriend en hij is niet alleen ontzettend gek op mij, maar ook op mijn ponny <3 :D Hij vindt het heerlijk om te poetsen en op lichaamstaal te longeren en geniet daar ook zichtbaar van. Nu komt dan natuurlijk automatisch de vraag: mag ik er ook eens op? *D
Zoals de topic-titel al aangeeft heeft hij dus een beperking. Door een ongeluk is zijn linkerkant spastisch. Sommige spieren en pezen zijn doorgesneden. Hij kan wel lopen, maar zijn arm niet gebruiken en zijn knie niet buigen. Los van de vraag of mijn ponny geschikt is, is het de vraag of hij kan rijden. Nu kom ik op bokt topics tegen van personen die rolstoel gebonden zijn en toch kunnen rijden, maar vanwege zijn eenzijdige verlamming twijfel ik of het wel kan. Zijn linkerhand begint waarschijnlijk te klapperen als hij gaat lichtrijden, die wipt ook op en neer als hij probeert te rennen, ALS hij zichzelf al omhoog kan krijgen om te lichtrijden.

Kort gezegd is zijn de vragen dus:
- zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?
- waar moeten we opletten?
- zijn er oefeningen die je kunt doen, los van het paard, om te kijken of je kunt paardrijden (soort controle oefeningen)?
- we wonen in de buurt van de manege Onder de Linde, in Beetsterzwaag. Wie kan daar wat over vertellen?

Nog even wat informatie over de mogelijke ruiter in spé:
- heeft totaal geen ervaring met paarden
- heeft een spastische linkerarm en been
- kan wel lopen, maar zijn linkerarm niet gebruiken en knie niet buigen
- is verder niet te zwaar oid
- is bezet ;)

Dit topic is in overleg geplaatst:)

myk_en_shant

Re: Beginnen met paardrijden met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:11

een tip ga anders even op de manege in beetsterzwaag kijken, ze geven daar lessen aan mensen met een lichamelijk / verstandelijke handicap, een goede vriendin van mij heeft daar jarenlang les gegeven.
zelf ben ik vrijwilliger bij aangepast paardrijden in steenwijk en mijn haflinger loopt tijdens die lessen mee. daar hebben we ook ruiters rijden met een dwarsleasie en halfzijdige verlammingen.
in ieder geval zou je het kunnen proberen en dan alleen in stap en met begeleiding naast het hoofd van je paard en iemand bij je vriend die dan aan de aangedane lichaamshelft loopt. je hebt speciale teugels, zodat je vriend met 1 hand kan sturen.
het lijkt mij verstandiger dat je vriend niet op een zadel leert rijden, omdat je hiervoor wel balans nodig hebt. je zou eventueel een dik westernpad met een anti-rol/voltigesingel kunnen gebruiken, je kunt voor extra steun beugels aan bevestigen. het voordeel hiervan is dat je vriend niet hoeft licht te rijden, tevens voelt hij op deze manier beter alle bewegingen van je paard en hierdoor beter balansgevoel door kweekt.
voor meer tips kun je het beste naar de manege toe gaan.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:23

@myk_en_shant: Bedankt voor je antwoord! We gaan zeker kijken bij de manege, ik was benieuwd naar wat ervaringen. Kun je me ook een foto ofzo sturen van die teugels? Ik ben benieuwd naar wat we kunnen verwachten, wel hindernissen er zijn zeg maar. Zo is je tip over het zadel eentje waar ik zelf nog niet aan had gedacht, persoonlijk had juist aan het zadel gedacht! Maar nu ik jou verhaal over de pad lees lijkt me dat ook veel logischer.

Misschien is er nog iemand die wat meer ervaringen kan delen? Waar loop je tegen aan, welke ofeningen kun je naast het paard doen om jezelf te verbeteren met rijden of als voorbereiding daarop?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 02:56

Ik heb meerdere ruiters begeleid (als vrijwilliger, naast het paard lopen en ruiter vasthouden ed) en daar waren ook bij met spasticiteit, evenwichtsproblemen en motorische uitval.
Ik weet dus dat paardrijden wel kan, in aangepaste vorm. Toch wil ik je wel aanraden voorzichtig te zijn, juist omdat iemand zich minder makkelijk herstelt als hij uit balans is. :)

Ik denk dat kijken bij een FPG-manege best een nuttige tip is, daar kun je ervaring/tips/advies/enz opdoen en dan kijken wat er voor jullie (op termijn) mogelijk is. :)

Leuk dat je vriend jouw hobby ook zo ziet zitten! :)

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:56

Ik ben insructrice voor mensen met een beperking en heb meerdere ruiters in mijn lessen die een halfzijdige verlamming/ spasme hebben. Deze ruiters kunnen prima rijden.

Ik sluit me aan bij de tip: zoek een FPG Manege of FPG instructrice, die jullie verder kan/ kunnen helpen.
Mijn man heeft ook een beperking waardoor hij rolstoel afhankelijk is. Hij rijdt al 30 jaar paard en doet sinds kort ook mennen! Erg leuk om je hobby te kunnen delen!

Succes !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:03

Mijn zoon van 9 heeft CP en had/heeft evenwichtsproblemen, spasiticiteit (wat bij hem zich uit als verhoogde spierspanning en soms juist in de romp een te lage spanning) en problemen in de grove en fijne motoriek. Hij stapt sinds 2 jaar op onze brave Fries rond (die soms ook best kijkerig kan zijn). Het eerste jaar met een voltigesingel met 2 beugels eraan om zich vast te houden en ook 2 stijgbeugels voor zijn voeten:

Afbeelding

Heeft hiervan erg veel evenwicht geleerd, ontspanning en zelfvertrouwen

Laatste jaar rijdt hij met een westernzadel. Was een volwassen zadel, maar we hebben een kussen achter de zitting en voor de cantle geplaatst. Hierdoor zit hij er nu echt in (en veiligheidskorfjes aan de beugels)

Afbeelding

Door het leren sturen heeft hij moeten leren te spelen met de te hoge spanning in met name zijn rechterarm. Stefan stapt alleen maar, dus geen draf of galop. En is na de winterstop weer wat angstiger en dus blijft Jippe nu aan de longe voorlopig. De ontspanning die hij ervaart is het belangrijkst voor ons, dus we volgen gewoon zijn tempo.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:38

Tof dat iedereen zijn ervaringen hier komt delen, goed om te zien. :)

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 08:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het is inderdaad erg leuk dat hij zo veel interesse heeft :D Momenteel zit hij met een operatie (een van de vele) waarvan hij nog moet herstellen. We gaan daarna zeker eens kijken bij de manege hier in Beetsterzwaag! Ben erg benieuwd ook hoe hij het zal vinden als hij er op zit.

@ Zilfstar: je schrijft dat de fries wel eens kijkerig kan zijn. Hoe lost je zoon dat op? Of is het een stuk minder als je zoon de fries rijdt? Mijn pony is namelijk ook nogal kijkerig. Hij en ik hebben ondertussen wel een band waardoor hij niet meer zo vaak schrikt en als hij schrikt ivp 10 meter 1 meter opzij springt. Maar ik heb dan een gezond lichaam en kan blijven zitten, ik weet niet of het verstandig is mijn vriend daar ooit op te laten rijden... En bedankt ook voor je foto's! Zijn mooi verduidelijkend +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:24

Lisanne_S schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het is inderdaad erg leuk dat hij zo veel interesse heeft :D Momenteel zit hij met een operatie (een van de vele) waarvan hij nog moet herstellen. We gaan daarna zeker eens kijken bij de manege hier in Beetsterzwaag! Ben erg benieuwd ook hoe hij het zal vinden als hij er op zit.

@ Zilfstar: je schrijft dat de fries wel eens kijkerig kan zijn. Hoe lost je zoon dat op? Of is het een stuk minder als je zoon de fries rijdt? Mijn pony is namelijk ook nogal kijkerig. Hij en ik hebben ondertussen wel een band waardoor hij niet meer zo vaak schrikt en als hij schrikt ivp 10 meter 1 meter opzij springt. Maar ik heb dan een gezond lichaam en kan blijven zitten, ik weet niet of het verstandig is mijn vriend daar ooit op te laten rijden... En bedankt ook voor je foto's! Zijn mooi verduidelijkend +:)+

Met zoon op zijn rug is onze Fries een stuk minder kijkerig. Maar dat ligt ook erg aan de gespannenheid vand e ruiter. Als zoon de eerste 5 minuten er nog erg gespannen op zit, zie je Jippes billen (het paard dus :P ) aangeknepen zijn, is ie kijkerig, etc. Zodra we wat verder zijn (we doen dan ontspanoefeningen) en zoon het vertrouwen hervonden heeft en zich kan ontspannen zie je met hem ook het paard ontspannen. Paard houdt zich wel in hoor met hem erop. En is na 15 minuten moe.... niet van het werken want er wordt alleen gestapt. Maar van het zorgen voor zijn kleine ruiter <3 Met dochter van 6 (geen beperkingen behalve misschien haar nioet te temmen enthousiasme haha) kan ie bij wijze van uuuuuuren doorgaan, want die zit veel steviger, zelfverzekerder en is van niks bang :+

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:00

Mijn broer is spastisch aan zijn linker been en arm/hand. Hij rijdt onze fries met een eenhandsteugel. Onze fries is bij hem altijd erg braaf (dat is bij mij niet altijd het geval ;-) ) Mijn broer rijdt alleen in stap en doet dit al vanaf het moment dat ons paard net was ingereden. Meestal rijdt ik onze fries eerst, zodat deze even zijn energie kwijt kan en gaat daarna mijn broer erop. Het rijden met eenmansteugel gaat heel goed.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:30

hoi,

ik ben aan mijn rechterzijde (gedeeltelijk)verlamd en spastisch. ook kan ik mijn hand niet stilhouden en is mijn evenwicht niet optimaal. ik rijd op een manege voor gehandicapten en heb sinds twee jaar mijn eigen paard. thuis gaat het op moment niet zo heel goed met rijden, maar op de manege(manege paard) kan ik alles mee doen maar dan op mijn eigen manier. zo heb ik een lussen teugel en heb ik af en toe een riempje nodig op mijn zadel als ik de galop niet goed uit kan zitten.

op aangepaste maneges wordt er gekeken per persoon wat de beste aanpassingen zijn, dus raad ik aan om eens een proef les te volgen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:43

voor een afbeelding van een eenhandsteugel verwijs ik je naar de fpg site. www.verenigingfpg.nl/hndteugel_eenhand.php
hier staat alles over deze teugel hoe die in zijn werking gaat etc.
voor de rest kun je op deze site meer hulpstukken vinden.
veel succes