Kind met ODD en paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Kind met ODD en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:17

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van kinderen met ODD en/of CD en het omgaan met paarden.
Zijn deze kinderen voornamelijk gweldadig naar andere mensen of ook naar dieren of kunnen zij wel degelijk een band krijgen met een ander soort?

PussInBoots

Re: Kind met ODD en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:20

Ik heb geen "ellenlange" ervaring, maar het ene kind met ODD wat ik ken kan wel degelijk een band krijgen met een andere soort.

Paarden zijn best eng, maar de hond daar in huis vind hij toch echt erg leuk. Zeker onder begeleiding is dit zeer goed te bereiken. Maar uiteraard zijn ook alle kinderen met ODD alllemaal mensen op zich en zal de een zich meer aangetrokken voelen tot dieren dan de ander....(net als in de "normale" wereld;))

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:50

Een aantal kinderen op de groep waar ik werk hebben ODD/CD (en een verstandelijke handicap). Bij een kind met ODD zie ik het nog wel gebeuren dat ze een band met een dier op kunnen bouwen. Voor een kind met CD is dit veel moeilijker. Ik denk dat ze zeker kunnen genieten van contact met dieren, maar er zal altijd directe controle en toezicht nodig zijn. Ze zijn niet alleen geweldadig naar mensen, maar ook naar dieren. Ze zijn afhankelijk van begeleiding voor hun geweten.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:55

ik geef rijles aan kinderen met autisme en kinderen met ODD.
mijn ervaringen zijn zeker goed. ik heb daarvoor een heel lief rusig paardje. vaak als deze kinderen met hem bezig zijn worden ze rusig, en vertellen ze hele verhalen. ik ben er van overtuigt dat het goed is voor de ze kinderen om in aanraking te zijn met dieren. wel met dieren met een goed karater en goede begeleiding natuurlijk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 03:00

Ik heb niet véél ervaring, maar ik heb zeker meerdere kinderen met ODD een fijn contact zien hebben met de paarden, deed hen echt wel goed.
CD heb ik geen ervaring mee. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:27

mijn dochtertje heeft mcdd en kan ik "vertrouwen"met dieren, maar mijn zoontje heeft pdd-nos en adhd en die kan ik nooit alleen laten met dieren. Hij krijgt vaak "kortsluiting"noem ik het maar en doet dan een dier opeens pijn. (of een mens) Hij kan ook heel lief voor ze zijn hoor. Ik denk dat het per persoon verschilt maar ook per stemming/bui of wat er op dat moment gebeurd. Vaak aktie (foute) reaktie.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:36

Mijn ervaring is dat er altijd toezicht moet zijn met deze kinderen. Er kan wel degelijk een band ontstaan maar uit het niets kan een kind met odd toch iets doen waardoor het fout kan gaan.

Een voorbeeld van hier thuis is het stiekum voeren van gevaarlijke dingen aan de hond waardoor deze al enkele keren op onverklaarbare wijze goed ziek is geweest. Tot we met camerabeelden ontdekte wat er gebeurde.

Fozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:00

ik geloof best dat datkan ik hebnamelijk een betere band met mijn hondje dan met bv mijn zus ofz

Groetjes

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:29

Ik heb zelf 2 kinderen, het ene kind heeft ADHD en mijn andere kind heeft PDD Nos. Het blijft altijd oppassen met dieren. Mijn zoon met ADHD rijdt paard en wordt daar ongelooflijk rustig van. Voorheen deed hij aan voetbal maar dat was gewoon niet zijn sport. Nu rijdt hij bijna 1 jaar paard en iedere week staat hij te poppelen om naar de manege te gaan. Het paardrijden heeft een heel ander kind van hem gemaakt. Zijn zelfbeeld is enorm gegroeid, waar wij heel erg blij mee zijn. Mijn andere zoon heeft een hele aparte band met ons veulen. Bij de eerste ontmoeting was een hele vreemde chemie. Ze was toen 6 maanden en hebben ruim 5 min tegenover elkaar gestaan. Daarna snuffelde ze aan zijn oren. Mijn zoon heeft wat flapachtige oren en dat doet ze nog steeds. In mijn geval heb ik er hele positieve ervaringen aan over gehouden maar, met alle kinderen, vind ik wel dat je als ouder moet blijven opletten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:27

Een meisje met ODD heeft onze ezels verzorgt, als er iemand goed voor een dier is is zij het wel :j
Vetrouwde haar ook wel alleen met de ezels.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:10

Ik werk met kinderen met verschillende gedragsstoornissen op een zorgmanege, er komen 3 kinderen met ODD en hoewel zij alleen onder toezicht met de dieren omgaan is er tot nu toe nooit sprake geweest van geweld tegenover het dier,ik zou juist zeggen in tegendeel, natuurlijk blijft het allert zijn maar 2 van deze kinderen komen hier toch al 5 jaar!

hedy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:44

Ieder mens is verschillend, Ieder paard ook. De perfecte match is altijd helpend :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:48

ik heb er goede ervaringen mee, uiteraard altijd met begeleiding een kind bij dieren laten, of ze nu wel of niet een stoornis hebben.
Vaak zorgen dieren ervoor dat zij de brug vormen, er zijn onwijs veel goede resultaten bekend van dieren en kinderen met bepaalde stoornissen zoals oa ODD.
google even, en je vind vast heel veel informatie.

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:10

Ik denk dat het wel te vertrouwen is hoor.. alsik lees wat de andere bokkers al hebben meegemaakt met die odd kinderen

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:06

ik denk dat dat wel te vertrouwen is

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:16

mijn broer heeft ADHD en nog wat anders(ik geloof PDD-nosch ofzow) en hij is altijd gemeen geweest tegen dieren, hij sloeg zijn kat schold onze hond uit voor #@*!(dat zeg ik liever niet) en vroeger schold hij zelfs onze moeder uit met K*****. hij is 1 keer wezen paardrijden en is toen gebeten in zijn rug door het paard waar ik op reed. vanaf die dag is hij ook agressief gaan doen tegen paarden. bijvoorbeeld een borstel naar het hoofd gooien of expres een hooivork of een hark in de stal zetten zodat het paard zichzelf zou verwonden. maar sinds 1 april heb ik mijn Haflingertje Tommy. in het begin was hij ook agressief tegen hem en toen ben ik een keer heel kwaad geworden omdat hij hem zomaar ging slaan met een longeerzweep terwijl hij vast stond. hij mocht van mij een tijdje niet meer komen en op een gegeven moment zei ik van: kom weer eens naar de manege. dus hij mee. ik ging zelf rijden en hield hem een beetje uit de buurt. Tommy was best druk en ik had zijn energie er een beetje uit gehaald en toen zei ik: zo, en nu ga jij er op! dus hij eerst de hele boel bij elkaar schreeuwen van, en ik ga er niet op dat stomme K** paard en allemaal andere onzin. toen hij gekalmeerd was ging hij zitten en drukte ik voor de grap mijn cap op z'n hoofd. ik hielp hem er op en het mooie was: HIJ LACHTE! hij was niet meer agressief tegen paarden en het gaat stukke beter!