[WN] Andalusier van dressuur naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ginasansjo

Andalusier van dressuur naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:19

Hallo allemaal,

Ik overweeg al een tijdje om mijn Andalusier van dressuur naar western te gaan beleren. Wie heeft dit ook gedaan en hoe is het allemaal verlopen?
Ook wat het zadel, hoofdstel en bit e.d. betreft kan ik wel wat tips en ideeen gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:24

Ik heb geen ervaring met het omscholen van Andalusiers, maar het zou niet anders moeten gaan dan bij het omscholen van ieder ander ras.
Maar wat harnachement betreft:

Tip voor zadel: laat een goede zadelpasser komen, of ga naar een goed adres toe waar ze aanmeten. Kijk vooral uit voor zadelmarktkwaliteit.

Een goed artikel wat je even door zou kunnen nemen is dit:

http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm

Hoofdstel zou ik een hoofdstel doen met gewone frontriem, recht of met een puntje. Daar zit ook een keelriem bij. De One-ear of two ear zijn mooi maar niet handig, zit geen keelriem bij en ze kunnen, als ze met hun hoofd schudden, het hoofdstel afkrijgen.

Wat bit betreft zou ik voor een gewone trens (snaffle) gaan. Watertrens of bustrens is in het begin voldoende. Niet meteen met scharen gaan werken.
Vergeet vooral de curbstrap niet. Omdat een westernhoofdstel geen neusriem heeft (kun je wel apart aanschaffen) zorgt de curbstrap ervoor dat je niet per ongeluk het bit door de mond heen kunt trekken.

En de pad (een westernzadel heeft geen kussens) moet de vingernageltest doorstaan. Dus als je de pad tussen duim en wijsvinger houdt, mag je de nagel van je duim niet voelen.

Al met al zijn goede westernspullen flink duurder dan dressuurspullen, maar bezuinig daar niet op. Het kan je leven redden....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-04-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:27

Het lijkt me het allerbelangrijkste dat je in jouw buurt iemand vind die je daarbij kan helpen.
Ben je al bekend met het westernrijden?
En daarna is belangrijk: wat wil je.
Er zijn verschillende disciplines, wat spreekt je het meest aan en nog belangrijker waar is jouw paard het meest geschikt voor.
De basis van western en dressuur heeft veel overeenkomsten.

Een goed boek is (vind ik :o ) Go West van Antje Holtappel.
Vooral als je al met western bezig bent kan dit boek het nog duidelijker maken.

cissy

Re: Andalusier van dressuur naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:05

Ik zou eerst eens gaan kijken op een westernmanege en dan zelf wat lessen volgen zonder je paard. Daarna kun je altijd nog met je eigen paard gaan lessen en zeker voor de basis hoef je nog geen zadel en andere spullen aan te schaffen. In die tussentijd kun je je lekker gaan informeren over hoe alles werkt en wat je nodig hebt.

Go West is inderdaad een aanrader om eens te lezen, heel makkelijk te lezen en duidelijke uitleg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:44

Mag ik eerlijk zeggen dat ik het zonde vind je Andalusiër om te scholen naar een (Amerikaans) western paard!
dan zou ik eerder voor echt Spaans rijden kiezen (Vaquero)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:53

Ik sluit me bij Rapido aan. Maar ik kan me voorstellen dat het dan nog lastiger is om les te vinden.
Het spaanse en het westernrijden bijten elkaar niet zo heel erg hoor. Mijn instructrice rijdt ook Doma Vaquera en kan zich prima aanpassen aan mijn rijstijl. Ook met trail oefeningen heel handig :D die spanjaarden gaan er alleen een stuk sneller doorheen. :+
Ik vind het in ieder geval prachtig om te zien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:17

Ik ga ook met rapido en miryam mee :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:54

ik vind zelf dat je elk paard kunt omscholen, mits je rekening houdt met de beperkingen die sommige rassen met zich meebrengen. En het ligt eraan hoe "hoog" je mee wilt draaien in de wedstrijdsport.
Ieder paard kan tot zekere hoogte een prima westernpaard worden. En ik vind het persoonlijk onzin om het "zonde" te vinden van een specifiek ras...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:22

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:20

ik zeg toch niet dat je een andalusiër niet kan omscholen!?

Ik vind Doma Vaquera een andalusiër gaver staan. Heel apart ook met die spaanse optoming.
Maar dat is mijn persoonlijke mening!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:55

Rapido: Dat zeg ik ook helemaal niet, ik geef ook alleen een mening,de mijne. Ik vind het niet zonde en alleen leuk als mensen met een ander ras óók de western sport willen beoefenen zonder een dure quarter te kopen.
Ik heb zelf tenslotte ook een pools paard omgeschoold wat "niks" kon volgens velen en ik had een quarter nodig zeiden ze.
Toch op redelijk nivo gepresteerd 15 jaar terug met dat dier.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:47

Er word door niemand gezegd dat het niet kan, western kan met ieder paard imo ;)
Alleen dat die spanjaarden zo prachtig mooi zijn wanneer ze Doma Vaguera rijden :j
Niks negatiefs dus.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:52

western recreatief kan met ieder paard, de western sport word lastiger.
een spaans paard heeft een heel andere bouw, en andere gangen.i.p.v. een paard met oprichting, wil men een laag paard zien. en i.p.v. ruime kniegang (en veel spaanse paarden gooien ze ook nog eens zijwaarts op),ziet men graag kortere vlakke gangen.
dus dat zijn al 2 punten, waarbij je in het nadeel bent.je moet tegen de aard van het paard in gaan werken als het ware...
maar met een westernzadel rijden kan altijd.pleasure zal lastiger worden..

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:12

ik ben inmiddels begonnen met western. Moet zeggen dat mijn paardje het snel oppikt. Ook in het lage kan hij al goed mee. Hij vind het bovendien heel erg leuk en is veel meer ontspannen dan toen ik hem dressuurmatig reed. Dus mijn ervaringen zijn tot nu toe helemaal goed.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:16

Ik heb bij mij op stal een Andalusier omgeschoold naar western. Weinig problemen tegen gekomen, althans voor wat betreft de omscholing. Het paard zelf was in eerste instantie nogal heet te noemen :) maar dat was gemakkelijk en snel op te lossen. Ik vond het een bijzonder fijn paard om te rijden. Stoppen kon ie prima, laag in de galop hebben we er ook gewoon op gekregen hoor, alleen de spin was wel lastig :D
Per paard bekijken zou ik zeggen en geen onmogelijke eisen aan hem stellen, dan kun je er prima mee uit de voeten. Tenslotte is western een rijstijl en niet één bepaalde oefening.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:40

Hartstikke fijn hoor, maar wellicht een flauwe opmerking: laag mét behoud van verzameling?

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:48

hahaha Je hebt in ieder geval gevoel voor humor. Ik zou een fijne trainingsstal hebben hè als ik ze op hun voorhand liet sukkelen. :D

En ik ga ook niet naar de Efteling

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:50

dan wil je vast wel fotos met ons delen :j
en ik ga ook niet naar de efteling..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:51

Haha, ik weet toch niet waar de ts is gaan lessen? :)
Bij een kwpn'er bij ons op stal was het echt een probleem: voor correcte verzameling tilde het paard automatisch de hals op. Uiteindelijk bleek het voor het paard, vanwege de bouw, eigenlijk praktisch niet mogelijk om de verzameling te behouden én in het gewenste frame vanuit de westernsport te lopen. Vandaar ook de opmerking, omdat ik het bij de bouw van een PRE ook als een probleem zou verwachten :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:14

@wendy-dat zei ik ook al..
maar ik bedoelde yuma , met haar goedlopende spanjaard...

hoe krijg je dat irritante-efteling ding uit je zijschrift ?wie heeft dat daar gezet ?vind ik niet echt leuk...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 04:57

@spicegirl even erop gaan staan en zeggen dat je niet komt, dan issie weg ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:18

misschien een stomme opmerking, maar we wordt gevraagd een paard om te scholen naar western. Waarom wordt er dan gelijk vanuit gegaan dat dit reining is? misschien wordt dit het ultieme trailpaard oid...of ranch sorting horse }:0 ~~}>

succes in ieder geval! maar zo te horen gaat het goed

edit: en NEE ik ga ook niet naar de efteling :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:18

HCRanch, je hebt helemaal gelijk!! en wieweet wil de TS wel geen shows rijden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:26

Ik heb het niet over reining gehad hoor....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:45

ik ook niet.