[WN] hoeveel keer trainen per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

hoeveel keer trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:10

hoi,

mijn paard is vorig jaar zadelmak gemaakt, door gezondheidsredenen van mij en men paard hebben we niet door kunnen trainen. nu wil ik terug beginnen na men operatie (gepland voor 14 april).

we zijn wel blijven longeren, dus hij heeft wel nog wat conditie.

ik had gedacht voor 3 keer in de week een half uurtje les te nemen, maar men lesgever is nog niet zo lang geleden vader geworden en heeft het redelijk druk dus hij kan maar 1 maal per week lesgeven. nu was mijn vraag hoeveel keer jullie effectief rijden,lessen, longeren,... ?

ik heb wel wat ervaring maar ben al 3 keer van men paardje afgevallen en ben het vertrouwen wat kwijt (zowel in mezelf als in men paard en ik moet altijd alles alleen doen) en ben de moed een beetje aan het verliezen. ik wil er alles aan doen om het vertrouwen terug te herstellen want anders ben ik genoodzaakt om een ander paardje te zoeken. het klikt enorm goed tussen men paard en mij maar hij is in het rijden niet de gemakkelijkste, met een consequente ruiter gaat het super goed maar ik ben een beetje te 'zacht' voor hem, ik durf hem niet aan pakken en dan durft hij al wel eens 'rodeo' te doen, nu hoop ik door regelmatig te trainen de gekke toeren uit men paardje te krijgen en voor mezelf wat consequenter te worden.

dus nu vraag ik jullie hoeveel jullie trainen, welke oefeningen (voor eventueel alleen te trainen want ik denk persoonlijk dat 1 maal per week te weinig is),...

ik rij western-pleasure en men paard wordt 4 jaar

Romkabouter

Re: hoeveel keer trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:27

Na een opbouw periode zou je toch wel minimaal 3 a 4 keer per week moeten trainen.
Liever nog 5 keer ;)
De oefeningen zul je van je instructeur moeten krijgen, die kan je huiswerk geven voor de rest van de week :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:47

Mijn paard is ook vorig jaar zadelmak gemaakt, ongeveer als volgt;
- Vanaf februari tot juni grondwerken, schriktraining, zadelmak, longeren
- In de zomermaanden is paard de wei opgegaan
- In de herfst zijn we er voor 't eerst opgegaan en begonnen met beleren
- In december zat er een klein stuur, rem en gas op

Momenteel rij ik hem:
1x per week priveles van een half uur (vrij intensief, paardje is na afloop ook best moe)
1x in de week mee de groepsles in van ongeveer een uur (we doen dan wel wat rustiger aan)
2x in de week zelfstandig traingen (rijden of dubbele longe) ongeveer een half uur
Paard wordt in juni 2011 vier jaar en ook ik focus met op Pleasure.

Dat consequent zijn: dat kun je alleen maar leren met begeleiding ;)
Iemand die je in de gaten houdt en je constant kan corrigeren. Zelf heb ik heel veel aan de combinatie van een priveles en een groepsles.
Ben het dus wel met je eens dat 1x in de week les een beetje weinig inderdaad. Tenzij je trainer goed huiswerk mee kunt geven en jij dit goed zelfstandig kunt doen.
Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord :)

edit: is het misschien een idee als iemand anders jouw paard gaat beleren....?

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:21

Mijn paard is vijf. Ik rijd elke dag behalve zondag of maandag. Ik focus op pleasure, maar doe ook ongeveer twee keer in de week iets aan de hunter en ongeveer drie keer in de week werk ik aan showmanship voordat ik ga rijden. Ik heb één keer in de week een uur les. Meestal is dit privéles, maar soms met één of twee andere mensen erbij. Tijdens het rijden wissel ik veel af. Ik hoop dat ik je hiermee help ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:14

Als je vertrouwen terug moet komen, zou ik vooral doen wat goed voelt en toch zoveel mogelijk begeleiding zoeken.
Je wil 2 dingen; je vertrouwen terug, maar je paard moet ook weer terugkomen in conditie en alles.

Je kan bijv longeren en daarna even kort stappen. Dan ga je steeds korter longeren en steeds langer rijden. Rustig wat gaan draven en overgangen rijden. Hoe meer je vertrouwen terugkomt, hoe meer je gaat doen.

Nooit iets doen wat niet goed voelt of iets forceren vor jezelf, dan gaat het sneller dan je denkt.

Je kan van alles doen ernaast om hem te trainen en erop in stap bijv om vertrouwen te krijgen.

Het is wel belangrijk weer zelfverzekerd te raken, omdat je paard voelt dat je angst hebt en het dan juist niet gaat. Doe alsof alles de normaalste zaak van de wereld is en hou altijd de leiding. Raak niet in paniek, dus niet trekken of roepen, maar echt rijden, dan is ie sneller weer bij de les en dus bij jou.

Dit is heel beknopt natuurlijk, maar succes en vooral wel blijven proberen. Adem in, adem uit is ook belangrijk.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:17

men paardje gaat een 2-tal weken eerst bereden worden door de instructuur die ik heb, hij heeft hem vorig jaar ook zadelmak gemaakt. daarna is het de bedoeling dat ik hem ga rijden, ik wil dan zeker 1 maal in de week priveles nemen (hij geeft geen groepslessen), eerst een half uurtje en dan opbouwen! bij ons op de manege wordt vooral dressuur gereden, ook de groepslessen en dit zijn meestal beginnertjes, dus die groepslessen zie ik niet zitten. maar zijn moeder geeft dressuurles, ze heeft ook een tijdje western gereden dus misschien is dit een oplossing voor de 2de keer in de week les te nemen. als ik mijn rijbewijs heb (BE) ga ik waarschijnlijk ook wel buitenshuis lessen, waarschijnlijk bij christel poels

het zelfstandig rijden zie ik op deze moment niet echt zitten, maar misschien na een aantal keren wel. na de periode van zadelmak maken, heb ik ook zelfstandig verder getraind.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:52

Een maand geleden kreeg mijn paardje de "voorjaar" in haar bolletje en meende ze ook slimmer te zijn dan ik, waardoor ik even het vertrouwen kwijt was. Ik heb het toen overlegd met mijn trainster en mijn paard voor 2 weken bij haar neergezet. Ik heb haar wel ieder dag zelf gereden (of gelongeerd) maar mijn trainster was er elke keer bij waardoor ik weer meer vertrouwen kreeg...

Nu staat ze weer thuis en rij ik haar ongeveer 5x in de week en longeer ik haar ook 1x per week. Nu gaat het weer goed en hebben we een fijne regelmaat...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:15

ik hoop als ik de regelmaat terug vind dat alles terug super gaat! want hij is echt een schatje maar in het rijden soms een gekkie, met de juiste ruiter is het echt een superpaardje dus ik hoop dat ik de juiste ruiter word/ben!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:16

Komt vaak wel goed als je goede ervaringen met hem krijgt. Eerst kort en steeds langer en meer.

Toen mijn zoon geboren was, wilde ik even helemaal niet. Heel af en toe stapte ik erop. We hadden 3 heel verschillende paardjes en een veulen. 9 jaar geleden kocht ik mijn huidige pony en die was braaf, maar toch wel van een bokje. Ik had hem na 2 weken op mp staan. Maar ik kon het niet over mijn hart krijgen en ben veel grondwerk gaan doen en dan steeds uitstappen. Steeds meer en langer rijden.
Ik ben zoooooooooo blij met hem! Nu ben ik 36 en al jaren elke dag meer verliefd op hem. Hij kan prima lopen en het gaat ook nog weleens mis, maar dat is maar kort. Ik durf alles met hem en dat voelt hij. Mede daardoor is hij heel cool, wederzijds vertrouwen.

Heb vertrouwen en rustig aan, doe vooral wat goed voelt in het begin.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:50

Als je maar 1x in de week les kan krijgen wegens het drukke schema van je instructeur, waarom rij je dan die andere dagen niet terwijl iemand je paard aan de longe vasthoudt? Al was het maar voor je eigen gevoel?
En dan bv 2x per week longeren en 5x rijden? Hoe is je paard buiten en heb je de mogelijkheid om naar buiten te gaan?

Ik heb zelf een paardje van bijna 5, ik heb 1x per week prive les, ik train m zelf 3x per week onder het zadel en 1x per week een lekkere buitenrit en de andere 2 dagen haltert mijn vriend met hem.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:38

ik ben 1 maal met men paard naar buiten geweest, hij was toen heel braaf, wel met iemand ernaast :) staat bij western foto's :-) ik was ook aan het denken van eventueel terug aan de longe te starten :)

het gekke is dat ik eigenlijk altijd 'moeilijke' paardjes heb gereden, ook mijn vorig paard was echt niet makkelijk, maar daar kon ik wel consequent tegen zijn! maar zij was zowel in stal als tijdens het rijden een apart karakter :) en ik wist hoe ik ze moest aanpakken, maar nu, mijn huidig paardje is echt een schatje in de stal, hij is echt men baby :) en ik heb bang dat ik hem te hard aanpak, daarom is het nog zoeken, maar ik wil hem niet weg doen omdat het net zo goed klikt dus ik hoop door te trainen en met jullie tips dat het me toch lukt :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:53

Mijn pony is ook een echte spring in het veld en heeft ook nog wel eens flink jolige buien.
(Zij wordt in april 4 jaar en is sinds oktober onder het zadel)

Bij haar helpt het erg goed om, wanneer ik merk dat ze jolig is, heel veel verschillende dingetjes te doen. Haar hoofdje bezig houden, afleiden.
Slalommetje pakken, steeds op een andere manier. Vierkantje doen, steeds weer anders. Veel bochtwerk, overgangen etc.
Dan heeft ze echt geen tijd om nog te gaan rodeoën.
Mocht ze toch een poging doen dan heb ik altijd nog mijn one-rein-stop. (heb ik overigens nog maar 1xtje hoeven te gebruiken, eigenlijk werkt afleiden altijd wel bij haar)

Hopelijk kun je er iets mee. :)