[WN] Mag ik mezelf even voorstellen... :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paulawestern

Mag ik mezelf even voorstellen... :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:47

Hoi,

Ik ben Paula, 22 jaar, studente HBO-V en ik rijd al sinds mijn 11e paard. Ik heb 'vroeger' altijd dressuur gereden in zo'n manege waar je dan met z'n 14en achter elkaar aan mag hobbelen.. Maar voor mijn studie verhuisde ik naar Leiden en daar vlakbij staat de manege Lone Star Western Stables. En daar heb ik in begin 2009 een proef les gehad en ik was gelijk verkocht!
Sindsdien ben ik ook al wat meer gaan rijden, ik rijd sinds februari dit jaar 1x per week in de Masterclass, 1x per week rijd ik met de Reiningles mee en ik rijd soms 1 a 2 keer per week nog vrij.
Ik rijd altijd op Donna, mijn vaste knol.
Afbeelding
Ze is soms wel wat eigenwijs en soms ook wel stout, maar vaak is ze het liefste paardje dat ik ken :)
Hieronder een paar foto's van mij en Donna en ook een filmpje.
Feedback is altijd welkom :)

Mijn lieve vriendje David en Donna:
Afbeelding

Donna vindt de rechter galop heel erg moeilijk, alleen door middel van een rollback kan ik haar in de rechter galop krijgen, dus daarom kan het lijken alsof ik de teugels heel erg strak houd.. Wat waarschijnlijk ook zo is, omdat ze een ongeleid projectiel is in de rechter galop.. Zie hier de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed hoe inspannend Donna de rechter galop vind, en hoe leuk ik het vind :P
Afbeelding

Back up, ik weet niet waar ik heen keek...?
Afbeelding

En een filmpje van afgelopen week:

Ooit hoop ik een eigen paardje te hebben, maar nu met Donna vermaak ik me ook prima! :)

Groetjes,
Paula

Eske_B

Re: Mag ik mezelf even voorstellen... :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:51

Ik ben geen westernexpert, maar een leuke pony :)

Hoewel je op foto 4 en 6 heel erg in de mond lijkt te trekken, dat is geen prettig gezicht.

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:59

Waarschijnlijk lijkt dat zo (het is tenslotte een foto) omdat ik haar omlaag wil hebben (zowel in galop en met de back up) en dan dus ga spelen met het bit. Maar de foto is een moment opname, ik heb niet constant druk op het bit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:04

Oké, ik wilde het alleen even zeggen :)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:07

Inderdaad een heel erg leuk paard heb je daar zeg! :) En welkom tot de westernsport haha, ik heb een zelfde soort verhaal als jij, ook jaren lang dressuur gereden, als een echte penny door de manege gehobbeld. En nu sinds een jaar of 6 a 7 heb ik mij helemaal in de westernstijl gevonden :))

Je bent lekker aan het lessen, dus je hebt in ieder geval begeleiding bij het rijden. Ik vind dat je inderdaad wat streng met je handen bent, bovendien ziet het er allemaal een beetje ongecontroleerd en "grof" uit. Grof niet zo zeer in de zin van ruw, maar in de zin van niet netjes uitgewerkt ;)
De "roll-back" bijvoorbeeld. Na een slordige stop en wat passen naar achteren getrokken, staat je paard even stil, vervolgens geef je een paar flinke tikken met je spoor en dan draait ie een stukkie om en je galoppeert weer verder.

Wanneer je de nageeflijkheid en het verzamelde nog niet onder controle hebt, zou ik nog even wachten met stops en rollbacks etc. Je kan van dat paard geef fatsoenlijke stop verwachten wanneer je scheef, ongecontroleerd en nog steeds trekkend in de mond om "het hoofd omlaag te krijgen" aan komt rijden en dan gewoon ineens de rem erop zet.
Dit geld ook voor het achterwaarts gaan. Je trekt haar gewoon naar achteren en gebruikt daarbij zeer ferme spoorhulpen.

Ik zou zeggen, oefen lekker door met de nageeflijkheid, het recht maken van je paard op de cirkels, tempo controle. Je hebt les dus dat moet dan wel goed komen denk ik :)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:16

Daar geef ik je gelijk in en ik ben ook hard aan het oefenen!
Dit paardje wordt ook door meerdere gereden dus we werken er met z'n allen aan om het wat 'netter' te krijgen.
Dat met die back up,.. tja ik gebruik mijn bovenbenen om meer tempo in het achterwaarts te krijgen en toen weer naar voren, dus dan doe ik mijn handen naar voren en toen gebruikte ik inderdaad mijn sporen.. Maar goed, ik ga er op letten, morgen rijd ik weer dus dan zal ik er goed op gaan letten.
Toch wel handig als iemand jezelf filmt, dan kan je het zelf terug kijken :)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:18

Leuke studie doe je by the way ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:19

Ik heb niks met western, maar ben het wel eens wat hierboven wordt gezegd.

Hoewel het een momentopname is, krijg je een paard niet naar 'beneden' door met je handen te spelen. Want nageeflijkheid is ontspanning, dus niet via het bit te krijgen.

Veel succes en plezier nog :)

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:25

Wow, ik wist niet dat die manege daar zat, wat supergaaf! Ik wil echt een keer gaan kijken. Heb niet echt verstand van western, maar ben het op zich wel eens met dat je hulpen wat grof zijn. Maar zo te zien ben je daar al flink mee aan het oefenen, dus ga zo door :)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:28

Als je op een zondag komt kijken dan is altijd wel veel te zien ;)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:46

paulawestern schreef:
Daar geef ik je gelijk in en ik ben ook hard aan het oefenen!
Dit paardje wordt ook door meerdere gereden dus we werken er met z'n allen aan om het wat 'netter' te krijgen.
Dat met die back up,.. tja ik gebruik mijn bovenbenen om meer tempo in het achterwaarts te krijgen en toen weer naar voren, dus dan doe ik mijn handen naar voren en toen gebruikte ik inderdaad mijn sporen.. Maar goed, ik ga er op letten, morgen rijd ik weer dus dan zal ik er goed op gaan letten.
Toch wel handig als iemand jezelf filmt, dan kan je het zelf terug kijken :)

Ook dat kan soms juist heel erg verwarrend voor een paard zijn, veel verschillende ruiters. Maar dat weet je zelfs ook vast wel, misschien is het een idee om voor een poosje het aantal ruiters te beperken tot 1, max. 2? Ik zeg maar wat :)
Ik zou nog even wachten met tempo in de back up, gewoon eerst zorgen dat ze netjes en nageeflijk naar achteren gaat.
Mijn paard ging altijd als een razende achterwaarts, maar dan ook compleet ongecontroleerd en puur op teugelhulp. Toen ik tijdens het lessen ging oefenen met netjes nageeflijk achterwaarts gaan en daarbij zo min mogelijk teugelhulp te gebruiken, werd madam ineens een stuk langzamer ;) Pas toen ze echt puur op mijn zit en beenhulp (benen van het paard afhouden als het ware) naar achter ging en daarbij ook nageeflijk bleef, ben ik weer aan het tempo gaan werken. En dat doe je inderdaad door tijdens het achterwaarts een aantal keer te bumpen met je benen. Geloof me, als je het in die volgorde doet, dan gaat de back up als een trein en zo licht als een veertje :))

Ja het is echt heel erg fijn als iemand je filmt tijdens het rijden, je ziet dan soms dingen waar je je totaal niet van bewust ben :n Ik heb helaas niet de luxe van een camera man of vrouw, dus maak er gebruik van zou ik zeggen :D

Oh en ja, vpk is inderdaad een hele leuke opleiding! Helaas moest ik sinds kort geleden stoppen, dus moet m'n profiel eens aanpassen..

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:50

Oh jammer dat je moest stoppen.

Donna is niet van mij hoor, van de manege zelf.. Dus tja daar kan ik niet veel aan veranderen.
Maar ik ga oefenen op mijn hulpen met Donna! :) Maar het blijft lastig aangezien ze niet altijd hetzelfde wordt gereden,..
En ik vind ook dat mijn teugels te kort zijn (1.60 ofzo?) En daardoor kan ik haar natuurlijk niet goed lang laten als ik zelf ook nog twee handen kwijt moet. Dus ik heb maar langere teugels besteld, waarschijnlijk helpt dat ook wel.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:56

Ik snap wat je bedoelt hoor, dat is altijd een lastig punt met manegepaarden, die worden gewoon door meerdere ruiters bereden en iedere ruiter heeft zijn of haar eigen stijl.
Leuk dat je nieuwe teugels hebt besteld, is inderdaad prettig wanneer je wat meer ruimte hebt ;) Maar kijk uit dat je dan niet te lange teugels hebt straks, daar wordt je ook gek van :P (spreekt uit ervaring :') )

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:57

Haha oh, ik heb nu 2m40 besteld.. Dus dat is een behoorlijk stuk langer, maar goed.. Ik zie het wel :P Ik heb nu al betaald :P

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:58

Joh knip je gewoon een stukkie er af O:)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:00

Of ik vlecht m door mn haar als ie echt veel te lang is. :P

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:11

wat een mooi paard en ook leuk filmpje echt wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:39

heeee daar hebben we donnie ;p
dus jij rijd donna extra, leuk hoor =)
heb eerst ook altijd op donna gereden en vond/vind haar echt leuk. maar echt die rechter galop, ik krijg dur daar niet in haha, ziet er leuk uit hoor.
ik rijd nu volkert extra.

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:40

Haha, naja als ik haar er eenmaal in heb gaat ze knoerthard en is ze echt onbestuurbaar... Dus dat ga ik hard met haar oefenen :) Lease je ook op zondag?

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:43

jep, meestal op zondag idd, soms op een andere dag, doe m 5 daagjes per maand

edit; me avater is zelfs nog met donna :P

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:44

Ik reed op vrijdag, maar ga vanaf morgen over op de zondag :D Haha, naja dan zal ik je wel zien ;)

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:44

Haha ik zie nu je avatar: met Donna! :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:34

Stoer hoor dat je foto's en een filmpje plaatst +:)+

Ik ben het helemaal met Julia 14 eens.
Als aanvullende tip; je mag veel rustiger rijden.
Geef je paard de kans om zelf te reageren voordat je met grote hulpen inkomt.
Het principe is dat ze een fout maakt die jij corrigeert.
Ik leer; eerst hele zachte hulp of stem en bij niet reageren iets meer of nadrukkelijker hulp.
Jouw hulp begint al bij max, zo lijkt het in het filmpje.
Ik zou eerst helemaal stilstaan en tel dan maar gewoon twee tellen en dan zacht naar achter vragen.
Gaat ze niet, dan teugel en been. Verzameld en recht is belangrijk.
Ik zou ook niet via een rollback in de rechtergalop aanspringen als je het anders niet voor elkaar krijgt.
Ze heeft of pijn of is heel scheef of ze is gewoon niet goed verzameld.
Verzameld recht draven en van daar uit aanspringen.
Dat duurt langer, vooral als het al een poos zo is maar dan werk je ook aan het trainen van de goede spieren van je paard.

Wat ik het moeilijkste vond en dat zie ik bij jou ook terug is het loslaten van teugel en been als ze het goed doet.
Maak dat verschil veel groter.
Of verzamelen; teugel, been en zodra je dat voelt; loslaten en dan ook beide; geen been, geen teugel en niet toch nog een beetje teugel of been.
Dat heb ik echt af moeten leren en dat duurde bij mij heel lang :o
Het kan best zijn dat je ze in het begin maar een paar pasjes los kunt laten voor je ze weer verzameld.
Heel veel succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:39

Als je zodanig les krijgt dat je op deze manier je paard in de achteruit ''zet'' na een stop moet je jezelf eens afvragen of dit is wat je wil.
Persoonlijk vindt ik het er uiterst onvriendelijk uitzien allemaal.

paulawestern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:40

Mja, ik krijg les en dan is het al snel 'prik je sporen er even in, ze moet wel reageren'. Donna is wel het type paard, liever lui dan moe,.. En met de rechter galop ben ik heel erg aan het oefenen, want ze moet het leren om natuurlijk 'gewoon' te kunnen aanspringen in de rechter galop. Maar nu lukt het niet anders dan haar of om te gooien (dmv rollback, of van linker galop ineens omgooien naar rechts) of doormiddel van een balkje (laten springen en dat ik dan mijn gewicht omgooi naar rechts). Dus dat is heel erg moeilijk. En ik ben geen pro, dus ik doe wat mijn leraressen (ik heb er 2) mij zeggen. Ik probeer ook vaak om middels een kleine volte aan te springen, maar dat lukt echt niet.
Als iemand tips heeft voor de rechter galop, alles is welkom :)

Ik ga in ieder geval aan mijn houding (handen, aan mijn zit werken etc) werken.
En over dat losgooien, daar ben ik inderdaad ook nog wel moeilijk in, zeker in de rechter galop, want dan gaat ze gewoon zo knoerdhard dat ik het een beetje eng vind om haar los te laten. Ze is ook niet bestuurbaar dan, ze gaat gewoon. Maar ik ga aan de slag!

Tips altijd welkom! :)