Ideeen les lichamelijke/verstandelijke beperkte ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Ideeen les lichamelijke/verstandelijke beperkte ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:35

Hallo bokkers,

Omdat ik hier eerder een topic heb gelezen over het vrijwillig helpen bij lessen met ruiters met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking plaats ik nu dit topic. Ik ben op zoek naar ervaringen, tips en leuke ideeen voor deze lessen. Dan kan ik deze in mijn lessen verwerken. Het gaat voornamelijk op ruiters met een matig verstandelijke beperking. Ze worden altijd begeleid door een begeleider/vrijwilliger maar kunnen wel redelijk paardrijden. Met deze groep draven wij ook regelmatig een stukje.
Ik wil graag wat variatie aanbrengen in de lessen dus ik ben benieuwd of hier bokkers zijn met goede ideen.

Alvast heel erg bedankt!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:36

Ik denk dat als je alleen verstandelijk gehandicapte ruiters begeleid dat het al een heel andere les word
dan combinatie van. :j

Ik reed in een les met een combinatie, de instructrice gaf ieder persoon eigen opdrachten.
Bij de verstandelijke was het meer: Een rondje draaien bij, en bij de lichamelijke werd het aangepast aan hij/zijn beperking. sommige wel galop sommige geen.
sommige niet eens draf. :j

Vjestagirl

Re: Ideeen les lichamelijke/verstandelijke beperkte ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:38

Je kunt gaan slalommen, tikkertje of voetballen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:42

Bedankt voor jullie reacties. Dat is erg snel =)

Slalommen doen we regelmatig. Tikkertje en voetbal zijn ook dingen waar ik al aan heb gedacht.

Ik wil graag dat ze naast plezier en ontspanning ook leren rijden, dus wij spelen alleen spelletjes op speciale dagen. (dan heb ik het dus over de bovenstaande groep, er zijn groepen met ergere lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen.)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:54

Zelf figuurtjes laten bedenken en dan een voor een voorop rijden? Soort parcoursje neerleggen met balkjes enzo, en daar doorheen laten rijden...?

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:45

Ik geef ook les aan mensen met een beperking en vind het ook belangrijkrijk dat er ( indien mogelijk) vooral aandacht wordt geschonken aan het echt leren rijden. wel sluit ik mijn lessen vaak af met een spelletje die aansluit op het onderwerp wat ik in de les heb behandelt.want 1 vol les uur geconcentreerd rijden is vaak te veel ( bij het laatste onderdeel haken de ruiters vaak af).Per les behandel ik 1/2 en soms drie zaken van het rijden: zoals bijvoorbeeld het halthouden en rijden van een gebroken lijn samen en dan als afsluiting stoelendans ( als muziek uitgaat moeten dr ruiters boven de balk stil staan ) of annemarie koekkoek ( favoriet van veel ruiters). Wat ik ook regelematig doe is eerst door de balken rijden in stap en indien mogelijk in draf, dus afwenden bij E en B. Daarna over de balken heen stappen en eventueel draven.

Hopelijk kun je hier iets mee!!

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:51

Wat mijn ruiters ook erg leuk vinden is eerst twee figuren oefenen bijvoorbeeld afwenden bij a en C en het rijden van de gebroken lijn. Daarna afwenden bij A en bij C nr 1 links, nummer 2 rechts etc en dan bij A weer invoegen . Als ze dit "goed"doen dan weer splisten bij C en een gebroken lijn laten rijden en dan weer invoegen bij A. Je laat het geoefende dan op een leuke manier terug komen, maar ze leren er ook weer van: ze moeten op elkaar letten en goed sturen zodat ze niet botsen.

Overige 4 tal oefeningen zoals met eenen afwenden, met een en kleine volte of door S van hand veranderen, doe ik ook regelmatig. Dan oefen ik eerst de kleine volte achter elkaar aan en dan allemaal tegelijk langs elkaar.

Misschien ken je de ideeen al, maar zo niet succes ermee !
Als je nog meer tips wil hebben of je hebt zelf nog leuke ideeen dan lees ik het graag.......

Mooi vak het lesgeven aan mensen met een beperking!!!!

Charwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:59

Op de manege waar ik werk als vrijwilliger gebruiken we idd vaak balken, pionnen e.d. om parcours achtige toestanden te maken. Ook wel eens mik-spelletjes waarbij er ballen door hoepels/ringen, zweepjes in pionnen of ringen om pionnen moeten worden gegooid. Ook oefeningen op het paard: raak de oren van het paard aan, leun naar achteren, raak je tenen aan, handen in de lucht, handen als en vliegtuig etc.

Verder maakt keuze of kans altijd aantrekkelijk. Dus hebben we een grote dobbelsteen om te gooien voor de ruiters om een spel element aan te brengen. Nummers kunnen verwijzen naar spelletjes of aantal keer dat iets moet worden uitgevoerd. Daarbij kunnen de ruiters bijvoorbeeld een handeling kiezen.

Spelletjes: Annemarie-koekoek, schipper mag ik overvaren, stoelendans.

En voor veel ruiters favoriet: gewoon een stukje draven. :) En het is natuurlijk helemaal lekker als er ook gewoon buiten gestapt kan worden, maar daar moet je maar net voor in de goede omgeving zitten.

Misschien zijn veel ideeën dubbel met die van anderen of wat je zelf al doet, maar hopelijk heb je er wat aan. :)

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:57

Wat een ideeen allemaal.

De meeste ideeen ken ik wel. Wij rijden ook regelmatig gebroken lijnen, met eenen afwenden en ook het splitsen is favoriet.
Met erg mooi weer kunnen wij zo het bos in. De manege ligt aan het rand van een bosgebied (echt ideaal!).
Wij geven geen uren maar 3/4 uur les.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacites. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:33

ik loop zo beetje 16 jaar als vrijwilligster mee met aangepast paardrijden. wij hebben voornamelijk ruiters verstandelijk wat lager niveau zijn, dan wat jij beschrijft. maar wij hebben ook een aantal ruiters er tussen zitten die aardig wat kunnen.
wat wij elk jaar als afsluiter doen is diploma rijden en de weken ervoor gaan we hier vaak voor oefenen. en de week voor diploma rijden, gaan ze 1 voor 1 de proef oefenen. en natuurlijk slagen ze allemaal voor hun diploma :D .
verder het jaar doen we regelmatig spelletjes zoals een dobbelspel. de ruites gaan op de K/F lijn staan achter een balk en op de E/B lijn liggen ook balken. de ruiters gooien om de beurt met de dobbel, bij een even getal moeten ze een vraag beantwoorden en bij oneven getal niet. daarna mogen ze het gegooide aantal aan stappen vooruit. de eerste die over de E/B lijn is heeft gewonnen.
wat de instructrice altijd doet is de les beginnen met dat alle ruiters (mits ze dit kunnen) om de beurt een figuur moeten kiezen die ze willen gaan rijden.
af en toe gooit de instructrice een theorie/poetsles er tussen door. dit om de ruiters ook de kans te geven om op een andere manier met de paarden bezig te zijn.
bij de ruiters doe wat hoger niveau hebben doen we tijdens het draven nog wel eens een volte. bij ons draven ze niet allemaal te gelijk maar om de beurt. in het verleden hebben we wel eens met z'n allen gedraafd alleen was de groepsamenstelling toen anders.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:58

Ik heb ook een volledige poetsles geschreven maar ik voer deze nog niet uit. Nu met dit mooie weer al helemaal niet. Tijdens de winterdagen was die les eigenlijk ideaal omdat wij met zeer lage temperaturen de lessen niet door laten gaan.
Maar de begeleiders/ouders gaan er vanuit dat ze betalen voor en rijles, een theorieles wordt niet zo zeer gewaardeerd.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:19

je hoeft ook niet elke week theorie/poetsles te geven, dan zou ik als ik hun ouder was er ook niet mee eens zijn, maar zelf vind ik het erg belangrijk dat de ruiters meer over de paarden komen te weten, dan alleen erop zitten.
zelf geef ik les aan normaal begaafde kinderen in een buitenbak, maar als een les niet door kan gaan vanwege slecht weer of wanneer de bak bevroren is. dan geef ik echt wel een theorie/poetsles er tussen door. puur om te kijken wat ze allemaal weten en of ze de theorie van het rijden wel snappen.
je kunt aan de ouders doorgeven dat dit de normaalste zaak is, en er helaas er ook bij hoort. vroeger toen ik zelf nog op een manege reed, kregen we dit ook al. alleen was het verschil je kon voor die middagen inschrijven als je erbij wou zijn. zelf vond ik toen der tijd machtig interessant om al die nieuwe dingen over paarden te leren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:31

schipper mag ik overvaren? 1 iemand te viervoeter is de schipper, en die zal altijd ja moeten zeggen en iets bedenken hoe de andere paardenbootjes naar de andere kant van de bak moeten komen: met lange teugels, met 1 oog dicht, in draf (als dat voor allen mogelijk is), etc. Wij deden dan in de kinderles ook wel in galop, met beide ogen dicht of ernaast hinkelend, maar dat lijkt me wat te ingewikkeld om iedereen aan mee te kunnen laten doen.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:45

Ik heb zelf een tijdje geholpen als vrijwilliger bij een gehandicapten paardrijden vereniging. Daar gingen we wel eens balkjes lopen, slalommen om pionnen of om de vrijwilligers die nog aan de kant zaten en als je dan langst een vrijwilliger kwam moesten ze de namen zeggen. Verder lieten de lesgevers ook vaak de ruiters zeggen wat ze wilde doen, zoals een grote volte bij de a. Ook in stap deden ze vaak dingen als zwemmen op je paard, linkerhand omhoog, rechterhand omhoog, handen op je hoofd, met je rechterhand je linkerteen aanraken en andersom. Of de ruiters mochten een letter kiezen en moesten op het teken van de lesgever naar die letter lopen en daar stilstaan.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:23

Pas het misschien een beetje aan het jaargetijde of speciale dagen aan. Ik "moest" vorige week bijvoorbeeld met een plastic eetlepel en een plastic ei over de hoefslag rijden, afwenden, tussen 2 pionnen door naar een paal om daar het ei op te leggen. Dit alles voornamelijk op been want ik had de teugels in 1 hand. Was een ideetje van een stagiaire die dacht het vorige week al Pasen was :D. Was overigens wel erg leuk om te doen.
Bij ons hangt ook in het midden een grote ring waar je een grote bal doorheen moet zien te gooien. Of dezelfde grote bal laten stuiteren op de grond en dan weer zien te vangen. Uiteraard is het laatste niet handig met een schrikkerig paard! De bal kan natuurlijk ook al rijdend in een kring naar elkaar overgegooid worden.
Ook worden er vaak balken in de vreemdste combi's neergelegd; halfrond, vierkant die dan in stap of draf (vierkant = lastig) gereden worden.
En ringen van de ene paal naar de andere paal brengen. Klinkt heel makkelijk maar je moet maar net op tijd je paard zien te stoppen terwijl je iets in je handen hebt! Volgens mij zijn het gewoon springpalen die ze daarvoor gebruiken.
Wat ook regelmatig gedaan wordt: een volte in draf met slalom. Ook een flinke kluif vind ik. Soms wordt er dan ook wel eens een pion overgeslagen ;).

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:51

Misschien zijn spelletjes zoals schipper mag ik overvaren ( is al genoemd ) of anna maria koekkoek wel leuk om te doen, wij deden dat vroeger ook altijd in de beginnerslesjes op de manege, vond ik altijd erg leuk. :D

Weet niet of het ook geschikt is voor beperkte ruiters, maar er hoeft verder geen draf of galop aan te pas te komen, dingen zoals met lange teugels inderdaad bij schipper mag ik overvaren is ook erg leuk, en bij anna maria koekkoek is het al een hele uitdaging wie er als eerst in stap aan de overkant is! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:01

Waar ik vrijwilligster ben hebben we een pakket met spellen. Dit was wel even duur, maar ontzettend leuk. Bijvoorbeeld memmorie, die je op de bakrand neerlegt en die ze moeten pakken. Gewoon bordjes bij elkaar zoeken, kun je zelf ook maken. Ringgooien valt ook goed in de smaak, over een hindernisbalk. Een parcourtje; Balkjes lopen, om de pionnen slalommen, ringgooien, emmer in de bak gooien, is ook erg leuk! Ook leuk voor de vrijwilligers.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:46

Probeer je pony's zo mak als maar kan te maken.
Ga dan evenwicht oefeningen doen,
overgooienn met de bal,
molentjes draaien, links en rechts
staart aanraken waarbij de houding goed moet blijven
voorpluk aanraken, hier moet ook de houding goed blijven
Probeer een parcourtje uit te zetten,
waarbij kinderen moeten bukken, uitrekken, en opdrachten moeten uit voeren.
Maak dit niet te moeilijk,
want dat zou weer vervelend kunnen overkomen op de kinderen,
laat me even weten via PB wat je doet/gaat doen.
Of als je meer tips wil,
Groetjess Lisaa

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:20

wij hebben er speciaal lessen voor

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:33

Bij mij in de les deden we altijd op het eind van de les wat gymnastiek oefeningen.
Alles naar gelang de mogelijkheden van de ruiter amazone. Had op dat soort momenten wel 1 op 1 begeleiding en bij sommige zelfs 3 op 1.
Rondje om de wereld was een veel gevraagd onderdeel. Maar ook het vliegtuig. Het leukste voor de kinderen was (denk ik) dat de instructrice (ik dus) zich helemaal stond uit te leven voor de groep. Hoe gekker hoe leuker. En iedereen lag in een deuk. En door het lachen was iedereen ontspannen.
Dat soort dingen gebruikte ik ook bij kinderen die angst hadden!

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:22

ik zou eens kijken naar "gewone" spelletjes en deze dan wat ombouwen zodat ze ook met paarde kunnen ;-)
Massa's ideetjes als kijkt op google. Beetje gek dat ik ze allemaal nar hier kopieer want je vindt er vast zelf een boel. tik in "spelletjes" + "kind". Ik vind ze wel geschikt voor alle leeftijden. Tenslotte spelen wij toch ook graag nog eens schipper-mag)ik-overvaren?

Of is dat alleen met kinderen en doe alleen ik dat graag? :D