[SGW] Hoe de juiste conditie opdoen bij paard voor cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Hoe de juiste conditie opdoen bij paard voor cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:18

Mijn vraag:

Mijn paard en ik zijn druk bezig om te kijken of we dit seizoen eens wat crossen kunnen rijden :P De trainingen staan al gepland en dressuurmatig zijn we flink in training...

Echter, hoe bouw je nu bij je paard de juiste conditie op om een cross conditioneel voor je paard makkelijk haalbaar te maken?

Hihi zoals jullie kunnen lezen een echte onervaren crosser hier :P

xSiep

Re: Hoe de juiste conditie opdoen bij paard voor cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:29

Veel buitenritten maken en veel galopperen. De galop dan steeds langer uitbouwen en interval training doen. Echte schema's zou ik zo niet weten, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:46

Ik maak ook (minimum) 1 keer in de week een buitenrit. Ik ben dan ongeveer een uur weg, met daarvan minimum een half uur draf/galop. Ik probeer de galopstukken wat op te bouwen, niet gelijk 15min gaan spurten natuurlijk :D. Ik probeer ook veel te schakelen in galop, zowel in de dressuurtrainingen als buiten.
Daarnaast wissel ik wat af tussen springen, longeren en dressuur. We zijn zo dus 4 à 5 dagen per week aan de slag, waarvan 3 redelijk intensief.

Ze loopt telkens een L-cross probleemloos uit..

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:01

Ik ben hier ook erg benieuwd naar! En als ik er nog iets aan toe mag voegen; voer je ook anders de week voor een wedstrijd bijvoorbeeld om op te bouwen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:12

Een paard wat normaal aan het werk is hoeft voor een B en L cross niet extra getraind te worden. Geldt natuurlijk ook voor een pony

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:20

ik train mn paard niet echt extra voor de cross ga zelf wel vaak naar buiten maar wat gr_roos al zegt voor de B en L cross hoef je niet extra te trainen zolang je paard maar een basis conditie heeft

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:53

ik rijd ook 1x per week ongeveer 1,5 uur in het bos. Lekker galopperen over de lange zandpaden. Verder vooral dressuurtraining van 45 min met af en toe wat kleine sprongetjes ter afwisseling en ong 1x per week wat hoger springen. Daarmee heeft mijn paard ruim voldoende conditie om een B of L cross met gemak uit te lopen.
Ik voer niet anders richting een cross, maar bijvoorbeeld 's winters als ze geen crossen hoeft te lopen krijgt ze ook geen muesli met haver. Gaat het seizoen weer beginnen dan bouw ik het voer een beetje op, eigenlijk gelijk aan mijn training.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:01

Qua voer is het bij mij hetzelfde als Carmen85 hierboven zegt. In de winter rijden we minder, dus krijgt ze ook geen sportkorrel meer. Van zodra de trainingen weer toenemen, laat ik het voer ook toenemen of krijgt ze meer sportkorrel ipv basis..

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:12

Heb een heel tof boekje gekocht uit 1985 bij een 2e handsboekenwinkel, daar staan complete trainingsprogrammas in voor dressuur, springen en military. Super geinig, zelfs met foto series van hoe je wel en niet een bepaald lijntje moet rijden. (bijvoorbeeld de waterbak, serie 1 iemand zit netjes achterover met de afsprong en gaat allemaal goed, serie 2 iemand kukelt voorover in de landing en beland met paard en al in het water.... ja duh :+ )
Zal vanavond even kijken wat de titel ook alweer is, staan wel veel nuttige dingen in qua training.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:13

toevallig van Maarten Jurgens?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:25

ff opgezocht het is "Handboek voor de military ruiter" van Mark Todd en E.C. Smit
Staan ook fitnesstips voor de ruiter in ;)

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:56

Ik lees even mee

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:59

ik doe zelf altijd galop/interval trainingen. Ongeveer 3 keer per 2 weken. Meestal galoppeer ik dan in totaal 3,5 a 4,5 km per keer :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:02

Dat ben ik ook aan het doen Evony :j

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:05

wat voor interval houden jullie dan aan? hoeveel minuten?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:10

Ik hou niet zozeer een tijd bij, rijd gewoon het ene bospad in galop (arbeidsgalop, of "ren"galop) volgende bospad stappen, dan weer draven dan weer galoperen en zo wissel ik het af...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:19

meestal doe ik 5 minuten galopperen 5 minuten stappen, 7 minuten galopperen 7 minuten stappen, beetje afwisselen. Ik wissel ook heel veel af in het tempo van de galop. Tot een goede galop van 550 m per minuut tot een super verzameld dressuur galopje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:26

als cross leek denk ik ook niet dat je voor de lage klasse extra moet gaan trainen, maar misschien wel regematig galoptrainingen inlassen (bv buitenritten)

Wauw evony 7 minuten galopperen, dat kan tellen, wij doen met de renpaarden maar een 3-4 minuten en dan hebben we reeds 2.5 - 3km afgelegd afhankelijk van het tempo...
Wat ik doe met mijn merrie voor conditie en kracht is, 2km stevig doordraven en daarna 3km galop in een rustig tempo op een losse zandpad. En af en toe om de longen goed open te zetten 1500m voluit laten rennen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:28

als ik 7 minuten ga galopperen heb ik er ook zeker geen hoog tempo in hoor :Y) het is meer meters maken :j
Die van mij heeft na het springen en na de cross ook altijd een hartslag van begin 40 (meestal 43 ongeveer)

Ik train de conditie ook om het herstel vermogen te verbeteren, vooral omdat je soms op een sgw maar een uurtje tussen dressuur springen/cross hebt, dan is niet het dressuur springen en cross op 1 dag het probleem maar meer de snelheid dat ze achter elkaar komen. Door veel te trainen krijgen ze een beter herstel vermogen zodat ze sneller weer fris zijn. En minder kans op blessures natuurlijk.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:35

Domme vraag van een totaal ander kaliber... Wanneer mag je officieel SGW startne.... Moet ieder paard dan B+1 springen zijn, of mag ik met dit paard crossen omdat ik L springen met de pony ben geweest?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:39

De ruiter (!) moet 1 wp in dressuur hebben behaald met een paard en 1 wp in het springen.

Jij mag nu met elk paard gewoon B sgw starten ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:40

Thnx :)

Stom heh, die sgw hindernissen vind ik stoer en dat doe ik wel :P maar een meter springen :P 90 cm klinkt me beter in de oren :P