[WN] De jog, hoe leren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

De jog, hoe leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:05

Hoi !

Als eerste wil ik even laten weten dat ik totaal niet thuis ben in de westernwereld . Ik weet er helemaal niet vanaf . Maar wel heb ik enkele keren eens gereden op een quarter , en ook westerngereden . En daar zat ik dsu in de jog voor een groot gedeelte.

En dat zat echt heerlijk ,zo ontspannen ! Maar valt het te leren aan een paard ( draver in dit geval ) . Valt de jog te leren ? En zo ja , hoe ?

alvast bedankt !

liefs femke

quarterH

Re: De jog, hoe leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:36

een draver is gefokt om SNEL te draven. de jog is een LANGZAME draf. alles daarin gaat tegen de natuur van de draver in.
ik vind dus dat het niet te leren is en het ook niet helemaal fair is voor het paard om het te vragen omdat het zo ver van zijn natuur af staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:17

Tenzij je een draver hebt die het wel gezien heeft met het harde draven en er tegenwoordig liever een sukkelgangetje op na houdt...heus ze bestaan :D

@YelaBrenda11 : als je paard zich goed in ontspanning terug laat rijden in tempo en je zelf bekwaam genoeg bent om voldoende takt in de beweging van achter uit te houden kun je kijken hoever hij komt.
Zodra je te lang tegenwerking krijgt en het alleen met 'macht' voor elkaar krijgt kun je er beter me stoppen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 19:19

bedankt voor je reactie.
Maar de jog is ontspannen , en je gunt je paard toch ontspanning.
Als je iets met je paard waar hij in principe niet voor bedoeld is , is het nog niet meteen verkeerd denk ik.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:21

Hoeft ook niet verkeerd te zijn maar het werkt niet altijd. Ik wil ook graag reinen met mijn tinker maar hij kan het niet. Alleen met macht dus, waar dubbeldun het over heeft. Dus stop ik daar mee, en ga iets zoeken wat beter bij hem past. (en misschien een reiner zoeken die bij mij past, maar das een ander verhaal)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:39

YelaBrenda11 schreef:
bedankt voor je reactie.
Maar de jog is ontspannen , en je gunt je paard toch ontspanning.
Als je iets met je paard waar hij in principe niet voor bedoeld is , is het nog niet meteen verkeerd denk ik.

Als jij je paard goed los door het lijf en goed op eigen benen kunt rijden en vanuit daar naar de verzameling.
Dan kun je best een redelijke jog met jouw paard rijden.

Bij een goede jog loopt een paard in balans op zijn eigen benen, en dat bereik je echt niet door hem steeds in zijn snelheid te belemmeren, maar hem juist sterker te maken, zodat hij zichzelf draagt (zelfs of juist) als hij heel langzaam gaat.

En dat een paard ergens voor gefokt is, wil niet zeggen dat hij niets anders zou kunnen.
Dit is erg afhankelijk van het paard. :)

@fanci_mike jouw paard zal inderdaad veel meer problemen hebben om goed reining te rijden, maar hij zal wel een redelijke jog kunnen lopen. ;)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:51

Mijn draver kan heerlijk joggen. <3
Veel schakelen, en op eigen benen laten lopen.
Als ik de mijne ga inhouden gaat ie alleen maar harder.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:01

een paard wat gefokt is om hard te draven, te laten joggen, zal geen ontspanning zijn voor dat paardje.
een jog is een totaal relaxte langzame draf. veel mensen die denken dat een korte draf hetzelfde is als een jog.je paard moet erop gefokt zijn imo.
als je les neemt van een goede instructeur, kan die je aanwijzingen geven, en gelijk zien of het mogelijk is.
hier vanaf een schermpje word het moeilijk om je aanwijzingen te geven..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:51

Vergeet 1 ding niet, 1 van de redenen waarom de jog zo lekker zit bij veel quarters en paints is omdat deze hun benen niet zo hoog optillen in de draf (minder knieactie). Daardoor beweegt de rug minder ver op en neer bij iedere pas en dat is comfortabel. Ik denk dat je met de meeste paarden prima kunt trainen op een tragere draf maar ik vraag me af of je ook kunt trainen op minder knieactie.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:32

maar ook een Quarter moet je een jog leren.. ze leren het misschien sneller omdat het voor hun een makkelijke gang is om uit te voeren, maar toch moeten ze het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:59

Ik denk dat het bijna elk paard wel aan te leren is, wel zal het ene ras er meer aanleg voor hebben dan de ander. En daarom zal het op het ene paard ook lekkerder zitten dan op de ander.

Ik sluit me hierbij aan:

sliding schreef:
Als jij je paard goed los door het lijf en goed op eigen benen kunt rijden en vanuit daar naar de verzameling.
Dan kun je best een redelijke jog met jouw paard rijden.

Bij een goede jog loopt een paard in balans op zijn eigen benen, en dat bereik je echt niet door hem steeds in zijn snelheid te belemmeren, maar hem juist sterker te maken, zodat hij zichzelf draagt (zelfs of juist) als hij heel langzaam gaat.

Een ontspannen paard dat op eigen benen loopt kan volgens mij een fijne jog lopen, ongeacht ras. En dat een draver alleen maar hard zou willen of kunnen draven is een flinke misvatting. Ze hebben er aanleg voor, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is dat ze zouden kunnen.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:36

Ik heb ook een draver die heerlijk rustig kon joggen, het was hem eigenlijk zo geleerd. Maar jeetje wat zat dat beroerd... :') Was niet te doen, mijn lesgeefjuf die zei laat mij eens en zelfs zij zei niet te doen...vervolgens was de truc op wedstrijden, een klein beetje in de beugels staan :') Wij reden het meest trail en reining, het is een draver zeker te leren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:43

Een jog is een draf zonder zweefmoment, daarom zit deze ook over het algemeen comfortabeler. (zo heb ik het tenminste geleerd) Dit is niet alle rassen aan te leren, al zullen er zeker uitzonderingen zijn. Een draver een goede jog leren lijkt me idd niet lekker zitten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:45

heeft iemand een filmpje van een draver die een echte jog (dus niet een langzame soort van draf) laat zien?
ik heb namelijk echt moeite me dit voor te stellen

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:48

quarterH schreef:
een draver is gefokt om SNEL te draven. de jog is een LANGZAME draf. alles daarin gaat tegen de natuur van de draver in.
ik vind dus dat het niet te leren is en het ook niet helemaal fair is voor het paard om het te vragen omdat het zo ver van zijn natuur af staat.

ik ken een meisje die met een draver erg goed was in de westernsport dus het is niet gezegt dat dit paard het niet kan leren.
Maar het licht er gewoon aan of je paard er aanleg en plezier in heeft.
Kijk onze draver zal het echt niet leren , maar ook in dravers zitten groote verschillen.
Ik kan helaas niet zeggen hoe je het aan moet leren zou eens naar een western instuctie gaan.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:49

Als ik er weer eens op kruip, zal ik iemand vragen te filmen.

Van een foto is t niet te zien natuurlijk, maar hier jogt ie heerlijk.
Afbeelding

edit; We zijn ooit eens 4e geworden tijdens de walk&jog op een Quartershow in Garderen.
Judge was Simone de Geus, en er stonden 2 quarters en een paint achter ons.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:10

Afbeelding

Zoiets was het bij ons hier kreeg ik al een tijdje geen les meer en reed ik voor de lol :D En ja ik deed lichtrijden omdat ie met doorzitten niet lekker reed. Hij ging hier voor zijn doe best vlot, kon nog langzamer.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:12

Dat is idd geen jog.......

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:19

Nee klopt hij gaat nog te snel hij kon het wel...(zoekt druk door op photobucket :') )

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:20

@ Malkesta: dat is gewoon arbeidsdraf en heeft niks met een jog te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=x6m3JcPc ... re=related (vanaf 0:48 een moderate extention of the jog.)

Je paard aan een lang teugeltje rond laten sloffen kan iedereen. Als je dat verstaat onder een jog dan kan je dat ook je draver wel leren. Echter een gedragen jog zoals in dit filmpje is voor de meeste paarden niet weg gelegd. Het kost erg veel training en tegen natuurlijk rijden om dat te bereiken.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:34

HumbleTalent schreef:
@ Malkesta: dat is gewoon arbeidsdraf en heeft niks met een jog te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=x6m3JcPc ... re=related (vanaf 0:48 een moderate extention of the jog.)

Je paard aan een lang teugeltje rond laten sloffen kan iedereen. Als je dat verstaat onder een jog dan kan je dat ook je draver wel leren. Echter een gedragen jog zoals in dit filmpje is voor de meeste paarden niet weg gelegd. Het kost erg veel training en tegen natuurlijk rijden om dat te bereiken.

Nou als je in het begin schuin door de bochten ging, was dit voor als net een jog _O- de lesgeef mevrouw dacht in het begin dit komt nooit goed :D
Ach wij hebben al die jaren heerlijk aan een lang teugeltje gesloft en nog prijsjes weten te winnen, ieder zijn plezier.Hdd ik al gezegd dat wij toen al geen les meer hadden en heerlijk voor de lol in de rondte hobbelde :D Wij hebben ook nooit pleasure gereden, daar ging het idd nog te snel voor, en het zit niet op een draver...En een draver die zo rustig kan joggen heb ik idd nog nooit gezien, denk eerlijk gezegt ook niet dat die er zijn..Ik dacht dat je een super jog er onder de quarters ook in moet/ kan fokken toch? Kan me een filmpje herinneren over een veulen die pleasure gefokt was een de gangen al goed door had.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:42

Ik ga youtube even afsneupen voor draver een jog/pleasure.