Bang voor op paard te gaan zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Callisake

Bang voor op paard te gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:57

Hallo iedereen ,

ik heb een probleempje. Ik ben nu 1 jaar bezig om te leren rijden.
Ik ben zelf nog jong , dus helpt mijn vader me.
Nu had ik een geweldige pony gekocht genaamd : Callisa
De eerste rijles sprong ik er op , geweldig.
De 2de les nog steeds geweldig.
Tot ik overging in draf , ik sjokte alle kanten op en was bang te vallen.
Dus vanaf toen , was ik bang er weer op te kruipen.
Een vriendin van mij zei dat ik vertrouwen moest hebben in mijn paard.
We deden leuke spelletjes met haar , geweldig.
Toen moest ik op haar gaan liggen , mijn vrienden begon te stappen.
Ze bokt en ik vlieg omhoog. Nog 3 dagen pijn gehad in mijn rug.
Vertrouwen ? Waar is dat heen ?? het is weg !!!!
Nu is ook het probleem , ze niest steeds. Ik vlieg steeds naar voor , en op mijn handen worden het blaren.
Het doet pijn en het is helemaal niet fijn.
Als papa zegt : "Gaan we paardrijden." zeg ik dat ik geen tijd heb , ik ontvlucht haar. Ik heb al zeker 6 maanden niet meer gereden.
En kam haar ook niet meer , gewoon als ik dat doe , dan moet ik rijden !! ieieieieieieh !!
Nu is ze te dik , en mijn papa wil haar verkopen. Maar ik wil het hem niet zeggen.
Dus nu is mijn vraag eigenlijk :

Wat moet ik doen om vertrouwen te krijgen ?
Wat als ik paniekeer als ze in draf schiet ?
Wat kan ik doen tegen niezen ?
En , doet vallen pijn ???

Help me AUB

fuego3

Re: Bang voor op paard te gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:02

als je heel eerlijk bent , zou je het erg vinden als jou pony een goed nieuw baasje zou vinden ?
zo ja , zul je er toch heel langzaam tijd in moeten steken om het vertrouwen terug te winnen in je pony , alleen dingen doen die jij wel durft al is het alleen maar stappen , longeren en andere dingen.

dat niezen kun je niks tegen doen , dat kunnen wij mensen ook niet tegen houden.
al vraag ik me het af of het goed is als hij zoveel niest en misschien niet verkouden is ??

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:07

Beste ,

nee , zij heeft dat niezen al lang.
Verkopen, nee , :'( dat kan ik totaal niet.
Ik zal zeggen tegen mijn papa dat ik bijna geen vertrouwen in haar heb , en dan eerst longeren , dan stappen en dan draf. 10 seconden ofzo. Nog tips ?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:12

tjah als je eerlijk bent tegen papa dan zou hij je misschien wat meer kunnen begeleiden om veder te kunnen komen , heb je ook les ( en dan niet van een vriendin) maar van een echte instructrice ? en geen spelletjes meer doen zoals liggen op je paard met een vriendin , mocht er iets gebeuren word je weer banger ,,

dat een paard al een hele tijd niest is eigelijk ook niet goed hoor ,, ik weet dat je topic er verder niet over gaat hoor , maar wilde het toch nog ff zeggen

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:12

Misschien eerst op een manege oefenen en daarnaast op je eigen pony proberen.
En anders begin je erop aan de longe met een riempje aan het zadel, dan kan je je daar aan vastpakken, zo kan je beter je evenwicht leren houden tijdens het rijden..

succes!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:14

Het is wel vervelend dat jij je zelfvertrouwen kwijt bent, ik had dat met mijn 1ste pony ook en dat al vanaf het begin. Maar je moet niet voor je problemen weglopen want dat heeft geen zin, daar wordt je zelf ook niet beter van. Ik ben niet zo heel goed in advies geven , maar ik kan je wel zeggen dat je weer moet rijden. Probeer je angst te overwinnen. Dat niezen is natuurlijk , daar hebben wel allemaal last van :P Dan is het verstandig om handschoenen aan te doen met rijden. Zo voorkom je blaren. En vraag je vader je zo veel mogelijk te helpen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:24

Hoi,

Ik denk dat jij briezen bedoeld, dit is een hard uitademen door de neus. Paarden en pony's doen dit vaak als ze tevreden zijn. Dus eigenlijk kan je hier beter blij mee zijn, het is een teken dat ze op hun gemak zijn. Als je erdoor uit het zadel wordt getrokken betekent dit dat je de teugels te strak/ kort vast hebt.

Als je door wilt gaan met je pony, zorg dan dat je een instructeur vindt die je goed kan helpen. Niet alleen in hoe je moet rijden (de beweging van de draf volgen zonder te hobbelen), maar ook een die je leert hoe pony's zich gedragen en waarom.

Wil je niet verder gaan met rijden, dan is het beter de pony te verkopen voordat ze zo dik wordt dat ze ziek wordt.

Ga in iedergeval wel borstelen en wandelen met je pony. Het is goed voor de pony en helpt ook jullie elkaar te vertrouwen, vertel je vader gewoon eerlijk dat je het rijden nog een beetje eng vind.

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:31

Thanks

zal ik doen.
Maar mijn papa moet ook nog werken.
Dus heb bijna nooit tijd. Alleen in de wei gaan mag niet , hoe kan ik haar dan borstelen ??

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:31

Callisake schreef:
Thanks

zal ik doen.
Dus heb bijna nooit tijd. Alleen in de wei gaan mag niet , hoe kan ik haar dan borstelen ??

tjah dat word moeilijk idd , borstelen op afstand gaan natuurlijk niet :D
hoe oud ben je eigelijk ?
wil je moeder niets eens met je mee de wei in borstelen ?

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:39

eerst even op je laatste vraag: nee, vallen doet meestal geen pijn, mits je goed valt natuurlijk! de eerste keer zul je misschien schrikken, maar na er een paar keer er naast gelegen te hebben, kun je er vanzelf om lachen!(:
en ik denk dat je met dat draven gewoon even moet doorzetten, ik heb in het begin ook redelijk wat moeite gehad voor ik het lichtrijden goed onder de knie had, maar zodra je het eenmaal kunt, is er helemaal niets engs meer aan hoor!
en misschien kun je (privé)les nemen, de meeste instructeurs hebben ervaring met mensen die nog niet zo goed kunnen rijden en weten goed hoe ze dat aan moeten pakken en kunnen je misschien ook helpen om je angst te overwinnen.
hoop dat je hier wat aan hebt!

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:48

fuego3 schreef:
Callisake schreef:
Thanks

zal ik doen.

tjah dat word moeilijk idd , borstelen op afstand gaan natuurlijk niet :D
hoe oud ben je eigelijk ?
wil je moeder niets eens met je mee de wei in borstelen ?

Ik ben 11 jaar en mijn moeder vind paarden best wel behoorlijk eng.
Dus tja , andere optsie ?
Hun roepen kan ik en dan ze vastbinden , de deur toe doen , misschien zo ?
Ze komen niet echt graag binnen :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:55

mag je hem wel uit de wei halen en binnen vast zetten ?
zoja , zou ik dat doen , dat ze het binnen niet leuk vinden gaat vanzelf over als jij hem lekker borsteld dan , zo bouw je een goede band op , als hij lief is geweest geef je hem na dat je hem geborsteld hebt een lekker appeltje in een emmer ,,

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:50

gewoon beginnen met het vertrouwen weer terug krijgen, door bijvoorbeeld haar manen met je vingers uit de knoop te halen, en haar staart(heb ergens gelezen dat dat vertrouwen wekt, maar waar het in stond, dat weet ik niet meer) dan voorzichtig borstelen, misschien eerst een halster om doen, en die vasthouden en met 1 hand borstelen. en zo proberen te werken aan je vertrouwensband met je pony

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:53

Waar kom je vandaan? Misschien is een bokker bereid je een beetje te helpen.
Als je bij mij in de buurt woont zou ik je best een handje willen helpen hoor ;)

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:26

Hulp van een andere bokker kan best een heel goed idee zijn, misschien kan die er dan een stukje op rijden zodat je kan zien hoe Callisa zich gedraagt.
Als er dan al even op Callisa gereden is, en ze niet meer helemaal fris is, dan kan je er daarna zelf op gaan.
Misschien dat de behulpzame bokker dan ook nog mee wil stappen en Callisa vast wil houden.
Zelf ga je dan lekker "achterover" zitten, dat zit je veel beter en geeft al snel meer vertrouwen dan wanneer je een beetje voorover gebogen zit.
Als je het echt graag wil komt het vertrouwen vanzelf wel terug, en met wat hulp van anderen kom je waarschijnlijk best over je angst heen.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:51

vallen hoeft geen zeer te doen, denk er aan je kin tegen je borst te houden en over je schouder te rollen. zo maak je een koprol en heb je weinig kans op belssures. tegen de angst zelf kan alleen jij zelf wat doen en dat is oefenen oefenen oefenen te ontspannen. zeg tegen je zelf: ik doe dit omdat ik het leuk vind en ik kan het dus er gaat niets mis

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:03

Misschien is het handig om eens een aantal lesjes op de manege te nemen en daar het vertrouwen te krijgen in het rijden en het gevoel hoe een paard beweegt .

Ik zou ook niet zomaar met vriendinnen erbij gaan rijden, rij eerst met je vader er bij. maar begin vooral eerst met poetsen en het wandelen naast Callisa om je vertrouwen in haar wat meer terug te krijgen... en vertel je vader ook eerlijk hoe je er over denkt zodat hij jouw kan helpen. Neem desnoods een bijrijdster zodat er ieder geval op Callisa gereden word en ze een beetje conditie blijft houden en ze wat energie kwijt kan hierdoor kan jij ook weer zien hoe Callisa is en misschien kan de bijrijdster je dan ook weer na een tijdje helpen als ze weet hoe Callisa is.

Verder als je niet los er op durft laat je vader er naast lopen of ga aan de longe zodat jij eerst kan beginnen met het vertrouwen en het gevoel krijgen bij haar hoe ze loopt en ga gewoon met kleine stapjes vooruit vraag niet te veel van je zelf

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:51

Hallo ,

Mijn papa reed vroeger , dus dat gaat.
En mijn vriendin kan paardrijden ze is 20.
Maar tja , zoals ze op Fari (ander paard) zit , ze is bang van dat paard.
Ik zie het , omdat ze het niet op de remork krijgt (zo een anhangwagen)
En ze rijdt ook niet echt geweldig goed.
Maar longeren , dat kan ik wel
Eerst longeren ? Kan dat ook ?
Alvast bedankt iedereen !!!!!!!!

Nikita___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:00

Je moet je angsten overwinnen, het is heeeel erg lastig en ken dat gevoel zelf ook hoor nog van vroeger, en nog steeds, maar denk dat t paard je angst ook een beetje voelt, je bent nog jong, maar ook dit is een vorm van leren, je leert meer van een pittigere pony dan van een pony die een beetje rondwaggelt.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:46

Cyrina schreef:
Hoi,

Ik denk dat jij briezen bedoeld, dit is een hard uitademen door de neus. Paarden en pony's doen dit vaak als ze tevreden zijn. Dus eigenlijk kan je hier beter blij mee zijn, het is een teken dat ze op hun gemak zijn. Als je erdoor uit het zadel wordt getrokken betekent dit dat je de teugels te strak/ kort vast hebt.

Als je door wilt gaan met je pony, zorg dan dat je een instructeur vindt die je goed kan helpen. Niet alleen in hoe je moet rijden (de beweging van de draf volgen zonder te hobbelen), maar ook een die je leert hoe pony's zich gedragen en waarom.

Wil je niet verder gaan met rijden, dan is het beter de pony te verkopen voordat ze zo dik wordt dat ze ziek wordt.

Ga in iedergeval wel borstelen en wandelen met je pony. Het is goed voor de pony en helpt ook jullie elkaar te vertrouwen, vertel je vader gewoon eerlijk dat je het rijden nog een beetje eng vind.

volledig mee eens. En koop een stevig diep zadel bv een westernzadel of een australisch stockzadel, daar zit je stevig in en dat is ook goed voor je zelfvertrouwen. Wat ook helpt is een bokriempje kopen ( mocht je geen ander zadel willen kopen) zo'n dingetje kost niet meer dan 5 euro en dan heb je iets om vast te grijpen mocht je het idee hebben dat je zou vallen. En als je problemen blijft houden, kan je iemand vragen om je pony te beleren voor een lichte sulky, misschien vind je aangespannen rijden wel leuker?

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:25

heb zelf ook gemerkt dat als je het uitsteld om naar je paard te gaan het er niet makkelijker op wordt, vaker gaan, is de enigste oplossing. ook al doe je alleen maar knuffelen, dan komt de rest langzaam aan vanzelf, maar hulp is wel gewenst als je er weer op wilt.
Succes!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:00

inderdaad als je het uitstelt word het steeds moeilijker toch echt naar toe te gaan.
wat diana29 zegt is wel goed, knuffelen, lekker poetsen dan komt de rest van zelf.
of je gaat een paar lesjes op de manege volgen en dan later met haar bv? dat je dan weer vertrouwen er in krijgt/in haar krijgt. :)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

Nog een paar tips welke misschien kunnen helpen:
- je kunt freestyle / natural horsemanship met je pony gaan doen, dit helpt jullie elkaar te leren begrijpen en je kunt vertrouwen én een band met je pony opbouwen
- eerst longeren en erna alleen met uitstappen erop gaan zitten, daarna iets minder lang longeren en erop gaan rijden, en zo maar door, tot je er gelijk op durft te stappen
- blijf eerst een paar keer stappen, zonder te draven, tot je je zelfverzekerd genoeg voelt om te gaan draven
- trek handschoentjes aan tegen de blaren op je handen :-)
- probeer lekker ontspannen te zitten en niet de hele tijd te denken dat je pony "wel eens iets kan gaan doen", want dan ga je gespannen zitten en je pony voelt dit direct, waardoor hij/zij ook gespannen raakt
- rijd veel figuren en overgangen, dan ben je zelf lekker druk bezig met nadenken en het houd je pony ook bezig
- ga lekker wandelen met je pony. Als jij stil gaat staan moet hij/zij ook stil gaan staan, als jij gaat rennen moet hij/zij ook mee gaan draven, rechts, links, noem maar op, ga tussen pionnetjes door, loop over een balkje, maak het leuk *D
- misschien helpt het om oordopjes met muziek in te doen? Ga je een beetje meezingen, misschien helpt dat je ontspannen?
- neem les of ga op de ponyclub, een instucteur/instructrice kan je helpen om wat zelfverzekerder te worden en je net over de streep te trekken als je iets niet durft. Ook zul je te horen krijgen wat je wél goed doet, dat is toch fijn *\o/*
- misschien een idee om een bijrijdster te zoeken? Krijgt je pony lekker beweging en aandacht en is hij/zij ook niet zo "fris" als je er zelf op wilt gaan rijden

Succes!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:10

ga eerst poetsen, longeren, stappen/draven ernaast, aai hem. ga hem zelf voeren (of doe je dat al?) dit bouwt je vertrouwen op. en als jij laat merken dat je b ang bent dan voelt je pony dat en dan word hij ook bang, dus denk gewoon ''ik ga lekker rijden, niks aan de hand, ik rijd tog al in Grand Prix'' (natuurlijk is da niet zo maar dan krijg jij meer vertrouwen (tenminste ik wel))

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:12

Om te leren met je angst om te gaan, heb je eigenlijk hulp nodig, het liefst 1 op 1, dus prive. Iemand die je geheel begeleidt, en je veel uitlegt van het hoe en het waarom van een paard, die het paard onder controle houdt als zijn de de leider, situaties in kan schatten van te voren, jou in de gaten kan houden qua eventuele spanningen, en je kan afleiden, etc. Dan kan jij je veilig voelen, en stapje voor stapje de weg vinden.

Vertel je vader wat er gaande is, en ga samen met hem op zoek naar zo'n iemand. In je omgeving zijn er vast instructrices te vinden, die daar mee behulpzaam kunnen zijn. Het leren hoe een paard reageert, en hoe je dat zelf beinvloed, kan je veel zekerheid gaan bieden.