Training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 01:19

Ik moet redelijk wat jonge paarden trainen, in het begin door longewerk (juiste spiergroepen trainen, goed ruggebruik...)
Dit moet ik per paard, een half uur per dag doen.
Mijn vraag: wordt dit niet saai voor de paarden in kwestie?
Ik mag voor het ogenblik enkel grondwerken, wat adviseren jullie om paarden fitter te maken?
Het is de bedoeling dat de paarden eens ze wat fitter zijn, getraind zullen worden voor endurance.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:05

Niet alleen saai, maar volgens mij is dat zelfs helemaal niet goed. Juist de gewrichten, banden en pezen van jonge paarden zijn nog een zwak punt/in ontwikkeling en dan is longeren een zware belasting. Als dat dan ook nog eens elke dag een half uur gedaan wordt denk ik dat je blessures in de hand werkt.
2x in de week longeren en dan max 20 minuten zou voor mij het maximale zijn. Verder juist werken op lange rechte stukken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:41

Inderdaad, ik longeer jonge paarden zelfs helemaal niet. :n Dodelijk saai, maar vooral enorm belastend voor het beenwerk, zeker als ze nog in de groei zijn.
Ik doe wel wat (los) grondwerk maar dan vooral gericht op communicatie en gehoorzaamheid. Met mijn jonge draver heb ik het eerste jaar zelfs niet in de bak gereden, na het zadelmak maken en veel handpaardwerk (buiten) zijn we eerst buiten verder gegaan onder het zadel. Harde, stevige bodem en weinig korte bochtjes, om het beenwerk eerst sterk te maken en balans en coordinatie op te bouwen. Buiten kun je trouwens ook prima aan een goede houding werken.

En sowieso zal ik nooit elke dag mijn paard trainen, en zeker geen jong paard. Jonge paarden misschien 1-2 keer per week een half uurtje, volwassen paarden (5+) 3 of een enkele keer 4 keer per week iets doen. De rest van de tijd weiderust om kleine beschadigingen tussentijds te laten herstellen, zodat ze geen blessures opbouwen.

griebels

Re: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:47

Jonge paarden kunnen maar 20 min hun aandacht vasthouden... dus 30 min longeren vind ik ook geestelijk erg zwaar voor jonge paarden...
Oudere paarden zijn daar wat meer aan gewend en kunnen na een rondje stappen bijv weer opnieuw die aandacht erbij houden...

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:42

Hoe jong zijn de paarden?
Ik zie het volgens mij niet staan?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:02

Er is geen specifieke "correcte" longeermethode voor endurance, omdat longeren niets met endurance te maken heeft. De enige reden om te longeren zou zijn om te gymnastiseren, maar dat is goed voor alle paarden, niet specifiek voor endurancepaarden (hoewel een goede dressuurmatige basis wel belangrijk is!). Maar als training voor de endurance zie ik het nut zelf absoluut niet.

Kan de persoon waar je de paarden voor moet trainen jou niet zelf uitleggen waarom hij/zij het belangrijk vindt om zo vaak te longeren, en hoe hij/zij het graag ziet? :?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:53

Ja, dat heeft de eigenaar al gedaan. Ik heb ondertussen al paar paarden gelongeerd en het gaat beter dan ik dacht. Ik ben persoonlijk niet zo aan hulpstukken, maar misschien is het toch beter om ze met de pessoa te longeren.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:59

Lijkt me indd. niet leuk voor de paarden!
ik zelf train mijn pony ook voor endurance.
Ik heb niet echt een schema maar hou wel
vast aan bepaalde dingen per week, namelijk:
1 keer longeren
1 keer langzame rit zonder zadel met mijn moeder
om mijn pony op een buitenrit baar beneden
te rijden want als ik alleen rij doe ik dit jamelijk
Niet zoveel.
1 keer 15 tot 10 km op snelheid
En verder als ik nog tijd heb gewoon lekker rijden