[WN] paspoort en stamboekpapieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

paspoort en stamboekpapieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:27

hoi,

ik woon in belgie en mijn paard is geregistreerd bij de AQHA en bij de VCP en BCP (vlaamse en belgische confederatie paard, paspoort) maar zijn papieren zijn niet opgenomen in zijn paspoort. Ik heb het papier appart en in zijn paspoort staat vermeld dat het om een paardachtige gaat van niet vastgestelde oorsprong. de vorige eigenaar zei dat het bijna niet doenbaar was omdat de papieren via de USA moeten.

is dit bij jullie ook het geval? of is de afstamming wel bij opgenomen in het paspoort?

(ben geen lig van BQHA)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:06

Kay_Kim schreef:
is dit bij jullie ook het geval? of is de afstamming wel bij opgenomen in het paspoort?

In het paspoort van mijn Quarter (AQHA) staat wel de afstamming. Ben zelf (nog) geen lid, maar de verkoper wel.
Het paspoort staat nog op naam van de verkoper en is uitgegeven via het NQHA.

troi

Re: paspoort en stamboekpapieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:08

Volgens mij moet je dan puur een nieuw paspoort aanvragen, daar heeft de USA niks mee te maken. In NL gaat dat via holstud. Weet niet hoe dat in Belgie gaat.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:30

Kay_Kim schreef:
hoi,

ik woon in belgie en mijn paard is geregistreerd bij de AQHA en bij de VCP en BCP (vlaamse en belgische confederatie paard, paspoort) maar zijn papieren zijn niet opgenomen in zijn paspoort.

Dat hoeft ook niet, paspoort is alleen een reisdocument.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:32

als het er niet bij in hoeft te zitten ga ik het ook zo laten... k weet niet hoe het zit bij quarter, bij mijn NF moest ik het naar het stamboek opsturen... en dan werd het wel opgenomen in het paspoort.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:32

Rumpleteaser schreef:
Kay_Kim schreef:

In het paspoort van mijn Quarter (AQHA) staat wel de afstamming. Ben zelf (nog) geen lid, maar de verkoper wel.
Het paspoort staat nog op naam van de verkoper en is uitgegeven via het NQHA.

maar is dit echt een paspoort of enkel het stamboekpapier?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:08

kay kim klopt, in Belgie stoppen ze het stamboekpapier in het paspoort maar in Nederland heb je het apart
maakt niks uit, het hoeft niet samen te zitten
in Belgie moet wel het paard ingetekent zijn in het paspoort wat betreft vlekjes enzo, als dat klopt is het goed

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:16

spatter schreef:
kay kim klopt, in Belgie stoppen ze het stamboekpapier in het paspoort maar in Nederland heb je het apart
maakt niks uit, het hoeft niet samen te zitten
in Belgie moet wel het paard ingetekent zijn in het paspoort wat betreft vlekjes enzo, als dat klopt is het goed

mijne heeft geen witte vlekjes :D maar hij is wel geschetst, enkel zijn afstamming staat niet vermeld. voor het paspoort alleen is hij volledig in orde hoor, heb ik nagevraagd op de BCP. maar daar staat hij dus geregistreerd als een paardachtige waarvan de afstamming niet bekend is... maar zen papier heb ik dus wel appart :)

flower1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:08

Je kan je equipas nog laten omzetten naar een stamboek pasport maar voor dit vragen ze een extra vergoeding voor het nodige extra papierwerk.Want idd nu zit je voor de europese regelgeving met een paardachtige maar geen quarter. Tot op heden erkend de europese regelgeving niet de quarter met officiele aqha papieren.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:16

flower1975 schreef:
Je kan je equipas nog laten omzetten naar een stamboek pasport maar voor dit vragen ze een extra vergoeding voor het nodige extra papierwerk.Want idd nu zit je voor de europese regelgeving met een paardachtige maar geen quarter. Tot op heden erkend de europese regelgeving niet de quarter met officiele aqha papieren.

dus als ik het goed begrijp, ookal heb je papier maar staat hij niet opgegeven in het paspoort wordt hij niet herkend als quarter maar als paardachtige

flower1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:37

maar je kan je vcp, bcp pas nu wel nog omzetten naar een stamboekpasport en dan is hij wel erkend als quarter voor de europese regelgeving, maar om de juiste kosten te weten van deze omzetting zou je best eens naar het bqha secretariaat bellen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:27

flower1975 schreef:
maar je kan je vcp, bcp pas nu wel nog omzetten naar een stamboekpasport en dan is hij wel erkend als quarter voor de europese regelgeving

Leg even uit waarom dat belangrijk is dat een quarter erkend wordt voor de europese regelgeving? Krijg je dan subsidie?

flower1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:29

oke het paardje is en blijft een quarter maar ben je niet fier op zijn erkening als stamboek paard en niet zijn erkening als paardachtige met onbekende afkomst. letterlijk gezien kan dit zowel een ezel als een paard zijn

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:51

Citaat:
maar is dit echt een paspoort of enkel het stamboekpapier?

Ja, is echt een paspoort :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:06

Ik vermoed dat jij een Belgische equipas hebt voor je quarter en daarnaast de stamboekpapieren van de AQHA.
Je kan via de BQHA een paspoort aanvragen met de afstamming in maar dit geeft geen meerwaarde, het kost wel wat.

Wij wonen ook in Vlaanderen en hebben een paint merrie en daarvoor hebben wij ook een equipas en haar stamboekpapieren van de APHA.
Daar er geen Belgische afdeling is van de APHA is dit de enige mogelijkheid maar het is wettelijk in orde.
De enige die het niet leuk vond was dierenarts die haar is komen registreren, hij heeft bijna een uur zitten tekenen om haar vlekken, aan beide zijden te tekenen.

flower1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:16

hey marcR bij bqha kun je ook een pasport aanvragen voor je paint hoor zij zijn gemachtigd door het ministerie van landbouw voor het uitgeven van de paint pasporten in belgie.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:35

MarcR schreef:
Je kan via de BQHA een paspoort aanvragen met de afstamming in maar dit geeft geen meerwaarde, het kost wel wat.

Precies, en waarom zou je kosten maken als het niet nodig is. Zou mij een worst zijn wat er in het paspoort staat, zolang ik het AQHA papier maar heb, dat is van waarde.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:23

nog een vraagje :) als ik het paspoort laat veranderen bij de BQHA dus papier en paspoort in 1 , ben ik het papier van de AQHA dan kwijt? of krijg je het dan appart terug?

nu is het wel appart, wettelijk is het dan enkel een paardachtige (soms kan hij ook wel echt een ezel zijn :D) maar ik heb het papier toch dus ik kan andere mensen wel 'bewijzen' dat het een quarter is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:34

Gans het pasporten gedoe geld enkel binnen Europa.
Voor de AQHA blijft alles het zelfde, je blijft de papieren van de AQHA behouden.

Binnen het quarter stamboek zijn de AQHA papieren belangrijker dan het paspoort, maar om in orde te zijn met de Europese regelgeving heb je een paspoort nodig.

tasja006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:28

wij hadden hier ook zo een probleem en zijn nu naar equitana geweest de aqha staat daar en helpt je daar wel goed de beurs is nog tem volgend week end . wij hebben nu zo al onze papieren in orde kunnen krijgen zonder iets naar amerike te moeten sturen .
Ik denk wel dat zij je ook kunnen helpen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:37

@tasja.... ja en wat heeft de AQHA te maken met een belgisch paardenpaspoort??? Helemaal niets....

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:55

k ben naar equitana geweest :) en lees het nu pas, de papieren vanuit amerika zijn in orde enkel dat deze niet in het paspoort zitten :) maar verder is alles oke :)