[WN] Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nannepannie

Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:51

Ja, ik doe nu eigenlijk vooral dressuur, af en toe een sprongetje, en wat buitenritjes
We doen alles eigenlijk gewoon voor de plezier en hebben geen verplichtingen enzo
Ik heb een westernzadel, met pad, en volgens mij ook een soort hoofdstel, maar ik doe er eigenlijk niets mee
En ik zat er dus aan te denken om daar verandering in te brengen, en ook western met m'n paardje te gaan doen :)
Maar hoe moet ik dat aanpakken? Kan ik gewoon dat zadel op m'n paard gooien en gewoon gaan rijden? Of moet ik eigenlijk eerst wel lessen nemen oid?

troi

Re: Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:52

Als je wilt western rijden moet je les nemen als je engels wilt rijden met een westernzadel moet je geen les nemen. Hangt dus van je wensen af.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:58

ten eerste zou ik eerst eens de zoek functie gebruiken, er zijn zeker in het afgelopen jaar al zeker 10 topics geweest over het overstappen op western die ik ben tegen gekomen

ten 2e verdiep je eerst in de theorie van het western rijden (als je echt wil western rijden)

ten 3e past het zadel wel op jou paard ?? laat het eerst nakijken door een zadel maker voor je er mee gaat rijden
een western zadel komt net zo nauw als een engels zadel

ten 4e mocht het zadel passen en het echte western rijden je niet trekken zijn lange ritten ook wel lekker op het zadel

succes ;)

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:18

Zo jammer dat mensen denken we gooien er een western zadel op en we rijden western (niet persoonlijk! je bent 1 van de velen :D).
Maar bij westernrijden komt wel degelijk meer kijken dan alleen het zadel en hoofdstel.
Voeg me helemaal toe aan de tips van 'rommulus'. Western rijden is echt niet zo makkelijk!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:40

Ik sluit me helemaal aan bij de antwoorden hierboven: western rijden is een serieuze discipline in de paardensport.
Trouwens ook een heel brede discpline, maar ook heel erg moeilijk. En vooral heeeeeel erg leuk! :D

Als je western wilt leren rijden, dan moet je les nemen. Net als dat moet bij bij goed dressuur rijden en springen.
Als je gewoon wilt rijden op een westernzadel en met een westernhoofdstel aan een lange teugel, dan rij je GEEN western.
Daar is verder niks mis mee, maar doen moet je het ook geen westernrijden noemen natuurlijk ;)

Let inderdaad goed op of het westernzadel goed past. Dit luistert heel nauw, dus haal er alsjeblieft een westernzadelpasser bij.
Je kunt de rug van je paard namelijk flink beschadigen als westernzadel niet goed past. We hebben bijvoorbeeld niet van dit kussentjes eronder.
Dus nee; je kunt niet zomaar een zadel erop gooien.

Maarre: verdiep je anders eens in de sport! Het is echt ontzettend leuk om te doen :)

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:11

Het is ook wel belangrijk om te kijken of je paard wel geschikt is voor western.... ook afhankelijk welke discipline je wilt gaan doen. Zo wordt bijvoorbeeld reining met een kwpn-er wel wat lastig....

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:04