[WN] Waar zitten de knopjes van mijn vp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Waar zitten de knopjes van mijn vp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:23

Hey bokkers,
Misschien is de vraag wat onduidelijk, maar ik wist geen andere titel.
Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaard. Met de eigenaars heb ik (nog) geen contact gehad, hij staat nu bij andere mensen omdat de eigenaars (geen tijd denk ik) meer hebben voor hun paard.
Nu, dit paard is vooral western gereden. De mensen waar hij nu staat, rijden klassiek, dus weten niet juist waar zijn 'knopjes' staan. Hij werd gereden met een stang, maar aan losse teugel. Ik rijd 'm nu met een gewoon enkelgebroken trensje. Ik weet wel de stemhulpen; klakken= draf, 'zoengeluidje'= galop, back= achteruit. Hij staat heel licht aan het been, en als ik dus wil begrenzen, denk hij gewoon dat hij in draf/galop moet.

Mijn vraag naar jullie is: Zijn er nog typische hulpen in western? Of hoe word er gereden vergeleken met klassiek?

Hou het rustig
Liese

crazycactus

Re: Waar zitten de knopjes van mijn vp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:33

Zoiets kun je eigenlijk moeilijk zo leren, is er niemand die je even een beetje op weg kan helpen?? Of een instructeur welllicht?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:35

hmm ik heb niet echt de mogelijkheid om les te volgen denk ik.
Maar kan je geen tips geven? er word toch ook veel met zithulpen gewerkt in western? en beenhulpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:36

Er is eigenlijk niet echt een standaardgebruiksaanwijzing in westernhulpen te geven. Die van mij draaft bv echt niet aan op een klakgeluidje.
Heb je niet de mogelijkheid om je even een paar keer te laten begeleiden door een westerninstructeur zodat je in ieder geval even geholpen wordt met de 'signaalhulpen', en zodat je in ieder geval even wat hoort over dingen als neckreining ed?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:37

Dat is niet zo universeel als bij de dressuurruiters (al hoewel daar ook wel wat verschil in zit), vandaar dat ik daar niet veel over kan zeggen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:37

Hmm ik kan proberen... zal in eerste plaats vragen of de mensen van waar het paard nu staat eens wat kan vragen aan de eigenaars...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:05

Ik denk dat je toch moet gaan uitzoeken voor jezelf waar jullie knopjes zitten. Het is niet een computer die je aanzet. Ik ken paarden die door meerdere mensen gereden worden en dus ook verschillend op de ruiters reageren. De basis hulpen zijn naar mijn idee hetzelfde.
Kun je uitleggen wat je precies bedoelt met begrenzen? Met je benen alleen of ook de teugels? Begrenzen naar meer verzamelen of naar links of rechts, schouder, heup?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:09

met begrenzen bedoel ik vooral met mijn benen. vzp denkt direct dat hij moet versnellen (heeeel licht aan het been...)
ik kan nu even niet meer rijden want hij is verzwakt en futloos, de da is normaal nu al langsgekomen.